Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

kl

Just nu lyssnar jag på: Honugsbiets hemliget av Sue Monk Kidd. Inte särskilt bra inläsning tyvärr, stör mig på rösten, men skall försöka lyssna klart på den ändå.
Läser i plattan: Mannen som slutade ljuga av Dan Josefsson. Intressant läsning efter Fallet Tomas Quick :)

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg. Till en början en besvikelse, det var svårt att komma in i ett flyt. Men den blir bättre för varje blad. Han använder liksom Jonas Gardell inflikningar med tidningsrubriker från dåtiden. Gissar de båda lånat berättartekniken från någon annan :).

Igår fick 25 nya pocketböcker följa med hem från loppis... en av dem är Mintgrodornas återkomst, en kåserisamling av Karin Brunk Holmqvist. Fruktansvärt rolig.

Annars läser jag Frieda and Min av Pamela Jooste. Mycket fin bok om "vanliga folks" liv i Sydafrika på 60- och 70-talen. Både rolig, varm, rörande och vemodig.

kl

Mörkögda augustinatt av Maria Lang. Upphittad på hotellet. Har INTE åldrats med värdighet!

KL

Jonas Trolle - Jakten på Kapten klänning.

Spinoff på den; P1-dokumentärerna om Nora, "Den fastspända flickan". Extremt bra radiodokumentär. Jag tror att Nora är den som i Trolles bok kallas Terese, men jag är inte helt säker. Vidrigt är det i alla fall, precis som Trolles bok.

Senast ändrad:

Spinoff på den; P1-dokumentärerna om Nora, "Den fastspända flickan". Extremt bra radiodokumentär. Jag tror att Nora är den som i Trolles bok kallas Terese, men jag är inte helt säker. Vidrigt är det i alla fall, precis som Trolles bok.

Aha, det visste jag inte! Men jag läste Terese-kapitlet igår och googlade dokumentären idag - och det är helt klart hon. Ska lyssna på dokumentären vid tillfälle, den har bara fladdrat förbi i min periferi hittills.

Jag är lite besviken på boken, dock. Hade väntat mig mer detaljerat hardcore utredningsarbete, jag gillar att läsa om autentiskt polisarbete. Men det är ju mer om författarens känslor och han är ingen stjärna på att skriva, direkt ... Dock, fallet är heltigenom vidrigt, precis som du säger. Och Lindberg är minst sagt en gåta.

kl

Av någon anledning utsätter jag mig för att läsa sådant som jag vet att jag kommer att bli svinirriterad på och köper Denise Rudberg-pockets för 2:- på loppis...

Läste Storlek 37 häromdagen och vilken utomordentligt dålig roman! Om vi säger såhär att jag roade mig med att kladda ner några av de grövsta felen i en anteckningsbok och jag fick ihop fyra stycken på en halv sida...

Eller vad sägs om "Laura Jessica Parker", "walk down the isle", "New Yorks' top lawyer" och "Douglas best man" (det senare i en engelsk mening).

Sedan kommer "rabbitcooker" (man säger ju bunny boiler), "twobedroom" som ett ord om en trea, "looser" :banghead:, "gintonic" (har jag aldrig hört som ett ord, men jag kanske är hopplöst mossig), "The Meat District" i New York (heter Meatpacking och författarinnan har tydligen bott och pluggat i NY), "potatoe" och upprepning av att "korva av sig" kläder tre gånger i ett kapitel...

Just det senare minns jag att jag ondgjorde mig över i en annan av hennes böcker för ett tag sedan, men då var det "hoppa i" istället för att "korva av". Vilket man naturligtvis kan säga, men inte tre gånger på ungefär lika många sidor.

Och trots detta så sitter jag nu och läser O.S.A av samma författare och ondgör mig. Man måste utnyttja de sista arbetslösa veckorna till något, eller hur? ;)

kl

Slutet på Mr Y av Scarlett Thomas. Upphittad på hotellet. Synnerligen skruvad historia; vet inte riktigt om jag gillar den men måste se hur den slutar...
återkommer när jag läst klart.

Jag är lite besviken på boken, dock. Hade väntat mig mer detaljerat hardcore utredningsarbete, jag gillar att läsa om autentiskt polisarbete. Men det är ju mer om författarens känslor och han är ingen stjärna på att skriva, direkt ... Dock, fallet är heltigenom vidrigt, precis som du säger. Och Lindberg är minst sagt en gåta.

Där satte du fingret på varför jag inte riktigt vill läsa den - vilket jag nog inte förstått tidigare, men det är nog just det.

Allt detta hände ju när jag fortfarande var utomlands och som så mycket annat nådde det mig aldrig riktigt där, och det var kanske inte direkt det som familj och vänner i Sverige tog upp när vi talades vid i telefon eller på Skype heller, så jag har dålig grundkoll och vill kanske inte riktigt börja med just denna boken för att skaffa mig kollen heller.

(Obs: jag är medveten om att jag just skrivit världens längsta och sämsta mening.) ;)

kl

Håkan Nesser - Himmel över London.

Sista halvan av boken gick i en rasande fart, och när jag var klar infann sig en känsla av att ha blivit snuvad på konfekten. Nog för att jag förstod tidigare än så vart det barkade, men upplösningen var inte vad jag väntat mig. Förvirrande, minst sagt. Hur många dimensioner kan en bok egentligen ha? Vad hände egentligen på riktigt och vad är fiktivt i en fiktiv historia?

Puh! :p

Nu blir det mera Murakami: Elefanten som gick upp i rök.

Jag med! Har läst V.V-serien flera gånger, alla 10 böcker :angel:

Vissa utryck märker man att de återkommer, "bevekelsegrunder" till exempel. Eller "men osvuret var ändå bäst" :D Fnissade lite åt det i början av denna bok.

Kl

Nu har jag läst klart "honungsbiets hemlighet" av Sue Monk Kidd. Gillade den faktiskt till slut :) inläsningen störde mig till en början, men efter halva boken när man lärt känna karaktärerna var faktiskt rösten bara bra!
Spännande skildring av södern i USA, en ung vit flicka som hamnar i ett hus med svarta damer, precis när medborgarrättslagen skrivits på.

Aha, det visste jag inte! Men jag läste Terese-kapitlet igår och googlade dokumentären idag - och det är helt klart hon. Ska lyssna på dokumentären vid tillfälle, den har bara fladdrat förbi i min periferi hittills.

Kan tänka mig att den inte är så kul att läsa. Jag har lyssnat på ljudboken och tyckte det var helt okej, en duktig uppläsare kan ju rädda nästan vad som helst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka