Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Piek

Trådstartare
Jag har nu börjat leka med tanken att köpa en lägenhet. Vilket skulle innebära att jag skulle behöva ca 1,5 miljon kronor för att få en okej lägenhet i området där jag vill bo. Nu är det här inte i närheten av några pengar jag har utan skulle behöva lite hjälp från banken ;)

Läget ser ut som så att jag förhoppningsvis har en fast tjänst till hösten på minst 50 % (jobbar oftast mer än heltid men under lågsäsong är det svårt att garantera några timmar), lönen är okej. Har inga betalningsanmärkningar eller liknande och alldeles säkert skulle mina kära föräldrar gå i god för mig.
Är det ens möjligt för mig att få ett lån?

Kan leka lite mer med tanken att jag skulle lyckas övertala pojkvännen att vara med på mina ideer, han har då eget företag och även en anställning där han jobbar efter behov. Vissa månader jobbar han 150% och vissa månader mycket mindre men har då företaget. Inte heller där finns några anmärkningar av något slag.

Hur stor kontantinsats behöver man? Och om ni skulle gissa hur stort lån skulle gå att få? Är jag dum i huvudet som ens tänker tanken och drömmer mig bort? ;)
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Hej!
Kontantinsatsen ligger på mellan 10-15 % av priset.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

du far val ga och prata med banken ;) men kontaninsatsen bor val vara minst 15%, helst 20% eller mer :)

vi var tvugna att ha min far som garantor pa topplanet eftersom jag inte har fast anstallning (men maken har det, ingen av oss tjanar tillrackligt for att fa ett godkannt sjalva. Da ligger varat lonelofte mycket under det du behover for en lagenhet). I princip sa gor dem en kalkyl efter vad dem tycker att man slanger pengar pa varje manad. Har man tillrackligt med pengar att leva pa sa godkanns lanet.

Sen ar det omojligt for nagon att gissa hur stor lan du skulle fa godkannt utan att veta vad du har i kontantinsatws eller i lon (och jag vill heller inte veta dem sakern :p). Det finns lanekalkyler man kan prova pa bankernas hemsida dar man kan lagga in dessa siffror for att se vad man skulle kunna fa i lan :)
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

När jag och sambon skulle köpa hus för 1 år sedan så hade vi ingen kontantinsats. Det var prat överallt om att man måste ha den kontantinsatsen, i vårt fall 15% för att få lån.

Vi hade kunnat få ihop det om vi sålt fonder och aktier men det ville vi inte. Vi fick låna av banken till det med. Det var kanske 3 av 5 banker som var beredda att göra detta. Vår bank som vi har idag la det som ett blancolån med lite högre ränta än resten av bolånet. Kanske 1,5% högre än topplånet.

Och då hade jag ingen fast anställning så min inkomst räknade dom inte ens med :cautious:

Så i mina ögon låter er situation inte omöjlig. MEN det beror på vilken bank man går till. Vissa var mer samarbetsviliga än andra så ta kontakt med flera banker.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

det haller jag med om! beror helt pa bank men ocksa bank kontor! vi har ett helt underbart bank kontor som familjen och bl.a. farsans foretag har haft att gora med i manga ar.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Vår bank som vi har idag la det som ett blancolån med lite högre ränta än resten av bolånet. Kanske 1,5% högre än topplånet.
.


Det är så det går till numer efter kontantinsatskravet på 15%.

Det är helt galet, idén med kravet om kontantinsats var att minska svenskarnas skuldbörda men eftersom många svenskar är dåliga på att spara till bostadsköp så "löste" bankerna detta med att erbjuda det betydligt dyrare blancolånet.


TS
Kontakta en bank med bra räntor för lånelöfte, och ta inte blancolån för att lösa kontantinsatsen.
Det kan bli så att det kommer att införas tuffare amorteringskrav och då vill du inte stå med ett dyrt blancolån.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Jag tror att ni kommer att ha svårt att få ett lån på 1,5 miljoner. Men det enda säkra sättet att veta är ju att fråga bankerna! Räkna ihop hur mycket kontantinsats ni har och börja ta kontakt.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Hej!
Kontantinsatsen ligger på mellan 10-15 % av priset.

Kontantinsatsen är 15%.
Handpenningen man lägger när man skriver kontrakt är 10% av de 15%.

Till TS:
Det är hur mycket ni tjänar som är viktigt, inte hur mycket ni arbetar.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Kontantinsatsen är 15%.
Handpenningen man lägger när man skriver kontrakt är 10% av de 15%.

Nej, handpenningen är 10 % av köpebeloppet och betalas till säljaren (har inget med kontantinsatsen att göra). Kontantinsatsen är vad man betalar till banken. Den ska vara minst 15 % men kan som sagt lösas med blancolån.

@Piek,
Har du räknat på vad ett lån i den storlek du tänkt dig kommer kosta? Banken kommer förmodligen kräva att du ammorterar, och så tillkommer avgift och avgifter för t.ex. el, försäkring, internet m.m. Det blir en del pengar, speciellt om räntan går upp (vilket den kommer göra). Jag tror faktiskt inte du får ett så stort lån med bara en halvtidstjänst.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Såhär funkar det: när du lånar till bostadsköp är själva bostaden säkerheten för lånet. Dvs om du inte kan betala kan banken kräva att lägenheten säljs för att de ska få tillbaka pengarna. Då är det ju inte säkert att lägenheten ger samma tillbaka som det du köpte den för - fastighetspriser kan gå upp och ned. Därför kan du bara högst låna c:a 80% av lägenhetens marknadsvärde i s k "bottenlån" med lägenheten som säkerhet. Det är lån med bra ränta och låg amortering vilket ger en låg månadskostnad. Resten av pengarna som lägenheten kostar måste du alltså finansiera på annat sätt. Genom en egen kontantinsats, genom ett blancolån (lån utan säkerhet) eller genom ett borgenslån (någon annan skriver under på att betala ditt lån om du inte kan betala). Eller en kombination. Hur bra villkor du får på det lånet och hur mycket du får låna beror på om du bedöms vara kreditvärdig, dvs har du bra inkomst, har du en fullgod borgensman (gärna två) eller något annat du kan erbjuda som säkerhet?

Så börja i änden att du tar reda på hur marknaden ser ut där du vill bo, vad kostar bostäderna, vad får man för pengarna etc. Och så börjar du spara till kontantinsatsen. En rejält peng behöver du ha fått ihop. Räkna på din ekonomi hur stor månadskostnad (avgift, räntor, amortering etc) du klarar med den inkomst du har. Är det nu över huvud taget rimligt behöver du prata med t ex föräldrar eller andra personer som kan tänka sig att gå i borgen för dig. När du kommit en bit på väg är det dags för första samtalet med banken. Såhär ser det ut, den här summan har jag sparad, etc. Utifrån hur det samtalet går kan du börja planera. Det kanske tar ett år eller så innan du kan köpa (om nu inte dina föräldrar gärna vill ge dig en stor gåva eller ett lån). Men det är värt det, att inte ha för bråttom med första köpet, eftersom du då får chansen att faktiskt lära dig bostadsmarknaden och göra ett bättre köp, och att du också blir mindre känslig för upp- och nedgångar i priser den dag du vill sälja lägenheten och kanske köpa hus eller större lägenhet.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

:bow: :bow:

Skrämmande hur lätt vissa banker lånar ut pengar. Vi fick visa att vi klarar att betala med en ränta på 8% plus amorteringar. Inte för att banken är elak utan för att vi ska kunna bo kvar även om räntan stiger.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Jag tror att det skiljer från bank till bank.

Jag fick bolån med 5% kontantinsats, studerade utan någon annan inkomst. Min kontaktperson på banken sa att det blir billigare att köpa en etta i Stockholm än att hyra i andrahand. Jag är otroligt tacksam för det idag då det har hjälpt mig väldigt mycket!

Min bror och hans sambo är på väg att köpa lägenhet. Eftersom dom har mycket aktier så har dom kommit överens med banken om att inte gå in med kontantinsats. Istället får banken aktier till kontantbeloppet, men att det sitter kvar på deras konto. Om aktierna går upp/ner/står still så får min bror och hans sambo närsomhelst sälja och ta ut vinsten/betala det resterande beloppet.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Nej, handpenningen är 10 % av köpebeloppet och betalas till säljaren (har inget med kontantinsatsen att göra). Kontantinsatsen är vad man betalar till banken. Den ska vara minst 15 % men kan som sagt lösas med blancolån.

Kontaninsatsen är inte vad du betalar till banken utan är just att du måste ha den summan kontant att lägga vid betalningen av huset om sedan dessa pengar läggs ut redan när handpenningen läggs eller om det läggs sedan vid full betalningen av huset spelar ingen roll.

Det är helt enkelt att du ska kontant kunna betala 15% av husets pris.

/Camilla
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Jag fick faktiskt lån på 1 miljon trots att jag är ensam och enbart har (då relativt låg) inkomst från en enskild firma. Betalade dock ca 30 % i kontantinsats.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Tack för era svar allihopa!
Lägenhetspriserna här går spikrakt uppåt så att lägenheten skulle tappa värde känns inte så troligt. Kollade swedbanks hemsida snabbt och enligt den så skulle priset på boendekostnad + lån hamna på ca 6000 kr i månaden och det priset kan man bara drömma om på en hyresrätt med det läget och i den storleken som jag vill ha i den här byn. Att få ett förstahands kontrakt här är också i princip omöjligt.

Jag har lite att fundera på! Ni får gärna komma mer fler inputs!
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Ja ursäkta jag uttryckte mig fel. Det jag menade är att den läggs för bankens säkerhet till skillnad från handpenningen som läggs som säkerhet till säljaren.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Den summan måste vara efter skatteavdrag och med dagens ränteläge? Vad blir kostnaden med 8 % ränta, ammortering och utan jämkning?
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

visst gör det det.
Men jag är glad att de krävde det av oss för hur kul är det att flytta in i sitt drömhus och sen tvingas sälja och flytta bara för att man inte har råd att bo där?
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Jag tror att det skiljer från bank till bank.

Jag fick bolån med 5% kontantinsats

Eftersom dom har mycket aktier så

Visst är det skillnad mellan bank och bank men framför allt skillnad mellan kund och kund. Har man kapital eller en stabil bankrelation eller en bra borgensman kan man förhandla om mycket. Det fungerar också lite olika, tror jag, på de platser där lägenheter har varit en bombsäker investering som t ex i storstadsregionerna där arbetsmarknaden är god, jämfört med orter där t ex en stor industri går dåligt. Banken bedömer alltid det hela utifrån möjligheten att det blir en bra affär för dem.
 
Sv: Vad krävs för att man ska få ta ett större lån?

Visst, jag håller med dig!
I mitt fall så betalar jag ca 3500 kr för en etta på 32 kvm, hyra 1900 kr och ränta 1580 kr före skattereduktion. Så min boende kostnad sjönk med nästan 2500 kr i månaden.

Jag tycker det är viktigt att man räknar och tänker själv. Hur mycket har vi råd att lägga på boendet varje månad och hur ser det ut om någon får minskad inkomst?
Jag hade inte klarat av att ha ett boende och veta att om inkomsten minskar så har jag inte råd att bo kvar, hade troligtvis stressat sönder mig. Men jag vet att många tänker nu och inte framåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 091
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 413
Senast: Mia_R
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 941
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp