Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Ja, jo, det gör hon, men då synliggör sig författaren själv väldigt mycket, eftersom hon väljer att det Katniss är emot ska synas tydligt, medan det som gör Katniss till den hon är, tex jakten, beskrivs med mindre djup.

Nu har jag tänkt (:O) igen... och nu tänkte jag såhär: Det som beskrivs i detalj - maten och de tjusiga kläderna - är helt nytt i Katniss liv, medan jakten och allt som har med det att göra alltid har varit en del av hennes liv - därmed är det fascinerande för henne och därför beskrivs det tydligare.

Kan det vara så?

Jag läste ut Revolt igår natt och... jag blev faktiskt besviken! Hade väntat mig mycket mer, jag vet inte om jag var i fel sinnesstämning bara, men jag tyckte faktiskt inte att den var något särskilt. Vilket är synd för jag hade ju jättehöga förväntningar.

Nu läser jag Jessika Jungs saknad av Elisabeth Gilek. Hittills verkar den riktigt bra. Känns som en "typisk svensk deckare", men det är ju inte nödvändigtvis något negativt. :)

Jag har läst Döda vita män av Johan Hakelius, den var jätteskoj!!! Ordet trevlig i dess allra mest förfinade bemärkelse beskriver den bäst. Nu läser jag Lena Anderssons debutroman, Var det bra så?, på rekommendation.

Innan dess hoppade jag på Egenmäktigt förfarande-trenden sådär något år efter den var het :)! Blev inte drabbad av Egenmäktigt förfarande på samma sätt som många, tyckte egentligen inte att Esters tilltagande galenskap var gastkramande, men jag gillade de lite mer filosofiska resonemang som genomsyrade boken.

kl

Död och begraven av Stephen Booth

Jag har alltid gillat hans deckare. De utspelar sig i Derbyshire, ute på hedarna. Tyvärr har de senaste böckerna varit lite av en besvikelse. Inte dåliga, men lite urvattnade, som om författaren inte vet riktigt vad han ska göra med sina huvudpersoner. Jag tycker i och för sig att detsamma gäller många andra som
t ex Elizabeth George eller föralldel Åke Edwardsson. Man tar livet av någon viktig huvudperson och eventuellt återuppstår den, eller så är det huvudpersonens partner som stryker med, så att huvudpersonen får ägna sig åt att vara tragisk ett tag. Gah.

...
Som parallelläsning har jag De Imperfekta av Tom Rachman, småputtrig och trevlig bok att läsa på väg till jobbet.

Har nu kämpat mig halvvägs igenom De imperfekta eftersom jag trodde ämnet skulle intressera mig. Men jag tycker boken är seg, ointressant och språket "flyter" inte. Tyvärr.:mad:

KL

Jag har börjat kunna läsa igen. En fröjd för en gammal litteraturvetare. Men det har varit ogörligt eftersom min hjärna varit för skadad för att hänga med i texter längre än ett par sidor.Men nu är jag på banan igen!

Började glatt på Inger Alfvens Allt vi aldrig gjorde med varandra. Minns tidigare IA med viss glädje, ha flera i hyllan.

Men den här? Antingen har min smak ändrats radikalt eller så ÄR den dålig. Romanfigurerna är inte speciellt intressanta och de är för karikerade för att vara trovärdiga eller ens roliga.

När en av huvudpersonerna hittar en död hjort som fastnat i en stängseltråd runt HOVEN så föll det och jag har lagt undan den. Kan man släppa igenom en så basal sak genom korret så förtjänar boken inte att läsas.
Klövarna, för bövelen!

Jag läste klart Jessika Jungs saknad häromkvällen. Bra!

Därefter Porträtt i sten av Julia Wallis Martin - som har fått väldigt blandade recensioner. Jag tycker att den var helt okej, och misstänker att de som tycker att den är dålig och rörig inte riktigt förstod slutet. Det låter väldigt mästrande, men det är det enda jag kan tänka mig.

Plockade upp Åke Edwardsson Rum nummer 10 igår, men har nog tänkt att Mästaren och Margarita äntligen ska få läsas också. Får se hur mycket koncentration jag har i huvudet ikväll efter restaurangbesök med förhoppningsvis lagom mycket vin.

Men så mycket fantastisk litteratur du går miste om bara för att en författare skriver fel ord i ETT sammanhang där hon inte är expert, och korrekturläsningen missar det. (Övertron på korrekturläsning saknar proportioner på buke, tycker nog jag. När det gäller böcker handlar den garanterat mycket mer om stavfel om fakta).

Jag kan irritera mig på t ex deckare som som beskriver juridiska omöjligheter eller skriver om polisarbete i fel termer. Polisarbetet är ju kärnan i boken. Dessutom stör jag mig på om mitt yrke beskrivs totalt orealistiskt. Småfel kan jag dock ta.

Men att sluta läsa för att någon skriver hov istället för klöv och det inte rättats - nej, då skulle jag gå miste om för mycket.

Jag håller med. Man läser ju inte Inger Alfvén för att lära sig mer om skogens fauna.

Men Tanten var ju tveksam till boken redan efter att ha läst en del av den, så det kanske mer blev droppen?

Själv har jag inte läst den. Det var ett bra tag sedan jag läste Alfvén senast. Minns inte vilken bok jag läste sist.

Jodå, jag såg att den verkade trist rent allmänt. Men det jag reagerade på var slutklämmen - att den inte förtjänade att läsas pga det där med hoven.

Men att sluta läsa för att någon skriver hov istället för klöv och det inte rättats - nej, då skulle jag gå miste om för mycket.

Just det där skulle kunna irritera mig i månader, och just det där felet har jag själv fått äran att korrigera i en bekants deckare som jag hade på provläsning.
Blir tossig när Karin Fossum blandar ihop marsvin och hamster också. Hamster: kan rymmas i en hand, springer i hjul. Marsvin; större klump som kuttrar.

I månader? Jösses:D. Jag drar nog mest på munnen åt sådant.

Däremot går mitt topplock när svenska poliser diskuterar om de ska häkta en person eller inte. Vet man så lite om rättssystemet är man inte kompetent att skildra det.

Men så mycket fantastisk litteratur du går miste om bara för att en författare skriver fel ord i ETT sammanhang där hon inte är expert, och korrekturläsningen missar det. (Övertron på korrekturläsning saknar proportioner på buke, tycker nog jag. När det gäller böcker handlar den garanterat mycket mer om stavfel om fakta).
....

Äsch. jag vet precis hur dåligt betalt korr.läsning är och hur fort det ska gå .
Missade du att jag skrev
... eller så ÄR den dålig. Romanfigurerna är inte speciellt intressanta och de är för karikerade för att vara trovärdiga eller ens roliga.

Det där med hoven var droppen ;)

Fast visst stör det när man hittar något stavfel eller illa översatt - oavsett hur bra boken är.
Som ung hade jag engelskan så aktuell att jag gärna läste på engelska - speciellt som engelska pocket var billigare. Numera blir det för mycket motvind och uppförsbacke att ta sig igenom engelskan. Saknar det lite...

Jag tar på mig att starta en ny tråd i ämnet.....

Jag har just läst Vi kom över havet av Julie Otsuka. Den handlar om en våg av "postorderfruar" från Japan som kommer till USA på 1920-talet för att starta ett nytt liv. Den berör, mycket. Den är skriven på ett för mig mycket ovant sätt där alla är huvudpersoner; det finns alltså inget jag utan bara vi - och det tog lite andan ur mig. Stark rekommendation!

Jag visste ingenting om den här invandringsvågen innan, men en hel del av bokens innehåll kan utan vidare appliceras på dagens invandrare.

Jag vet att boken fick lysande recensioner, men jag blir bara deppig av den. Motsatsen till "feel-good-bok". Skrivstilen tilltalade mig inte heller. Massor med upprepningar. Om jag hade skrivit mina uppsatser på detta sätt så hade läraren inte godkänt dem. Avråder starkt!

Nej, någon feel-good bok är det verkligen inte!!!

Nu har jag läst En välbevarad hemlighet av Kate Morton. Helt ok utan att vara toppen.

Nejdå, jag missade det inte. Hade du inte skrivit att det där med hoven gjorde att boken inte förtjänade att läsas hade jag nog tolkat det annorlunda.

Det där med att läsa på engelska har jag övat upp igen. Den läsningen låg nere i många år, nu är den tillbaka. Det går oftast bra, bara lite långsammare.

Jag tycker dock inte att man MÅSTE läsa allting på originalspråk där originalspråket är engelska. En bra översättning är en dimension i sig. Missarna konstaterar jag och går vidare, irriterar mig inte förrän de blir så många att jobbet verkar vara ett hafsverk.

Hoppas du hittar något bättre att hugga tag i! När man inte läst på länge är det underbart att börja igen.

I Marilyn Frenchs Kvinnorummet, på svenska alltså, finns den fantastiska frasen "han verkade inte så tilldragande på mig". Har man trots det tagit sig igenom den boken (på sin tid med behållning), så är man nog immun mot dåliga översättningar sedan.

Fast jag tycker att det mer bekymmersamt när svenska författare skriver sådant ;). I en översättning förstår jag åtminstone hur det gått till.

Men det du skriver förklarar mitt lugn inför översättningsmissar. Jag vet inte hur många gånger jag läst Kvinnorummet :D

Kl

Har tillbringat timmar med Vindens skugga, som jag av någon anledning missat tidigare. En härlig bok; jag kan verkligen rekommendera den om det finna någon mer som inte läst den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka