Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag började på Barnmorskan i East End av Jennifer Worth igår. Kände att jag inte skulle ha gjort Fatta eld eller Eld rättvisa för jag var så trött.

Har precis kommit hem från loppis med 26 pocketböcker... oj oj. Får isolera mig några dagar ;)

...
Har precis kommit hem från loppis med 26 pocketböcker... oj oj. Får isolera mig några dagar ;)

Bra fångst! Nu ska jag dra en runda på kvarterets loppisbutik och hoppas på att inte komma hem med fullt så många böcker. gör jag det blir det kris i hyllorna.:D

*knapplån*

Har just avslutat Little Bee och vet inte riktigt vad jag tycker om den. Tillräckligt gripande för att jag inte bara skulle lägga undan den, men jag tyckte inte riktigt om slutet. Ger den en knapp trea av fem då den känns lite oavslutad.

Nu blir det lite mer klassisk kärlek då jag ger mig i kast med nästa Austen, Förnuft och känsla.

Jag kände samma sak. Jag tyckte mycket om början på flyktingförläggningen och hennes resonemang där. Sen tyckte jag att den spårade ur och blev... tja, obehaglig? Ogenomtänkt?

oj, bra fråga! Har en hel hylla i bokhyllan med böcker jag inte läst än.. och den fylls på ;) Plus att det är sällan jag tar böcker därifrån (utan direkt från nyköpt bokkasse eller liknande :p)! Nu tog jag dock en bok från den hyllan faktiskt:

"Blanche och Marie" av Per Olov Enquist. Inte ett dugg imponerad än så länge, känns mest som ett första utkast till en gymnasieuppsats eller dyl. Inte stor bokstav som inledning till alla meningar, frågetecken inom parenteser mitt i meningar etc. Ingen direkt röd tråd finns heller.. Men ville ha nått annorlunda, och är ändå sugen på att läsa klart :p

Jag har läst ut The Glass Room av Ann Cleeves och börjat på Vass Egg av Gillisn Flynn. Den är redan spännande men översättningen är riktigt dålig. Konstig ordföljd, engelsk meningsbyggnad och skrivfel. Dessutom en massa kolon och semikolon. Det stör verkligen.

Några exempel:

"Jag kände mig uppsvälld av potentiella tårar, som en ballong fylld med vatten färdig att spricka. Och som bad om ett nålstick."

"Jag stoppade ner glaset med vodka vid kanten av sängen."

"Jag var bara tretton när hon dog. Kom ihåg, jag var liten."

Senast ändrad av en moderator:

Nej men jisses vad uselt. Hur tänkte de när de lät en högstadieelev översätta boken?

:D

Jag googlade henne och hon är en mogen dam som varit i förlagsbranschen i 20 år som bl a redaktionssekreterare, förlagsredaktör och "bokproducent".

Jag fick "Mellan rött och svart" i julklapp men den griper inte tag i mig så den ligger och väntar just nu, och jag kom av mig lite när JG i någon soffa talade om att det skulle komma många fler böcker...
Har du läst del 1 och 2 som är före "Mellan rött och svart"? Man kanske måste läsa dem innan, trots att det påstås att det inte är nödvändigt.

Usch så uselt. Undrar om det är den gamla översättningen, den har givits ut tidigare på svenska. Eller om det är en ny översättning de stressat fram efter succéerna med Dark places och Gone girl.

Synd, på engelska är den suggestivt skriven.

Min gissning är att svaret heter "orimligt dåligt betalt". Därför har hon inte kunnat lägga vettigt mycket tid på översättningen.

Så kan det vara, skönlitterär översättning är verkligen inte välbetalt.

Har du läst del 1 och 2 som är före "Mellan rött och svart"? Man kanske måste läsa dem innan, trots att det påstås att det inte är nödvändigt.

Jodå jag har läst dem, Brobyggarna tyckte jag var bra, Dandy blev jag lite trött på hur han framställde människorna och jag hade mina förhoppningar om att Mellan Rött och svart skulle sätta punkt, men ack vad jag bedrog mig... ;)

KL

Har fastnat lite för Klas Östergren, och hittade Fattiga riddare och stora svenskar på ett marknadsantikvariat.

"Kan inte rekommendera den om du gillar honom, den är helt olik hans andra böcker och ganska svårläst" sade mannen som sålde böckerna.

Jag köpte ändå, och har snart läst ut den. Underbar bok! :)

Lite speciellt språk, ja, man är inte van vid rytmen och ordvalen riktigt, men jag tycker snarare det tillför lite extra charm.

Den är utgiven 2006 av Jentas. Jag hade gärna läst den på engelska men den fanns bara på svenska på "mitt" stadsbibliotek.

Hoppas du får behållning av den ändå, jag gillade den mycket.

KL

Efter underbara Låt vargarna komma läser jag:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka