Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, detta var nog en av de sista trådarna jag förväntade mig skulle spåra ur :rofl: Helt fel sak att smygläsa på jobbet :rofl: :angel:

@Lillelorden ok, du har säkert rätt, men nej, tror inte det blir nått nytt försök med den boken inom närmsta tiden. Hade nog helt fel förväntningar på den antagligen.

kl

Har inte känt någon lust tidigare att läsa just 50 shades, då jag hört mycket om hur dåligt skriven den är, osv osv, men nu blir jag nästan sugen bara för att få läsa recapsen som ni beskriver :idea: @Lillelorden & @niphredil :p

Har inte känt någon lust tidigare att läsa just 50 shades, då jag hört mycket om hur dåligt skriven den är, osv osv, men nu blir jag nästan sugen bara för att få läsa recapsen som ni beskriver :idea: @Lillelorden & @niphredil :p

Det kan man lätt göra ändå :)

Jag tragglade mig igenom första boken och kanske en tredjedel i andra sen tröttnade jag något så enormt att det inte gick att fortsätta.
(Förutom det som @niphredil och @Koltrast skrivit om är böckerna dessutom supertråkiga, fulla av dåligt språk och verkar inte vara korrlästa alls, de är fulla av osympatiska och/eller platta karaktärer och jag stod bara inte ut när jag kom till Tråkig Sexscen Sjuhundratrettio).

Sedan dess har jag bara läst recapsen och det har funkat kanon. Kör på och njut! :up:

50 Shades är en bok som gör rakt mig igenom, allvarligt talat nu alltså, genomledsen. Det är fruktansvärda böcker skrivna av en kvinna som uppenbart hatar kvinnor och som sedan säljer denna skiten till kvinnor som på fullaste allvar tycker att det är romantiskt.

Det är en bok om en kvinna som är med en man som på riktigt skrämmer henne, hotar henne med våldtäkt och misshandel och hon blir rädd på riktigt. En bok om en man som bryter ner henne, avskärmar henne från sin familj och vänner och som sedan manipulerar, misshandlar och konsekvent kontrollerar henne. En bok som glorifierar svartsjuka och aggressioner och som framställer det som tecken på äkta kärlek - ju mer han kontrollerar dig desto mer älskar han dig. Att han blir förbannad på dig och bestraffar dig när din killkompis ringt upp dig är ett bevis för äkta kärlek.

Det är inte böcker om kärlek eller BDSM-relationer.

Att den är rövdåligt skriven är något som många klagat på men i mitt tycke är det ovanstående långt mycket viktigare att fokusera på.

Min älskade Jenny Trout:

"I’ve tried to refrain from too many vicious personal attacks on E.L. James. I’ve said some snarky stuff and left it there. But I’m done with that. This woman is a danger to women and to society in general. She is an ignorant, arrogant, self-important wannabe who accidentally made it, and now believes her own hype. She will never acknowledge that her book is a piece of abuse glorifying trash. She will never do anything to set right the horrible things she’s put into motion. She is, if not the literal devil, certainly a very close approximation of that kind of evil. She is Sarah Palin. She is Michelle Bachman. She is every woman who betrays other women, on a bloated, disgusting scale. Maybe I would have pitied her once, but I have no doubt that she knows what she is doing, and that it will sell and line her already swollen bank account. Perhaps whatever book she is crafting out of unsubtle plagiarism for her next release won’t reach such an impressive height. I can only hope that comes true. But there will never be any consequence for the way she’s endangered the lives of women who want to live this “fantasy” she finds so romantic, or portrayed sexual ignorance, lack of consent, and outright abuse as not only desirable, but utterly necessary for a woman to be worthy of love. No matter how much you want to believe there will be, there never will be and justice ."

Jag kan inte bara gilla; jag måste BEUNDRA detta inlägg!:bow:

Jag försökte läsa nr 3 av Fifty shades... som någon (vem känner jag som läst alla tre????:nailbiting:) glömt hemma hos mig. Den var såååååå tråkig att jag klarade typ fyra-fem sidor.

Jag försökte läsa nr 3 av Fifty shades... som någon (vem känner jag som läst alla tre????:nailbiting:) glömt hemma hos mig. Den var såååååå tråkig att jag klarade typ fyra-fem sidor.
Den ÄR tråkig, jag läste den i brist på annat när jag var på resande fot (och det var den enda bok min kompis inte hade nåt emot att ge bort till flygresan, förståeligt såklart) och det är uppenbart att det var svårt för författaren att krama ur tillräckligt mycket skit för att få ihop en bok. Dock är den även nästan värre än de andra vad det gäller nedbrytningen etc, bara själva grejen att han straffar henne när hon råkat somna topless på båten för att han blir så arg över att någon kan ha sett hennes bröst.

Men den var i alla fall i mitt tycke värst att läsa, även om alla tre gjorde mig infernaliskt arg. Man märker det även på Jenny Trouts recaps, de är knappast roliga att de läsa om bok nr 3. Hon tycker bara att den är hemsk och sorglig liksom .

Det värsta är ändå inte att någon lyckats skriva skiten, men SÄLJA den också... vad ÄR det som gör det attraktivt? Verkar ju sämre än den sämsta sexnovellen.

[...] Anas värde ligger i att hon är med satrövskallen Grey, utan honom är hon ingenting. Hur det framställs som att det är något sunt fint och bra att vilja förändra en galen knäppskalle med kärlek och att det minsann funkar finfint etc etc i all jävla evighet. [...]

"Satrövskalle" :D

Jag håller helt med om 50 shades, dock sjukt hur glorifierat och inpräntat det där svartsjukemönstret faktiskt är när det gäller killars känslor gentemot deras flickvänner (tvärtom verkar ju inte vara lika poppis).
Första gången jag läste böckerna - Åh, Mr. Grey är helt fantastisk.
Nu när jag läst om halva serien - Är Mr. Grey är helt jävla dum i huvudet?!

"Satrövskalle" :D
Mitt tjusiga språk :D

Jag håller helt med om 50 shades, dock sjukt hur glorifierat och inpräntat det där svartsjukemönstret faktiskt är när det gäller killars känslor gentemot deras flickvänner (tvärtom verkar ju inte vara lika poppis).
Första gången jag läste böckerna - Åh, Mr. Grey är helt fantastisk.
Nu när jag läst om halva serien - Är Mr. Grey är helt jävla dum i huvudet?!
Bra att du läser om och ser det annorlunda nu! :) :up: Men av ren nyfikenhet, eftersom jag inte begripit detta en milimeter, vad tyckte du var fantastiskt första gången? Vad är det som gör att så många kvinnor tycker att böckerna är romantiska och bra? Vad lockar med honom?

Min nästa bok blev Än klappar hjärtan av Helena von Zweigbergk (sommarlovspresent från jobbet). Tänkte först, efter de första hundra sidorna, lägga undan den. Jag tyckte att den kändes så arrangerad. Tre systrar, vars respektive liv samtidigt rasar ihop, och så ska det göras upp, det som de burit på sedan barndomen. Men sen, när det arrangerade så att säga var färdigarrangerat, blev jag ändå engagerad i historien och slutet blev väldigt känslosamt.

Plockade upp en bok igår, det blev Drömmen förde dej vilse av Anna Jansson. Lagom lättsmält till sommartrög hjärna. Har gillat de tre (fyra?) andra böcker jag läst av henne så jag hoppas denna följer mönstret.

Min nästa bok blev Än klappar hjärtan av Helena von Zweigbergk (sommarlovspresent från jobbet). Tänkte först, efter de första hundra sidorna, lägga undan den. Jag tyckte att den kändes så arrangerad. Tre systrar, vars respektive liv samtidigt rasar ihop, och så ska det göras upp, det som de burit på sedan barndomen. Men sen, när det arrangerade så att säga var färdigarrangerat, blev jag ändå engagerad i historien och slutet blev väldigt känslosamt.

Den har jag liggandes vid sängen och har väl kommit knappt 100 sidor, och kommer inte vidare riktigt. Den engagerar mig helt enkelt inte nog för att jag ska orka läsa vidare när jag har så mycket annat kul som ligger. Kul att höra att den plockar upp sig, det ger mig lite motivation att komma över tröskeln!

@Lillelorden, den blir bättre någonstans där. Jag kan inte odelat rekommendera boken, men det var något som tog tag till slut i alla fall.

Den har jag liggandes vid sängen och har väl kommit knappt 100 sidor, och kommer inte vidare riktigt. Den engagerar mig helt enkelt inte nog för att jag ska orka läsa vidare när jag har så mycket annat kul som ligger. Kul att höra att den plockar upp sig, det ger mig lite motivation att komma över tröskeln!

Mitt tjusiga språk :D

Bra att du läser om och ser det annorlunda nu! :) :up: Men av ren nyfikenhet, eftersom jag inte begripit detta en milimeter, vad tyckte du var fantastiskt första gången? Vad är det som gör att så många kvinnor tycker att böckerna är romantiska och bra? Vad lockar med honom?

Jag tycker också att det är väldigt intressant.

Utan att tillhöra målgruppen - min teori är jättesorglig. Jag tror att kvinnlig sexualitet fortfarande är ansvarsmättad i delar av läsekretsen (skydda sig, inte vara "billig" och yada,yada), och om man då kan tänka att man egentligen inte ville utan det bara blev, han tog kommandot etc så kan man ha sex utan skuld för att man hade det eller inte hade det på rätt sätt.

Men bara genom att gå till mig själv: jag är bra på att såra folk, tanken slagit mig att släppa hem ett helt och rent praktarsle bara för inte få ångest när jag klantar till det.

Jag har hört mycket gott om den, och jag hoppas att du tycker om den! Jag försöker göra någon sorts lista på allt jag ska läsa via ebokstjänsten nu i juli, Stoner ligger på listan efter Gone girl och Femtio nyanser. Sedan tänkte jag kika på Analfabeten som kunde räkna, men jag får bara ha tre böcker i "hyllan" på en gång och det kan hända att jag ångrar mig.

Gone girl är väldigt... stimulerande.

Plockade upp en bok igår, det blev Drömmen förde dej vilse av Anna Jansson. Lagom lättsmält till sommartrög hjärna. Har gillat de tre (fyra?) andra böcker jag läst av henne så jag hoppas denna följer mönstret.

Jag tyckte att den var jättebra. Hoppas att du också gör det!

Jag läser nu (förutom de ljuvliga recapsen av 5o shades, tack @niphredil och @Lillelorden ) Bittert arv av Kiran Desai. Är lite tveksam än så länge, den känns så seg och utan handling. Det är en handfull huvudpersoner, och man slängs mellan deras handlingar huller om buller, och ingenting händer :crazy:
Någon som läst den och vet om det blir bättre? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka