Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Absolut, vi har varit och är jättenoga med den biten.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

@Piek,
Har du räknat på vad ett lån i den storlek du tänkt dig kommer kosta? Banken kommer förmodligen kräva att du ammorterar, och så tillkommer avgift och avgifter för t.ex. el, försäkring, internet m.m. Det blir en del pengar, speciellt om räntan går upp (vilket den kommer göra). Jag tror faktiskt inte du får ett så stort lån med bara en halvtidstjänst.

instämmer

Många banker räknar med att du ska klara av att betala dina lån med en ränta på 8%

vi köpte vår lgh för 1,8 med en hyra på 3 i månaden. vi har lagt in 15% och har låg ränta just nu, vi betalar 6700 i månaden och då har vi även amorterat ca 50 lakan.

ju lägre hyra ju högre lån är banken villiga att ge dig, sen beror det ju på också om du har fondspar och andra sparanden.
jag hade själv inte fått köpa vår lgh utan min sambo även om jag hade insatsen då de räknade på att jag skulle klara 8% höjning precis och de skulle bli för tajt. och då har jag heltidsjobb med relativt bra lön.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Absolut, så är det säkert!:)

TS, jag tycker du ska boka in ett möte på banken. Gör en kalkyl och budget hemma och ta med dig den, prata och visa hur du/ni har tänkt er:) Jag tror det kommer att gå galant!
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

kl

Kan inte alla snälla sluta kalla det hyra och kalla det avgift istället? För det är ingen hyra i en bostadsrätt, det är en avgift! :p
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Den summan måste vara efter skatteavdrag och med dagens ränteläge? Vad blir kostnaden med 8 % ränta, ammortering och utan jämkning?

Ska jag vara helt ärlig så fyllde jag mest i siffrorna och kollade inte så mycket vad som stod :o

Jag har noll koll på sånt här så för att ha en aning om vad ett lån kostar så måste jag ta mig till banken och prata. Men får nog sikta på att köpa en lägenhet inom ett år kanske och spara så mycket det bara går till det. Pv tyckte också det var en vettigare idé hehe, synd bara att drömlägenheten ligger ute nu!
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Tack för era svar allihopa!
Lägenhetspriserna här går spikrakt uppåt så att lägenheten skulle tappa värde känns inte så troligt.

Även om priserna stiger just nu så är det ingen garanti alls att läget i området och världen inte har ändrats när du sen vill eller behöver sälja. Det är mycket som påverkar bostadsmarknaden och priserna. Vattenläckor, ändrade räntor, arbetslöshet(inte bara om den drabbar dig utan om en större arbetsgivare på orten försvinner kan det få stora konsekvenser för bostadspriserna), nybyggnader, styrelsen visar sig vara mera inkompetent än man trodde, galna grannar osv...

Jag vill inte skämma dig men det finns inga garantier att få vinst eller ens tillbaka dina pengar när du säljer, så tänk efter före lite extra. Att ha en låg boendekostnad är såklart en stor fördel, så man kan amortera lite extra eller att kunna tänka tillbaka på när man har ett lån att betala för en lägenhet man inte längre bor i ;)
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Håller med dig angående priserna. Det är oerhört komplext. Och de klipp som en generation över oss gjorde på bostadsmarknaden kommer högst troligt inte gå att göra igen. Jag tror snarare på ett ganska stillastående prisläge, givetvis med lokala upp- och nedgångar i specifika områden och efterfrågan. Att sälja med vins är inget man kan räkna med bara för att man köper en lägenhet.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Nej, handpenningen är 10 % av köpebeloppet och betalas till säljaren (har inget med kontantinsatsen att göra). Kontantinsatsen är vad man betalar till banken. Den ska vara minst 15 % men kan som sagt lösas med blancolån.

.

Inte riktigt rätt det heller. Låt säga att bostaden kostar en miljon för att göra det enkelt. Då är handpenningen 100.000 och du betalar detta till säljaren. Du behöver då inte betala ytterligare 150.000 till banken, utan det räcker med att du betalar 50.000 kontant för att 15% av husets/lägenhetens värde ska vara obelånat. Lånet blir 85%.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Kl

Om vi säger att vi nu lyckas få ett lån, vart ser man när och hur det blir med budgivning? Lägenheten har legat ute i över 90 dagar på hemnet och jag hittar inget datum men det står på Länsförsäkringars sida att det är budgivning som gäller?
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Nej, handpenningen är 10 % av köpebeloppet och betalas till säljaren (har inget med kontantinsatsen att göra). Kontantinsatsen är vad man betalar till banken. Den ska vara minst 15 % men kan som sagt lösas med blancolån.

På dig låter det som att det blir 25%.

10% av köpesumman när du skriver kontrakt = handpenning.
Senast tre arbetsdagar innan tillträdesdag samt kontraktskrivning för övertagandet av bostaden, ska banken ha 5% av köpesumman i kontantinsats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 091
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 413
Senast: Mia_R
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp