Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu läser jag en bok som glömdes bort i förr sommarens bokhög: Hon älskade av Helena Henschen. Letade fram den efter att ha sett dokumentären om Ernest Thiel. Boken handlar om författarens farmor, som var äldsta dotter till Thiel, och den är en biografi med drag av roman. Det mest spännande är att bekanta sig med den tidens tankar och kulturpersonligheter; hon levde ett spännande liv! Dock är det ingen bladvändare.

Skall köra långt (ca 140 mil) till helgen så lånade lite ljudböcker på biblan :)
Det blev:
Och bergen svarade, av Khaled Hosseini
Simon och Ekarna, av Marianne Fredriksson
Min mormor hälsar... (som jag ju redan läst, men ville ha ett säkert kort med också)

Får se hur långt jag kommer i dem :)

Simon och ekarna tror jag är en väldigt bra ljudbok! Beroende på vem som läst in och sådär såklart, men den är tillräckligt långsam för att det ska gå att"slölyssna" och inte komma ihåg varenda detalj. Jag tyckte att den stundvis var ganska så seg, men jag tror som sagt att tempot i boken kan vara mycket behagligt att lyssna på under en bilresa :)

Jag är mitt inne i Rankins "en annan mans grav" och vilken skillnad det är på den och "ni älskar dem inte" som jag läste senast.

En annan mans grav är så mycket bättre skriven och betydligt mer intressant fall, i mitt tycke. Dock är det ju en typisk Rankin bok så mycket känns ju igen sedan tidigare vilket kanske inte alltid är till sin fördel. Trots det gillar jag den verkligen och uppskattar att han sammanfört både Rebus och Fox i samma bok på ett smart sätt :)

Lade ner Susanna Alakoskis Oktober i Fattigsverige efter 100 sidor. Brukar gilla henne men de här dagboksanteckningarna blev för fragmentariska, jag vill ha flöde.

Och flöde fick jag när istället högg Knausgårds sexa. Men det känns inte helt lätt att greppa över 1100 sidor till av en roman som man redan läst fem band av. Karln är galen. Men briljant.

Lyssnade på Simon och Ekarna i bilen på väg upp till norrland. Inte helt klar med den än, men gillar den lite lagom :) Mysig, men inte helt fängslande ändå. Rätt lagom att lyssna på på långkörning!

Rensade bokhyllan och hittade några böcker ur en detektiv-(ungdoms)serie som jag lästa om. Sökte på dem för skoj skull och hittade den 9 böcker långa serien på originalspråket (engelska). Det är serien om Robyn Hunter av Norah McClintock.

Så jag beställde, och fick hem dem förra onsdagen. Och nu har jag bara sista kvar.
Visst märks det att de är uppbyggda efter en mall - men jag gillar dem ändå. De är lagom läsning på kvällen för mig. Och kanske är jag trög - men jag har än så länge inte gissat helt rätt på något av mysterierna. Och så vill jag ha det. :D

Sedan är har jag påbörjat "The Complete Sherlock Holmes" (på engelska, så klart), den kommer att ta ett tag att ta sig igenom - och det ska bli skönt att ha något som räcker lite längre, jämfört med ungdomsböckerna.

Är det någon som läst Spill - en damroman av Sigrid Combüchen? Den har ju fått lysande recensioner men jag har hört att den är svårläst och speciell.

Jag har precis tagit mig igenom Hotellet i hörnet av bitter och ljuv.

Överlag tyckte jag att det var en rätt trevlig bok som var lite lagom lättsmält. Dock inser jag, efter att ha läst mängder av negativa recensioner, att det troligtvis beror på att jag inte hänger upp mig på detaljer som jag tycker om boken. Det är tydligen en hel del faktafel som är störande enligt recensionerna och dessutom är det många som verkar ha problem med språket. Men jag funderar på om den är bättre i översättning till svenska (som jag har läst den på) än i originalspråk, för jag uppfattade inte språket som direkt dåligt.

Är det fler i tråden som läst boken och som upplever språket dåligt även i översatt version?

Jag läste Boel och Oscar av Josefine Sundström häromveckan. Någon som har läst? Jag tyckte mycket om den.

Nu läser jag Sturemordet av Stieg Trenter. Ah,, dessa underbara gamla deckare!

Lade ner Susanna Alakoskis Oktober i Fattigsverige efter 100 sidor. Brukar gilla henne men de här dagboksanteckningarna blev för fragmentariska, jag vill ha flöde.

Och flöde fick jag när istället högg Knausgårds sexa. Men det känns inte helt lätt att greppa över 1100 sidor till av en roman som man redan läst fem band av. Karln är galen. Men briljant.

Ojoj. Jag kom bara drygt 400 sidor in i den innan jag pausade och nu måste jag nog börja om. Den är verkligen tung på alla sätt :D

Blev tvungen att köpa en bok på konson idag. Läsplattan är urladdad, och laddaren och mina böcker är påväg hit genom Sverige med resten av mina saker :crazy:
Tog den i det lilla urvalet som hade bra betyg på Goodreads, och valet föll på "Boken om Joe" av Jonathan tropper. Har läst "konsten att tala med en änkling" av honom tidigare, men den här gillade jag nog bättre. Gillar både upplägget och storyn :) och även om jag planerat att dela upp den så att jag skulle ha lite kvar att läsa i helgen om min leverans inte kommer imorgon, så blev det 2/3lösta i den :p

@Ceta
Du får fortsätta utforska Konsums utbud om din leverans inte kommer imorgon ;) alternativt skaffa lånekort om biblioteket är öppet.

Hur som så låter det nästan som ett fynd du gjort om du trots allt läst så mycket i den redan :D

Är det någon som läst Spill - en damroman av Sigrid Combüchen? Den har ju fått lysande recensioner men jag har hört att den är svårläst och speciell.

Jag läste den när den kom (några år sedan). Speciell, fantastisk och MYCKET. På många nivåer. Den är ovanlig och oväntad, den är alldeles sin egen.

@Killaloe jo, blir nog nån mer tur till Konsum isf! Bibliotekspersonalen skall absolut införskaffas, men förstod det som att set var stängt idag..

Och ja, den var faktiskt bra boken!

Ojoj. Jag kom bara drygt 400 sidor in i den innan jag pausade och nu måste jag nog börja om. Den är verkligen tung på alla sätt :D

Jag har bara hunnit 300 sidor än. Den är verkligen annorlunda än de övriga fem, det känns som om han blivit stressad över att bara få skriva en bok till och därför pressat in precis allt. Hans långa tankeutflykter med teoretiserande kring t ex "jaget i litteraturen" är bara tröttsamma :(. Men t ex hans skildring av livet med småbarn är bland de bästa sådana jag läst, faktiskt.

Jag läste den, precis som aprilmaj, när den kom ut för något år sedan och tyckte mycket om den. Vad jag kan minnas var den snarare en sådan bok jag sögs igenom och inte ville släppa än svårläst. Läs!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka