Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

kl

har börjat lyssna på "Livet på Scotland Street 44" av Alexander McCall Smith. Än så länge är den rätt bra. Ganska lätt, bra inläst, men själva intrigen har inte börjat än (efter 19 kapitel), så kanske kommer det ingen heller :p

Slutet på Mr Y var en mycket skruvad bok. Hemliga agenter, sex, möss och resor i tid, rum och medvetande. Intressant, men för mycket prat om vetenskap och filosofi för mig. Man måste nog vara mer insatt i t ex Derridas poststrukturalism för att till fullo uppskatta boken.

Senast ändrad:

*kl*

Brandon Sanderson - Words of Radiance. Åh herregud vad bra. Brandon Sanderson rekommenderas starkt till alla som vill läsa fantasy där allt från världen till kulturen till karaktärerna är extremt välgjort, och där det finns gott om starka kvinnliga huvudkaraktärer utan att det görs en ständig poäng av att de Minsann Är Kvinnor.

Verkar vända sig till en rätt snäv läsekrets, låter det som?

Ja, den är väldigt "akademisk", samtidigt som den inte alls är det ibland. Långa resonemang om tiden, rummet och materian varvas med lite mer lättlästa partier; dessa partier består av lite äventyr och en del sex. Som du säger, inget för den breda massan. Tydligen har den gjort stor succé i Storbritannien.

KL

Klar med "The tenant of Wildfell Hall" av Anne Brontë. Kan forsta varfor den gjorde ett stort intryck nar forst gavs ut, tyvärr kändes den mest langsam for mig :o

"The last of the Mohicans" av James Fenmore Cooper ar nasta. Kommit 1/4 genom och an sa lange ar bade handlingen och det florerande sattet att skriva pa helt ok :D

KL

Jag läser just nu "Dark Places" av Gillian Flynn. Jag tror aldrig att någonting kommer att kunna mäta sig med hennes "Gone Girl", men tänkte ge det ett försök. Har bara läst ungefär en fjärdedel hittills och tycker ärligt talat att den är lite seg, men tror och hoppas att det tar sig snart.

Jag tror det handlar lite om hur en är som läsare också, om Slutet på Mr Y är en bok för den breda massan eller inte. För min del så är jag en sådan person som inte funderar så mycket när jag läser och är det något jag inte förstår så sållas det bort i min hjärna (typ). Det gör att allt vetenskapligt i en sådan bok inte "stör" min läsupplevelse oavsett om jag förstår det eller inte. Så med den typen av läsning, blir Slutet på Mr Y antagligen något mer underhållande än om läsaren vill förstå allt eller så :) Sen är det definitivt inte dem bästa boken jag läst, men jag tycker inte heller att den är riktad mot en så snäv läsarkrets.

*kl*
Jag håller på med Ni älskade dem inte just nu och jag tycker det är en rätt tråkig deckare hittills. Jag antar att den ska vara på gränsen till obehaglig med barn som kidnappas osv men jag kan inte uppbåda någon entusiasm för storyn eller personerna. Den känns så himla platt i jämförelse med ex Rankins böcker.

Jag tror det handlar lite om hur en är som läsare också, om Slutet på Mr Y är en bok för den breda massan eller inte. För min del så är jag en sådan person som inte funderar så mycket när jag läser och är det något jag inte förstår så sållas det bort i min hjärna (typ). Det gör att allt vetenskapligt i en sådan bok inte "stör" min läsupplevelse oavsett om jag förstår det eller inte. Så med den typen av läsning, blir Slutet på Mr Y antagligen något mer underhållande än om läsaren vill förstå allt eller så :) Sen är det definitivt inte dem bästa boken jag läst, men jag tycker inte heller att den är riktad mot en så snäv läsarkrets.

Jag är lite som du, sållar bort... som du säger, om man ska uppskatta boken till fullo tror jag att man kanske ska vara mer insatt i det vetenskapliga/filosofiska tänkandet. Jag tyckte boken var okej, men inte mer, just pga att jag fick sålla för mycket till slut. Det hade behövts lite mer spänning och lite mindre av det andra. Sen gillar jag egentligen stuket, men det blev lite för mycket av det goda. Jag hade velat förstå lite mer!

Jag hade en sömnlös lördagsnatt och blev klar med Gustavs grabb av Leif GW Person, Din heder av Martin Svensson, Drömmen förde dig vilse av Anna Jansson och Nästan död man av Åke Edwardson.

Nu håller jag på med Först när givaren är död av Anna Jansson. Sedan får det nog bli Mina drömmars stad. Det har inte varit så mycket löss och elände i de senaste böckerna. Särskilt inte i Denise Rudbergs O_o

Gillar du Anna J? Jag har bara läst en av henne och tyckte inte jättemkt om den. :o

Jag läser nån bok om frilloskapet i Sverige och den är rätt småintressant. Och så läser jag en bok om Robin Hood av Dick Harrisson. Perfekt sömnpiller när jag inte kan sova. (Intressant, men jag kan bara inte hålla mig vaken).

Efter det ska jag läsa om Lena Andersson igen. (Har läst hennes Var det bra så också och tyckte den var bra. Påminde en hel del om Helle Helle och Ida Jessen. Men inget går upp mot Egenmäktigt förfarande)

Gillar du Anna J? Jag har bara läst en av henne och tyckte inte jättemkt om den. :o

Ja, det gör jag absolut, men jag kommer inte att medvetet leta upp något mer av henne just nu. Om det inte skulle vara så att jag hittar något på loppis, för då är det högst troligt att jag köper till ett framtida tillfälle.

KL

Jag läser just nu "Dark Places" av Gillian Flynn. Jag tror aldrig att någonting kommer att kunna mäta sig med hennes "Gone Girl", men tänkte ge det ett försök. Har bara läst ungefär en fjärdedel hittills och tycker ärligt talat att den är lite seg, men tror och hoppas att det tar sig snart.

Jag tyckte nog att Dark places var bättre, faktiskt. Fast de är ju väldigt olika, svåra att jämföra.

Jag tyckte nog att Dark places var bättre, faktiskt. Fast de är ju väldigt olika, svåra att jämföra.

Jag tyckte också bättre om Dark Places, tror att det var miljöerna. Älskar sunk ...:D Har just läst klart "Liknelseboken - en kärleksroman" av PO Enqvist. Han skriver så speciellt att man måste läsa långsamt och låta orden sjunka in i sig, går runt, runt för att hitta kärnan. Jag tyckte att den var helt underbar!!!

Och som kärleksroman någonting alldeles väldigt eget ...

Jag har återigen varit dålig på att läsa, men har beställt några böcker som gärna får komma före påsk.

Förutom lite jobbrelaterat, så blev det:

Anna Fock: Absolut noll
Christina Kjellson: Solknepet
Gertrud Hellbrand: Veterinären

Det sista är en ny hästbok för vuxna, som jag egentligen inte har så mycket hopp om, men som har fått mycket uppmärksamhet och som jag känner att jag ändå måste läsa.

Jag är även skeptisk mot titeln. Föreställer mig att det är den första i en serie och sen kommer Ridläraren, Hovslagaren, Equiterapeuten och till sist Foderleverantören. :p

Glöm inte medryttaren och stallkatten också när författaren behöver få ut ytterligare böcker och lider av skrivkramp... :D

Jag började på Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier igår kväll - sist av alla i världen, gissar jag - och tycker väldigt bra om den hittills. Mycket vackert språk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka