Sv: Vad krävs för att de ska få djurförbud?
Min djurskyddserfarenhetshistoria ser i väldigt korta (men tydligen ganska långt) drag ut såhär:
Jag kom i kontakt med en underbar travare som jag fick ha för mig själv då fv inte klarade av henne.
Min kompis hade sin häst på bete där och fick senare veta, hon frågade rätt ut när hästen började hugga osv, något hon aldrig gjort förut, rätt ut om de gjort något med henne "jaaa jag har ridit henne några gånger men det går inte, hon är för dum"
Kompis valde att ha kvar hästen där, lite för min skull tror jag, och så visste hon ju nu att de hade ridit, de gjorde inte om det.
Jag fick jättebra kontakt med hästen de inte klarade av och red ut på henne barbacka då jag kom fram till att sadeln inte passade alls. Hästen var 160-165 cm hög och jag var feg som en tok, men inte på henne.
När kompis kom efter en tids sjukdom där fv hade LOVAT att ta hand om hästarna hade de magrat av nåt så fruktansvärt, hon fick även veta det vi länge befarat - fv knarkade. Hade dragit iväg till sin snubbe som har lgh på annan ort o varit konstant hög i en vecka.
Detta + en hel del till fick min kompis reda på och sen började mer och mer komma fram till mig genom henne, om hur hemskt hästen behandlats och hon inte vågat göra nåt (mig hade de hotat att skjuta om jag visade mig där, ingen visste vad de var kapabla till...)
Jag ringde då djurskydd + ägare (som inte brydde sig ett skit, hästen hade ju gått av banan) och djurskydd åkte ut, det var vinter och på hemsidan låg en hel del bilder (fv var duktig på att uppdatera så jag höll lite koll genom den) på en mager häst, utan livslust och täcke.
"tyvärr" hade hästarna täcke på sig när de kom ut och DS tyckte att det "inte var så farligt" men fv är en jäkel på att manipulera så hon lurade häcken av dem.
Jag kollade såklart upp vad som hänt med min anmälan (jag sket fullständigt i att de nog fattade att det var jag och vad de skulle kunna göra, de hade ju min adress t.om.) berättade om bilderna och skickade dem på begäran.
Då åkte de ut igen.
Det slutade med att fv endast fick ha 3 hästar kvar, tyvärr valde hon att behålla min, och det sjuka avelsstoet resten åkte ut på foder.
Till slut tröttnade hon, stoet som hade föl sen tidigare blev dräktig med gårdens hingst igen, och mitt i kalla vintern, utomhus, föddes lilla fölet.
Sen här nånstans kom det till 2 nya hästar, vad som hände med avelsstoet vet jag inte, hon var för dålig för att skickas ut på foder (anser jag, fv kan mycket väl varit av en annan åsikt o lurat häcken av även dem)
Djurskydd igen. (De hade inte bättrat sig ett dugg alltså + att hon nu hade en häst för mkt, det reagerade de också på)
De åkte ut igen och sen vet jag inte vad som hände förutom att de tog hästarna, sålde gården och flyttade neråt småland. Hemsidan lade hon ner då hon insåg att den "var boven"
Nu känns allt förjävligt, jag saknar denna häst enormt, har försökt luska fram vart de tog vägen, utan framgång.
Jag tror jag vet åtminstone vart, men inte exakt nog för att kunna anmäla (Tror jag? Det kanske räcker med namnet?)
Dessutom vet jag ju inte alls hur det ser ut på hästfronten för hennes del...
Jag kan inte göra mer, det gör så jävla ont! Har aldrig älskat en häst så mkt!
Usch nu gråter jag...
Men summan av det hela och rådet till dig är väl att följa upp anmälningarna och hålla koll på läget, dokumentera om du kan! (typ smyg dit med kamera, tillåtet eller ej, jag hade gjort det)
Det är ju helt förjävligt!
TS
Förlåt om jag frågar, hur vet du allt detta så detaljerat?
Det är inte av elakhet jag undrar, utan den tanken dök upp ganska omgående så jag kände att jag ville fråga, om du vill svara är upp till dig
huga...långt