Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag visste att den skulle falla dig i smaken! Jag känner dig ju inte eller så, men av det lilla jag snappat upp här kände jag att det nog var en ganska perfekt bok för dig. Och så är det ju en fantastisk bok överlag, oj vad bra hon är!!
Ja, du verkar verkligen ha förstått dig på mig :) Och ja, hon är helt otrolig verkligen. Gud så jag älskar hennes böcker! Särskilt En halv gul sol och Americanah, de är verkligen helt otroliga! :love:

Efter era inlägg ser jag verkligen fram emot att ta itu med Americanah! Borde bara komma igenom Wolf hall nån gång. Och avsluta sista novellen i Munros För mycket lycka. Och förstås ta itu med biblioteksboken av Caitlin Moran också. Och den av en kompis lånade Var det bra så av Lena Andersson...

Just nu läser jag Little Bee av Chris Cleave. Har bara läst 1½ kapitel, så jag vet ännu inte vad jag tycker. Men jag har motivation till att läsa ut den nu, fick hem ett bokpaket nyss.

kl

Läser Nyckeln just nu. Gillar den skarpt än så länge.

Jag har läst ganska sparsamt på sista tiden, då och då plockar jag upp James Joyce Dubliners som jag läst i till och från under rätt lång tid. Jag gillar språket i den men det är inte sträckläsningsvarning direkt. Det känns snarare som att jag måste lägga undan den ett tag efter varje liten historia, liksom smälta den, innan jag kan börja med nästa.

Läste ut Nyckeln nyss. Och önskar att de inte hade varit den sista boken. Vill läsa mer.

Så jag tänkte kasta mig över nästa julklapp: The complete Sherlock Holmes. På engelska.

Ja, det var det. Flyg, mousserande, snacks och en bra bok - alltid lika tungt. Men någon måste göra det. :D

Hm. Jo, så är det väl. Tycker bara att du verkar åka på att ta hand om det ganska ofta...

Knausgård har jag inte läst än. Håller utkik i hyllorna på mina favvoloppisar, men ännu inget napp. Annars brukar det mesta dyka upp ganska snabbt efter utgivning - fördelen med akademisk håla:D.

Japp, jag sliter hårt med det där :)

Ja, hugg ettan när du hittar den. Man måste bara läsa dem.

Phew, efter ett par dagar med feber och icke-fungerande internet har jag hunnit med en del...

Jellicoe Road av Melina Marchetta - riktigt bra!
Fallet Thomas Quick - Att skapa en seriemördare av Hannes Råstam - väldigt intressant.
Vattenänglar av Mons Kallentoft. Tycker att hans karaktärer bara blir bättre och bättre.
Då blev du tyst av Christa von Bernuth. Ny författare för mig och jag är väldigt "obevandrad" inom tysk litteratur, så det var kul. Spännande deckare. Inte strålande men helt okej.
Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf - viktigt!
De ensamma pojkarna av Mats Olsson. Jag läser om den lite då och då för jag tycker att bitarna om popscenen på 60-talet är sådär puttrigt tonårsgulliga, men jag hade glömt att det står om stjärtar eller ändor på typ varannan sida.

Det var nog det :) Jag upptäckte just att jag har läst 22 böcker hittills i år, så jag ligger en hel dag före :D Det är tur att jag läser så snabbt för det finns då alltid något jag vill läsa härnäst!

Nu läser jag Kameleonten av Jules Hardy. Också ny författare för mig. Härnäst tänker jag mig Rosario är död av Majgull Axelsson. Den ska vara väldigt tung förstås.

Ni som läst Knausgård och tycker de är så bra, vad är det som gör dem så bra? Tror ni jag skulle gilla dem? Visst är de nån form av biografi?

Han skriver om livet! På sådan detaljnivå att det är omöjligt att inte bli imponerad.

Ja, det är en biografi. Han beskriver sin uppväxt, sin dominanta far, sin kamp för att få ligga, för att bli författare, livet som småbarnspappa. osv. Dvs sånt som jag normalt kaskadspyr åt när manliga författare gör, men som i KOK:s fall är så skickligt skrivet att jag bara njuter. Tror att en del av skillnaden är perspektivet: han förhärligar inte för en sekund sig själv, tvärtom, han skriver fram sig själv som en människa i all sin skröplighet. Det är nog det som gör det så mänskligt.

Jag är inte helt hundra på att du skulle falla, dock. Du kanske är lite för ung och skulle tycka att det var tråkigt. Åldrade stofiler som jag, däremot ...;)

haha, då litar jag på dig ;) (Hur gammal uppfattar du mig som förresten?)

haha, förlåt att jag frågade, har liten ålders-hangup :p jag är 26, så känner mig inte kränkt över ditt svar ;)

Är förresten lite bokvill för tillfället.

Har rensat i hyllorna och i samband med det lockats till att läsa om Elsie Johanssons fina Nancy-trilogi och min ungdoms storfavorit Sylvia Plaths The Bell Jar.

Egentligen har jag ju längtat efter att sätta tänderna i Sofi Oksanens Utrensning alltsedan jag läste Stalins kossor, men jag kommer inte riktigt loss. Som vanligt fegar jag inför romaner som är lite skitiga och eländiga, fastän det sällan känns för tungt när jag väl läser dem.

Småläser lite gamla Simenon medan jag samlar mig; Maigret och den långa flickan, Maigret är rädd och Brev till min domare. Lite mord är ju inte så eländigt, liksom.:p

Kanske smiter jag emellan med Agaat(av Marlene van något sydafrikanskt/holländskt), som enligt uppgift ska vara en sträckläsningsroman.

haha, förlåt att jag frågade, har liten ålders-hangup :p jag är 26, så känner mig inte kränkt över ditt svar ;)

Yay! Så nära jag var:)

Jo, jag har förstått att det är så... jag får se om jag orkar med den.

Det där är skälet till att jag drar mig för att hugga in(utöver att den inte dykt upp på loppisen, då:D), även om jag hört så mycket gott om den.

Alltså den är skitjobbig. Men man lär sig också mycket av den. Det är jättelängesedan jag läste den men jag minns att jag fick större insikt i hur män som gör det allra vidrigaste resonerar.

Agaat gillade jag men skulle inte kalla den sträckläsning. Det är den inte tillräckligt "lätt" för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka