Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska åka tåg i ett par timmar imorgon kväll och tänkte sätta tänderna i antingen Örfilen av Christos Tsiolkas eller Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson. Några åsikter? Argument för eller emot? Annan Superviktig Information att dela med er av? Ordet är ert, fellow bokmalar!

Nu har jag läst boken jag fick av @Anna: En mörderska bland oss av Hannah Kent. Den berörde, mycket! Fantastisk skildring av Island för 200 år sedan och mycket bra skildring av den dömda Agnes och hennes utsatthet. Tack Anna!

Förresten - om det är någon annan som vill ha denna så har jag fått klartecken på att det är okej att sprida den (jag fick den som recensionsex) - så om någon vill ha den i .epub-format så säg till! Jag mailade den till @Karfitsa och det gick tydligen bra att få in den i vad-det-nu-var-för-maskin.

Körsbärsträdgården. Hittade den i pocket tillsammans med Tre systrar häromveckan. Perfekt sommarläsning. Var så längesedan jag läste Tjechov senast.

Kul! Jag har knappt läst någon dramatisk text sedan jag slutade plugga, förutom några omläsningar av favorit-Shakespearepjäserna. Tjechov har jag bara läst i utdrag.

Jag ska åka tåg i ett par timmar imorgon kväll och tänkte sätta tänderna i antingen Örfilen av Christos Tsiolkas eller Analfabeten som kunde räkna av Jonas Jonasson. Några åsikter? Argument för eller emot? Annan Superviktig Information att dela med er av? Ordet är ert, fellow bokmalar!

Jonas Jonasson tycker jag inte var så kul i Hundraåringen, Analfabeten har jag inte läst.

Men Örfilen skulle jag inte öda så mycket energi på om jag var du. Jag blev mest irriterad över hur han t ex skildrade kvinnor när jag läste den. Dock kan jag ha missat något för jag har för mig att den fick hyggliga recensioner.

Jonas Jonasson tycker jag inte var så kul i Hundraåringen, Analfabeten har jag inte läst.

Men Örfilen skulle jag inte öda så mycket energi på om jag var du. Jag blev mest irriterad över hur han t ex skildrade kvinnor när jag läste den. Dock kan jag ha missat något för jag har för mig att den fick hyggliga recensioner.

Tackar för detta! Jag minns att jag var lite kluven till Hundraåringen, men den var rätt rolig ändå. Det kan dock bero på att det var den första boken av den sorten (med andra ord: flummig och lite utspårad) jag läste, samt att jag var så himla inställd på att jag måste tycka om den då fyra olika människor hade tipsat mig om den för att den tydligen skulle passa mig så bra. Har för mig att jag hört att Analfabeten är lite mer seriös och saklig liksom, men jag kan ha drömt det också...

Örfilen fick jag av en vän i födelsedagspresent, hon hade läst den och älskat varenda sida. Vi är dock väldigt olika som personer, så jag tvivlar redan nu på att jag kommer att vara av samma åsikt. Men den har som du säger fått en massa bra kritik, så jag känner att den är värd ett ordentligt försök i alla fall. Men nä, det lutar åt Analfabeten den här gången!

Tyckte inte heller att Hundraåringen var sådär fantastiskt rolig som "alla" tyckte - däremot tyckte jag mycket om filmen! Analfabeten har jag hört gott om från folk som jag brukar hålla med, men har själv inte läst.

Örfilen har jag inte heller läst, men en person som jag pratade med nyligen som läst den tyckte att den var en stor besvikelse.

Örfilen har jag inte heller läst, men en person som jag pratade med nyligen som läst den tyckte att den var en stor besvikelse.

Det var nog lite det jag också kände. Jag hade hört den omtalas positivt, och några hade sett den som film eller miniserie på tv, jag minns inte vilket, och sa att den var SÅ bra - och jag kände det mesta mellan irritation och jaså men inget positivt alls.

@mandalaki var det inte du som hade läst Tony & Susan? Var den läsvärd? Kommer inte mig för att läsa den eftersom storyn verkar så hemsk men enligt en recension skulle den ha en mycket intressant twist av Patient 67-snitt och det vill jag ju inte gå miste om.

Analfabeten som kunde räkna är t.o.m. bättre än Hundraåringen.

Förresten - om det är någon annan som vill ha denna så har jag fått klartecken på att det är okej att sprida den (jag fick den som recensionsex) - så om någon vill ha den i .epub-format så säg till! Jag mailade den till @Karfitsa och det gick tydligen bra att få in den i vad-det-nu-var-för-maskin.
Jag vill jättejättegärna om det är okej :)

Kindle!
Via Calibre som andra snälla tipsade om (har glömt vem, nu - förlåt!)
Kan ha vart jag och @Mammas ! Kul att det fungerar :)

Nu har jag visst råkat sträckläsa Nattvägen under kvällen/natten. Fin historia, rätt förutsägbar, någon frustrerande och väldigt sorglig på sina ställen (jag har gråtit sådana där vackra stora tårar som tullar ner för kinderna :D). Så det var helt klart en läsvärd bok, men jag tvivlar på att jag någon gång kommer att läsa om den.

@Anna Jag älskar Maryan Keyes (det vågar man knappt erkänna i denna tråden längre :o ), men just Mystery.. gillade jag inte särskilt. Minns knappt vad den handlade om! This Charming man och Anybody out there är mina favoriter :D

Tar gärna boken du tipsade om i eboksfomat jag med :idea: Pmar min mailadress!

@Anna Jag älskar Maryan Keyes (det vågar man knappt erkänna i denna tråden längre :o ), men just Mystery.. gillade jag inte särskilt. Minns knappt vad den handlade om! This Charming man och Anybody out there är mina favoriter :D

Tar gärna boken du tipsade om i eboksfomat jag med :idea: Pmar min mailadress!
Men, nu blir jag olycklig, varför törs man knappt det? Pga det jag skrev? Jag menade inget illa.

Men, nu blir jag olycklig, varför törs man knappt det? Pga det jag skrev? Jag menade inget illa.

Jag tänker att det kanske mer har att göra med hur "smarta" och "bra" böcker alla andra läser snarare än att det är just Keyes?

Så känner jag t.ex för Fransson, att det är lite "sämre" litteratur och därmed lite skämmigt (eller ja, skämmigt är det väl inte men det är ju inte heller en författare jag gladeligen erkänner att jag läser iom att det är då skräpigt :D). Så när alla skriver om alla bra böcker, t.ex Gillian flynns, Hjalmar Söderbergs (som exempel, inget illa ment mot de som skriver att de läser dem) etc känns det liksom lite felplacerat att dra upp skräplitteratur

@niphredil Det var mest menat som ett skämt, så du behöver inte ta åt dig!
Dock kan jag i ärlighetens namn känna igen mig i det @Killaloe skriver, det är mycket "bra" eller "finare" litteratur som diskuteras här inne, och det finns en baksida med det också tycker jag. I alla fall för mig som är så lättpåverkad, på gott och ont. Jag får många tips om bra böcker jag kan tänkas gilla, men samtidigt händer det att jag likt @Killaloe (om jag förstått dig rätt) tvekar lite inför att lägga upp någon bok jag läser här. Sen handlar det mycket om min osäkerhet och rädsla att inte passa in, men kan tycka att det är tråkigt ifall fler än mig känner så.
Det blir ju litet av en dålig spiral iom det med, eftersom vi som läser denna typ av böcker (med) tvekar inför att lägga ut dem, och då syns det ju inte att det finns folk även i detta forum som läser "skräp" ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka