Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Har bara läst 70-80 sidor än. Har just kommit in i hans sätt att skriva och gillar det, han är skicklig. Men att den ska nå upp till Middlesex tror jag nog inte.

Nej, det gör den inte, och inte till The Virgin Suicides heller i min bok. Men ändå mycket bra.

Jag blev klar med Varats olidliga lätthet inatt någon gång och tja, den är ju bra men jag tycker väl inte att den är något så otroligt mästerverk som många verkar anse.

Imorse började jag på en bok som jag hörde talas om för första gången på en bokblogg igår förmiddags och som sedan stod framför näsan på mig på bokrean några timmar senare - Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs. Jag kan inte säga så mycket om handlingen än, men bilderna, gud så häftigt gjorda de är. Ser verkligen fram emot att fortsätta om en stund.

Den där är en jättesöt liten bok!!! Såg att del 2 i serien också översatts till svenska.

Den där är en jättesöt liten bok!!! Såg att del 2 i serien också översatts till svenska.

Ja, och sådär härligt småcreepy. Jag gapskrattade igår när jag läste om de två lokala killarnas rap-uppvisning med beatboxing och hela baletten. Mycket skicklig översättare tror jag, jag har ju inte läst den på engelska men jag får en väldigt bra känsla av språket.

Ooh! Den har jag inte läst! Vad tycker du?

Middlesex är en av mina favoriter alla kategorier.

Den är fantastisk. Men det är i och för sig The Virgin Suicides också - och Sofia Coppolas filmatisering av den senare besviker icke, den är också underbar.

Hm. Får tänka, såhär efter kanske 120 sidor.

Inte alls episkt berättande, som i Middlesex. Här är det snarare kammarspel med 3 personer, Madeleine och de båda män som är kära i henne. Miljön är college, de läser saker som litteraturvetenskap och teologi och miljön och deras diskussioner är intressanta.

Dialogen är bra.

Det jag mest kommer att tänka på är faktiskt Egenmäktigt förfarande eftersom Madeleine läser en litteraturforskare som anser sig dekonstruera kärleken. Hur centralt det blir i resten av boken vet jag dock inte.

Jag gillar det men det griper inte tag till 100 proc. Kanske pga det ett par recensenter påpekat: Trots att Madeleine är huvudperson blir hon lite platt, man fattar inte riktigt varför männen är så betuttade i henne, hon träder inte riktigt fram som subjekt.

Å andra sidan tror jag att det är meningen, jag tror inte att Eugenides gör NÅGOT utan mening. Däremot förstår jag (i alla fall ännu) inte varför han gör det.

Nej, det gör den inte, och inte till The Virgin Suicides heller i min bok. Men ändå mycket bra.

Jag blev klar med Varats olidliga lätthet inatt någon gång och tja, den är ju bra men jag tycker väl inte att den är något så otroligt mästerverk som många verkar anse.

Imorse började jag på en bok som jag hörde talas om för första gången på en bokblogg igår förmiddags och som sedan stod framför näsan på mig på bokrean några timmar senare - Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs. Jag kan inte säga så mycket om handlingen än, men bilderna, gud så häftigt gjorda de är. Ser verkligen fram emot att fortsätta om en stund.

Åh den boken har jag letat efter, men den var slut! Alltså Miss Peregrines hem för besynnerliga barn!

Jag läser "Mormor hälsar och säger förlåt", får nog säga att jag inte är riktigt fast i den än. Den är lite virrig...

Åh den boken har jag letat efter, men den var slut! Alltså Miss Peregrines hem för besynnerliga barn!

Du kan få min när jag är klar! Jag måste försöka hålla mig till en "en-in-en-ut"-policy för det börjar bli svårt att röra mig i lägenheten. Särskilt som jag nästan aldrig kommer ifrån loppisen uppe i Bohuslän utan 20 pocketböcker på släp. Jag kan bara inte låta bli för 2 kronor styck, och dessutom till ett gott ändamål - Barncancerfonden. Bara denna röriga, skraltiga ladan mitt ute på bystan med världens gulligaste lilla eldsjäl till tant som håller öppet sex timmar varje lördag (och söndagar under påskhelgen och sommaren) har fått in 27 miljoner kronor till fonden. Helt otroligt.

Lämnar förstås tillbaks massor av böcker också och jag vet inte hur många gånger jag har huggit tag i en bok där och tänkt att ooh, den ser ju trevlig ut, för att upptäcka att det var ju faktiskt jag som lämnade in den häromsistens.

Jag läser "Mormor hälsar och säger förlåt", får nog säga att jag inte är riktigt fast i den än. Den är lite virrig...

Mormor kommer efter Miss Peregrine här tror jag. Jag läste kanske en sjättedel på biblioteket när den var nyutkommen, och jag fastnade nog inte riktigt heller för jag kommer inte ihåg så mycket förutom något med en grinig hund. Jag fastnade direkt i Ove och Saker min son... men misstänker att jag inte kommer att fastna i Mormor riktigt lika enkelt.

Å andra sidan tror jag att det är meningen, jag tror inte att Eugenides gör NÅGOT utan mening. Däremot förstår jag (i alla fall ännu) inte varför han gör det.

Jag kände ungefär som du men tyckte att det knöts ihop rätt så bra till slut. Han är en smart jäkel den där. Fantastiskt skicklig stilist.

Och på tal om honom tittade jag på The Virgin Suicides i förmiddags. Åh, jag finner inte ord.

Du kan få min när jag är klar! Jag måste försöka hålla mig till en "en-in-en-ut"-policy för det börjar bli svårt att röra mig i lägenheten. Särskilt som jag nästan aldrig kommer ifrån loppisen uppe i Bohuslän utan 20 pocketböcker på släp. Jag kan bara inte låta bli för 2 kronor styck, och dessutom till ett gott ändamål - Barncancerfonden. Bara denna röriga, skraltiga ladan mitt ute på bystan med världens gulligaste lilla eldsjäl till tant som håller öppet sex timmar varje lördag (och söndagar under påskhelgen och sommaren) har fått in 27 miljoner kronor till fonden. Helt otroligt.

Lämnar förstås tillbaks massor av böcker också och jag vet inte hur många gånger jag har huggit tag i en bok där och tänkt att ooh, den ser ju trevlig ut, för att upptäcka att det var ju faktiskt jag som lämnade in den häromsistens.

Mormor kommer efter Miss Peregrine här tror jag. Jag läste kanske en sjättedel på biblioteket när den var nyutkommen, och jag fastnade nog inte riktigt heller för jag kommer inte ihåg så mycket förutom något med en grinig hund. Jag fastnade direkt i Ove och Saker min son... men misstänker att jag inte kommer att fastna i Mormor riktigt lika enkelt.

Ingen hund. En wors. :mad::p

Aha! Så mycket minns jag (mina ep-mediciner förstör minnet så det står härliga till, ibland vet jag knappt vilken spårvagnshållplats jag ska gå av på)! ;)

Jag kände ungefär som du men tyckte att det knöts ihop rätt så bra till slut. Han är en smart jäkel den där. Fantastiskt skicklig stilist.

Ja han är ju det. Och jag gillar hans ironi, och hans bilder. Som den här, när pårökte Mitchell och hans tusen medstudenter går mot podiet på graduation day (examensdag låter väl konstigt på college??):

Folk gav ifrån sig de obligatoriska tjuten och kastade upp mössorna i luften. Folksamlingen utanför grindarna var tät och hungrade efter barn. Ur massan av medelålders ansikten dök två som tillhörde Mitchells egna föräldrar upp med fängslande tydlighet. Deanie, i blå blazer och regnrock från London Fog, strålade vid anblicken av sin yngste son, och hade uppenbarligen glömt att han inte velat att Mitchell skulle gå på ett östkustcollege där han skulle bli förstörd av liberalerna. Lillian viftade med båda händerna som små människor gjorde när de ville ha uppmärksamhet. Marijuanans förfrämlingande inverkan, för att inte tala om fyra år på college, fick Mitchell att känna sig betryckt av den smaklösa denimsolskärm hans mamma hade på huvudet och av sina föräldrars allmänna brist på raffinemang.

Sådär skriver han och det gillar jag. Så Koltrast, jag menar alltså att jag kan rekommendera den även om jag kanske lite sval förut.

kl

Läser Divergent av Veronica Roth, tror det var nån här i tråden som tipsade om den? Men har inget direkt sug att läsa vidare... Hade väl hoppats på att fastna lika mycket som jag gjorde i hungespelen, men efter 1/4 av boken känns det inte som att de avslöjat "problemet" än, och det gör mig lute tjurig ;)

lyssnar även på "Fallet Thomas Quick" och den verkar lovande!

Marijuanans förfrämlingande inverkan, för att inte tala om fyra år på college, fick Mitchell att känna sig betryckt av den smaklösa denimsolskärm hans mamma hade på huvudet och av sina föräldrars allmänna brist på raffinemang.

Just den meningen skrev jag ner i min anteckningsbok när jag läste den. Så jefvla bra!

Men vad säger du? Så lustigt. :) Ja, det är verkligen en klassresenärs dilemma uttryckt i en enda mening.

Jag rotade fram en intervju med Eugenides, han sa att han blev skitglad när han fick beröm för första sidan/sidorna i sina böcker för han kunde lägga typ två år på dem. Då läste jag inledningen på En kärlekshandling igen och insåg hur oerhört bra den är. Svepet över Madeleines bokhylla och hur hon vaknar magnifikt bakfull ... Ska kolla inledningen på Middlesex också när jag får tid. :D

Tack för tipset! En författare som jag helt lyckats missa! Det citatet gillade jag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka