Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Arne Dahl :love:

Hoppas han nu fortsätter på något sätt; vad gör man annars när man läst alla (och läst om de flesta)?

Läste en intervju med honom där han säger att han skriva några fristående deckare nu. Det tolkade jag som att det är helt nya personer han tänker sig och det kanske är bra. Den senaste jag läste var just Blindbock och jag kände en LITEN mättnad, faktiskt. Däremot tror jag att jag lätt skulle kunna läsa hela serien om A-gruppen utan att tröttna.

Har nu läst ut även Lustmordet som jag tyvärr tycker är något av en besvikelse rent deckarmässigt. Men miljön och hjältinnan gör den ändå läsvärd :). Ska nog ta och beställa Gigolomordet fastän jag redan har läst den (och har boken, dock hemma nerpackad) för jag minns inte vad som hände i den.

Läste en intervju med honom där han säger att han skriva några fristående deckare nu. Det tolkade jag som att det är helt nya personer han tänker sig och det kanske är bra. Den senaste jag läste var just Blindbock och jag kände en LITEN mättnad, faktiskt. Däremot tror jag att jag lätt skulle kunna läsa hela serien om A-gruppen utan att tröttna.

Jag läste just den allra sista, Sista paret ut, och DÄR blir mättnaden större, kan jag säga. Det känns som om han har kommit till vägs ände med Opcop-gruppen. De tio om A-gruppen är en höjdare; jag har läst om de flesta... precis som jag gjort med Nessers Van Veeteren-böcker.

@niphredil

Alltså, jag förstår verkligen att man gillar den! :) Caitlin är ju rolig och väldigt lättsamt självklar i sin berättarstil på något vis, och hon har många - långt, långt fler än dåliga - stycken som känns briljanta. Själv har jag bara blivit så allergisk mot generaliserande i allmänhet och könsstereotypt sådant i synnerhet, att jag har svårt att se förbi det helt och hållet. Jag blir faktiskt lite besviken när hon i ena stunden skriver en grym rant om strippkultur och dess problematik, och i nästa kallar sin barnmorska för subba, "lite sådär på skoj".
Jag tycker att det är synd, bara.

@Ceta
Jag tror att jag förstår hur du menar! :)
Tråkigt att du inte orkade läsa klart den! Jag tycker verkligen att den var läsvärd.
Jag kände mig väl personligen inte direkt exkluderad och känner igen väldigt mycket av det hon beskriver, även om allt inte drabbat mig personligen så känns det bekant.
Den milsvida skillnaden ligger i när hon beskriver saker hon personligen upplevt och identifierar strukturerna som orsakat det i vilka jag kan känna igen mig så otroligt väl - även om jag inte själv har någon förstahandserfarenhet av den specifika situationen - jämfört med att på vissa ställen påstå att ALLA kvinnor gör si eller så när ditten eller datten händer.
Gick den meningen ens ihop? Förstår någon vad jag far efter? ;)

Själv har jag bara blivit så allergisk mot generaliserande i allmänhet och könsstereotypt sådant i synnerhet, att jag har svårt att se förbi det helt och hållet.
Ah, själv finns det inget jag uppskattar mer än könsstereotypt generaliserande så det förklarar ju saken. :p

Jag tyckte att det fanns delar som var långt mer problematiska än att hon kallade sin barnmorska för subba (herregud, skulle jag såga det skulle jag vara största hycklaren i världen med tanke på vad som kommer ur min mun ibland, även om det är en skillnad i att skriva något i en bok gentemot att bara säga det), tex delen där hennes kritik av raka-fittan-trenden men försvar av raka-benen-trenden (eller var det raka armhålorna? skit samma) helt uppenbart bara råkade handla om att hon själv inte vill göra det förstnämnda men gärna det sistnämnda. Men för egen del, istället för att bli besviken, så suger jag i mig det smarta och det som ger mig mer kraft och får mig att känna mig stärkt och resten lämnar jag därhän. Det finns så många feminismer och feminister och jag för min del vill fokusera på det som vi har gemensamt och det som vi kämpar för än det som skiljer oss åt.

Lite som med Hungerspelen-trilogin. Istället för att klaga över att jag inte tyckte sista boken var tillräckligt bra så älskar jag den och talar gott om den för att jag älskade de två första böckerna, älskade karaktärerna och älskade det faktum att man skriver en bok om en stark och ung och helt fantastisk hjältinna.

Typ så. Säkert massa dumma fel i hur jag tänker men det får vara, för mig känns det mest logiskt.

@niphredil

Självklart menade jag inte att du till skillnad från mig skulle älska det! :up:
Vad jag försöker säga är att jag, personligen, är såpass "svartvit" i mitt tänk att jag har svårt att bortse från sånt - även när det finns massor av bra grejer att fokusera på. Am I making any sense? Jag är ju som bekant rätt bra på att fokusera på det negativa i allmänhet. Visst är det ett handikapp!
Samtidigt är jag så trött på att behöva ta det goda med det onda; jag vill så himla gärna hitta saker som är odelat positiva och därför blir jag så besviken varje gång det misslyckas.
Gudarna vet att jag är bra på att slänga ur mig fula saker (även om subba inte tillhör favoriterna) och dra riktigt sunkiga skämt, men skillnaden för mig är ju att jag inte skriver dem i en bok och publicerar med taglinen "feministiskt manifest". Min mening är ju inte att kritisera feministen, utan författaren. Precis som med vilken författare som helst så kritiserar jag i sammanhanget - i mitt tycke - tveksamma formuleringar.

Och även om jag känner mig kluven till boken som helhet så innebär det ju inte att jag inte tar till mig de (suveränt) bra delarna ur den och använder dem som pepp! Tvärtom! :)

@Lillelorden

Jag tror att det för min del handlar om att jag blir för deppig och ledsen om jag fokuserar på det negativa. Det suger att behöva ta det onda med det goda men jag orkar helt enkelt inte annars. SÅ många perfekta feminister finns det inte därute för att det ska räcka liksom.

Menar absolut inte att jag har rätt för övrigt, bara att det är min strategi.

Min mening är ju inte att kritisera feministen, utan författaren
För mig blir det detsamma, precis som med Hungerspelen. Jag vill inte såga ett feministiskt initiativ för att det inte är perfekt, utan vill lyfta fram det jag tycker är bra istället.

[läste igenom och såg att jag skrivit "liksom" i slutet av FYRA meningar. herregud, blev tvungen att radera]

Håller till viss del med om att det ibland kan kännas lite obekvämt att skylta med vilka böcker man läser i den här tråden, men jag har liksom tagit avstånd från de tankarna på senaste. Jag tänker att dels är alla så förnuftiga och schyssta i den här tråden att ingen någonsin skulle döma någon för att denne råkar läsa s.k. "skräplitteratur", och dels så är det här med vad som är bra och dålig litteratur så väldigt subjektivt. Jag gillar vad jag gillar, och om någon annan sedan avfärdar det som "skräplitteratur" är det deras problem. Så länge jag njuter av läsningen ger jag blanka tusan i vilket rykte denne författare eventuellt kan tänkas ha. Så det så.

And on that note... Jösses vad Analfabeten som kunde räkna är bra! Rolig, lättläst och uppfriskande. Den är dock ganska speciell - och jag skulle nog precis lika gärna kunna hata den egentligen - men för tillfället passar den mig utmärkt. Jag är inne på vecka 3 av 8 som kontorsråtta och kan behöva få kliva in i en lite mer utflippad värld om kvällarna :D

Håller till viss del med om att det ibland kan kännas lite obekvämt att skylta med vilka böcker man läser i den här tråden, men jag har liksom tagit avstånd från de tankarna på senaste
Då kan jag en gång för alla göra så att folk slipper känna så:

Just nu läser jag A SEAL's Surrender (Uniformly Hot!) av Tammy (Taweny? ingen jävla aning) Weber. En av Amazons gratisböcker för Kindle. Det är en snuskroman som handlar om Eden - en vimsig och helt vanlig girl next door-tjej som är en fattig och kämpande veterinär som är SÅ godhjärtad att hon tar hand om stray dogs och nån get som heter Bob eller nåt. Hon har fantiserat om sin granne i många år, den ofattbart sexige och rike Cade, som är soldat i SEAL, vad nu det är. Han är ofattbart sexig och rik (det är viktigt, nämner det därför två gånger) och ser ut som en grekisk gud men hans pappa är rik och ond och dum (väldigt dum). Cade vill inte ligga med Eden för han tror att han blir kär då men när han ser henne sitta fast i ett träd med en katt som hon försöker rädda så kan han bara inte låta bli. Hon är så ofattbart sexig jämt trots avsaknad av smink och alla andra kvinnor runt om kring bara bleknar, trots dyra kläder och piffigt hår.

Har läst ca halva och alldeles nyss så gick han ner på henne så hon kom typ fem gånger.

Problemen i boken: Eden håller på att bli kär i Cade! Åh nej! Cade håller på att bli kär i Eden! Åh nej! Cades onda och rika pappa lånade ut pengar till Edens vimsiga hippiemamma och nu vill pappan slänga ut Eden ur huset! Åh nej! Cade har massa pengar men vet inte om han ska hjälpa Eden eller inte! Åh nej!

Boken ligger i mappen "Amazingly bad" på min Kindle och än så länge passar den väldigt bra i den kategorin :up:. Världens bästa dock för att slippa tänka medan man ligger i trädgården och solar och funderar över livet :D

Senast ändrad av en moderator:
@niphredil Nu förstår jag inte riktigt vad du är ute efter här. Försöker du att få oss andra att känna oss om Dåliga Människor genom att skryta med vilken högkvalitativ litteratur du ägnar dig åt där borta i ditt tapas-stinkande land? Jag menar, böcker som handlar om getter som heter Bob - det hör väl vem som helst att det är allt annat än skräplitteratur?! Nä, nu känner jag mig dålig och förminskad här faktiskt. Lite kränkt, rentav.

@niphredil Nu förstår jag inte riktigt vad du är ute efter här. Försöker du att få oss andra att känna oss om Dåliga Människor genom att skryta med vilken högkvalitativ litteratur du ägnar dig åt där borta i ditt tapas-stinkande land? Jag menar, böcker som handlar om getter som heter Bob - det hör väl vem som helst att det är allt annat än skräplitteratur?! Nä, nu känner jag mig dålig och förminskad här faktiskt. Lite kränkt, rentav.
Förlåt! :( Men du måste förstå hur det är för mig, jag är så van att läsa sån här avancerad finlitteratur att jag liksom glömmer att alla inte gör det. Men jag förstår att det känns jobbigt för er, mina böcker är ju på en helt annan nivå liksom, ingenting ni någonsin kommer kunna begripa om ni ens skulle försöka.

Förlåt :(

@Lillelorden Äh, det är inte så lätt alla gånger, jag blir också fett besviken ibland. Mest på vänner och bekantskaper dock, snarare än böcker.

Ps. Du är världens bästa feminist :love:

Förlåt! :( Men du måste förstå hur det är för mig, jag är så van att läsa sån här avancerad finlitteratur att jag liksom glömmer att alla inte gör det. Men jag förstår att det känns jobbigt för er, mina böcker är ju på en helt annan nivå liksom, ingenting ni någonsin kommer kunna begripa om ni ens skulle försöka.

Förlåt :(

Sorry, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Du skriver för avancerat för att min arma blondinhjärna ska kunna ta in vad du faktiskt försöker säga. Ett resultat av all avancerad finlitteratur du förkovrat dig i på senaste, antagligen.

Håller till viss del med om att det ibland kan kännas lite obekvämt att skylta med vilka böcker man läser i den här tråden, men jag har liksom tagit avstånd från de tankarna på senaste. Jag tänker att dels är alla så förnuftiga och schyssta i den här tråden att ingen någonsin skulle döma någon för att denne råkar läsa s.k. "skräplitteratur", och dels så är det här med vad som är bra och dålig litteratur så väldigt subjektivt.

Jag tror mig aldrig ha sett att någon rynkat på näsan åt någon annans boksmak härinne! Vilket även jag tycker är skönt.

Jag läser nog allt i såna här trådar, även det som gäller genrer jag själv inte är inne i. Enda gången jag tycker det är tråkigt är när folk skriver typ "Har just läst En ärthjärnas memoarer. Rekommenderas!" Jag vill gärna veta vad som var bra eller dåligt med en bok.

Sorry, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Du skriver för avancerat för att min arma blondinhjärna ska kunna ta in vad du faktiskt försöker säga. Ett resultat av all avancerad finlitteratur du förkovrat dig i på senaste, antagligen.
Finns ingen finare litteratur än den som Amazon ger bort gratis för Kindle :up:

Eller förlåt:

Internet ge bok till mig. Jag läsa. Jag gilla. Du förstår?

Oj förlåt för att jag spoilar förresten, borde förstått att alla kommer vilja läsa den men att det är lite tråkigt om jag berättar vad som händer. Ska skriva i vitt i fortsättningen, lovar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka