Vad längtar du efter?

Saknar "the good old days" hade kanske många vänner som blev vänner på riktigt vart vi spelade wow ihop. Riktigt många goda skratt och hjärtliga samtal. Det blir aldrig det samma igen. Jag spelar fortfarande olika spel, varvat med hästägandet och livet i allmänt. Men den känslan kommer aldrig igen. Min bästa vän dog för sådär 8 år sedan och han är saknat som fan. Jag kan längta efter en sån vänskap igen. Men tyvärr har jag oftast klickat bättre med killar och ofta hamnar det i något konstig med känslor från deres sida. Jag har en sambo som jag älskar över allt annat så inte ett dugg intresserad av sånt. Han är min själsfrände men jag kan ibland sakna en sån vän som min bästa vän igen, jag har några andra fina vänner som jag älskar med men det är inte samma som min bästis. Det saknar jag. Men man kan väl inte få allt här i livet, så jag är väldigt tacksam för min underbara sambo, min häst och katt och dom vännerna vi har. Men längtan den finns där.
 
Jag saknar tiden när det kändes sådär ofattbart enkelt att ha häst. Gräset växte varje sommar så att det var lika självklart som att solen gick upp i öst och ner i väst att det skulle finnas bete. Ingen fick fång, mer än kanske någon övergödd ponny. Höet bärgades med bra kvalitet och kostade runt en krona kilot, en självklarhet även det. När man kände för det så åkte man på tävlingar och träningar runtom i Skåne, där i princip alla kom med en vanlig dragbil och ett vanligt Boj- eller Tranesläp utan att fatta någonting av klimatångest. Försäkringar och veterinärkostnader; allt var hanterbart och inget ökade snabbare än alla andra kostnader. "Alla" (nej inte alla men så många fler) hade råd att ha en ponny eller häst inhysta i lite random stallbyggnader, och hade man inte råd att köpa en med fantastisk härstamning och meriter så tog man bara det som gick att hitta och gjorde sitt bästa och hade roligt med den.

Och lik förbannat - trots att förutsättningarna känns enormt ändrade från den tiden - så kan jag inte undgå att längta till att se vad som skulle kunna åstadkommas tillsammans med min nu treåriga unghäst under de kommande åren. Att försöka komma bara i närheten av den nivån när det gäller tränande och kanske några tävlingar igen. Samtidigt som allt runt om nu känns färgat av så enormt mycket mer problem och kostnader så det känns nästan svårare ekonomiskt nu som höginkomsttagare, än då som fattig universitetsstuderande med CSN-lån.
 
Jag saknar tiden när det kändes sådär ofattbart enkelt att ha häst. Gräset växte varje sommar så att det var lika självklart som att solen gick upp i öst och ner i väst att det skulle finnas bete. Ingen fick fång, mer än kanske någon övergödd ponny. Höet bärgades med bra kvalitet och kostade runt en krona kilot, en självklarhet även det. När man kände för det så åkte man på tävlingar och träningar runtom i Skåne, där i princip alla kom med en vanlig dragbil och ett vanligt Boj- eller Tranesläp utan att fatta någonting av klimatångest. Försäkringar och veterinärkostnader; allt var hanterbart och inget ökade snabbare än alla andra kostnader. "Alla" (nej inte alla men så många fler) hade råd att ha en ponny eller häst inhysta i lite random stallbyggnader, och hade man inte råd att köpa en med fantastisk härstamning och meriter så tog man bara det som gick att hitta och gjorde sitt bästa och hade roligt med den.

Och lik förbannat - trots att förutsättningarna känns enormt ändrade från den tiden - så kan jag inte undgå att längta till att se vad som skulle kunna åstadkommas tillsammans med min nu treåriga unghäst under de kommande åren. Att försöka komma bara i närheten av den nivån när det gäller tränande och kanske några tävlingar igen. Samtidigt som allt runt om nu känns färgat av så enormt mycket mer problem och kostnader så det känns nästan svårare ekonomiskt nu som höginkomsttagare, än då som fattig universitetsstuderande med CSN-lån.
Känner igen det där hade också häst när jag pluggade för sådär 15 år sedan och hade en stallhyra på 900 inkl mat och strö och ut och insläpp. Någon bil hade jag inte heller så jag åkte buss till stallet liksom flera andra tjejer.
Vi har ett gäng som var nya i samma stad som hamnat i samma stall.
Allt var så enkelt och hästen var aldrig sjuk och vi hade bara roligt.
Jag hade råd med lektioner likaväl som vi rejsade på åkrarna omkring stallet- har sällan galopperat så fort.

Som sagt allt var så enkelt så i dagens läge är häst något helt annat som du skriver.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: CFrisk
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
291
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 132
Senast: Jahaja
·
Hemmet Jag insåg ,efter ett besök hos kompis med mysig altan, att anledningen till att jag inte är så ofta på altanen nog beror på att den...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp