Vad krävs för att de ska få djurförbud?

Sv: Vad krävs för att de ska få djurförbud?

Kom på nu att både A och H har ju avkommor som dött. Men eftersom du kanske är h:s ägare måste jag fråga. Var hon skadad?
För hon användedes som ridhäst också och tävlade till och med en gång.

Gud vad skönt att få kontakt med er, jag kämpar värkligen för att de hästarna ska få det bra men ju fler vi är ju bättre är det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är A's ägare. Hon har det bra nu, men jag vill veta vad du vet...

H var inte där som ridhäst, min kompis Alexandra (H's ägare), sa till om att hon INTE fick ridas och absolut inte tävlas! Min kompis Alex tränade för Pessoa här nere i Belgien och tävlade på hög nivå, hon ville bara låna ut H tillsvidare för avel. Stuteriet och Alex hade ett skriftligt avtal vad som skulle gälla. Hon skulle dessutom vara vaccinerad, avmaskad och skodd, vilket inte var fallet när vi hämtade hem H+A i slutet på April i år.

Min kompis M hjälpte mig med allt det praktiska, jag bor ju inte i Sverige som du vet...Hon ordnade så att H kom till ett superställe, hon mår också bra nu...Jag själv åkte upp (jag fick en vecka på mig att flytta hästarna, annars skulle de säljas !!!! ???? lång historia - vi tar det på telefonen en annan gång)

Vi har documenterat allt, vi har vet besikningar, photon etc...

Ja, jag vill gärna anmäla henne om det hjälper hästarna. Jag vill inte att det blir värre för dem!

Jag är A's ägare. Hon har det bra nu, men jag vill veta vad du vet...

H var inte där som ridhäst, min kompis Alexandra (H's ägare), sa till om att hon INTE fick ridas och absolut inte tävlas! Min kompis Alex tränade för Pessoa här nere i Belgien och tävlade på hög nivå, hon ville bara låna ut H tillsvidare för avel. Stuteriet och Alex hade ett skriftligt avtal vad som skulle gälla. Hon skulle dessutom vara vaccinerad, avmaskad och skodd, vilket inte var fallet när vi hämtade hem H+A i slutet på April i år.

Min kompis M hjälpte mig med allt det praktiska, jag bor ju inte i Sverige som du vet...Hon ordnade så att H kom till ett superställe, hon mår också bra nu...Jag själv åkte upp (jag fick en vecka på mig att flytta hästarna, annars skulle de säljas !!!! ???? lång historia - vi tar det på telefonen en annan gång)

Vi har documenterat allt, vi har vet besikningar, photon etc...

Ja, jag vill gärna anmäla henne om det hjälper hästarna. Jag vill inte att det blir värre för dem!

Ja vi måste verkligen tänka på dessa hästar som är kvar på stället så därför hoppas jag att ni tar ert ansvar för hästarnas skull och anmäler dem.

Angående H så började hon ridas förra hösten. Hon sattes igång försiktigt men började snart även hopptränas, I feb tävlade hon en klubb tävling och det finns ju på klubbens hemsida om ni vill ha bevis.
Tjejen som har ridit H viste inte om att det inte var U häst, hon fick ha henne som sin egen mot att hon hjälpte U med andra saker. Det var tjejen som betalade för H hovslagar kostnader, och vacinations intygget som H har är inte hennes utan bara ihopsatt.
A har varit rätt låg i rang och hade inte något tak över huvudet denna vintern. Både A och H har haft jätte mycket mugg och varit jätte förskylda och hostiga. A blev inte vac förra året.
A senaste verkning innan ni kom i april var i början av okt

Tänk på deras avkommer och hjälp hästarna.

Senast ändrad av en moderator:

Mumsmums! Kan vi höras? Kan du ringa eller maila mig? Skicka web adressen...

Det kan vara så att det inte är dunderakut eftersom hästarna går på bete. Och som inspektör själv kan jag säga att när semestrarna är över kommer det in mängder med klagomål och då måste man prioritera och se vilket som är mest akut. Katterna som är inlåsta utan mat och vatten i flera veckor eller hästarna som är på bete och sköts om av personal (om än desimerad skala) Jag lovar att inspektören inte struntar i ditt klagomål, men det är snålt om personal som sköter såna här frågor och därför tar saker längre tid än man önskar.

Men vad krävs för att någon ska få djurförbud? Måste ni ha sett allt eller räcker det med anmälningar från olika personer som har fota bevis.

Sen var det en sak till, om man försöker sälja en häst med 3 g hälta båda bak och 1 grad fram som tävlinshäst. Kan man anmäla det till er också?

Men vad krävs för att någon ska få djurförbud? Måste ni ha sett allt eller räcker det med anmälningar från olika personer som har fota bevis.

Sen var det en sak till, om man försöker sälja en häst med 3 g hälta båda bak och 1 grad fram som tävlinshäst. Kan man anmäla det till er också?
För att få djurförbud krävs att det varit stora brister i djurhållningen i (allmänhet upprepade gånger) Kommunen begär från länsstyrelsen att pröva djurförbud. Vi inom kommunen gör normalt det vid upprepade brister som inte rättas till efter tillsägelse (sk. föreläggande). Så det kan ta en stund innan det blir aktuellt att begära prövning om djurförbud. För det första kan det vara så att djurägaren varit sjuk och bristerna har uppkommit på grund av det t ex. Då måste man ge djurägaren en rimlig chans att rätta till bristerna. Om det handlar om att djurägaren struntar i att åtgärda brister eller inte bryr sig om att försöka få till en bra djurhållning (inte helt ovanligt att det rör sig om snåla djurägare som det verkar i ditt fall) går det fortare till prövning (åtminstånde i min kommun). Så det är lite från fall till fall hur man bör bedöma läget.

Som involverad i ärendet som privatperson/anmälare bör man undvika att fotografera bristerna själv utan låta inspektören samla dessa bevis istället. Naturligtvis bör man ge sitt vittnesmål till inspektören ändå. Man kan med fördel skicka in bevismaterial om man tagit foton t ex. när hästen kommit från det stall där den inte får någon god omvårdnad.

När det gäller försök att sälja halta hästar så är det en civilrättslig process som djurskyddsinspektören inte kan vara delaktig i. Däremot kan man ju fundera på om stallet bör kollas upp om stallägaren försöker sälja halta hästar. Brister i djurhållningen och försök att tjäna pengar på ett orätt sätt brukar ofta höra ihop.

Jag skickade mail till styrelseordföranden i Sv hästavelsförbundet (Lena S Wallin) och till Sv Ridsport den 16.04.2008, och beskrev min situation och frågade om råd utan att nämna namnet på Stuteriet. Jag fick inte ens ett svar från dem. Är det normalt?

Jag skickade mail till styrelseordföranden i Sv hästavelsförbundet (Lena S Wallin) och till Sv Ridsport den 16.04.2008, och beskrev min situation och frågade om råd utan att nämna namnet på Stuteriet. Jag fick inte ens ett svar från dem. Är det normalt?
Skicka samma mail till inspektören. Jag har adressen. Jag pm:ar dig

Kan du skicka mig ett pm med namnet på stället ?

Hej från hambo

Min svärmor arbetar som djurskyddsinspektör och jag har för mig att hon sa att någon måste få domen om djurförbud i rättegång.. det är väll först då det börjar gälla? Kanske är ute och cyklar..

Men iallafall, ta kort, dokumentera, skriv ner allt du ser. Datum, klockslag, allt! Så att djurskyddinsp. har ngt att gå på även om hästarna ser ok ut nu.

Ge mig nummret till insp. så kan jag ringa och be dem kolla upp det jag med. :devil: ju fler desto bättre.

Min djurskyddserfarenhetshistoria ser i väldigt korta (men tydligen ganska långt) drag ut såhär:

Jag kom i kontakt med en underbar travare som jag fick ha för mig själv då fv inte klarade av henne.

Min kompis hade sin häst på bete där och fick senare veta, hon frågade rätt ut när hästen började hugga osv, något hon aldrig gjort förut, rätt ut om de gjort något med henne "jaaa jag har ridit henne några gånger men det går inte, hon är för dum"

Kompis valde att ha kvar hästen där, lite för min skull tror jag, och så visste hon ju nu att de hade ridit, de gjorde inte om det.

Jag fick jättebra kontakt med hästen de inte klarade av och red ut på henne barbacka då jag kom fram till att sadeln inte passade alls. Hästen var 160-165 cm hög och jag var feg som en tok, men inte på henne.

När kompis kom efter en tids sjukdom där fv hade LOVAT att ta hand om hästarna hade de magrat av nåt så fruktansvärt, hon fick även veta det vi länge befarat - fv knarkade. Hade dragit iväg till sin snubbe som har lgh på annan ort o varit konstant hög i en vecka.

Detta + en hel del till fick min kompis reda på och sen började mer och mer komma fram till mig genom henne, om hur hemskt hästen behandlats och hon inte vågat göra nåt (mig hade de hotat att skjuta om jag visade mig där, ingen visste vad de var kapabla till...)

Jag ringde då djurskydd + ägare (som inte brydde sig ett skit, hästen hade ju gått av banan) och djurskydd åkte ut, det var vinter och på hemsidan låg en hel del bilder (fv var duktig på att uppdatera så jag höll lite koll genom den) på en mager häst, utan livslust och täcke.
"tyvärr" hade hästarna täcke på sig när de kom ut och DS tyckte att det "inte var så farligt" men fv är en jäkel på att manipulera så hon lurade häcken av dem.

Jag kollade såklart upp vad som hänt med min anmälan (jag sket fullständigt i att de nog fattade att det var jag och vad de skulle kunna göra, de hade ju min adress t.om.) berättade om bilderna och skickade dem på begäran.
Då åkte de ut igen.

Det slutade med att fv endast fick ha 3 hästar kvar, tyvärr valde hon att behålla min, och det sjuka avelsstoet resten åkte ut på foder.
Till slut tröttnade hon, stoet som hade föl sen tidigare blev dräktig med gårdens hingst igen, och mitt i kalla vintern, utomhus, föddes lilla fölet.
Sen här nånstans kom det till 2 nya hästar, vad som hände med avelsstoet vet jag inte, hon var för dålig för att skickas ut på foder (anser jag, fv kan mycket väl varit av en annan åsikt o lurat häcken av även dem)

Djurskydd igen. (De hade inte bättrat sig ett dugg alltså + att hon nu hade en häst för mkt, det reagerade de också på)
De åkte ut igen och sen vet jag inte vad som hände förutom att de tog hästarna, sålde gården och flyttade neråt småland. Hemsidan lade hon ner då hon insåg att den "var boven"

Nu känns allt förjävligt, jag saknar denna häst enormt, har försökt luska fram vart de tog vägen, utan framgång.
Jag tror jag vet åtminstone vart, men inte exakt nog för att kunna anmäla (Tror jag? Det kanske räcker med namnet?)
Dessutom vet jag ju inte alls hur det ser ut på hästfronten för hennes del...
Jag kan inte göra mer, det gör så jävla ont! Har aldrig älskat en häst så mkt!
Usch nu gråter jag...

Men summan av det hela och rådet till dig är väl att följa upp anmälningarna och hålla koll på läget, dokumentera om du kan! (typ smyg dit med kamera, tillåtet eller ej, jag hade gjort det)
Det är ju helt förjävligt!

TS
Förlåt om jag frågar, hur vet du allt detta så detaljerat?
Det är inte av elakhet jag undrar, utan den tanken dök upp ganska omgående så jag kände att jag ville fråga, om du vill svara är upp till dig:)

huga...långt:p

Senast ändrad:

Jag är nära vän med ägaren och har hjälpt henne mycket innan så det är därför jag vet så mycket.

Något som jag tycker är förvånande är att det bara blivit en anmälan innan? :confused:

Du beskriver det ju som att det har pågått i ÅR, men du (och grannarna) verkar ju ha skitit fullständigt i det..?
Vad är det som har fått dig att reagera just NU, mitt i (slutet av) betessässongen när åtminstonde de flesta hästarna säkerligen mår bra.?? :confused:

o inte anmält?:o hmm jag har säkert missat nån detalj...
Är man vän med en person försöker man väl hjälpa den i första skedet. Det är ju bara helt normalt. Grannar lider många gånger i det tysta, försöker hjälpa till också för djurens skull, men de anmäler sällan om det inte är någon personlig konflikt eller om de ser att personen i fråga fullständigt har tappat greppet.

Att jag inte anmält innan är för att de har haft personal där nu det senaste tiden som har kämpat för att hästarna ska må bra men som tyvärr sluta för ett tag sen. Även jag har pratat med ägaren så jag har gett de en chans att bättra sig innan jag anmälde dem.

Något som jag tycker är förvånande är att det bara blivit en anmälan innan? :confused:

Du beskriver det ju som att det har pågått i ÅR, men du (och grannarna) verkar ju ha skitit fullständigt i det..?
Vad är det som har fått dig att reagera just NU, mitt i (slutet av) betessässongen när åtminstonde de flesta hästarna säkerligen mår bra.?? :confused:

Att jag reagerar nu är för att all personal har slutat pga deras hästhålling. Hur länge det har pågått vet jag inte för så länge har inte jag haft så bra kontakt med hästarna som jag har haft nu den senaste tiden. Jag har kännt ägaren några år men aldrig vetat om hur dåligt de sköte hästarna.

Vad jag vet så har de fått en varning sen innan men jag vet ju inte om de har fått fler.

precis...
o detta med att inte "anmäla i första skedet"...visst jag förstår att man kanske inte vill sätta dit ngn man anser vara en vän, men om nu detta pågått så länge utan att ens en tanke på förbättring sker skulle jag säga tack för mig o dra in en anmälan, faktiskt.
jag lägger inte skulden på dig! det är ju inte ditt ansvar, jag bara önskar att nån som VERKLIGEN vet hur det ligger till skulle göra nåt åt det som förhoppningsvis ger en förändring som är det bästa för alla inkl stallägaren, h*n kanske måste få upp ögonen? *jamen det har ju alltid varit såhär...* hon kanske är hemmablind?

fast det KONSTIGASTE är att arbetare kommit och slutat pga missförhållanden och inte anmält heller...är det nåt speciellt med h*n som har stället? häftigt humör som gör att folk inte anmäler i rädsla av att råka illa ut?

(rent allmänna tankar eg och inget illa ment till nån)

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 759
Senast: svea
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 015
Senast: sandrafors
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30