Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag heter mandalaki och jag missbrukar också. Bokhandlar, inte böcker. Min lästakt underskrider vida min köptakt:meh:

*kl*
Jag sträckläste mig igenom den sista tredjedelen av Den osynliga bron igår. Otroligt intressant bok, men väldigt jobbig att läsa på grund av storyn. Vet egentligen inte vad jag hade förväntat mig när jag lånade den (jag väljer delvis böcker efter framsidans utseende när jag är oinspirerad :D) men jag önskar nog att jag hade låtit bli att läsa den på kvällstid eftersom den fick mig att grubbla en hel del. Trots det är jag ändå väldigt nöjd med att ha läst klart hela och känner att det trots allt är en bok jag inte hade velat missa :)

Åh vad spännande för dig! Gillar du den så har du massor av bra deckare framför dig :) (och stort plus på Rebus är att det typ alltid utspelar sig i Edinburgh :D Dock inte så mycket Glasgow ;))

Härligt att höra! Det var delvis på grund av Edinburgh-temat som jag plockade upp den faktiskt, det är tillräckligt nära Glasgow för att kännas hemtrevligt ;)

*kl*
Jag sträckläste mig igenom den sista tredjedelen av Den osynliga bron igår. Otroligt intressant bok, men väldigt jobbig att läsa på grund av storyn. Vet egentligen inte vad jag hade förväntat mig när jag lånade den (jag väljer delvis böcker efter framsidans utseende när jag är oinspirerad :D) men jag önskar nog att jag hade låtit bli att läsa den på kvällstid eftersom den fick mig att grubbla en hel del. Trots det är jag ändå väldigt nöjd med att ha läst klart hela och känner att det trots allt är en bok jag inte hade velat missa :)
Ja, den är väl helt fantastisk? En sådan läsupplevelse som jag önskar att jag fortfarande hade framför mig! Jag har besök av en vän nu som också precis är på slutet av den boken (som hon eventuellt kan ha fått av mig i julklapp :angel:) - gissa varför jag har tid att sitta på Buke och skriva?!

Och förresten, grattis på födelsedagen!

Tack! :)

Ibland är de ju faktiskt på utflykt också, så i undantagsfall kan du få läsa lite om allt från Aberdeen, Inverness, Shetlandsöarna och Dunfermline :D Det är dessutom väldigt roligt att gå i "Rebus fotspår" när en är i Edinburgh :D Och just det, Black and Blue utspelar sig delvis i Glasgow om du nu skulle vilja få lite mer hemkänsla :)

Ja, den var verkligen fin och en läsupplevelse! Fast jag är nog ändå glad över att den är utläst eftersom jag nog inte hade orkat med mer bedrövelse och hemskheter.

Grattis! :)

Jag har läst Hundstjärnan av Agneta Pleijel och Nästan sant, en krönikesamling av Viveca Lärn, det senaste dygnet. Första bjöd på mycket vackert språk, andra på mycket igenkännande och en hel del fniss.

Sedan tog jag mig an Såld av Natasja T och Vera Efron. Hemskt men viktigt om trafficking och prostitution med mera...

Jag heter mandalaki och jag missbrukar också. Bokhandlar, inte böcker. Min lästakt underskrider vida min köptakt:meh:

Hej jag heter Fraggel_tess och jag är också bokholist. Det värsta är att det kommer nog en rejäl kartong i veckan med förhandsbeställda från bokrean. Så det ökade nog på med en hyllmeter eller så!

[QUOTESedan tog jag mig an Såld av Natasja T och Vera Efron. Hemskt men viktigt om trafficking och prostitution med mera... ][/QUOTE]

Viktigt, ja. Men de som verkligen borde läsa den sortens böcker gör ju tyvärr inte det.

Hej jag heter Fraggel_tess och jag är också bokholist. Det värsta är att det kommer nog en rejäl kartong i veckan med förhandsbeställda från bokrean. Så det ökade nog på med en hyllmeter eller så!

Ja, det är ett typiskt beteende. Man belägger sig med köpstopp och inget-mera-nytt-förrän-du-betat-av-högen - men så dyker det upp något som triggar ett återfall. Typ bokrea eller att man ser en pocket som man bara MÅSTE ha och man kan ju inte bara beställa EN bok ...

Ja, det är ett typiskt beteende. Man belägger sig med köpstopp och inget-mera-nytt-förrän-du-betat-av-högen - men så dyker det upp något som triggar ett återfall. Typ bokrea eller att man ser en pocket som man bara MÅSTE ha och man kan ju inte bara beställa EN bok ...

EN bok? Finns det de som gör det menar du?

*kl*

Jag tyckte den var fantastisk. Just att läsa boken med vetskapen om vad som skulle komma var häftigt.

[QUOTESedan tog jag mig an Såld av Natasja T och Vera Efron. Hemskt men viktigt om trafficking och prostitution med mera... ]

Viktigt, ja. Men de som verkligen borde läsa den sortens böcker gör ju tyvärr inte det.[/QUOTE]

Nej, visst är det så. Jag läste klart den inatt och det tog sin lilla tid att somna efter att ha lagt ner den kan jag säga...

Började genast på Varats olidliga lätthet imorse istället.

Tack :)

*kl*

Jag har en liten bokefterlysning som jag tänkte att ni i tråden kanske kan hjälpa mig med. Det är en bok jag läst tidigare (och som jag tänkte tvinga min mamma att läsa eftersom jag tyckte om den, men nu kommer jag såklart inte ihåg varken titel eller författare)

Den utspelar sig i någon kuststad i spanien/italien och handlar om en kille/man som flyttar till den här stora staden. Hans pappa har ev dött i något krig, men jag har för mig att det är genom pappans kontakter som huvudpersonen blir introducerad i staden. Huvudpersonen blir kär i en tjej, men han är inte fin nog. Dessutom har hon en elak styvfar som våldtar henne och i princip låser in henne när hennes mamma dör. Hon blir gravid med sin styvfar och väljer att ta livet av sig. Detta gör att huvudpersonen försöker sätta dig styvfadern, som är en högt aktad man i staden. I handlingen förekommer också en judisk familj, där pappan i familjen anklagas för en massa saker (av den elaka styvfadern) och där en av döttrarna i familjen blir kär i huvudpersonen (fast det fattar inte huvudpersonen eftersom han sörjer hon som tog livet av sig). Det är dessutom massa intriger med handeln/sjöfarten, huvudpersonens handelspartner och båtar osv.

Någon som känner igen detta?

Ett problem med att jag inte kunnat läsa är att jag fortsatt köpa böcker i samma takt - i from önskan om att jag en vecka senare ska kunna läsa igen...

Det betyder att jag säkert har ett par hyllmeter olästa böcker. Suck.

Jag missbrukar bokhandlar och pocketshopar.

Är du jag? Jag gör nämligen precis likadant! Det har snart gått fyra år sedan min hjärna klappade ihop och jag är ännu långtifrån tillbaka, men jag fortsätter trots det att köpa böcker som den bokslukare jag tidigare alltid varit. Tack och lov shoppar jag loss second hand, så mina hyllvärmare/min extraisolering kostar i alla fall sällan mer än en tia styck.

KL

En kompis sa att det kommit "en till" Egenmäktigt förfarande, skriven av Viktor Andersson: Hon. En relationsroman

Nån som läst? Läsvärd i så fall?

Hörde också att Lena Andersson skriver på en till bok om Ester. Gissar att Ester inte förändrats - vad skulle annars boken handla om?

En bok till om Ester? Det låter inte så likt Lena Andersson. Har du mer info om det?

Viktor Anderssons bok läste jag en sågning av bara häromdagen. Länk. Tror inte att den ska kopplas ihop med Egenmäktigt förfarande ;)

Läste en intervju med henne i antingen Norrköpings Tidningar elller Corren i förra veckan. Där sa hon att hon jobbade på en till bok om Ester.

Tack för länkrecensionen! Borde jag förstått att det var så!

Har bland annat nämnts i ett antal artiklar (redan i höstas), men den här är ganska ny: http://www.vi-tidningen.se/2014/01/anderssonskans-skalle/

Nu vet jag bara att jag vill skriva vidare på den första historien. Ester behöver gå på några smällar till innan jag kan lämna henne. Det är möjligt att det är dumt, rent av riskfyllt, att skriva en ny bok eftersom den ovillkorligen kommer att bli jämförd med den andra. Men jag kan inte tänka så. Jag gör det jag gör.

Har bara läst 70-80 sidor än. Har just kommit in i hans sätt att skriva och gillar det, han är skicklig. Men att den ska nå upp till Middlesex tror jag nog inte.

Zaga: tack! En Karin Thunberg dessutom, hon är urskicklig (fast jag har läst bättre texter av henne än denna).

Men alltså, varje gång Lena Andersson öppnar truten får jag en massa att tänka på :love: Fast jag bävar lite inför en fortsättning på Egenmäktigt som jag håller så högt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka