Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Klar med Mig äger ingen. Strålande!

Det var för övrigt Världens bästa by som jag glömde av att nämna i går.

Nu vet jag verkligen inte. Har mitt bokpaket kommit blir det Utvandrar-serien, eller Gösta Berlings saga, eller Mina drömmars stad. Annars funderar jag på att läsa om Rebecca.

kl

Markurells i Wadköping. Minns att den fanns som TV-serie i min barndom...
Innehållet känns mycket daterat; humorn är antik! Jag vill ändå läsa färdigt.

Jag blev faktiskt mest irriterad på Egenmäktigt förfarande och inte alls så imponerad som jag trott. Visst kan jag känna igen mig i en del, men fick inga nya insikter, redan när jag "råkade" passera i hopp om att få syn på vederbörande så insåg jag ju att det var knäppt, men tillät mig att vara så fånig. Värre än så var det liksom inte. Jag kände mest bara hur jobbigt det skulle vara att ha den sortens människa efter sig ...

kl

Just nu läser jag Hungerspels-trilogin, är inne på andra boken. Det är sträckläsningsvarning på det här. :D

Lyssnar på Elin Wägners Norrtullsligan på radio.

Funderar på hur väldigt sällan böcker verkligen handlar om vänskap.

Jag har funderat mycket på vänskap på senare tid, och jag skulle gärna vilja läsa skönlitteratur som skildrar vänskap.

Nästan den enda bok jag kommer på, är den omtalade Du och jag och vi, och den har jag ju redan läst.

Någon som har några intressanta tips?

Eller några intressanta tankar om varför böcker så sällan handlar om vänskap?

kl

Läser äntligen Utvandrarna och älskar den. Är glad att jag hade sinnesnärvaron att beställa alla fyra i sviten på en gång.

Har bara en 30-40 sidor kvar, så jag kommer att börja på något nytt ikväll. Kan bli Gustavs grabb av Leif GW eller Mina drömmars stad... jag har Invandrarna med mig, men jag vet inte om jag kanske behöver lite rast från löss och elände innan jag börjar på den.

jag har Invandrarna med mig, men jag vet inte om jag kanske behöver lite rast från löss och elände innan jag börjar på den.

I så fall är kanske inte Mina drömmars stad perfekt just nu, den heller. Även om den är bra. (Jag läste serien som tonåring och har inte vågat läsa om den.)

kl

Efter Quick-boken har jag lyssnat på "Gräspojken" av Christer Lundberg. Sjukt härlig och osannolik historia :) Tror den vann en del av att den var inläst av författaren, hans berättarröst är så härlig!

Ska bli roligt att se vad du tycker om Mina drömmars stad! Jag gjorde ett försök med den för länge sen, men lyckades aldrig komma in i den.

Däremot läste jag utvandrarserien med stor behållning, men jag tror inte att jag skulle klara att läsa om den i dag. Minns att det bitvis blev ett himla gråtande. En hel del av bölandet berodde på historien om Robert (tror jag han hette).

I så fall är kanske inte Mina drömmars stad perfekt just nu, den heller. Även om den är bra. (Jag läste serien som tonåring och har inte vågat läsa om den.)

Nä, jag gissade att det nog kunde vara så - det blev Väster om Vinga av Viveca Lärn istället. Väntar mig sannerligen inget mästerverk, men är förtjust i Viveca och hennes beskrivningar av Göteborg och västkusten, så det blir nog en ganska trevlig och snabb läsupplevelse.

KL

Började läsa "Damen med enhörningen" av Tracy Chevalier igår kväll. Den hade helt ok betyg på goodreads och den låg och väntade på nattduksbordet :p Lite oväntat med en manlig huvudkaraktär efter att ha läst iaf två andra av henne, så får se vad jag tycker om den när jag kommit in lite längre.
Någon som läst den?

Precis så kände jag med!

KL

Har läst The lost child of Philomena Lee och stod knappt ut, gräsligt skriven på så vis att nästan var omöjligt att ta sig igenom den pga brustet hjärta.

Har även läst senaste Bridget Jones-boken som var, trots låga förväntningar, en stor besvikelse.

*KL*
Har nyligen läst Sara Stilles Bära leggings i januari. Självbiografisk om Sara som blev utsatt för våldtäkter under ett par års tid från hon var 13 år gammal. Av en person hon litade på och såg som sin vuxna vän....
Rekommenderas!

Håller också på med (men tycks aldrig bli klar, eftersom jag lyssnar på den i sängen och somnar alldeles för lätt till ljudböckerna numera) El Choco - om svensken i Bolivias mest ökända fängelse. Intressant bok.

KL

Började läsa "Damen med enhörningen" av Tracy Chevalier igår kväll. Den hade helt ok betyg på goodreads och den låg och väntade på nattduksbordet :p Lite oväntat med en manlig huvudkaraktär efter att ha läst iaf två andra av henne, så får se vad jag tycker om den när jag kommit in lite längre.
Någon som läst den?
och nu har jag läst ut den... under 300 sidor, lättläst och en dag sjuk i soffan, så gick det rätt fort :p
Helt ok, men ingen top-tio-bok direkt. Skriven i jag-form fast ur flera olika karaktärers synvinkel upptäckte jag när jag kommit förbi första kapitlet, vilket var bra för bokens skull... men som sagt, ingen fantastisk bok direkt.

KL

Just nu latar jag mig och läser:

image_533cbbf9e087c34946addde2.jpg

Den är okej bra, jag gillar alltid Kallentofts personporträtt och skrivarstil, men historien känns aningen plattare den här gången faktiskt. Inte fullt så intensivt gripande som jag brukar finna hans böcker... Men vem vet, det kanske ändras längre fram i boken!

Avslutade för övrigt The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry igår och älskade den från början till slut - mest tack vare det härligt brittiska sättet den var skriven på, med lite underliggande ironi och finurlighet sådär, men även för att det var en väldigt annorlunda och fin historia. En läsupplevelse jag kommer att minnas!

Lyssnar på div Elizabeth George just nu. Enda kruxet är att de är så låååååånga och det är ibland svårt att hänga med. Det är uppenbart att min hjärna just nu är lite för ansträngd av livet.

Så jag bryter av med lite tunnare chic-lit emellanåt, fast de läser jag.

Kl

Jag läser "En storm kom från paradiset" av Johannes Anyuru. Den är riktigt bra. Jag är väldigt svag för författare som kan skriva vackert. Det kan den här författaren (han är poet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka