Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, den har jag hört mycket gott om! Fast jag har aldrig orkat ge mig på den. (Men så är jag övermogen också)
Övermogen på gränsen till rutten? :D

Ja de goda recensionerna är del i att jag läser den, med ett sådant stort ämne som människans ursprung vill man inte plöja sig igenom vilken skit som helst så att säga.

Har precis läst "Jag heter inte Miriam" av Majgull Axelsson, om en romsk flicka som under Andra Världskriget hamnar i koncentrationsläger och byter identitet. Rekommenderas. Inget direkt myspysigt, men högst aktuellt.

Har precis läst "Jag heter inte Miriam" av Majgull Axelsson, om en romsk flicka som under Andra Världskriget hamnar i koncentrationsläger och byter identitet. Rekommenderas. Inget direkt myspysigt, men högst aktuellt.

Även den har jag varit nyfiken på. Tar den hårt på en? Jag har fått det intrycket.

Den är bitvis väldigt obehaglig, framförallt skildringarna från Ravensbrucke och Auschwitz, där dr Mengele huserar och får en hel den textutrymme. Jag kommer inte att läsa om den.

Du följer huvudpersonen nästan hela hennes liv, från barndomen, nazisternas barnhem, vidare till koncentrationsläger, de vita bussarna och transport till Sverige, samt hennes anpassning här. Jag hoppas att många läser boken, det är en viktig historieskildning, och går också att delvis applicera på det flyktingflöde till Europa som vi ser idag.

Nu har jag börjat tröttna på Mina fräknar. Jag gillar fortfarande stilen osv, men inte alls hur historien utvecklar sig. Karaktärerna blir allt mer osympatiska och jag känner mig mer och mer irriterad ju längre jag läser :(

Jag heter inte Mirjam- Majgull Axelsson.
Ett bra val idag då Mirjam har namnsdag samma dag som SD talar i Almedalen.
En av de mest träffande romaner jag läst om en överlevare.

+ plus att hon i Vattenmelonen argumenterar emot abort får mig att Våga Vägra Marian Keyes.

Fast hon är ju är ju starkt emot Irlands abortlagar IRL, så att säga, och överhuvudtaget katolska kyrkans inblandning i staten och dess lagar, så det tycker jag nog inte är så farligt faktiskt?

Fast hon är ju är ju starkt emot Irlands abortlagar IRL, så att säga, och överhuvudtaget katolska kyrkans inblandning i staten och dess lagar, så det tycker jag nog inte är så farligt faktiskt?
Jag har ingen aning om hur hon är i verkligheten men jag vill inte läsa en bok där jag förväntas sympatisera med någon som knappt kan låta bli att gråta när någon talar om abort (och som inte vill att snubben ens ska nämna det framför hennes spädbarn). Lika lite som jag bryr mig ifall hon har hundra vänner som är 38, jag vill ändå inte läsa om hur gaaaaaaaaamla alla 31-åringar är.

Alltså jag har ingen åsikt om ifall att någon annan älskar henne. Det här är bara mina tankar och jag personligen fixar inte hennes direkt kvinnofientliga besatthet kring (kvinnors) ålder samt en och en halvsida om hur den ÅH så sympatiska karaktären gör en utläggning om hur hemskt det är med abort. Det funkar inte för mig.

Senast ändrad av en moderator:
Jag har ingen aning om hur hon är i verkligheten men jag vill inte läsa en bok där jag förväntas sympatisera med någon som knappt kan låta bli att gråta när någon talar om abort (och som inte vill att snubben ens ska nämna det framför hennes spädbarn). Lika lite som jag bryr mig ifall hon har hundra vänner som är 38, jag vill ändå inte läsa om hur gaaaaaaaaamla alla 31-åringar är.

Alltså jag har ingen åsikt om ifall att någon annan älskar henne. Det här är bara mina tankar och jag personligen fixar inte hennes direkt kvinnofientliga besatthet kring (kvinnors) ålder samt en och en halvsida om hur den ÅH så sympatiska karaktären gör en utläggning om hur hemskt det är med abort. Det funkar inte för mig.

Jag är med på hur du tänker!

Jag är inte så förtjust i Claire så jag har inte tänkt så mycket på att sympatisera med henne tror jag.

Jag är med på hur du tänker!

Jag är inte så förtjust i Claire så jag har inte tänkt så mycket på att sympatisera med henne tror jag.
Kan vara att jag argumentationssjuka också och blir förbannad för att jag inte kan säga emot :angel:

Nu har jag läst boken jag fick av @Anna: En mörderska bland oss av Hannah Kent. Den berörde, mycket! Fantastisk skildring av Island för 200 år sedan och mycket bra skildring av den dömda Agnes och hennes utsatthet. Tack Anna!

Igår lyssnade jag slut på "Den allvarsamma leken". Gillade den mycket! Väldigt fin - och sorlig - och vackert språk. Skäms lite för att jag inte läst någonting av Hjalmar Söderberg tidigare och sätter upp "Doktor Glas" på Att läsa-listan. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka