Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Tack! :) Det är tredje vintern jag åker hit nu, har blivit en riktigt fin liten tradition faktiskt :) Och ha det super du med!

Jan Guillous romanserie "Det stora århundradet" är fängslande och klart läsvärd. Visserligen har jag bara läst de två första böckerna i serien "Brobyggarna" och "Dandy" eftersom den tredje boken "Mellan rött och svart" inte har kommit ut i pocketupplaga ännu. Men det är roligt att ha något att se fram emot.

Kl

Precis läst ut "min mormor hälsar..." och fullkomligt älskade den :love: bättre än Ove, och nästan allt jag läst på sistone! Skrattade och grät om vartannat i lycka och sorg för Elsa. Underbar bok verkligen!

Så till det svåra valet vad jag skall läsa härnäst :confused: Har egentligen tredje delen av "torka aldrig tårar" på tur, men skulle behöva läsa något som inte handlar så mycket om död just nu känner jag. Eller åtminstone nått lite lättsamt in emellan :p Får se vad jag lyckas gräva fram ur att-läsa-högen :)

*knapplån*

Har just avslutat Little Bee och vet inte riktigt vad jag tycker om den. Tillräckligt gripande för att jag inte bara skulle lägga undan den, men jag tyckte inte riktigt om slutet. Ger den en knapp trea av fem då den känns lite oavslutad.

Nu blir det lite mer klassisk kärlek då jag ger mig i kast med nästa Austen, Förnuft och känsla.

Jag började bläddra i underbara Molnfri bombnatt till kvällsbok igår, men nu hämtade jag mitt paket med resten av Hungerspelen och en massa annat godis i förmiddags så jag vet inte riktigt vad jag ska ge mig på först... :)

Jan Guillous romanserie "Det stora århundradet" är fängslande och klart läsvärd. Visserligen har jag bara läst de två första böckerna i serien "Brobyggarna" och "Dandy" eftersom den tredje boken "Mellan rött och svart" inte har kommit ut i pocketupplaga ännu. Men det är roligt att ha något att se fram emot.

Jag fick "Mellan rött och svart" i julklapp men den griper inte tag i mig så den ligger och väntar just nu, och jag kom av mig lite när JG i någon soffa talade om att det skulle komma många fler böcker...

Jag började bläddra i underbara Molnfri bombnatt till kvällsbok igår, men nu hämtade jag mitt paket med resten av Hungerspelen och en massa annat godis i förmiddags så jag vet inte riktigt vad jag ska ge mig på först... :)
Hungerspelen är bra, men Molnfri bombnatt slår allt. Det är den enda bok som jag regelbundet läser om!

Har just avslutat Little Bee och vet inte riktigt vad jag tycker om den. Tillräckligt gripande för att jag inte bara skulle lägga undan den, men jag tyckte inte riktigt om slutet. Ger den en knapp trea av fem då den känns lite oavslutad.
Jag gav den också en svag trea. Den var bra i början, men sen kändes det som författaren fick annat att göra som var viktigare och att hon bara ville avsluta skrivandet snabbt. Nä, den var en besvikelse för mig.

Jag tyckte att Little Bee började strålande, med flyktingberättelsen. Men sedan spårade den mer eller mindre ur även för mig. Tror förf ville utmana mina moralföreställningar men lyckades inte alls.

Läser:

Jag har börjat på Agaat, men det går en smula trögt eftersom den är så tjock och jag har den som sängläsning. Det rent fysiska motståndet slår ett eventuellt motstånd på grund av att boken skulle vara trögläst - jag somnar medan jag brottas med kolossen. Eftersom jag är typ halvblind när linserna åkt ur kryper jag som en mullvad i dagsljus över boksidorna eftersom bokjäveln är för tung att hålla i händerna.

Annars småläser jag Priset på vatten i Finistère och roas som vanligt av språkförbistringar; glödlampor som blir till lökar i inredningsbutiken, den snälle och djupt religiöse järnhandlaren som får heta herr Homofil, bilen som troligtvis registreras trots att det på blanketten står att det gäller obefläckad avlelse. Jag känner i magen igen våndan inför att kreativt skapa mot en deadline och det oundvikliga uppskjutande som följer därpå.
Priset på vatten i Finistère är verkligen ett litet mästerverk!

Vet du, Bläckfisk, trots att jag vet väldigt lite om dig inspirerar du mig. Jag får intrycket av att du är ganska bra på att se till att vara dirigent i ditt eget liv(ursäkta att det låter klyschigt, jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det) och välja det du behöver och mår bra av. Oavsett om det stämmer eller ej så inspirerar du mig, som sagt.

Åh jag älskar Priset på vatten... :love:

Men så internet kan ljuga ... Skickade just ett sms hem och talade om hur deppig jag är för att jag kommit på vilket skitliv jag har. För mycket sjukdom som tar knäcken på mig, åkte hit för att få pusta ut lite och det gör jag - men jag får ingen ny kraft. Jag är för slutkörd för det och ser liksom ingen ljusning.

Så det var märkligt - men värmande :) - att läsa vad du skrev. Och jag håller med dig om Finistère, den är en liten pärla.

Nu ska jag nog gå ner på stranden och kolla solnedgången innan dusch och middag. Apropå att göra sånt man mår bra av ;)

Åh jag älskar Priset på vatten... :love:

Den är verkligen underbar och en av de böcker jag ständigt återkommer till. Har du läst mer av henne och vad tycker du i sånt fall? Bortsett från Den dag kastanjerna slår ut är jag långt härifrån(som jag läste innan jag för första gången fick Priset på vatten... i händerna) har jag inte riktigt fallit för någon annan av hennes böcker. Jag har köpt på mig en hel drös av hennes böcker i hopp om att hitta fler riktiga guldkorn, men jag har ärligt talat mest blivit besviken och därför inte ens läst alla dem jag har hemma. Hoppas dock fortfarande att någon av dem är sådär toppenbra.

Jamen, jag skrev inte att jag fått intrycket av att du glider på en räkmacka genom livet och bara behöver luta dig tillbaka och njuta! Då hade du inte varit så inspirerande. Mer då att du är en sjujäkla kämpe som inte ger dig i första taget. Och förstås att du är smart och går din egen väg.

Jag har köpt på mig en hel drös av hennes böcker i hopp om att hitta fler riktiga guldkorn, men jag har ärligt talat mest blivit besviken och därför inte ens läst alla dem jag har hemma
Åh, jag har börjat på en hel del (mina föräldrar har de flesta) men ingen annan har jag fastnat för faktiskt. Priset på vatten... är så annorlunda mot de andra, så mycket varmare. Så nej, tyvärr kan jag inte tipsa om någon annan bok - de andra har jag inte ens läst ut.

Äh, jag är ju lost. När jag gick genom trädgården kom jag på att solen går ner 18.30, inte 17.30 som klockan är nu.

Då är det bara att gå hem, jaga bort ödlorna i duschen och ta kvällsrengöringen innan solnedgången.

Tack!

Lustigt, jag har samma erfarenhet av Malmsten, har försökt med andra av henne men ingen har nått halvvägs till Finistère.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka