Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Nej, för jag är dum i huvudet :angel:

Och OJ vad dum jag är i huvudet för nu har jag läst första och det riktigt kryper i kroppen efter nästa! Kan säga att de redan ligger i varukorgen hos en Stor Onlineaffär. ;)

Något annat jag borde peta i när jag ändå är igång? Har stoppar ner Stormsvala av Marianne Cederwall redan, fjärde boken om de underbart knäppa tanterna Miriam och Hervor :D

kl

Läser Nyckeln just nu. Gillar den skarpt än så länge.

Jag har läst ganska sparsamt på sista tiden, då och då plockar jag upp James Joyce Dubliners som jag läst i till och från under rätt lång tid. Jag gillar språket i den men det är inte sträckläsningsvarning direkt. Det känns snarare som att jag måste lägga undan den ett tag efter varje liten historia, liksom smälta den, innan jag kan börja med nästa.

Det är en av de saker jag gillar mest med Dubliners - man kan läsa några sidor i taget och lägga undan den på obestämd tid ;) Jag gillar det med novellsamlingar och liknande, de är inte så krävande.

Jag har just läst ut Ann Cleeves Silent Voices och börjat på The Glass Room, båda deckare om DI Vera Stanhope. Gillar dem!

Fick hem Donna Tartts Goldfinch från biblioteket idag också men den börjar jag nog inte på förrän nästa vecka.

Det är en av de saker jag gillar mest med Dubliners - man kan läsa några sidor i taget och lägga undan den på obestämd tid ;) Jag gillar det med novellsamlingar och liknande, de är inte så krävande.
Ja det är ganska så skönt, kravlöst som sagt!

Ja, ibland är det perfekt med novellsamlingar och böcker skrivna i dagboksform, tycker jag.

Sedan kan jag ju nämna att jag började läsa Cirkeln igår och HERREGUD så spännande! Trettio kapitel hann jag med innan ögonen började ramla ihop (har dragit på mig bindhinneinflammation så de ramlar i och för sig ihop ganska lätt ;)).

Förresten - filmen baserad på Hungerspelen - sevärd?

Åh så roligt att du gillar dem, Anna:)

Jag såg faktiskt filmen så sent som igår, för att friska upp minnet inför tvåan som jag snart ska läsa.

Jag tyckte nog att det var en välgjord filmatisering. Även om dystopikänslan var starkare i boken. Men så är det ju ofta. Tycker absolut du kan se den! Och Katniss spelas oerhört bra. Hon är en trovärdig hjälte. Hennes dådkraft hade inte funkat om hon inte såg chockad och rädd ut så som hon gör, då hade det blivit en mer mainstream actionfilm.

Åh vad bra, då ska jag försöka se den ikväll :)

Och ja, jag älskar dem! Höll på att glömma gå av spårvagnen förut för att jag hade Cirkeln i högsta hugg... Egentligen känns det som om varken Hungerspelen eller Engelsfors är "min" genre, men jag var likadan med Harry Potter, helt övertygad om att jag inte skulle gilla dem alls, men så fort jag gav dem en chans så fick jag ju vika mig :)

Jag var helt säker på att du skulle gilla dem.

Ja Cirkeln är också bra. Tvingades jag välja skulle det nog bli Hungerspelen - men jag tycker hemskt mycket om skildringen av småstadstjejernas liv i Engelsfors. Så på pricken.

Du känner mig bättre än jag känner mig själv! ;) Jag hoppas att CDON levererar snabbt, nu har jag visserligen Jellicoe Road och Vattenänglar som väntar på läsning men jag vill ju så gärna veta hur det nu ska gå just med Hungerspelen... ibland är det bannemig tur att jag är arbetslös (obs: det menar jag naturligtvis inte på allvar) för annars hade jag då aldrig hunnit med allt ;)

Jag blir faktiskt lite mörkrädd när jag inser att jag läste 256 böcker förra året och hittills är uppe i 16 i år. Visserligen läser jag väldigt snabbt, men ändå...!

==

För ett antal år sedan läste jag The Reading Group av Elizabeth Noble, där varje kapitel är baserat runt just en bok. Jag köpte de flesta jag kunde få tag på men har inte läst alla - dock älskar jag Heartburn av Nora Ephron (ni vet, hon som skrev manus till När Harry mötte Sally och Julie & Julia) och Marika Cobbolds Guppies for tea är också riktigt bra. Svensk författarinna som bott i England i många år.

Sedan älskar jag Rebecca med stor passion, den är fantastisk (och filmen med).

Här är deras lista, kanske någon som har någon kommentar?

Heartburn by Nora Ephron
I Capture the Castle by Dodie Smith
Atonement by Ian McWan
The Woman who Walked into Doors by Roddy Doyle
Guppies for Tea by Marika Cobbold
My Antonia by Willa Cather
The Memory Box by Margaret Forster
Eden Close by Anita Shreve
An Instance of the Fingerpost by Iain Pears
Rebecca by Daphne DuMaurier
The Alchemist by Paul Coelho
Girl with a Pearl Earring by Tracy Chevalier

Tror det är Heartburn jag läst av Ephron - och gillat.

Rebecca är grym!

Atonement tyckte jag sämst om av de McEwan jag läst fast jag vet att jag "har fel" där, de flesta håller den ju för hans bästa.

Guppies for tea - snooze fest.

Alkemisten - överskattad vardagsfilosofi.

And that was the results from the octopus jury:p

Förresten - filmen baserad på Hungerspelen - sevärd?

Ja, jag tänkte nog att det skulle bli en ny beställning ganska snabbt :)

Jag har sett båda filmerna och jag gillar dem verkligen. Jennifer Lawrence är toppen som Katniss (hittills gillat allt jag sett med henne), däremot gillar jag inte riktigt castingen av Peeta, men det gör inte så mycket.

Tror det är Heartburn jag läst av Ephron - och gillat.

Rebecca är grym!

Atonement tyckte jag sämst om av de McEwan jag läst fast jag vet att jag "har fel" där, de flesta håller den ju för hans bästa.

Guppies for tea - snooze fest.

Alkemisten - överskattad vardagsfilosofi.

And that was the results from the octopus jury:p

Jag har Alkemisten i bokhyllan - på både engelska och svenska, om jag minns rätt - men jag har liksom inte orkat ta itu med den. Vissa jag känner är lyriska över Alkemisten, andra verkar tänka ungefär som du.

Jag tyckte faktiskt att Guppies for tea var jättebra - kanske för att jag läste den ganska snart efter att en nära släkting hade Alzheimers. Men - om man vill läsa något på det temat skulle jag hellre rekommendera Karin Flygares Det är så konstigt nuförtiden, som av och till pekar på att man faktiskt måste kunna skratta åt bitar av demens också, för att orka. (Min morfar försökte till exempel koppla ihop diskmaskiner med snörena på joggingbyxorna och hans sänggranne brukade lägga sig under sängen och meka med bilar. Det är ju så absurt att man måste få skratta åt det.)

Atonement har jag aldrig tagit itu med heller, lite som Alkemisten - jag tror att den står i hyllan men jag har ingen motivation.

Men Rebecca... åh, vilken underbar bok! Jag högg den i farten på Strand Bookstore i New York för jag kände ju igen namnet och den blev ganska så sträckläst på vägen över Atlanten :) Lånade Our cousin Rachel på biblioteket strax efter och tyckte att den var ljuvlig också.

Och vad gäller Heartburn påminner den mig om Fay Weldons En hondjävuls liv och lustar, fast med mera mat. Och det gör ju ingenting ;)

Och nu skriver jag alldeles för mycket igen, men på tal om Weldon har jag Kärlekens lust och vånda stående i sommarhusets bokhylla. Någon som läst den? Jag högg den på en loppis då jag kände igen Weldons namn bara.

Jonathan Troppers Sju jävligt långa dagar. Har redan skrattat högt vid flera tillfällen! Mycket trevlig upplevelse :D

Den läste min ömma moder för ett tag sedan och rapporterade att hon skrattade så att hon fick stoppa huvudet i en kudde för att inte väcka pappa :D Jag vill hemskt gärna läsa den!

Ja, jag tänkte nog att det skulle bli en ny beställning ganska snabbt :)

Jag har sett båda filmerna och jag gillar dem verkligen. Jennifer Lawrence är toppen som Katniss (hittills gillat allt jag sett med henne), däremot gillar jag inte riktigt castingen av Peeta, men det gör inte så mycket.

Jo, det tog väl knappa tio timmar eller så innan varukorgen var full på CDON ;)

Detta kanske låter jättedumt, men jag tycker att Peeta låter som ett indiskt (eller pakistanskt eller bangladeshiskt) namn och blev jätteförvånad när han beskrevs som typ en blond viking i boken.

Ser fram emot att se filmen nu!

Marika Cobbolds Guppies for tea är också riktigt bra.

Jag har läst några böcker av henne och gillat dem, utom en.

Jag undrar om någon har läst hennes Afrodites klinik för motvilliga älskande.

Jag gillar det där med motvilliga älskande, men vet just inget om boken.

Om jag har fattat rätt, skriver hon en del av sina böcker på både svenska och engelska, Guppies till kvällsmat (som jag kallar den) är en av dem. Som svensk författare heter hon Marika Cobbold Hjörne.

Kul att du gillade Hungerspelen :)

Kl

Har läst ut Americanah och är kär. Hade så höga förväntningar att jag tänkte att jag omöjligt kan bli nöjd med boken men Chimamanda Ngozi Adichie har verkligen gjort det igen. Jag blev kär i boken, huvudpersonen och hela historien. Underbar, underbar bok :love:

Åh så jag önskar att jag hade tjugo olästa böcker av henne som väntade.

kl

Har precis lyssnat klart på "egenmäktigt förfarande", och gillade den verkligen! måste säga att jag tycker den passade bra som ljudbok :) Kul upptäckt att det finns följetonger på svt-appen :D

Detta kanske låter jättedumt, men jag tycker att Peeta låter som ett indiskt (eller pakistanskt eller bangladeshiskt) namn och blev jätteförvånad när han beskrevs som typ en blond viking i boken.
Jag håller med dig, namnet klingar lite åt det indiska hållet. Just det där att man tänker honom som en blond viking, gör att jag blev lite besviken på hur Peeta ser ut i filmen. Men som sagt, jag stör mig inte jättemycket för de andra passar så bra :)

Har läst ut Americanah och är kär. Hade så höga förväntningar att jag tänkte att jag omöjligt kan bli nöjd med boken men Chimamanda Ngozi Adichie har verkligen gjort det igen. Jag blev kär i boken, huvudpersonen och hela historien. Underbar, underbar bok :love:

Åh så jag önskar att jag hade tjugo olästa böcker av henne som väntade.

Jag visste att den skulle falla dig i smaken! Jag känner dig ju inte eller så, men av det lilla jag snappat upp här kände jag att det nog var en ganska perfekt bok för dig. Och så är det ju en fantastisk bok överlag, oj vad bra hon är!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka