Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

*kl*

Jag håller som bäst på med En omöjlig död av Rankin men jag får noll flyt i den. Första boken om Fox, misstro, tyckte jag var jättebra och i klass med Rebus-böckerna men den här får jag inte alls samma flyt i. Det känns så himla tråkigt, för jag vill att den ska vara så bra som jag hade hoppats men det är verkligen stört omöjligt när det bara blir hackigt :(

Sen har jag precis läst klart Livet i ett riskorn och den var mysig hela boken igenom. Så det var en intressant/annorlunda bok mot de böckerna jag normalt sett läser :)

*kl*

Apropå Jane Austen som har varit uppe lite i tråden: Jag har just läst färdigt Northanger Abbey och därmed alla Austens böcker - vad gör jag nu? Jag känner redan abstinensen komma och sticka i fingrarna. Vad finns det för böcker som liknar Austens? Som har samma stämning, helst utspelar sig under samma tid och som dessutom har humorn? Finns det alls några sådana?

Japp, tyvärr. Fast det var bra att du sa den ändå, för det var flera år sedan jag läste den så jag borde ge den en ny chans! Var inte så imponerad första gången, men så var jag ju av någon anledning inte heller förtjust i Pride and Prejudice första gången jag läste den :eek:. (Andra gången tog jag mitt förnuft till fånga och älskade den :).)

Då borde du ju absolut ge den en ny chans. :) Antar att även Jane Eyre är en bok du läst?

KL

Läser The Goldfinch och står bara inte ut :( Har kommit halvvägs och den gör mig så ledsen bara, allt känns så bedrövligt sorgligt och jag kommer på mig själv att bli stressad så fort det är en passage där allt är bra i boken eftersom jag vet att det kommer bli sorgligt igen. Slutade till och med läsa en timme innan jag landade igår, just för att jag inte ville vara för deppig när jag kom fram.

Har någon läst den och känner igen sig eller är det jag som överreagerar?

Har just läst ut Mannen som glömde sin fru och tyckte faktiskt mer om den än jag trodde jag skulle göra.

Nu ska jag ge mig på Hundar, hus och hjärtats längtan.

*KL*

Niceville av Kathryn Stockett - och den är så SPÄNNANDE att jag måste ta paus då och då för att "hämta andan". Samtidigt som jag egentligen vill fortsätta oavbrutet för att jag vill veta hur det går!!!

(Får också då och då en känsla av att måste ha läst den förut, för endel av det som händer känns så bekant när jag väl läst om det… Men det kan ju i så fall ha varit max 5 år sedan eftersom den kom ut 2009 och jag tycker i så fall att jag borde minnas mycket mer detaljer ur en så GRYMT BRA bok… Maken säger att han sett filmen, men det tror jag inte att jag gjort.)

Boken skildrar i alla fall medborgarrättskampen i USA i början på 1960-talet på ett oerhört spännande och engagerande sätt! Rekommenderas absolut till alla som inte redan läst den!

(…och nu har jag hämtat andan så nu ska jag nog läsa/lyssna lite till!)

Den läste jag relativt nyligen(och skrev nog om här) och precis som du bara sögs jag igenom den. Något liknande(fängslande och lättläst utan att vara chick lit eller deckare - mätt på bådadera) hade jag önskat mig nu, någon som har tips?

Åååh, den var bra!! Lyllos dig som inte läst ut den än ;)

------

Läste precis ut Per Olov Enquists bok "Blanche och Marie" men nja... den var ok. tillräckligt bra för att vilja läsa ut den, men språket föll mig inte i smaken. Innan jag vant mig vid det kändes den mest som ett utkast till en skoluppsats eller dyl. Samtidigt var den intressant då den handlade om personer som faktiskt funnits: Marie Curie och hennes assistens Blanche Wittman. Sen var nog det mesta uppdiktat, men spännande ändå på nått sätt :p

Har du läst någon av Zafons böcker?

Jag har inte läst Niceville så jag vet inte hur relevant Zafons böcker kan vara, men jag tycker att det är fängslande böcker som är enkla att läsa utan att vara chicklit eller deckare :D

Den läste jag relativt nyligen(och skrev nog om här) och precis som du bara sögs jag igenom den. Något liknande(fängslande och lättläst utan att vara chick lit eller deckare - mätt på bådadera) hade jag önskat mig nu, någon som har tips?

Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie pratade vi ju om ganska nyligen här i tråden, den tror jag skulle matcha vad du letar efter rätt bra! Hennes andra böcker är också bra, men denna är den bästa hittills tycker jag.

Går det bra med gripande och fängslande? Isåfall Låt vargarna komma som jag läste förra veckan. Större allvar än Niceville, dock (även om det fanns ett allvar också, jag funderade mycket när jag läste den).

Ser mycket otrevligt ut! :(

Ja, det är hårt ... Men någon måste ju göra det:angel:

Petruska: då förstår jag att du blev ännu mer gripen än jag ... Jag tyckte det var fantastiskt hur författaren redan från start lyckades skildra sorgen i de båda männens hemliga förhållande, sorgen för flickan June, hennes mamma, i de båda systrarnas knackiga relation - det var så vackert skildrat. Största läsupplevelsen på länge.

Det är så fint av dig att offra dig på det där viset :love: ;)

*kl*
Jag har tagit mig halvvägs igenom Marina av Zafons och jag älskar den. Den är såklart betydligt enklare än de andra romanerna jag läst av honom, men ändå. Språket, handlingen och känslan av att det händer mycket utan att det egentligen gör det är verkligen helt i min smak. Så jag hoppas att historien knyts ihop på ett bra sätt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka