Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jaa! Massor! Och jag är väldigt glad att jag beställde Revolt i samma omgång :)

Först blir det Eld i Engelsforstrilogin dock, och så har jag råkat börja på tre andra (Ro utan åror av Ulla-Carin Lindquist, I skuggan av ett brott av Helena Henschen och så då Molnfri bombnatt, men jag gissar att de kommer att falla i skuggan ett tag :))

Min gissning är att svaret heter "orimligt dåligt betalt". Därför har hon inte kunnat lägga vettigt mycket tid på översättningen.

Eller rent av "inte pengar till nån professionell översättare alls, så redaktören får kvacka själv med ordboken". :cautious:

Jag läser "Sonen" av Philip Meyer, har kommit halvvägs ungefär och nu börjar det kanske kännas som att den har något mer att berätta än att gräva ner sig i mänsklighetens elände, de första hundra sidorna eller så var det väldigt mycket grymheter och detaljerade skildringar av våld. Lite sådär att man vältrar sig i hur grymma människor kan vara, det räcker inte mörda någon, utan de ska tvunget plågas ihjäl på grymmast möjliga sätt. Helst inför barnen.

Senast ändrad:

Eller rent av "inte pengar till nån professionell översättare alls, så redaktören får kvacka själv med ordboken". :cautious:

Jag läser "Sonen" av Philip Meyer, har kommit halvvägs ungefär och nu börjar det kanske kännas som att den har något mer att berätta än att gräva ner sig i mänsklighetens elände, de första hundra sidorna eller så var det väldigt mycket grymheter och detaljerade skildringar av våld. Lite sådär att man vältrar sig i hur grymma människor kan vara, det räcker inte mörda någon, utan de ska tvunget plågas ihjäl på grymmast möjliga sätt. Helst inför barnen.

I vilket fall känns det ju som att man skjuter sig själv i foten när man producerar en sån översättning. Inget man vill visa upp som referens liksom.

Jag läste American Rust av Meyer för ett tag sedan och gillade den jättemycket. Har du läst den? Tyckte Sonen verkade vara för brutal för min smak så jag hoppade den.

Jo jag gillade den. Obehaglig.

Läste ut Austen igår och idag har jag klämt Ensamma hjärtan och hemlösa hundar. Perfekt feelgoood-läsning när man ligger sjuk hemma i sängen. Hade för mig att det fanns en fortsättning, men det är en helt egen bok? Är den lika trevlig?

Nu ska jag hugga in i "Sju jävligt långa dagar".

Just nu är det Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.
Bra storry om hur värdens undergång börjar i det lilla fiktiva Bergslags samhället Engelsfors.

Ja visst är de bra? Jag har just läst de två första böckerna o serien.

Jag läser Yacobians hus av Alaa el Aswany. Den utspelar sig i stort sett i ett hus i Kairo.

Jag har fått den i present av min svärmor någon gång, och inte läst den därför att böckerna jag får av henne alltid är lite väl "väluppfostrade" för min smak. Men så råkade jag höra lite av boken på radio för ett tag sedan, och fann till min förvåning att den inte verkade vara så väluppfostrad ändå. Så nu läser jag, men det går långsamt för jag har så mycket att läsa för jobbets skull just nu.

Läste ut Austen igår och idag har jag klämt Ensamma hjärtan och hemlösa hundar. Perfekt feelgoood-läsning när man ligger sjuk hemma i sängen. Hade för mig att det fanns en fortsättning, men det är en helt egen bok? Är den lika trevlig?

Jag har läst alla tre (men inte den nyaste som precis släpptes på svenska) och de är lika bra feelgood. De är fristående, men man kan känna igen vissa personer/ställen som återkommer och de innehåller alla hundar. Däremot verkar Tango för vilsna själar helt sakna hundar i beskrivningen

Den har jag också fått av min svärmor men faktiskt aldrig läst.

Nu ska jag hugga in i "Sju jävligt långa dagar".

Vad tycker du om Austen? Jag klarar inte av henne riktigt. Var tvungen att läsa Northanger Abbey på universitetet och den tyckte jag om, men jag har aldrig lyckats ta mig igenom varken Stolthet och fördom, Förnuft och känsla eller Emma.

Knapplån

Jag känner mig lite ensam. Läser Ulrich von Liechtenstein The Service of Ladies :(

Undrar om det inte var hans Chicago som jag inte tyckte var så odrägligt gubbsjuk ... Men jag är inte säker.

Hur var det med Låt vargarna komma, hade du en historia som liknade den? Den var så gripande.

Vad tycker du om Austen? Jag klarar inte av henne riktigt. Var tvungen att läsa Northanger Abbey på universitetet och den tyckte jag om, men jag har aldrig lyckats ta mig igenom varken Stolthet och fördom, Förnuft och känsla eller Emma.

Jag gillar Austen. Har läst Emma, Stolthet och fördom samt Förnuft och känsla sedan nyår. Håller utkik efter hennes andra böcker när jag är på loppis.

Fortsätter att ligga hemma i sängen sjuk. Idag har jag läst ut "Sju jävligt långa dagar" och tyckte den var rätt underhållande. Inget mästerverk, men klart läsvärd. Lite Tomten är far till alla barnen.

Nu ska jag hugga in i Mannen som glömde sin fru.

Hur var det med Låt vargarna komma, hade du en historia som liknade den? Den var så gripande.

Detaljlikheten är inte så stor. Men jag hade två onklar i Köpenhamn. Egentligen två av min mammas bästa kompisar, men vi kallade dem alltid för min onkel och onkel när jag var barn, två män som levde tillsammans, alltså. En av dem var en av de allra första att dö i aids i Köpenhamn, vilket var något år före de första dödsfallen i Stockholm som Gardell skriver om. Det fanns ingen diagnos då, det var bara obegripligt allting hur han tynade bort i cancerformer och lunginflammationer som ingen hade hört talas om. Några år senare dog även den andra onkeln i aids, men då var det 1990 och vi visste vad som hände på ett helt annat sätt. De var ju inte så himla unga, heller, utan födda i slutet av 30-talet.

Jag har två onklar till, men de är hivnegativa.

Men hela grejen med snälla, barnlösa onklar som har tid med en, som hittar på saker som andra vuxna inte hittar på, och som blir sjuka och dör - där är identifikationsfaktorn skyhög för mig.

Jag skulle lyssna på I am Malala som ljudbok. Tyvärr tålde inte mina öron inläsningen. Jag klarade helt enkelt inte av brytningen, orden gick inte in. Någon som läst boken?

Nej. Jag är inte så intresserad av biografier. Säkert helt fel inställning. Kan du tipsa om några bra?

Jag var tvungen att lämna tillbaka The Goldfinch till biblioteket fast jag inte hunnit börja på den eftersom någon stod på kö efter mig. Hade väl kunnat behålla den en vecka och läsa ut den och ta böterna men tyckte för synd om den andra låntagaren som skulle få vänta ännu längre på sin bok. På väg ut såg jag Egenmäktigt förfarande och lånade såklart den.

Har redan läst ut den, den var ju ganska lättläst och inte så tjock. Efter alla diskussioner i tråden om den boken finns det kanske inte så mycket kvar att säga förutom att den påminner mig om en episod i mina sena tonår (eller nog egentligen större delen av min tonårstid :mad: ) där en lång mörk man var inblandad. Nu hade jag aldrig orkat hålla på sådär, verkar alldeles för jobbigt.

kl

Har inte hunnit läsa alls på sistone, men nu är jag däckad av förkylning och hemma på jobbet. När alvedonen verkat läste jag äntligen Hungerspelen och ja, bra var den!:) Men, nu anar jag att det finns flera delar, så nu blir det till att införskaffa dem snarast!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka