Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som något jag skulle kunna läsa (är lite såld på utländska deckare)! Var hittar men dem? Finns de på svenska eller ska man leta på t ex Amazon?
Ja, jag älskar relationsböcker och deckare, eller ja böcker generellt, som utspelas på någon cool plats. Det blir så mycket mer spännande då :). Annars blir det ju lätt att man bara läser om Pakistan när man läser en bok om kvinnoförtryck eller dylikt, om du förstår vad jag menar. Jämmer och elände men sällan vardagligt eller intressanta mysterier.

Adlibris har några av böckerna i serien på svenska. De är dock dyrare (tror jag, gissar jag) än de engelska på Amazon. Såg dock att Adlibris hade en i e-pocket för bara 50 spänn så den ska jag snabbt som tusan beställa :).
Tillägg: Dito har flera för 57 kr bara som e-bok om det är intressant :)

Hittade två på Amazon/kindle. The Kiss Murder eller The Gigolo Murder?
Tror Kiss Murder är två i serien och Gigolo trea så jag hade kört på Kiss Murder. Vill du ha dem på engelska alltså? Annars är de billigare på dito (57 kr styck jmf med amazons 10 USD styck).

Har ett jäkligt skakigt internet just nu, men laddade hem Profetmorden från dito. Ska läsa den härnäst - håller nu på med Canada. Trodde det skulle hända lite mer, men början är väldigt pratig. Ger den en stund till...

@Anna Det funkade finfint med boken du skickade, tack! :)j

@Karfitsa Jag köpte de två första böckerna i serien. Har dem i bokform nedpackade i förrådet hemma så jag ska läsa om dem här på kindlen, på svenska. Ska bli sjukt skönt att få läsa på svenska faktiskt :).

Så - imorgon hoppar jag ur min snortråkiga bok om Marie Antoinette och läser om dekadens och mysterier i Istanbul istället.

@Anna Du nämnde "The fault in our stars" innan, men du skrev inte mer än "herregud". ;) Är nyfiken på vad du tyckte!

Just det ja! Det skrev jag när jag hade en femtio sidor kvar, eller vad det nu kan ha tänkas varit, och sedan glömde jag bort att skriva igen :)

Jag tyckte att den var helt fantastisk! På alla plan. Språket flöt så fint och kändes äkta, jag gillar alltid när det är lite intertextualitet med (även om det i detta fallet var ett påhittat verk som fick spela en stor roll) och jag skrattade flera gånger. Humorn gjorde definitivt att det tunga blev lättare att ta itu med, så att säga. För mig var den mer rörande än rakt av sorglig.

Det var nära att jag började om från början så fort jag hade läst klart sista sidan, så kan jag sammanfatta det.

Är också lite vankelmodig inför om jag vill se filmen eller inte, men samtidigt känns det som den första filmen på jättelänge som jag faktiskt skulle vilja se på bio, så det är inte alls omöjligt att jag gör det.

Just det ja! Det skrev jag när jag hade en femtio sidor kvar, eller vad det nu kan ha tänkas varit, och sedan glömde jag bort att skriva igen :)

Jag tyckte att den var helt fantastisk! På alla plan. Språket flöt så fint och kändes äkta, jag gillar alltid när det är lite intertextualitet med (även om det i detta fallet var ett påhittat verk som fick spela en stor roll) och jag skrattade flera gånger. Humorn gjorde definitivt att det tunga blev lättare att ta itu med, så att säga. För mig var den mer rörande än rakt av sorglig.

Det var nära att jag började om från början så fort jag hade läst klart sista sidan, så kan jag sammanfatta det.

Är också lite vankelmodig inför om jag vill se filmen eller inte, men samtidigt känns det som den första filmen på jättelänge som jag faktiskt skulle vilja se på bio, så det är inte alls omöjligt att jag gör det.

Bra att du kan sätta ord på det jag bara kan tänka :) Jag tyckte så vansinnigt mycket om Hazel och Gus! Men precis som du säger tycker jag inte att det var bara rakt av sorgligt. Jag skrattade rätt ofta högt och det är inte helt vanligt.

Bra att du kan sätta ord på det jag bara kan tänka :) Jag tyckte så vansinnigt mycket om Hazel och Gus! Men precis som du säger tycker jag inte att det var bara rakt av sorgligt. Jag skrattade rätt ofta högt och det är inte helt vanligt.

Nej, samma här - det är inte jätteofta som jag skrattar rakt ut åt böcker även om det händer, och jag hade definitivt inte väntat mig att jag skulle göra det åt denna.

Och ja. Jag älskar Hazel och Gus. Och deras familjer. Och praktiskt taget alla karaktärer på sina sätt.

Jag tror att en sak som spelar väldigt stor roll i lyftandet av det tunga är att det faktiskt aldrig blir sådär jobbigt sentimentalt, även om det blir ledsamt. Det berör i och med att det får en att minnas att livet och hälsan är "förgängliga ting", om man kan säga så, men det blev - för mig - aldrig sådär sprutgråtigt sorgligt som det kan bli i böcker som egentligen inte är hälften så ledsamma i sig utan just sentimentala.

(Nu brukar jag inte sprutgråta till böcker heller, men en har ju kommit över en och annan text i sina dagar där man uppenbarligen *ska* sprutgråta.)

@Anna @jarakamandan Jag fastnade också för många av karaktärerna och reagerade precis som du på att det var känslosamt och tungt men det blev aldrig just jobbigt sentimentalt. Boken var på något sätt väldigt krass samtidigt som den var väldigt... Jag vet inte vad jag ska använda för ord, äkta, intim, träffande? Jag kände igen väldigt mycket av tankarna kring sorg och död från förlusten av mina föräldrar, men det blev aldrig den där offermentaliteten som ibland dyker upp i tragedier. Den satte också ord på en känsla jag haft just runt sorg: "Grief doesn't change you, Hazel. It reveals you."

Fantastisk bok verkligen, helt fantastisk.

Canada av Richard Ford. Omdömet blir sisådär. Inte dålig, men inte riktigt min kopp te. Alldeles för omständlig. Men suverän inledning!

Jag känner att jag inte riktigt förstod och uppskattade den här boken. Den är välskriven och allt det där, men som sagt, inte min typ.

Profetmorden av Mehmet Murat Somers efter tips av @niphredil

Jaaaa! En riktigt cool deckarhjälte i en cool miljö! Jag vill till Istanbul, nu! :D Ingen avancerad läsning, men som sagt miljön och den ovanlige "deckaren" ger många +.

Och nu har jag börjat på I tystnaden begravd av Tove Alsterdal. Verkar lovande! Jag gillar deckare med budskap så att säga, och om det handlar om gåtor i det förflutna är det ännu bättre.

Profetmorden av Mehmet Murat Somers efter tips av @niphredil

Jaaaa! En riktigt cool deckarhjälte i en cool miljö! Jag vill till Istanbul, nu! :D Ingen avancerad läsning, men som sagt miljön och den ovanlige "deckaren" ger många +.
Eller hur?! Inte avancerad alls men den har något väldigt särskilt :).

Jag blev klar med The Mystery on Mercy Close igår och ja, det är en bra Keyes-roman. Även denna gång rolig och rapp men med ett genomlöpande djupare tema, om depression och vård därav. Samma sorts galghumor (vilket inte känns som det perfekta ordet egentligen, men...) som i En oväntad semester.

Häromsistens hittade jag en bok i ett format som är helt nytt för mig men fruktansvärt praktiskt, som jag bara var tvungen att köpa...

img_20140704_122031_53b6806ae087c308843bcb91.jpg

Asså, mina solglasögon är av den större varianten, det ska jag gärna tillstå, men ändå - boken är inte mycket större än min mobiltelefon! Så himla käckt! Den öppnar sig alltså som ett reporterblock, och det känns som att ha en psalmbok i handen då sidorna är så tunna, men texten är av samma storlek som i en vanlig pocketbok.

Nu tycker jag att Rudbergs chicklitböcker är helt fantastiskt dåligt skrivna, men jag gillade storyn i den första boken i hennes glamour crime-serie någorlunda (Ett litet snedsteg) så jag testar denna. Språket är... bristfälligt, men jag tror att storyn kan hålla upp för en någorlunda okej okomplicerad läsupplevelse.

@Anna Åh herregud, Rudberg :nailbiting:. Jag fixar inte hennes böcker, jag har försökt men det bara går inte. Inte bara pga språket men även pga ja, allt annat. Varenda scen är liksom upprapning av vad för kläder de har på sig och var de kommer ifrån, vad för möbler de sitter i och var de kommer ifrån samt en lång lista över Noppe, Sigge, Kungen, Stig, Filip, Kristin, Belinda etc etc i all jävla evighet och var DOM kommer ifrån.

Får helst seriöst utslag av böckerna. Läste en om nån överklassbrud som var tillsammans med snubbe som slog henne en gång och sen får hon ihop det med såklart en annan överklass-snubbe efteråt. Swear to God att det inte var en enda konflikt i boken efter att hon dumpat herr Hustrumisshandlare. Inte en enda. Världens mest menlösa bok som bara handlade om alla jäääävla märken och härkomster.

PLUS att hon in i den boken kallar en franskalärare i ett gymnasium i Stockholm för en riktig kärring och beskriver hur pestig hon var - och det i verkligheten för ca 10 år sedan fanns en franskalärare med precis det namnet (ovanligt) på den skolan. Gräsligt elakt tyckte jag. Dessutom har jag bara hört gott om henne, aldrig något illa. Men det är ju egentligen oväsentligt.

@Anna Åh herregud, Rudberg :nailbiting:. Jag fixar inte hennes böcker, jag har försökt men det bara går inte. Inte bara pga språket men även pga ja, allt annat. Varenda scen är liksom upprapning av vad för kläder de har på sig och var de kommer ifrån, vad för möbler de sitter i och var de kommer ifrån samt en lång lista över Noppe, Sigge, Kungen, Stig, Filip, Kristin, Belinda etc etc i all jävla evighet och var DOM kommer ifrån.

Får helst seriöst utslag av böckerna. Läste en om nån överklassbrud som var tillsammans med snubbe som slog henne en gång och sen får hon ihop det med såklart en annan överklass-snubbe efteråt. Swear to God att det inte var en enda konflikt i boken efter att hon dumpat herr Hustrumisshandlare. Inte en enda. Världens mest menlösa bok som bara handlade om alla jäääävla märken och härkomster.

PLUS att hon in i den boken kallar en franskalärare i ett gymnasium i Stockholm för en riktig kärring och beskriver hur pestig hon var - och det i verkligheten för ca 10 år sedan fanns en franskalärare med precis det namnet (ovanligt) på den skolan. Gräsligt elakt tyckte jag. Dessutom har jag bara hört gott om henne, aldrig något illa. Men det är ju egentligen oväsentligt.

Ja - hennes chicklit-böcker är hopplösa. Minns att jag skrev ett fullständigt hysteriskt argt blogginlägg om någon av hennes böcker för ett tag sedan just för att jag blev så van-sinn-ig på namedroppingen, och på att hon använde uttrycket "hoppa i" fem gånger på två sidor, eller vad det var, Valentinobrallor och Hunterstövlar och Chloésockar och Diorbindor (okej, kanske inte riktigt så illa). Så läste jag ett par i våras ändå bara för att jag hittade dem på loppis och de är snabblästa men cheezus vad dåliga de är.

Men, som sagt - Ett litet snedsteg var helt okej ur snabbläst-deckar-aspekt så jag läser denna och får se.

MEN - shit vad dåligt med lärarnamnet! Det är ju verkligen ohyggligt taskigt.

Ja - hennes chicklit-böcker är hopplösa. Minns att jag skrev ett fullständigt hysteriskt argt blogginlägg om någon av hennes böcker för ett tag sedan just för att jag blev så van-sinn-ig på namedroppingen, och på att hon använde uttrycket "hoppa i" fem gånger på två sidor, eller vad det var, Valentinobrallor och Hunterstövlar och Chloésockar och Diorbindor (okej, kanske inte riktigt så illa). Så läste jag ett par i våras ändå bara för att jag hittade dem på loppis och de är snabblästa men cheezus vad dåliga de är.

Men, som sagt - Ett litet snedsteg var helt okej ur snabbläst-deckar-aspekt så jag läser denna och får se.

MEN - shit vad dåligt med lärarnamnet! Det är ju verkligen ohyggligt taskigt.
Jaaa, jag minns när du skrev nåt jätteroligt inlägg här om en av hennes böcker :D.

Bra att deckarvarianten var bättre och hoppas att denna också är det :)

Klar med I tystnaden begravd. Helt OK svensk deckare med lite utflykter i tid och rum: Tornedalen och Sovjet/Ryssland.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka