Vad krävs för att de ska få djurförbud?

Sv: Vad krävs för att de ska få djurförbud?

Jag kan bara tala för mig själv och att jag gör en anmälan nu är för att jag har försökt få det att funka. Jag har bara varit närrvarande den senaste tiden och sett tex. att de ger hästarna dåligt med vatten foder, att lösdriften inte är OK då den är full av lera och hästarna inte har någon torr liggplats och att bara 6 hästar av 25 har tak under huvudet. Kan rabbla upp hur mycket som helst som har hänt den senaste månaden och det är därför som jag anmäler.
Det som har hänt innan och för flera år sedan är sånt jag har fått höra i efterhand när jag berättade om sitvationen för grannar mm. Så tyvärr är det sånt jag inte vetat om annars hade jag anmäl de redan i våras.

Vet ej om dessa jag pratat med har gjort anmälningar mot de innan. Ni kanske tycker att jag skulle gjort anmälningen i våras och det är lätt att vara efterklok men sen måste man ju själv få en uppfattning av hur det ligger till.

ja nu har du ju mkt på fötterna iaf o bättre sent än aldrig, go for it! :banana::banana::banana:men...har du försökt säga nåt till stallägarn om detta?

Ja gud ja. Vad jag har tjatat om foder, vatten, solskyddsfaktor, hovslagare, vet, mineraler jag ALLT.

Jag har pratat med djurinspektören nu som åker ut där dagligen för att titta till hästarna så det är jätte skönt. Hon ringer även runt till de personer som har varit där, hovslagare, vetrinärer mm.
Så förhoppningsvis löser sig detta.

Vad som förvånar mig är att hästarna stuteriet föder upp är i toppklass och säljs till proffs/landslagsryttare. Hästar som föds upp under de förhållanden du beskriver brukar inte växa upp till några toppklasshästar.

Precis vad jag satt och tänkte på..... En landslagshäst går ju oftast årgångsklasserna också, och det är väl praktiskt taget omöjligt att prestera bra där under dessa förhållanden?

Men men.... Till TS: Bara att fota och dokumentera och kontakta djurskyddet tills de åker ut och kontrollerar.

KL

Såg nu att det fanns olika defenitioner på toppklasshästar.. Läste ett förklarade inlägg från TS...

Jag har pratat med djurinspektören nu som åker ut där dagligen för att titta till hästarna så det är jätte skönt. Hon ringer även runt till de personer som har varit där, hovslagare, vetrinärer mm.
Så förhoppningsvis löser sig detta.

jag håller tummarna! bra gjort! :) :bow:

ok nu har djurinspektören varit ute några dagar och det är inte godkänt att behandla djur så som ägarna gör.
Lösdriften kommer inte att få användas i vintern om inte den blir ordentligt lagad. Annars måste hästarna flyttas allt säljas.

Jag har tagit kontakt med Sv Ridsport igen, vi får se om jag får svar ifrån dem. Vad kan de hjälpa till med? Finns det ngn svart lista? Borde de inte hjälpa oss och skydda oss mot skojare som dessa? Vad tycker ni?

Jag tog även kontact med Sv avels förbundet...de borde ha ett visst ansvar också tycker jag....

En person jag känner hade varit ute på gården idag och hästarna hade inget vatten och såg förfärliga ut. Ägarna bor där inte heler nu längre så som jag förstod det. De stackars katterna var väldigt magra de också och nu försöker en kompis få tag i något katthem till dem.

En person jag känner hade varit ute på gården idag och hästarna hade inget vatten

Det finns ingenting som säger att hästar alltid ska ha tillgång till vatten. De ska beredas tillfälle att dricka sig otörstiga två gånger per dygn.
Dock finns det en rekommendation som säger att hästar alltid bör ha tillgång till vatten.

Djurägaren har således inte gjort något fel ur lagens synvinkel.

Immer

Fick just reda på att A inte kan räddas. Veterinären råder att ta bort henne. Han säger att pga den felaktiga hästhållning som bedrivits på gården är hästen i ett så dåligt skick att den tyvärr inte kommer att klara sig.

Troligtvis tar vi bort henne denna veckan.

Jag lider med dig, fy fan.

Enligt djurinspektören skulle hon ha med sig polis ut en av dagarna så de är nog redan inblandade. Men gör du en polisanmälan för de A var utsatt för?

Om din veterinär också gör en anmälan mot gården kanske det kan bli lite fart på saker och ting! Tala med honom/henne!

Hur är det med A blev hon bättre eller var ni tvugna att ta bort henne?

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 015
Senast: sandrafors
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur