Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt tjusiga språk :D

Bra att du läser om och ser det annorlunda nu! :) :up: Men av ren nyfikenhet, eftersom jag inte begripit detta en milimeter, vad tyckte du var fantastiskt första gången? Vad är det som gör att så många kvinnor tycker att böckerna är romantiska och bra? Vad lockar med honom?

För min egen del funderade jag nog inte så mycket utan accepterade vad som stod. Och författarinnan målar ju upp i princip alla karaktärer som helt fantastiska, speciellt Grey: en rik, sexig badboy med ett trasigt förflutet som gör att han stundtals behandlar kvinnor som skit (vilket rättfärdigas med otroligt romantiska gester). Och jag tror att det är det som är grejen - han kan bete sig som skit men DET GÖR JU INGET för han är egentligen en supergullig kille, han har bara lite issues. På något sätt kändes det okej då.

Det som får mig att läsa boken med andra ögon tror jag bara är mognad och ökad insikt i hur samhällets normer ser ut och påverkar oss (när jag läste böckerna första gången var jag väl runt 18 och idag är jag 21 - inte fullärd men i alla fall något klokare). Jag SÅG inte hur Grey's beteende var fel - på något sätt kändes det ju helt naturligt att han var svartsjuk och att det var romantiskt, säkert för att författarinnan målade upp det på det viset och för att det i viss mån accepteras i samhället. Sedan ska jag inte säga att jag tyckte böckerna beskrev ett sunt förhållande, även första gången jag läste dem tyckte jag att Grey's ägande och bestraffande av Ana var mycket märkligt och inget jag tyckte var romantiskt. Men det var inte förrän jag läste böckerna en andra gång som jag tycker att båda karaktärerna verkar ganska körda.

Jag vet att jag har förklarat superflummigt men jag kan inte konkretisera det bättre än så :)

Insåg just nu att jag får återkomma efter jag läst igenom resten av alla invecklingar från sidan 1.

För den som möjligtvis kan vara intresserad så läser jag "Forskningsfusket!", åetrkommer när jag läst ikapp. :cautious:

Jag läser nu (förutom de ljuvliga recapsen av 5o shades, tack @niphredil och @Lillelorden ) Bittert arv av Kiran Desai. Är lite tveksam än så länge, den känns så seg och utan handling. Det är en handfull huvudpersoner, och man slängs mellan deras handlingar huller om buller, och ingenting händer :crazy:
Någon som läst den och vet om det blir bättre? :confused:
Det var nog den av henne som jag började på men ramlade ur, för där var en handfull huvudpersoner och man slängdes mellan deras handlingar huller om buller och ingenting hände ... :angel:

Vill du läsa om Indien, läs Shantaram om du inte redan gjort det. Lite tyngre Indien är En lämplig ung man. Den senare är lite mycket politisk historia, den förra är dock en härlig äventyrsskildring (med den moderna litteraturens sämsta sexskildringar)

Jag jobbar med Gone girl och tycker att den är väldigt bra, men det går segt för mig att läsa på telefonen. Vet inte riktigt varför det är så men nä, det går inte fort! Kunde man inte ha fått en läsplatta i den där gratismånaden också, undrar jag? :angel:

Jag läser 50 Shades recaps och vill gifta mig med Jenny Trouts trots att hon upprepade gånger använder uttrycket friendzone.

She also calls her mother to tell her she’s getting married, and it doesn’t go great:

“You’re not pregnant, are you, Ana?” she whispers in horror.

“No no no, nothing like that.” Disappointment slices through my heart, and I’m saddened that she would think that of me. But then I remember with an ever-sinking feeling that she was pregnant when she married my father.

You know what? Fuck you, Ana. “‘saddened that she would think that of me?’” Like it’s some horrible thing to think that a woman might get pregnant from regular sexual intercourse? Like you don’t want to be thought of as the kind of slut who gets pregnant, because only bad girls get pregnant, and good girls’ bodies have “ways to try to shut that whole thing down?”

E.L. James, you have gotten on my last fucking nerve. SEX, which your heroine has in abundance, causes PREGNANCY. It’s not something to be saddened about. It’s biology. I got pregnant with my son before I got married. What does that make me? I’m serious, E.L. James, if you are out there and you ever see this, I DEMAND you explain to me why Ana should be “saddened” that her mom thinks she got pregnant. Look me in the fucking eye and try to claim that what you wrote there doesn’t put down women who get pregnant outside of marriage, which, by the by, isn’t the prerequisite to bearing a goddamned baby. Sperm. meeting. Egg. is how babies happen and guess what? Your airhead hypocrite insecure misogyny spewing heroine has been having PLENTY of sex. Take your massive lack of writing skill, build an island with it, and take all your little slut-shaming groupies there with you. Leave the rest of the world out of it, because we don’t want your landslide of outdated notions further burying us here.​

@mandalaki Jo, det stämmer väldigt väl in på denna! Nu har jag kommit nästan halvvägs, och vill inte ge upp för då har jag ju "förlorat" massa läsning på en oavslutad bok ;) (skal jag ge upp får det vara lite tidigare :p ) Det är ju inte som att den på något sätt är svårläst, bara svårmotiverande!

@Anna alltså, läsplatta är bäst! Läser fortfarande pappersböcker såklart, men läsplattan är så bra när man är inne i en bok-slukarperiod. Jag får så ont i händerna av att hålla i böcker med, och då är läsplattan mycket smidigare. Sen får man med sig så himla mycket böcker i den med att valen blir oändliga! :D

Nu är jag klar med Gone girl och känner bara en massa svärord. En så fantastisk bok och så ba'... nää, jag blir nästan ledsen! Jag utverkade inte någon särskild sympati med varken Nick eller Amy men... nä!

Nu är jag klar med Gone girl och känner bara en massa svärord. En så fantastisk bok och så ba'... nää, jag blir nästan ledsen! Jag utverkade inte någon särskild sympati med varken Nick eller Amy men... nä!
Precis så kände jag när jag var klar med den. Ett ändå stort "Eh jaha..?"

Är för övrigt klar med A SEAL's Surrender (Uniformly Hot!) och livet känns lite tomt.

Jag har lyssnat på de två första och ska lyssna på den tredje. 50 shades alltså.

Det är typ harlequinroman med lite mer sex.

Läsa gick inte men lyssna går bra, för det går ju framåt även om jag missar hälften :p

Precis så kände jag när jag var klar med den. Ett ändå stort "Eh jaha..?"

Ja! Det kändes så... rörigt? Och oanvändbart, om man kan säga så. Fy, jag är jättegrinig.

Nu har jag börjat på Femtio nyanser av honom och jösses, det är ju ren och skär komedi! Vansinnigt roligt, även om jag är säker på att det inte är poängen.

Spoila för guds skull inte om Eden och Cade fick varandra till slut eller ej!
Självklart inte!!! Förstår att alla kommer slänga sig över boken nu så här yppas ingenting.

@Anna Ja men hur dåligt skriven är den inte? Man dör ju!

Älskar detta:

"So young – and attractive, very attractive. He’s tall, dressed in a fine gray suit, white shirt, and black tie with unruly dark copper colored hair and intense, bright gray eyes that regard me shrewdly."

Jenny Trout: That… is one hell of a tie.

Aj fan, hon knullar med en slips alltså? Det är därför den fått så mycket uppmärksamhet :idea:
Jepp! Någon fantastisk människa har tagit fram den här bilden:

tie.jpg

Så nu vet vi ju hur han ser ut :up:.

För min egen del funderade jag nog inte så mycket utan accepterade vad som stod. Och författarinnan målar ju upp i princip alla karaktärer som helt fantastiska, speciellt Grey: en rik, sexig badboy med ett trasigt förflutet som gör att han stundtals behandlar kvinnor som skit (vilket rättfärdigas med otroligt romantiska gester). Och jag tror att det är det som är grejen - han kan bete sig som skit men DET GÖR JU INGET för han är egentligen en supergullig kille, han har bara lite issues. På något sätt kändes det okej då.

Det som får mig att läsa boken med andra ögon tror jag bara är mognad och ökad insikt i hur samhällets normer ser ut och påverkar oss (när jag läste böckerna första gången var jag väl runt 18 och idag är jag 21 - inte fullärd men i alla fall något klokare). Jag SÅG inte hur Grey's beteende var fel - på något sätt kändes det ju helt naturligt att han var svartsjuk och att det var romantiskt, säkert för att författarinnan målade upp det på det viset och för att det i viss mån accepteras i samhället. Sedan ska jag inte säga att jag tyckte böckerna beskrev ett sunt förhållande, även första gången jag läste dem tyckte jag att Grey's ägande och bestraffande av Ana var mycket märkligt och inget jag tyckte var romantiskt. Men det var inte förrän jag läste böckerna en andra gång som jag tycker att båda karaktärerna verkar ganska körda.

Jag vet att jag har förklarat superflummigt men jag kan inte konkretisera det bättre än så :)
Tack för ditt svar, det är verkligen intressant att läsa! Otroligt bra att du läste dem igen måste jag säga och det känns väldigt uppmuntrande att du under de två tre åren fått kunskap och insikter som gjorde att du såg böckerna i ett helt annat ljus :).

Ett inhopp i diskussionen om 50 shades. Jag satt för några veckor sedan på en balkong och läste högt ur den första boken för mina vänner. Det var en väldigt "het" sexscen. Alltså, något av det roligaste jag varit med om :rofl: Citatet "han är en härlig, härlig man" läst med Stalones bästa kåtröst ( :up: ) blev en fullpoängare!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka