Vad krävs för att bli selektionssto.

Sv: Vad krävs för att bli selektionssto.

....ingen av de tre första poängen genererar en 6a, om du frågar mig, men det finns ju säkert en hel del andra gränsfall.

Då förstår jag ännu mindre om hur det är tänkt att det ska gynna den svenska aveln. Tycker att det verkar väldigt godtyckligt vilket sto som ska bli det. Att man ändrar reglerna efter hand som folk kommer in med förfrågningar/klagomål. Från början var ju t ex inte A-premierade ston uttagna, nu är det. Förr skulle man ha prestationer för att bli A. Nu kan man ett sto bli det genom blup som för övrigt lämnar mycket att önska.

Verkar vara ännu ett sätt att krångla till det för stoägare och inte ett sätt att som man säger "behålla de bästa stona i avel".

Och eftersom selectionsstonas föl tex skall få en lägre reg-avg så innebär det att det måste spridas på övriga. Jag antar att dessa sänkningar skall hämtas in eller betalas av någon annan. Tror att alla hade föredragit ett så kostnadseffektivt ASVH som möjligt både rörande avgifter och medlemsavg.

Fast de FÅR ju inga poäng om de är äldre än 10. Så det handlar ju inte om att utläsa poäng egentligen, utan konstatera att ingen delpoäng är under 7.

Har du varit sekreterare till domare nån gång vid unghästtest? Isf tror jag du skulle ha bra grepp om vad siffrorna står för, jag tycker i de allra flesta fall att jag kan gissa mig till vad siffran blir efter att de skrivit in kritiken. Det varierar inte i oändlighet.

Precis gissa, det kan jag också.
Men precis som du säger i gränsfallen så är det svårt!

Fast de FÅR ju inga poäng om de är äldre än 10. Så det handlar ju inte om att utläsa poäng egentligen, utan konstatera att ingen delpoäng är under 7.

Har du varit sekreterare till domare nån gång vid unghästtest? Isf tror jag du skulle ha bra grepp om vad siffrorna står för, jag tycker i de allra flesta fall att jag kan gissa mig till vad siffran blir efter att de skrivit in kritiken. Det varierar inte i oändlighet.

Nu kom jag på att hennes omdömen ju ligger på min hemsida! Orkar inte leta upp protokollet nu.... men så här står det:

Typ: Feminin, välproportionerlig, lågställd

HHB: Välansatt hals, välutvecklad manke, brant bog, långt sluttande kors

Extremiteter: Ngt tåtrång höger fram, väl inskenad från sidan

Skritt: Rörlig, taktmässig, vägvinnande

Trav: Energisk, rörlig, bra bakbensaktivitet, ngt markbunden

Här är ett sto som inte fätt selectionssto på blup, visad med klass 1 som 18-åring.

Typ - Ädel, feminin

HHB - Vackert huvud, välformad hals, omusklad länd.

Extremiteter - Goda ledgångar, något tät fram.

Skritt - Energisk, vägvinnande, distinkt

Trav - Ren, taktmässig

???

Då förstår jag ännu mindre om hur det är tänkt att det ska gynna den svenska aveln. Tycker att det verkar väldigt godtyckligt vilket sto som ska bli det. Att man ändrar reglerna efter hand som folk kommer in med förfrågningar/klagomål. Från början var ju t ex inte A-premierade ston uttagna, nu är det. Förr skulle man ha prestationer för att bli A. Nu kan man ett sto bli det genom blup som för övrigt lämnar mycket att önska.

Verkar vara ännu ett sätt att krångla till det för stoägare och inte ett sätt att som man säger "behålla de bästa stona i avel".

Fast det där gäller inte enbart A-premiering utan också för Elit. Med hjälp av högre blup kan man få höjt lite tidigare. Men det krävs fortfarande ngn form av prestation för att de ska få sina poäng.

känns det inte lite som kaka på kaka?

Jag vet tex två ston, mor och dotter.
Mor har diplom på kvalitén och är ett selektionssto.
hennes dotter är inte visad och därmed inte selektionssto.
däremot har dottern ett högre blup (som visserligen är preliminärt).

men när man avgör vilket sto som är bäst, vilken av alla parametrar
ska man gå på??

Känns som att alla ston snart antingen har blup/selektionssto eller
är premierad eller har tävlingsmeriter eller.. Blir så många parametrar
att hålla ordning på!

Hur gäller dels för döda ston står de med?
Sen hur gäller för de som är berättigade elit men där det inte blivit uthämtat har de samma rättigheter som andra elitston?

kl

någon som vet varför inte mitt ena sto har blivit selektions sto??
http://www.blup.se/sv-SE/horses/206886-palona-sk-swb

jag var ganska säker att hon skulle bli selektions sto när hennes kvalitetsbedömnings resultat blev publicerat men nu har det gjorts och ingen "krona" kom med på hennes sida ändå... för det borde väl ha gjorts samtidigt som kvalitets siffrorna kom upp??

Senast ändrad:

Ska de inte ha 5 placeringar i (medel?)svår klass? Det stod nåt sånt tidigare i tråden.

Kan man tillgodoräkna sig utländska tester, typ Hannoveranska "stutenprufung". Och vilka betyg krävs då för hoppavlad häst? Mitt stos snittbetyg i träning var 8 eller över i alla delar men verkar ha spänt sig på testet då gångarterna gick ner till 7,4 (6,5 på skritten) även om hoppningen höll sig på samma höga nivå. Och isåfall är det testet eller träningsbetyget i kombination som räknas?

Reggad i ASVH och har gått championaten på Falsterbo och Flyinge som 5 och 6 åring.

Hon har 21 placeringar i Msv klass som 8-åring.

Någon som vet om detta är ok eller om det krävs mer?

Vet inte heller vad som krävs men mitt Iowa-xx sto står listat som selektionssto. Hon har hoppdiplom son 3-åring, placering i Breeders-finalen som 6-åring (var fölsto så hon gick 5-årsfinalen) och är placerad i 1.30.

Jag hade inte haft en tanke på detta så jag blev väldigt förvånad när jag såg det :)

A

Vet inte heller vad som krävs men mitt Iowa-xx sto står listat som selektionssto. Hon har hoppdiplom son 3-åring, placering i Breeders-finalen som 6-åring (var fölsto så hon gick 5-årsfinalen) och är placerad i 1.30.

Jag hade inte haft en tanke på detta så jag blev väldigt förvånad när jag såg det :)

A

Den kunde t.o.m. jag :D

Grundkriteriet uppfyllt: Reggad i SWB och genomfört 3årstest med inga exteriörpoäng på typ, huvud-hals-bål och extremiteter under 7p

Tilläggskriteriet: Hoppdiplom på 3 årstest och dessutom final Breeders och lär väl komma upp i de 5 plac i Msv ganska snart (även om det inte behövs för selektionskriterierna)!

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Avel Ok, den här frågan är väl egentligen så dum att hjärnan riskerar att smälta, men kommer inte på svaret själv så... Vilka färg på...
Svar
5
· Visningar
1 098
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 961
Senast: Lager
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Bästa senskydden?