Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men gud, tveka inte! Här finns väl alla "nivåer" på litteratur. Jag läser inte "svåra" böcker själv, jag sållar bland tipsen.

Apropå Keyes läste jag Vattenmelonen när den var ny och tyckte den var dödstråkig.

Sedan läste jag en som hette typ En annorlunda semester som handlar om en kvinnlig alkoholist och tyckte att den var jättebra. Jag gav till och med bort den till en tjejkompis med missbruksproblem.

Inför Venedig-resan propsade svärmor på att jag skulle läsa Donna Leons böcker om kommissarie Brunetti eftersom de utspelar sig i just Venedig. Jag fastnade och är nu på "Dödlig dos" som är nummer åtta i serien, har dock inte fått tag på alla så det här är femte jag läser. Trevliga deckare, tycker jag! Fina miljöbeskrivningar, trevlig huvudkaraktär, roliga bifigurer (allt från en fru med en lite märklig familj till en sekreterare som piggar upp personalmötena med vilka-modeord-och-floskler-kommer-polischefen-säga-bingo) och förstås brott som ibland blir lösta och ibland inte.

Jag tänker att det kanske mer har att göra med hur "smarta" och "bra" böcker alla andra läser snarare än att det är just Keyes?
Aha, tänkte att det berodde på min sågning ett par sidor bak.

@Ceta också. Ni kan ju skriva om vilka böcker ni vill! Att någon skulle anse något finare eller fulare sitter nog bara i era huvuden, inte i någon annans :).

Apropå Keyes läste jag Vattenmelonen när den var ny och tyckte den var dödstråkig.

Sedan läste jag en som hette typ En annorlunda semester som handlar om en kvinnlig alkoholist och tyckte att den var jättebra. Jag gav till och med bort den till en tjejkompis med missbruksproblem.

En oväntad semester, ja, den är bra. Väldigt realistisk och hemsk (Keyes hade själv svåra alkoholproblem i ganska unga år) men ändå väldigt rolig.

En oväntad semester, ja, den är bra. Väldigt realistisk och hemsk (Keyes hade själv svåra alkoholproblem i ganska unga år) men ändå väldigt rolig.

Tack, så hette den! Ja, jag visste ju att hon själv varit alkoholist och det märktes verkligen på texten. Precis, som du säger, TROTS att den var rolig. Jag minns vagt att jag hade väldigt roligt åt scenerna i terapin.

Jag läser mängder av ofina böcker.

Jag vill bli road och det får inte bli för komplicerat, min utbrända hjärna orkar inte det i några större mängder.

Fantasy och chic-lit är dominerande i mina bokhyllor.

När hjärnan är pigg klämmer jag in en "finare bok" i form av klassiker som man "ska" läsa. Ska ta mig i kragen vilken dag som helst och läsa svenska B på gymnasienivå så jag kan läsa till personalvetare sen och då behöver man ha läst lite klassiker så blur kursen plättlätt rent tidsmässigt. Eller ja den heter väl svenska II numer.

Jag gillar också enkla böcker. Jag tar mig igenom kanske 3000-4000 sidor kurslitteratur (plus rättsfall och artiklar) varje termin så jag vill läsa enkla saker när jag är ledig. Deckare, chic-lit, vampyrer och sånt är prima medicin för min hjärna.

Ja, den är väldigt jobbig på den punkten.

Alltså, det är ju en bok som berör mycket och det jobbiga har ju såklart med cancern att göra, men JAG tyckte inte att den var jobbig på "det sättet". Den är fantastiskt rolig också!

Jag tror jag går på Tassetass omdöme, jag är så himla känslig på den punkten. Tyckte inte Breaking bad var någon hit heller, pga det ...

Jag läser också väldigt blandat. Måste växla mellan seriöst och lite lättare, annars orkar jag inte. Chicklit är dock ingen favvo-genre, däremot deckare.:love:

Jag är dock lite selektiv och läser inte vad som helst där.

Jag läser sällan deckare, tycker de är så otroligt lika allihopa. Samma med chick-lit.

Däremot plöjer jag sånt när jag är hos mina päron, har ingen aning om varför, men där läser jag allt sånt som jag kan komma över. Hatar till exempel böckerna om Kay Scarpetta men ändå sitter jag där och läser :confused:

Jag läser sällan deckare, tycker de är så otroligt lika allihopa. Samma med chick-lit.

Däremot plöjer jag sånt när jag är hos mina päron, har ingen aning om varför, men där läser jag allt sånt som jag kan komma över. Hatar till exempel böckerna om Kay Scarpetta men ändå sitter jag där och läser :confused:

Scarpetta skulle jag räkna som deckare. Med obducent-touch.

Scarpetta skulle jag räkna som deckare. Med obducent-touch.
Absolut! Det är det jag menar. Jag gillar alltså inte dem särskilt mycket, men ändå sitter jag där och plöjer dem. Speciellt böckerna om Scarpetta trots att jag tycker att de är mer irriterande än till exempel Donna Leon.

ÅH, dagens tips förresten: Om man gillar Istanbul och deckare så finns det suveräna böcker att läsa! Hjälten är transvestit och löser mord i funkiga Istanbul :love:

prophet.jpg

Så JÄVLA bra böcker!

Låter som något jag skulle kunna läsa (är lite såld på utländska deckare)! Var hittar men dem? Finns de på svenska eller ska man leta på t ex Amazon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka