Vad krävs för att bli selektionssto.

FadeAway

Trådstartare
Asvh's sida gör mig inte så mycket klokare nämligen. Funderar nämligen eftersom en tjuvbetäckning (mamman fölade som tvååring), Pappan ej godkänd. Denna står som selektionssto.

Hon bör väl ha grå papper och har förvisso gjort treårs med 46p (hopp 8-9)

Men ändå krävs det inte ens gröna papper? :confused:

Sv: Vad krävs för att bli selektionssto.

Det krävs inte gröna papper, jag har ett sto med vita som är selektionssto.

Så här ser det kriterierna ut, om du förklarar vad du inte förstår blir det lättare att svara.

"Kriterier för att ingå i selektionspaketet
Grundkriterier:
1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt (vid 3-årstest, kvalitetsbedömning, 3-årspremiering (t.o.m. 1998) eller exteriörbedömt i samband med stamboksföring) och ingen exteriörpoäng på typ, huvud-hals-bål och extremiteter får vara under 7p *
* Undantaget om stoet är Elit- eller A-premierat eller har minst 5 placeringar i svår klass
Tilläggskriterier
Stoet behöver uppfylla minst ett tilläggskriterie, samt båda grundkriterierna:
Stoets egna meriter:
a) Diplom som hopptalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning eller Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kval.bed.) och ingen delpoäng under 8 i hoppning **
b) Diplom som dressyrtalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning eller minst Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kval.bed) och inte under 8 p i snitt för gångarter och ingen delpoäng under 7 **
c) Egna tävlingsmeriter minst placerad i Msv klass (5 ggr H och D, 2 ggr F)
d) Deltagit i årgångsfinal (omgång 1) som 4-, 5- eller 6-åring
e) A-premierat sto, Elit-sto eller hingstmoder
**Ska ha genomfört godkänt ridprov vid 3-årstest
Avkommors meriter:
f) Minst 2 avkommor placerade i lägst Msv klass (5 ggr H och D, 2 ggr F)
g) Minst 3 avkommor som deltagit vid årgångsfinaler (omgång 1)
h) Minst 3 avkommor som uppfyller kriterie a) eller b)
Alternativt en kombination av dessa kriterier och då gäller att minst 3 avkommor ska ha uppfyllt något av kriterierna f), g) eller h).
Förtydligande
Om ett sto gått både 3-årstest och kvalitetsbedömning och har under 7 på någon av exteriörbedömningspunkterna typ, HHB och extremiteter vid ena tillfället men inte vid det andra gäller det bästa resultatet."

Hur kan ditt sto bli selektionssto?
Var det inte så att du inte hade papper på att C hade gått Breedersfinal i fälttävlan?:confused:
Jag hittade ju inte henne i årsboken för 1995 (där alla finalisterna står med) och hon har bara en start (ingen placering) i SvRFs årsbok. Kommer inte ihåg vilken tråd vi diskuterade det, det är längesedan nu.

Hon står nog inte med för att hon inte fullföljde då hon slängde av ryttaren i terrängen. Men det räcker att delta i finalen, hästen ska alltså inte bara ha kvalat till finalen utan också deltagit.

Står alltså treårs resultatet med på blup trots att hon har grå papper ? Eller det är ett gammalt sto så att hon är visad innan de slängde ut grå pappers från tre års ? Nu får de ju bara visas utom tävlan så deras resultat registreras väl inte och därmed är det omöjligt att få en officiell visning på en grå pappers och den kan aldrig bli selektions sto.

Funderade på en annan sak, om man visar en grön pappers i öppna klassen på kvalitet räknas exteriör bedömningen då för selektionssto, båda mina äldre sto uppfyller övriga kriterier men ingen av dem är visad exteriört i sverige.

Asvh's sida gör mig inte så mycket klokare nämligen. Funderar nämligen eftersom en tjuvbetäckning (mamman fölade som tvååring), Pappan ej godkänd. Denna står som selektionssto.

Hon bör väl ha grå papper och har förvisso gjort treårs med 46p (hopp 8-9)

Men ändå krävs det inte ens gröna papper? :confused:

Det där låter som en kompis uppfödning;-) men det kanske finns fler liknande fall i sverige?

Möjligt det är min gamla tränares "uppfödning". Olycksfall i arbetet så att säga.
Hästen är född 01. Jag trodde att de tävlade "utom tävlan" även då men bevisligen inte. ;)

Jag har fått ett gäng stämplade och underskrivna kopior från ASVH. De handlingar ASVH har räckte tydligen för jag har inte gett dem några.

Jag vill inte hänga ut den. Det finns ju säkert fler som detta gäller. Registreringsnummer är 040183XX

Läste i storeglementet 2004
"För hästar i Grundstambok avd I, II, III och IV är resultaten avelsvärderingsgrundande.
För hästar införda i Grundstambok avdelning IV samt Register I och II skall protokollen märkas med beteckningen ”utom tävlan” då de ej har möjlighet att kvala till ex. Riksföl, Svenskt Avel & Sportchampionat eller Breeders Trophy.

Det tolkade jag som att den (som är i register I och då är inte resultaten avelsvärdegrundande?. Eller tänker jag fel då? :)

Jag blev lite ledsen när jag kollade ett av mina ston att hon inte är det. Jag förstår inte riktigt varför.
Hon har en 6 på benen vid kvalitèn och det beror på att hon har en bockhov som blev efter en skada som ung.
Hon fick en 7 på benen när hon stambokfördes pga att det var ett skada.
Så jag förstår inte riktigt varför?

Den är placerad i lätta klasser tror inte att hon har gått några championat eller så.

Jag vill inte hänga ut den. Det finns ju säkert fler som detta gäller. Registreringsnummer är 040183XX

Läste i storeglementet 2004
"För hästar i Grundstambok avd I, II, III och IV är resultaten avelsvärderingsgrundande.
För hästar införda i Grundstambok avdelning IV samt Register I och II skall protokollen märkas med beteckningen ”utom tävlan” då de ej har möjlighet att kvala till ex. Riksföl, Svenskt Avel & Sportchampionat eller Breeders Trophy.

Det tolkade jag som att den (som är i register I och då är inte resultaten avelsvärdegrundande?. Eller tänker jag fel då? :)

Grrrr hade missat att grundstambok avd 4 står med som avelsvärdegrundande dock är det ju typiskt nog så att de två stona är födda innan 4an kom och är därför i registerna, men hingstungen är i avd 4 typiskt kunde ju varit tvärtom.
Dock är det ju lite intressant att 4an står med som avelsvärderingsgrundande borde då inte bedömningarna vara öppna för dessa hästar och inte enbart i mån av plats ? Nu finns ju inte 4an kvar längre utan det var ju en tillfällig historia men just det året min registrerades där så reggade även V hingstarna i den frågan är iom att den nu står med bland avelsvärdegrundande vilket jag inte tror den gjort innan kommer de att öppna bedömningarna i år för dessa då det är den årskullen som blir 3 i år det gäller.

Läste ditt inlägg igen fanns alltså stambok 4 redan 2004 ? Vem reggade i den då ? Trodde den infördes 08 el 09 fanns inte 06 i alla fall ?

Senast ändrad:

Så här står det i storeglementet från 2004

"Grundstambok avdelning IV (grå papper – löpnr fr.o.m. 8201 och uppåt) samt
Register avdelning I (grå papper – löpnr fr o m 8301 och uppåt) och
Register avdelning II (grå papper – med 54 raskod och löpnr 9001och uppåt)"

Uppfyller hon de andra kraven tycker jag att du ska kontakta ASVH och fråga.

Bedömningarna ska väl öppnas 2012.

Är det sant ?? Har fullkomligt missat det i så fall, då fick jag ju plötsligt ett mål för den lilla gangstern också i år även om jag varit lite inne på att köra ut ur skåne med honom för att få möjlighet att få honom bedömd (här nere brukar ju aldrig finnas plats att visa i mån av plats) men vore ju väldigt skönt att slippa ligga och köra långt med en treåring.

Bedömningarna ska väl öppnas 2012.

Är det bestämt? Trodde att det först skulle diskuteras på avelskonferensen nu i vår och medlemmarna skulle få chansen att säga sitt? Eller är det sagt så för syns skull, skendemokrati alltså?

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Avel Ok, den här frågan är väl egentligen så dum att hjärnan riskerar att smälta, men kommer inte på svaret själv så... Vilka färg på...
Svar
5
· Visningar
1 098
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Lager
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka