Vad krävs för att de ska få djurförbud?

M

Mumsmums

Varför har man hästar om man inte bryr sig om dem? Hur kan man ha ett Stuteri när man bara ser hästar som produkter.
Detta är ett stuteri som födder upp hopphästar av högklass och säljer till många proffsryttare och landslagsryttare.

Det jag undrar vad är det som krävs för att någon ska få djurförbud?

Stuteriet har haft anställa från och till och då har hästarnas skötsel varit mycket bra med under de veckorna då igen personal har varit har hästarnas tillgång till vatten och foder varit mycket dålig, kan gå dygn innan de fyller på vattnet och hö i häckarna. Detta ledde till att för två år sen en av unghästarna var så hungrig att den hoppa in i höhäcken och fastna och fick tyvärr avlivas. Grannarna har många gånger fått ge hästarna foder och vatten.

Deras lösdriftshage är katastrof på vintern, med 2-3 dm lera överallt och inget riktig lösdriftshall utan bara ett litet vindskydd som ska räcka till 25 hästar. I vintras hade många hästar feber och var fruktansvärt förkylda. Alla hästarna får bara hö och inget extra kraft foder, och har varit mycket magra under vinterhalvåret.

Förra sommaren fick en av deras avelston en hovböld och kunde inte gå, den fick stå i solen i 25 graders värme i 2 dygn då ägarna var på semester. Utan vatten och skygga och den stackars lilla fölugen fick lämna sin mamma då den var tvungen att ta skydd för solen.
Skimmel hästarna och hästar med mycket vit har haft stora blödande soleksem, personal sa till ägaren. tror ni de köpte någon kräm? NEJ

Har ringt miljö och djurinspektören för 3 veckor sedan men de har fortfarande inte varit där, men nu går i och för sig hästarna på bete och är rätt runda och ser bra ut så även om de kommer nu ser de inte katastrofen. Så vad krävs? räcker det att många anmäler dem eller måste djurinspektörena se allt med egna ögon innan de kan få djurförbud. Kan tilläga att de har fått en anmälan på sig innan.

Sv: Vad krävs för att de ska få djurförbud?

inspektören måste själv se att hästarna far illa..

låter verkligen hemskt det där, stackars hästar. undra om det är samma stuteri som körde fölis i grävskopa. om inte så är det oerhört sorgligt att det finns fler ställen där det förekommer djurplågeri i en sån stor skala.:crazy:

Ok det var det jag var rädd för, nu mår ju hästarna rätt bra men till vintern får jag tårar i ögonen när jag tänker på hur de kommer ha det. Men hoppas att inspektörena ser det alla andra ser.
Kan man tvinga inspektörerna att komma ditt de dagar de är katastrof?

Det är inte samma Stuteri som körde föl i grävskopa.

Kan tilläga att för två jular sen åkte ägarna på semester i 4-5 dagar. då ställde de in alla hästarna i stallet och slängde in hö till dem. När grnarna kom efter några dagar hade de värken mat eller vatten. De ringer ägarna som säger de klarar sig, men ni får gärna ge de lite halm för höt är slut. sen stängde de av telefonerna resten av resan.

Är de bara katastrof vissa dagar? om de är så att hästarna får så lite mat och vatten på vintern borde dom vara väldigt magra och undernärda? och då borde väl inspektörerna se detta?

Till att börja med: Ring kommunen igen och påminn om din anmälan. Och om nu inte kommunen gör någonting åt missförhållandena kan du ta kontakt med länsveterinären och berätta vad som förevarit.
Du kan också fotodokumentera allt du ser i vanvårdsväg, eller notera allt du lägger märke till. Se till att allt är dokumenterat med datum och klockslag.

Vad som förvånar mig är att hästarna stuteriet föder upp är i toppklass och säljs till proffs/landslagsryttare. Hästar som föds upp under de förhållanden du beskriver brukar inte växa upp till några toppklasshästar.

Hur stor är lösdriften? Om den är tillräckligt stor brukar det inte bli upptrampat och lerigt.
Fast förra vintern i Skåne var ett undantag eftersom det bara regnade och regnade. Själv hade jag minst 2 dm lera i mina vinterhagar (fast hästarna stod i stallet på nätterna).

Slutligen: Att hästarna "bara" får hö och inte kraftfoder är väl inget konstigt? Jag har fyra ridhästar i 700-kilosklassen som aldrig får något kraftfoder! De är pigga som attan, friska, blanka i hårremmen och väldigt harmoniska. De är knappast vanvårdade eller misskötta.

Immer

När jag pratade med djurinspektören så sa hon att de hade de varit och tittat på hästarna i våras och la då märke till att de var väldigt magra. Så det är ju noterat sen innan så det är bra.

Vad som förvånar mig är att hästarna stuteriet föder upp är i toppklass och säljs till proffs/landslagsryttare. Hästar som föds upp under de förhållanden du beskriver brukar inte växa upp till några toppklasshästar.

De flesta unghästarna som sålt till proffs är fortfarande bara 1-3 år så de har ju inte börjat få resultat. Oftast köper de hästarna genom att bara se de på film när de är föl då de tar hästarna deras bra stamtavlor. Men ett ex är en 5 årigt sto som en av sveriges bästa ryttare köpte och lämna tillbaka efter 3 månader då hon inte höll, sen kan det ha många olika faktorer.

Hur stor är lösdriften? Om den är tillräckligt stor brukar det inte bli upptrampat och lerigt.
Fast förra vintern i Skåne var ett undantag eftersom det bara regnade och regnade. Själv hade jag minst 2 dm lera i mina vinterhagar (fast hästarna stod i stallet på nätterna).

Vet inte hur stor den är men den var i allafall full med lera förra vinter och för att hästarna skulle kunna äta var de tvugna att stå i några dm lera. Detta lede till att alla hade mugg. Sen måste väl alla kunna få komma in under tak? I deras skydd får det plats ca 6 hästar och de har 25 hästar.

Slutligen: Att hästarna "bara" får hö och inte kraftfoder är väl inget konstigt? Jag har fyra ridhästar i 700-kilosklassen som aldrig får något kraftfoder! De är pigga som attan, friska, blanka i hårremmen och väldigt harmoniska. De är knappast vanvårdade eller misskötta.

Om hästarna är magra och tre av stona kasta sina föl förra året då det var väldigt magra, tror jag nog att de behöver kraftfoder i allfall vitaminer och mineraler. Även Vet på semin detta året sa att det troligtvis var en av faktorerna till att stona miste sin föl. Sen om dina mår bra av bara hö det är ju bra för dem men dessa hästar mår inte bra.

De flesta unghästarna som sålt till proffs är fortfarande bara 1-3 år så de har ju inte börjat få resultat. Oftast köper de hästarna genom att bara se de på film när de är föl då de tar hästarna deras bra stamtavlor. Men ett ex är en 5 årigt sto som en av sveriges bästa ryttare köpte och lämna tillbaka efter 3 månader då hon inte höll, sen kan det ha många olika faktorer.

Vet inte hur stor den är men den var i allafall full med lera förra vinter och för att hästarna skulle kunna äta var de tvugna att stå i några dm lera. Detta lede till att alla hade mugg. Sen måste väl alla kunna få komma in under tak? I deras skydd får det plats ca 6 hästar och de har 25 hästar.

Om hästarna är magra och tre av stona kasta sina föl förra året då det var väldigt magra, tror jag nog att de behöver kraftfoder i allfall vitaminer och mineraler. Även Vet på semin detta året sa att det troligtvis var en av faktorerna till att stona miste sin föl. Sen om dina mår bra av bara hö det är ju bra för dem men dessa hästar mår inte bra.

Då är det med andra ord inga toppklasshästar det handlar om:confused:

Ja, alla hästar måste kunna komma in under tak, och de måste ha någon torr plats att ligga på.
Runt mina foderbingar var det 1-3 decimeter lera förra vintern - ingen av hästarna fick mugg.

Vitaminer och mineraler är inte kraftfoder, men man kan behöva ge det om inte höet håller tillräckligt hög kvalitet. Jag ger mineraler (och under vissa tider vitaminer), men inget kraftfoder.

Immer

PS. Det är bra att du markerar min text med fetstil, men jag hade ännu hellre sett att du angav texten som citat.

Nej Förlåt om du har missförståt allt, topphästar kanske de inte är men de säljs för att bli och deras stam talar för sig själv. Men deras mammor har tävlat INT och jag tycker inte det spelar någon roll, då dom lever i väldigt dåliga förhållande. Det jag mena med topphästar var att de säljs i en dyrprisklass och då borde som med alla hästar skötseln vara viktigoch att de får en bra start i livet.

Som jag sa så har inte alla hästar tak och ingen torr plats att ligga på så detta är någon av anledningarna till att jag tror att de kommer få en varning till.

Sen vet jag också att mineraler och vitaminer inte är kraftfoder, men dessa hästar hade behövt både hö, kraftfoder, mineraler och vitaminer. Sen att dina hästar klarar sig på bara hö det har jag noterat nu.

Hovården är också mycket dålig och två 1 1/2 åringar har aldrig blivit verkade. En 1 åring har en stor infekterad "påse" vid bogen som Vet sa skulle tömmas för 3 veckor sedan men de har inte hänt.

Det kan vara så att det inte är dunderakut eftersom hästarna går på bete. Och som inspektör själv kan jag säga att när semestrarna är över kommer det in mängder med klagomål och då måste man prioritera och se vilket som är mest akut. Katterna som är inlåsta utan mat och vatten i flera veckor eller hästarna som är på bete och sköts om av personal (om än desimerad skala) Jag lovar att inspektören inte struntar i ditt klagomål, men det är snålt om personal som sköter såna här frågor och därför tar saker längre tid än man önskar.

en annan fråga, vad krävs för att bli djurskyddsinspektör? vissa verkar ju ha noll erfarenhet av djur.. kan vem som helst bli det? :confused:

Ja du har säkert rätt. Inspektörn skulle kolla upp det så fort som möjligt då de har ju fått anmälningar på sig innan. Hoppas för djurens bästa att de löser sig snart.

en annan fråga, vad krävs för att bli djurskyddsinspektör? vissa verkar ju ha noll erfarenhet av djur.. kan vem som helst bli det? :confused:
Dessa är de kompetenskrav som ska följas av kommunen (senare länsstyrelsen)

Allmänna bestämmelser
1 § En kontrollmyndighet ska upprätta individuella kompetensutvecklingsplaner
för personal som utför offentlig kontroll. Planerna ska anpassas efter det
kompetensbehov som kontrollmyndigheten har med hänsyn till bland annat den
djurhållning som bedrivs inom dess geografiska verksamhetsområde. Planerna
ska utvärderas årligen och korrigeras vid behov.
Grundutbildning
2 §7 För att uppfylla kraven i artikel 6 i förordning (EG) nr 882/2004 samt 24 §
andra stycket djurskyddslagen ska en person som utför offentlig kontroll vara
utbildad i följande ämnesområden:
1. Djurskyddslagstiftningen.
2. Olika kontrollmetoder.
3. Olika djurslag och former av djurhållning.
4. Risker för djurens välfärd inom olika former av djurhållning.
5. Bedömning av bristande efterlevnad av djurskyddslagstiftningen.
6. Rättsliga åtgärder och rättsverkningar till följd av offentlig kontroll, d.v.s.
relevanta delar av förvaltningsrätten, straffrätten och processrätten.
Allmänna råd till 3 kap. 2 §
Lämplig grundutbildning är t.ex. utbildning som biolog, agronom,
lantmästare, miljö- och hälsoskyddsinspektör eller veterinär, med de
kompletteringar som behövs.
Vidareutbildning
3 § En kontrollmyndighet ska se till att personal som utför offentlig kontroll,
utöver kraven i 4 §, löpande utvecklar sitt kunnande inom de områden som
anges i 2 §. Personalen ska särskilt utbilda sig på sådana typer av djurhållning
som bedrivs inom det geografiska verksamhetsområdet.

Förr var dock djurskyddskontroller något som man gjorde med vänsterhanden i många kommuner. Det resulterade i att personal som kanske tyckte om djur eller hade ridit på ridskola någon gång fick vara den som gjorde dessa kontroller. Fullständigt galet eftersom man då inte får någon objektiv syn på djurens levnadsförhållanden och har inga svar på varför ett djur måste skötas på ett visst sätt. Men nu är kommunerna mer styrda och är tvngade att se till att djurskyddsinspektören har lämplig utbildning eller att den får lämplig kompetensutveckling.

Hur många varningar kan en hästägare få innan det blir djurförbud?

Hej,
Jag tror att jag vet vilket stuteri du pratar om. Jag hade mitt gamla tävlingsto utlånat till avel på det stället...Det var dessutom hennes fölunge som dog (om det är samma ställe vi pratar om...ett par mil från Stockholm!) Hon hämtades hem i våras och det var ingen trevlig syn! Men tack och lov lever hon. Jag har funderat fram och tillbaka om jag ska anmäla ägarna eller inte...

Ja det är samma ställe.

Snälla anmäld du dem också, de behandlar hästarna som föremål inte som individer och det ända de tänker på är pengar.
Antar att du har A men hoppas att det är bra med både A och H.
Kan ge dig mer info om hur din häst har haft det om du vill ha mer info.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 015
Senast: sandrafors
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30