Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

*KL*

Har precis avslutat Duma Key av Stephen King och ska nu börja på Doktor Sömn av samma författare.

Kl

Läser "Sju jävligt långa dagar" av Jonathan Tropper. Tycker om den hittills, bra flyt i texten. Innan den läste jag "I det förflutna" av Kate Morton. Den överraskade mig. Trevligt skriven, intressant handling och intressanta skildringar av relationer. En bok som däremot gjorde mig besviken var Sofi Oksanen, "När duvorna försvann". Jag har lagt undan den och planerar att försöka att börja om från början någon gång då jag har gott om tid att läsa. Den var svår att komma in i tycker jag. Den hoppar i tiden och har lite för många karaktärer som inte presenteras ordentligt så att man aldrig lär sig vem som är vem.

Jag läser Rop på långt avstånd av Åke Edwardson - men fick även något sorts infall att läsa om När Lucy Sullivan skulle gifta sig av Marian Keyes. Den senare är faktiskt rolig, men översättningen är inget vidare tycker jag.

Edwardson är också bra, men full av lite ord här och var som jag verkligen inte tycker tillför något i en roman. Som att en huvudperson har klåda på vänster sida av pungen. I detta fallet har nog personen klåda på vänster sida av pungen för att illustrera att det är högsommar och skitvarmt, men jag kan ju komma på ett fyrtiotal andra sätt att beskriva hetta.

I och för sig så har jag ju ingen pung själv så jag kanske helt enkelt inte förstår.

Jag påbörjade "När skönheten kom till Bro" igår. Anna Jansson är en av mina favoriter och det verkar som hon håller ställningarna även i denna bok.

Innan dess läste jag "Barfota änglar" av Linneá Willén. Det var en förvirrande bok och det hoppade hit och dit i texten. Rätt som det var huvudpersonen 5 år och nästa stund var det nutid osv...

Kul med någon mer som fortfarande läser King! Jag ska också ge mig på Doctor Sleep nu, fast på engelska (vilket jag föredrar då jag tycker översättarna ofta "cocks it up", pardon my french)

Jag har också precis avslutat "A dance with dragons" av George R. R. Martin. Jag är INTE ett fan av fantasy, men Martin's böcker är otroligt målande och realistiska. Lite som att titta tillbaka i tiden, med ett och annat övernaturligt inslag här och var. Lättläst och bra.

Ja det fallet är ju både märkligt och lustigt. Jag har själv läst mycket kring herrn i fråga och jag vet inte vad som är mest märkligt, att han kan erkänna mord på folk som sedan visar sig vara vid liv, eller att han kan dömas trots detta.

/Elin som är lite bisarr och läser om seriemord och patologiska mördare på kvällarna

Har precis lyssnat klart på den (Fallet Thomas Quick), och är verkligen helt fascinerad.. Verkligen en otrolig historia, men sjukt väl framförd!

kl

Har just läst ut Innan floden tar oss av Helena Thorfinn. Intressant och lärorik bok, men många dialoger och personporträtt känns lite... platta. Det tar aldrig fart, historien tuffar på utan att riktigt lyfta. Med det sagt så är jag glad att jag läst den, har onekligen fått en del tankeställare under läsandets gång. :)

Jag påbörjade "När skönheten kom till Bro" igår. Anna Jansson är en av mina favoriter och det verkar som hon håller ställningarna även i denna bok.

Härligt att höra, bland annat den har jag packat ner i resväskan för att ha som slö semsterläsning. Har haft den i bokhyllan rätt länge men inte prioriterat den förrän nu.

KL

Jag är inne på sista sidorna av Friday Night Knitting Club som jag köpte av två anledningar: 1) Titeln lät så mysig och 2) Den utspelar sig i staden jag ska semestra i i helgen. Det är en jättehärlig liten bok faktiskt, med en riktigt mysig stämning och lite lagom avancerad historia sådär. Nu de senaste sidorna har den dock blivit jättesorglig, men jag hoppas att det löser sig till det bästa och att jag får spara mina tårar till en annan gång.

Ian Rankins En omöjlig död läste jag förresten innan och tyckte inte alls om den tyvärr! :( Jag vet inte riktigt varför, men jag gillade inte hans sätt att skriva och inte heller stämningen mellan karaktärerna. Det kändes så väldigt sakligt, torrt och rått på något vis - jag saknade långa vackra beskrivningar, fina ord och mera kärlek! :p

Inspirerad av Grand Budapest Hotel undrar jag om någon har läst Stefan Zweig? Läsvärd? Vad ska man börja med?

Filmen är för övrigt jättebra, och rekommenderas!

kl

Har just läst ut Innan floden tar oss av Helena Thorfinn. Intressant och lärorik bok, men många dialoger och personporträtt känns lite... platta. Det tar aldrig fart, historien tuffar på utan att riktigt lyfta. Med det sagt så är jag glad att jag läst den, har onekligen fått en del tankeställare under läsandets gång. :)

Den gillade jag! Lärde mig mycket nytt där :)

KL

Har just beställt Knausgårds sexa, Lena Sundströms bok om de avvisade egyptierna, Schibbyes och Perssons bok om hur de fängslades i Etiopien och den helt nyutkomna boken om hur Kapten klänning åkte fast. Tydligen är samhällsfrågor intressantare för mig än litterärt berättande just nu :)

Det är väl Världen av igår som är aktuell?

Mycket spännande och tankeväckande. Det finns många paralleller mellan den värld han växte upp i och vår - i början av 1900-talet var nya krig otänkbara. Hörde man till de besuttna reste man utan pass och några kontroller - hörde man inte till de besuttna reste man inte alls (och det var inte Stefans problem)

Han skriver ett jätte intressant avsnitt om flickornas situation och hur den deformerade inte bara deras liv utan även männens/pojkarnas - samtidigt flashar båda hans fruar förbi i bisatser och i att "vi underhöll i vårt hus". Och då kan han redogöra i långa stycken om varenda manlig poet han råkade möta på gatan typ. Jag var på sidan 300-nånting innan jag fattade att det fanns en fru :eek: (Han är tidvis en nästan OUTHÄRDLIG name-dropper)

Det är lärorikt att läsa om de yttre förhållandena och människors reaktioner. Det är också spännande att se hur tiden och andra perspektiv visar blinda fläckar även i den klaraste blick! Jag blev lite ödmjuk av läsningen.

Som sagt en jättespännande bok men inget man läser för en stunds verklighetsflykt. Den är helt fri från mördare, enhörningar och drakar.

Senast ändrad:

KL

Läste Egenmäktigt förfarande och blev superbesviken eftersom jag tycks mig minnas att jag läst mycket gott om boken här på Bukefalos. Alltså, huvudpersonen var ju så fruktansvärt extrem och irriterande att jag blev vansinnig. Gick inte ens att känna igen sig, människan kändes ju bara tokig.

Ännu en gång jag läst en bok och sedan känt mig urdum för att jag inte är smart och intellektuell nog för att se dess storhet.

Jag kände igen mig lite i Hugo, och så i författarens röst, så att säga. Men tack och lov inte i Ester. Jag såg dock andra jag känner i henne, både från nätet och irl.

I författarens röst, ja, absolut! Men jag känner ändå att jag inte förstått boken. Vad fick jag ut av att läsa den? Ingenting egentligen. Känner inte att jag fått nån aha-upplevelse, nån större förståelse, ingenting liksom.

Och absolut, Estrar finns det många av på Buke till exempel, det håller jag med om.

Jag läste ut den mest utflippade boken på länge imorse - Ursäkta, men din själ dog nyss av Danny Wattin. Vansinnigt rolig men även tänkvärd satir.

Nu tänkte jag läsa Mig äger ingen.

Tidigare i veckan som gått har jag läst Brustna hjärtans café av Lolly Winston, Vyssan lull av Carin Gerhardsen, Rop från långt avstånd av Åke Edwardson, Kvinnan som var en fyr av Viveca Lärn... och något mer.

(Ja, jag har alldeles för mycket fritid ;))

Jag är inte heller överväldigad. Fick nog mest bekräftelse i att man får vara som jag, genom författarrösten, så att säga. Och lite kul med den där kallsinniga analysen av någon som är motsatsen.

Men jag blev inte heller omskakad eller upplyst.

Känner jag inte till.

Men Stefan Zweig skriver mycket om hur unga kvinnor av hans egen klass inte uppfostrades att ta plats, varför de och de unga männen hade olika förväntningar. Flickorna blev ungefär som symboler för familjen och klassen och fick varken ett eget värde som människor eller en accepterad sexualitet. Om jag förstod honom rätt så förlorade både mannen och kvinnan i ett förhållande på detta - eftersom mannen inte fick en riktig realtion utan bara en spegel och en fysisk manifestation av konventioner. Tomhet där det borde ha funnits en människa (Detta är dock min tolkning och det var ett tag sedan jag läste boken). å andra sidan skriver Zweig om hur annorlunda och bra just den biten hade blivit i bokens nu, som är sent trettiotal.

När jag började läsa boken var jag lätt förälskad i den. Min pappa hade älskat den. Sedan började jag leta efter spår av fruarna :cautious:

Det kanske är igenkänning som är nyckeln till om man uppskattar den eller inte ...

Jag älskar den ju. Läste den två gånger på raken. Var så sjukt imponerad över hur knivskarpt hon avtäckte Esters agerande och visade på drivkrafterna bakom det. Och jag kände igen mig så att jag rodnade. Jag har inte agerat så långtgående som Ester (i alla fall inte alltid :angel:) men jag kände alldeles för väl igen strategierna i att lägga upp en promenad så att chansen optimeras att man ska stöta ihop i gathörnet X osv.

Den väckte dessutom en massa tankar kring förhållanden. Jag rotade fram intervjuer med Lena Andersson och reagerade på en del hon sa som jag tyckte borde vara Ester, inte hon själv. Som när hon säger om Hugo i en intervju att "Man får ju inte uppmuntra någon om man själv inte är intresserad, det vet man ju redan som tonåring" och jag tänkte att JASÅ, vad är det för en regel?? och begravde mig i funderingar om bukes otrohetstrådar som ofta verkar handla om oskrivna regler. Osv osv ...

Sedan var jag så imponerad av det kliniska språket att jag skulle kunna läsa den en tredje gång bara för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka