Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Är det han Carlos Luis Zafon? Jag har en bok av honom på min Kindle och jag är lite småsugen på den faktiskt :) Har läst första kapitlet och fastnade lite, till min förvåning. Minns inte vad den hette men den utspelas i Barcelona på typ 1800-talet.

Ja men precis, det är densamme.
Kan det varit vindens skugga, ängelns lek eller himlens fånge du har? Det var ett tag sedan jag läste de två förstnämnda, men de går in i varandra och handlar om Barcelona/samma bibliotek. Så om du gillar den du läser kan du ju kolla på de andra två också. Jag älskade de första två, har den tredje på vänt och är verkligen positivt överraskad av Marina (så läs den!) :)

Däremot var The midnight palace inte riktigt i samma klass, så det kan du utan problem låta bli att läsa utan att missa något :)

Ängelns lek! Så hette den!

Då ska jag sätta fart och faktiskt läsa den och så definitivt läsa Marina i och med att du rekommenderar den :)

Tack för alla tips!

Gör det! Sen kan du och Spanjoren åka till Barcelona och se om ni hittar Biblioteket :D ;)

Petruska: då förstår jag att du blev ännu mer gripen än jag

Ja, egentligen är ju inte identifikationsfaktorn ett tecken på hög litterär kvalitet, antar jag, men det hindrar ju inte att man blir lite gripen och omskakad och får tillfälle att tänka igenom saker och ting.

Funderar på om samma författare har skrivit något mer?

Har du läst någon av Zafons böcker?

Jag har inte läst Niceville så jag vet inte hur relevant Zafons böcker kan vara, men jag tycker att det är fängslande böcker som är enkla att läsa utan att vara chicklit eller deckare :D

Undrar om jag inte har Vindens skugga stående på nån hylla? Alltså, min önskan om något lättläst och läsvärt som inte är chick lit eller deckare är ju ganska bred och inget svar är väl därmed att betrakta som irrelevant.:D

Senast ändrad:

Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie pratade vi ju om ganska nyligen här i tråden, den tror jag skulle matcha vad du letar efter rätt bra! Hennes andra böcker är också bra, men denna är den bästa hittills tycker jag.

En halv gul sol har jag hemma. Kanske den kan fånga mig?

Går det bra med gripande och fängslande? Isåfall Låt vargarna komma som jag läste förra veckan. Större allvar än Niceville, dock (även om det fanns ett allvar också, jag funderade mycket när jag läste den).

Problemet är att jag har mycket mindre ork och uthållighet än vanligt och därför behöver något som suger in mig redan från de första sidorna. Gripande och fängslande torde således vara mitt i prick! Allvar går bra.:)
Niceville var en roman som fängslar och som känns lättsam, samtidigt som den har ett djup och berättar något intressant - därför kändes den som ett bra exempel på vad jag letar efter. Fast egentligen är det koncentrationsförmåga och läslust jag söker och känner mig mest jäkligt kinkig och svårflörtad beträffande litteratur för tillfället. Vilket är lite surt, då böcker är mitt bästa tröstgodis!

Jag tyckte att den var superseg i början och la ifrån mig den första gången jag läste den. Efter att ha harvat igenom början den andra gången var jag helt fast och kunde inte sluta läsa.

Då borde du ju absolut ge den en ny chans. :) Antar att även Jane Eyre är en bok du läst?

Det får jag ta och göra! Japp, Jane Eyre har jag läst och älskat :). Däremot har jag inte läst Anne Brontë - är hennes böcker något att ha?

Efter Hundar, Hus och hjärtats längtan ger jag mig direkt in i Och så levde de lyckliga. Efter den vet jag inte riktigt vad jag ska läsa, men å andra sidan ska jag ju tillbaka till jobbet imorgon efter en veckas sjukdom så det är ingen brådska att bestämma sig.

En halv gul sol har jag hemma. Kanske den kan fånga mig?
Jag tyckte att det tog ett bra tag innan jag fångades av den.

Romaner som jag minns att jag fångats av direkt är t ex Skära för sten av Abraham Verghese och Shantaram av Gregory David Roberts (Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson förutsätter jag att du läst?).

Bytte till mig "Don't let's go to the dogs tonight" skriven av Alexandra Fuller, av en amerikansk fredskårare i Kasese, Uganda och blev helt tagen. Trodde inte det när jag bara bläddrade snabbt i den, men gillar tanken på att läsa om Afrika i Afrika. Det var så jag hittade En halv gul sol för ca åtta år sedan, i Gambia den gången.

Don't let's go to the dogs tonight handlar om en flickas uppväxt i Rhodesia under kriget och den är skriven på ett väldigt välkomnande, trollbindande sätt och med en rejäl portion galghumor.

kl

Har precis läst ut "Torka aldrig tårar utan handskar: Döden". Känner mig inte alls lika berörd som efter de andra två böckerna, men vet inte om det beror på boken (och att man ju redan på ett sätt visste vad den skulle "gå ut på", eller på mitt eget mående och att jag kanske läste för fort?
Någon annan som läst alla tre och kände liknande?

Vad handlar denna om?
Tar mig friheten att svara, då jag läste den boken för några veckor sen :)

Boken är en ganska typsik mysig chick-lit. Utspelar sig i en mindre stad i england/irland(?) och huvudpersonen är en ung kvinna som relativt nyligen blivit änka. Boken följer henne och hennes familj i ett år, och visar hur hon hanterar sorgen osv. Titeln syftar till hennes hus som var tänkt som renoveringsbehov för henne och hennes man, och till hennes hund som leder till nya bekantskaper :)

Hoppas det var en lagom beskrivning utan att avslöja för mycket ;)

*kl*

Apropå Jane Austen som har varit uppe lite i tråden: Jag har just läst färdigt Northanger Abbey och därmed alla Austens böcker - vad gör jag nu? Jag känner redan abstinensen komma och sticka i fingrarna. Vad finns det för böcker som liknar Austens? Som har samma stämning, helst utspelar sig under samma tid och som dessutom har humorn? Finns det alls några sådana?

Inte med den tydliga Austen-humorn, men för den som gillar engelsk 1800-talslitteratur:

Diane Setterfield: The Thirtheent Tale (Sv: Den trettonde historien) - superbra, läskig, gungande gothic-roman skriven i samma stil som Jane Eyre, fast på 2000-talet.

Sarah Waters: ex Tipping the Velvet (Sv: Kyssa sammet) och en hel del annat. Helt annorlunda miljöer än vad man vanligen möter och mycket vackert, poetiskt språk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka