Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag har tolkat hennes stil som ett medvetet grepp - att stilen ska stämma med den dystopiska stämningen. Men jag kanske har fel?

Ja, så har jag också gjort, det är en sak jag tänkt på som en mycket positiv sak - just stilsäkerhet.

Är halvvägs genom Revolt nu, blir nog klar innan dagen är slut.

Potensgivarna lämnade mig med ett stort leende på läpparna för övrigt :) Med svek i sinnet av Elizabeth George tog jag mig igenom till slut - den är bra men för lång och med för många namn. Dessutom blir det så konstigt när en person benämnts med förnamn i fem kapitel och sedan plötsligt börjar kallas för efternamnet, jag blev helt förvirrad över vem som är vem.

Jag har tolkat hennes stil som ett medvetet grepp - att stilen ska stämma med den dystopiska stämningen. Men jag kanske har fel?

Jag tycker hon är ojämn och ägnar oviktiga detaljer mycket uppmärksamhet, medan de viktiga får för lite, och det gör att huvudpersonen upplevs som icke trovärdig.
Kläder och mat får enormt utrymme, det beskrivs hur de snurrar, virvlar, fållas, fladdrar, uppfattas. De brinner,ryker, döljer hemligheter mm. Samma med mat, den dignar, flödar över, det är en miljard rätter.
Katniss jagande däremot, som iallafall verkar vara en central del i hennes liv och en stor del av hennes personlighet, får inget utrymme alls. Visst, hon jagar, men hur känns bågsträngen mot kinden, hur prasslar hinden i löven, hur skär kniven genom bepälsad hud, hur känns värmen mot ryggen när man bär hem sitt byte? Inget sådant.

Ett annat öppet mål hon skjuter bredvid är ju när hennes hemlige pojkvän blir piskad och allt som följer på det. Vilket bottennapp, vart tog känslostormen vägen?

*kl*

Detta var en kul tråd att följa och delta i! Själv har jag precis påbörjat Donna Tartts Steglitsan (på svenska). Den hemliga historien hör till en av mina favoriter, så förväntningarna är högt ställda.

Hm, det ska jag tänka på när jag läser trean. Jag har inte reagerat på det hittills, vilka detaljer författaren fördjupar sig i beror väl på subjektiva val...

Kläder och mat tycker jag ger mig en tydlig bild. Men det med jagandet ska kika efter - jag har bara varit så glad över att hon både jagar och dödar. ;)

Jag har också just börjat läsa den. Men det dröjer nog några dagar innan jag får möjlighet att sätta tänderna i den ordentligt, har en massa annat på schemat.

Kl

Har just läst ut Americanah. Tyckte mycket om den.

*kl*

Detta var en kul tråd att följa och delta i! Själv har jag precis påbörjat Donna Tartts Steglitsan (på svenska). Den hemliga historien hör till en av mina favoriter, så förväntningarna är högt ställda.

DHH är nog min absoluta favoritbok. Ska läsa Steglitsan så fort jag bara hinner! Har The little friend väntande också faktiskt, pinsamt nog.

Hm, det ska jag tänka på när jag läser trean. Jag har inte reagerat på det hittills, vilka detaljer författaren fördjupar sig i beror väl på subjektiva val...
;)

Jo, men om en kläd- och matintresserad författare ska gestalta en fattig pojkflicka som jagar, och väljer att inte fokusera på just pojkflickiga intressen och jakt, utan kläder och detaljerade beskrivningar av lyxmat, då tappar jag känslan för den praktiska, jagande pojkflickan.

Good point.

Det med kläderna har jag funderat över när jag läst, faktiskt. Men: Katniss förhåller sig ju själv distanserat till den där prakten hon styrs ut i. Det kanske är det som är poängen med att beskriva den så detaljerat - att visa att hon själv inte anser sig "vacker" och prinsessig i dem?

Ja, jo, det gör hon, men då synliggör sig författaren själv väldigt mycket, eftersom hon väljer att det Katniss är emot ska synas tydligt, medan det som gör Katniss till den hon är, tex jakten, beskrivs med mindre djup.

Lite som att skriva att "Katniss var helt ointresserad av den kråsade Yves Saint Laurentskjortan med broderier i handvävd merinotråd med inslag av lysmaskborst."

Lite som att skriva att "Katniss var helt ointresserad av den kråsade Yves Saint Laurentskjortan med broderier i handvävd merinotråd med inslag av lysmaskborst."

Ok, jag fattar din poäng:rofl:

Kommer att tänka på den senaste Boije af Gennäs jag läste, där en utmattad person la sig att vila på soffan från Svenskt tenn med klädsel av Josef Frank:D

Kommer att tänka på den senaste Boije af Gennäs jag läste, där en utmattad person la sig att vila på soffan från Svenskt tenn med klädsel av Josef Frank:D

Vem tänker inte på design när hen är utmattad? Man vill ju vila ut med stil.

*kl*
Jag lyssnar nu på radioföljetongen "438 dagar" av Martin Schibbye och Johan Persson parallellt med att jag läser Joyce Carol Oates "Våld". Båda mycket bra :D

Jag har också just börjat läsa den. Men det dröjer nog några dagar innan jag får möjlighet att sätta tänderna i den ordentligt, har en massa annat på schemat.

Kul! Det ska bli intressant att få ta del av din upplevelse av denna (själv har jag inte heller kommit igång med läsningen på allvar, än).

DHH är nog min absoluta favoritbok. Ska läsa Steglitsan så fort jag bara hinner! Har The little friend väntande också faktiskt, pinsamt nog.

Samma här, jag har inte heller läst The little friend (trots att den har stått i min bokhylla sedan fem år tillbaka...:o)

Den lilla vännen är fantastisk, om än inte lika bra som Den Hemliga...

Återkom gärna om hur du gillar the Goldfinch! Jag har som sagt fått pausa min läsning, blev så himla deppig av den.

*kl*
Jag lyssnar nu på radioföljetongen "438 dagar" av Martin Schibbye och Johan Persson

Jag har till min förvåning upptäckt att jag blir helt olycklig när jag hör den. Så blödig brukar jag inte vara, men jag orkar inte bita ihop utan stänger numera av radion när den kommer.

Jag fattar verkligen inte varför, alltså. Jag är vanligtvis inte den sorts person som lever mig in andras lidande via massmedia på något överdrivet vis.

Gabbi och bläckis, har ni läst böckerna på engelska eller svenska? Jag har snart läst klart den sista boken och häpnar ibland över hur dålig översättningen är. Ett exempel - det skrivs om en "tår i skyn" eller liknande, när det är helt uppenbart av sammanhanget att det är en "tear" som i reva, inte tår.

Du, prova att läsa något av Denise Rudberg. Inte nog med att huvudpersonerna tre gånger på fyra sidor "hoppar" i kläder, stövlar et cetera - det görs väldigt klart att det är Juicy Couture-dressen som hoppas i, eller för den delen Hunterstövlarna, eller "den Missoni-inspirerade ponchon".

Samma här, jag har inte heller läst The little friend (trots att den har stått i min bokhylla sedan fem år tillbaka...:o)

Ja, min har stått där sedan den kom ut i pocket, så det är väl ungefär lika länge. Jag började men blev distraherad och så... kom jag väl inte längre.

Jag har till min förvåning upptäckt att jag blir helt olycklig när jag hör den. Så blödig brukar jag inte vara, men jag orkar inte bita ihop utan stänger numera av radion när den kommer.

Jag fattar verkligen inte varför, alltså. Jag är vanligtvis inte den sorts person som lever mig in andras lidande via massmedia på något överdrivet vis.

Man kanske inte får säga såhär, men jag är så trött på Schibbye och Persson att jag inte ens orkar lyssna mer än de första sidorna. Missförstå mig rätt, jag tycker att det hela är fruktansvärt, men det känns som om jag har hört allting femtiosju gånger nu och kan liksom inte engagera mig längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka