Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Nu har jag läst er nämna denna boken rätt mycket, (middlesex alltå) men har inte fattat vilken typ av bok det är :p Är det något ni skulle rekommendera mig med? :)

Nu har jag läst er nämna denna boken rätt mycket, (middlesex alltå) men har inte fattat vilken typ av bok det är :p Är det något ni skulle rekommendera mig med? :)

Ja, ja, ja, ja, ALLA ska läsa Middlesex för den är fantastisk på typ alla sätt och vis.

Ska jag börja skriva om vilken typ av bok det är blir vi kvar här i några timmar, men du kan faktiskt med fördel kolla på Wiki-artikeln i detta fallet, den är ganska välskriven.

Men vad säger du? Så lustigt. :) Ja, det är verkligen en klassresenärs dilemma uttryckt i en enda mening.

Jag rotade fram en intervju med Eugenides, han sa att han blev skitglad när han fick beröm för första sidan/sidorna i sina böcker för han kunde lägga typ två år på dem. Då läste jag inledningen på En kärlekshandling igen och insåg hur oerhört bra den är. Svepet över Madeleines bokhylla och hur hon vaknar magnifikt bakfull ... Ska kolla inledningen på Middlesex också när jag får tid. :D

Ja, visst är det? :)

Jag började läsa En kärlekshandling när jag egentligen inte alls hade tid, och inledningen var ju så himla bra att jag blev kvar på sängkanten med boken i handen och kappan på en bra stund. Jag kände mig precis lika bakfull som Madeleine utan att ha varit i närheten av alkohol, så bra är det.

Den lät spännande! Får nog försöka hitta den på svenska dock, då mina engelskakunskaper visade sig lite för svaga för artikeln ;) och då har jag nog större utbyte av boken med på svenska! (Även om jag helst läser böcker av engelskspråkiga författare på engelska!

Jag läste Middlesex på svenska och det är jag glad för, Eugenides tror jag inte att jag skulle greppa på engelska, han är så smart. Därför väntade jag också tills The marriage plot kom på svenska som En kärlekshandling.

Även jag tror att du skulle gilla den. En släktsaga om en grekisk invandrarfamilj med intersexuella (alltså det som förr kallades hermafrodit) Calliope/Cal i centrum.

Såhär beskrivs den på bokus:

Middlesex är en berättelse om en grekisk-amerikansk familj som ser helt vanlig ut. Men berättaren vet att farfar och farmor egentligen är syskon och att det är orsaken till att hon själv är både kvinna och man. Så riktigt vanlig var den nog inte.

1922 invaderas Smyrna i det korta krig mellan Grekland och Turkiet som orsakats av första världs-krigets politiska oro. Befolkningen flyr i panik, många tar båten till Amerika. På en av dessa båtar finns en ung stilig man och en ung vacker kvinna, som väl framme i Amerika letar sig fram till bilstaden Detroit, och bosätter sig där som vilket amerikanskt invandrarpar som helst. De har svurit på att aldrig i livet berätta sin hemlighet att de var älskare i Grekland fast de var bror och syster. Men två generationer senare gör incesten sig påmind i barnbarnet Calliope, som i tonåren känner sig märkligt dragen till en klasskamrat i flickskolan. Vilket får Calliope att misstänka att hon inte är som andra flickor. Att hon faktiskt inte är en flicka alls.

Middlesex är en sorghumoristisk familjehistoria med sexuella förvecklingar, men också historien om en av Amerikas största städer, ja om hela det moderna Amerika: från massinvandringens strida ström av fattiga, rädda och sargade människor, över tjugotalets förbudstid och depression och sextiotalets raskonflikter in i vår egen tid.

Gör det! Den är tipp-topp på svenska också! Säger som Anna; ALLA ska läsa Middlesex!

Dina citat ur En kärlekshandling påminde mig om hur genialisk han är, Eugenides. Jag menar, jag minns ju hur fantastiska jag tyckt Middlesex och The Virgin Suicides var när jag läst dem, men jag hade glömt bort hur fantastiskt fängslande han skriver. Började bläddra i Middlesex och vilken klass den håller! Även om En kärlekshandling inte helt når upp till Middlesexnivå ska jag definitivt leta rätt på den.

Den är lätt att hitta, ganska nysläppt i pocket. Inledningen är fucking strålande. :love:

Jag börjar känna att jag kanske måste läsa om Middlesex. Det är flera år sedan jag läste den.

+wow! Det där låter ju riktigt spännande! Skall definitivt försöka få tag på den :)

Jag kände likadant nu när jag började bläddra i den, trots att jag läst den flera gånger. Den är en sån där bok som står i hyllan och lyser hos mig. Den är så fullkomlig och har liksom allt.

kl

Precis läst ut Divergent av Weronica Roth, och blev lite besviken.. hade förväntat mig en bok i samma klass som hungerspelen, men där gick den bet tycker jag. Trots höga betyg på goodreads. Beställde ändå fortsättningen från biblioteket, så helt kass var den ändå inte ;)

Lyssnar på "Fallet Thomas Quick" då jag hittade den på bibliotekets ljudböcker via telefonen. Verkligen uppslukande! Glad att ha nått bra att lyssna på i stallet :idea:

Jag har nu äntligen läst Min mormor hälsar och säger förlåt. Och jag tyckte om den, men jag får ju säga att om det inte hade varit för att jag läser hans blogg och vet att han är familjefader hade jag undrat vad han käkar för svampar på nätterna egentligen ;) Den blev lite lång, men annars så visst!

Har även klippt Saker som aldrig händer av Johanna Lindbäck, som tyvärr var en rejäl besvikelse.

Nu har jag råkat göra ett par beställningar på Adlibris rea, host host... men så länge läser jag Mitt positiva liv av Andreas Lundstedt och Cecilia Blankens som min ömma moder hittade för en tia i mataffären i eftermiddags.

KL

Någon som läst Väldigt sällan fin av Sami Said? Jag brottas så med språket, det är så orytmiskt, alldeles för många 1-2-3-ordsmeningar. :(

KL

Jag läste Blå Koral av Louise Boije af Gennäs. Ordbajseri på extremt hög nivå. Boken är nästan 700 sidor i pocket - det hade räckt med 250.

Sedan En blomma i Afrikas öken av Waris Dirie (och Cathleen Miller). Djupt gripande förstås.

Och igår började jag på Mitt liv som hund av Reidar Jönsson. Otroligt roligt skriven men allvarsam också.

kl

God Jul med Jonas Karlsson - lite sent kanske men vad gör man när det var 20 pers i kö på bibblan när jag reserverade den i julas? :p
Väldigt lättsam och underbar liten bok, vissa faktorer väldigt kännbara om man själv jobbar inom kommunen... :angel: Smårolig och skön.

Expeditionen: Min Kärlekshistoria av Bea Uusma - en fackbok som handlar om Andrée-expeditionen till nordpolen, i en vätgasballong. 1897 åkte ballongen upp med 3 svenskar, med väldigt liten kunskap, upp mot nordpolen - och stora frågetecken vad som egentligen hände med dem blir nog aldrig uppklarat.
Men boken var väldigt bra utformad, lättläst då jag plöjade mig igenom den på ett par timmar, man blir väldigt tagen av hela deras situation dem gick igenom i det isiga och kalla områdena. Parallelt får vi även följa Beas väg till att hitta sanningen. Rekommenderas varmt!

Men man kanske ska avsluta det jag påbörjade läsa för en månad sedan.. Thedore Sturgeon Venus plus X ... Pojkvännen kanske blir lite gladare om han får tillbaka sin bok någongång... :angel:

kl

Första delen av Bengt Liljegrens biografi om Winston Churchill. Mycket intressant, faktiskt! En otrolig personlighet, man ömsom hatar karln och ömsom beundrar honom. Del 2 (fr o m 1939) är inte utgiven än.

Har precis läst ut Det mesta blir aldrig av, av Thomas Anderberg.

En postumt utgiven bok om att gå förlorad. Filosofen och språkekvilibristen får en tumör i hjärnans språkcentrum och förlorar sitt språk. Innan dess hann han få boken klar, i vilken han upplöses. Men det är absolut inte en "vanlig" cancerhistoria där man får följa sjukdomen steg för steg, inte alls! Snarare ett slags deckare och så författarens språkliga sönderfall som interfolieras.

Jag tyckte mycket om den. Jag tyckte också mycket bra om Thomas Anderberg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka