Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Sv: Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Summa summarum; det går fortare att bli en etablerad tävlingsryttare men det är inte säkert att man blir en bra ryttare, jag säger inte att det inte går att bli det men man måste ha en rejäl hacka med BRA grundridning i ryggen annars kommer det fallera eller så blir hästen i stort sett bara stående på en träningsanläggning.

Word! :bow:

Har man inte känslan från början så kan det bli svårt - oavsett hur mycket man betalat för stallplats. För att bli framgångsrik och eftertraktad i framtiden krävs en känsla. Saknar man den så går det ju bra så länge man har föräldrarna/annan sponsor i ryggen.

Jag själv kommer nu pröva detta koncept (och det är inte så mycket dyrare än att stå där jag är nu, eftersom bensinpriser och tid sparas). Så efter 1 feb. kommer jag kunna komma med reella synpunkter.

Jag tror också som flera andra att detta är en bra metod, men betyder inte per automatik att man blir en stjärna. Har man inte naturlig talang så blir man troligen bara framgångsrik på just den hästen ngt av en "one hit wonder".
Men den som dessutom har talang får ju alla möjligheter att utveckla den. Hur många supertalanger har man inte sett som aldrig kommer ngn vart pga otillräclkiga resurser?

Fast det gör de ju. Tar betalt alltså. Min korta karriär som outbildad fotbollstränare gav mig några hundra i månaden.. Våra tränare ( div 2, damfotboll) får bra med betalt. Är inte helt insatt i vilka summor vi pratar om men gott och väl en normal halvtidslön...
Och lite för att dra det exempel som du drog innan om att arbeta ideellt- visst vi fick bensinpengar, skor och medlemsavgiften betald av ungdomslagen- med kravet att vi skulle vara med på ngn ungdomsträning var under terminen. Men ärligt talat (och nu låter jag nog dryg) jobbar man heltid, kanske har familj, tränar 4-5 dagar i veckan (mer om det nu är ridningen i talar om) + tävling/match på helg, försöker att eventuellt ha andra intressen också så har man mycket (betonar MYCKET) liten lust att ta sin lediga kväll till att oavlönat göra nåt man ägnar alldeles för mycket tid åt annars. Jag tror det fungerar så inom de flesta idrotter.
Nu har ju de flesta råd att spela fotboll ändå, och det är lätt att ta sig någonstans på enbart talang, men ridning kostar och oavsett om du har råd att skicka unge och ponny på utbildning så kommer du ingenstans om du inte har råd att lägga x antal kronor på häst, stall, bensin, tävling etc.

?

Jag syftar på barn och ungdom inte på dam eller herrnivå.
Den stora skillnaden jag kan se efter att ha funderat igår är väl just det att bäst före datum är såpass låg i flera övriga sporter (golf kan man ju spela länge också - kostar en hel del det med).
Då kanske det blir mer naturligt att gå in och axla en tränarroll för att hålla kontakten med sporten? Ryttare kan ju i stort tävla tills de trillar av pinn och då finns kanske inte det intresset heller för att axla den typen av tränarroll som ex min sambo hade..

Men detta blir ju enormt mkt trådkap...

Fast några av de ryttarna i just den artikeln var ju redan etablerade och duktiga ryttare innan dom stallade upp på anläggningen, nu har dom ju finslipat och byggt på de dom redan kan och det har ju lönat sig betydligt, att som junior tex gå ut och vinna Int.1 i Sverige är ju inte många som gör!! Den hästen är ju inte helt enkel heller då jag sett den from den var unghäst och förra ryttaren nådde inte dom framgångarna även om hon är en duktig vuxen ryttare och etablerad tränare!

Ja jag förstår inte varifrån iden har kommit att man blir en bättre ryttare av att harv runt på egen hand på fel sätt?

På vilket sätt tror ni som inte tror på iden med tränar hjälp att man blir en bättre ryttare och lär sig?

Sen när skulle det vara något negativt för ens egen ridutbildning att man rider för tränare?

Ja jag förstår inte varifrån iden har kommit att man blir en bättre ryttare av att harv runt på egen hand på fel sätt?

På vilket sätt tror ni som inte tror på iden med tränar hjälp att man blir en bättre ryttare och lär sig?

Sen när skulle det vara något negativt för ens egen ridutbildning att man rider för tränare?

Fast det är väl ingen som tror att man blir bra utan att få hjälp på vägen av en tränare?

Rent krasst så hjälper inte bara rätt tränare/uppstallning utan man måste ha råd att köpa rätt häst också;)

Fast det är väl ingen som tror att man blir bra utan att få hjälp på vägen av en tränare?

Rent krasst så hjälper inte bara rätt tränare/uppstallning utan man måste ha råd att köpa rätt häst också;)

Absolut är det så, men därför förstår jag inte dom som tror att man skulle bli en bättre ryttare, få mer känsla och allt vad det är om man inte tränar stenhårt för tränare :confused:

Dessutom då med fel sorts häst och nada tränarhjälp i jämförelse :confused:

Hur kan det någonsin bli bättre :confused:

Jag tycker jag läser någon slags underton i många inlägg att det skulle vara på det viset, jag vet inte om det är någon dressyrgrej eller jantegrej men i hoppningen eller fälttävlan är det ju inte helt ovanligt att detta konceptet förekommer att man är uppstallad hos någon ryttare eller tränare och tränar dagarna igenom och det är ingen som tycker det är konstigt eller tycker att man inte skulle ha någon känsla eller bli en industriprodukt ? Skillnaden är kanske då att dessa hopp och ft-ryttare ofta arbetar hos en ryttare som beridare eller liknande och får träningshjälp och jag antar att det är mer okey då än att någon betalar för sig för att få samma hjälp??

Senast ändrad:

Jag har jobbat pà flera sâdanna anlägningar som du beskriver. Jag gillar dem.

Hästarna blir omskötta och ridna av professionella ryttare och hástskötare. Kundera har en del pengar det kostar flera 1000 lappar att ha sin häst pà ett fulservice stall där de även tränar hásten x antal gànger i veckan för de kundera som vill det.

Du kan se en enorm skillnad pà en häst som varje vacka rids av en proffesionell ryttare och sedan LÄR sin ryttare. Ryttarna vet hur en vällarbetad hást skall vara, hur den skall reagera och hur den skall arbeta. Självklart leder det till att ryttarna blir duktigare. Det är inget att ranka ned pà. Ett sàdant uppläg är ganska idealiskt.

Sen att de flesta kunderna har fantastiska hästar gör det hela mycket roligare.

Visst alla kan inte köppa fantastiska hástar och ha en duktig ryttare som rider hästen, vissa väljer att rida runt pà en ridtravare, men om man har riktiga ambitioner sà räcker en ridtravare eller dàligt skolad hást inriden av en 20 àrig tjej som suttigt pà ridskolehästar kanske tävlat lite dressyr och hoppning i làga klasser inte riktigt till.

Mne visst det är en annan värld fràn svenska glada amatörer i sitt hemma stall med eller utan ridbanna. För att vara ärlig (och lite elak) de flesta av de amatörer vet inte mycket om hästar även fast de haft egen häst hela livet och de tror att de vet. om man jämför med en proffesionell ryttare eller hástskötare som har mànga hästar passerande genom deras "Händer" varje àr och varje mànad.

Det ger en kunskap och en förmàga att förstà hästar och deras problem och möjlighet att jämföra utveckling, sjukdommar osv med tidigare erfarenheter.

Dessutom vet de vad som fungerar och vad som inte fungerar, mànga av fràgorna och tipsen folk ger hära pà bukefalos vissar av total avsaknande av kunskap och erfarenhet samt en sorts utopiskt bild av ridning och skolning av hästar. Sà resultaten blir ganska dàliga när "moa 18 àr" fràgar sig varför ???? och "sara 16 âr" ger henne ràd. Ett värdelöst ràd som inte ger resultat eller ett dàligt resultat. Istället borde "moa" läsa böcker, ha en tránare till sin häst och en till sig själv och resultaten skulle komma fort.

Skillnaden mellan att vara bra och dalig är stor och man bestämer själv vad man vill bli, men vägarna ár ganska olika :devil:

oj oj nu kommer angela att bli pàhoppad :grin:

Ha ha visst gâr det att bli "nàgot" utan att ha känslan för ridning.

Har sätt ett gäng av de ryttarna, de är rika har en bra beridare som tränar deras super duper miljon euro hästar och ja de vinner tävlingar, fast det gäller ifs mer hoppryttare. Eftersom de ryttarna inte brukar ha tillräckligt med intesse och tàlamod för dressyr...... ;)

Och lika många har kommit över en natt därifrån faktiskt. Jag säger inte att det finns de som inte är gediget duktiga men väldigt många hanmar lite på sniskan när det är sådana ställen.
OBS på att jag inte läst artikeln själv bara hört o sen ere inte så svårt att diskutera så brett som det blir här, jag vet inte om det är någon speciell det handlar om ens.
Jag vet ju vilket ställe det handlar om också och hela konceptet tilltalar mig men jag skulle efterlysa för de som blir... vad ska man kalla det, nyfrälsta "sent" i hästlivet att få lite mer grundridning i kroppen först. En del blir det ju pannkaka för och hästarna blir ståendes där hela tiden och de är bara där då och då + tävlingar. Inte så himla bra om man skulle vilja göra nånting av sin ridning o så i framtiden och ev utbilda. Men det gäller ju inte alla.
Har också jobbat på sådana ställen och ser inget fel i det så. Det är ett vinnande koncept men samtidigt som vi behöver fler bättre tävlingsryttare behöver vi fler bra tränare, fler bra unghästutbildare o.s.v. o.s.v. för att det ska bli en god cirkel och inte bli lite onödigt om du hajjar hur jag tänker.

Hoppning är en HELT annan sak! ;)

Sen är ju frågan vad som menas med "att bli något" också?

Att kvala till ponny-SM är inte omöjligt för en "ganska normal" ponny ryttare med förvisso en rätt bra ponny och hyffsade träningsmöjligheter...
Likaså att tävla MsvB på häst...
Men det är klart att det krävs MASSOR för att gå in i landslaget i dressyr eller tävla ponny-EM eller svår klass överhuvudtaget...

Det är väl bra att detta alternativ finns, men det är ändock inte möjligt för särskilt många att ta del av (jag vet iofs inte hur många sådana stall det finns men säg 20 hästar per stall, 2 per ryttare så blir det inte så himla många ekipage?) och jag tror att vi "normal satsande" ryttare säkert kommer fortsätta som förr, på hemmaplan och med träning varje/varannan vecka för att nå DM-nivå snarare än VM-dito..

Kvala till SM eller rida Msv klarar de flesta normalbegåvade ryttare på sitt egna sätt;) Jag menar ju att ta ta sig snäppet längre. De flesta i toppen på ponny/junior tar nog hjälp av helhetskoncept alternativt har en förälder som är tränare/domare.

För att blii "Nàgon" sà màste man ha villjan, hjälpen, pengarna speciellt om man är ungdom.

Jag känner vuxna ryttare (en) som själv har tränat upp sig till att kunna skola en hást till GP utan att rida för instruktörer, utan har användigt sig av böcker och disskutioner och lite hjälp av ett fàtal personer. Ifs är personen begâvad över det normala men det är klart att det gàr. Han började dessutom rida när han var 22 eller sà.

Klart att det gàr att lära sig själv, med usla förhàllanden, dàliga ridbannor och dàliga hástar bara man har huvudet, inspirationen och arbetar válldigt màlmedvetet.

Men det kommer alltid att vara lättare att nà sina màl om man har tránare, faciliteter, bra hästar och pengar sàklart. :crazy:

Jag bor ifs inte i sverige, men stallen jag jobbat i har haft fràn ca 30 - 40 klienter till runt ett hundratal klienter och än fler hästar eftersom mànga tävlingsryttare har fler än en häst.
Sâ en liten "social" kñubbtávling kanske har ett 30 - 50 tal startande, áven om det bara är pà skoj och enbart hástar uppstallade i klubben.

Om jag ställer frågan tvärtom då;
hur många av de som var i final i OS i dressyr tror ni rider med daglig tillgång till tränare?
Eller snarare, hur många av de som var i OS-finalen i dressyr tror ni INTE har tillgång till tränare dagligen?

Jag tycker det i den här tråden tas upp lite olika saker;
vi vanliga ryttare kommer säkert fortsätta som förut med tränare förhoppningsvis en gång i veckan och utvecklas "lite lagom" (Msv-St George eller för ponny då SM) medan de som är proffs och rider de högsta klasserna har tränare kontinuerligt på ett helt annat sätt...

Att kombinera tränare och beridare låter väldigt bra, men kommer bara vara tillgängligt för en begränsad del ryttare. Vi har fler bra tränare än vad vi har bra tränare som också är duktiga beridare (och som har kropp (ålder och fysik) för att rida 10 hästar per dag).

JAG tycker nog också att elitsatsning inte ska ske med barn och på ponny; SM för ponny är dessutom inte på en så ruskig nivå så dit kan även Anna Andersson och Pelle träna sig med hjälp av en vanlig C-tränare under sin ponny-tid... Och det är ju bra!
Unga ryttare ska lära sig rida korrekt på välutbildade läromästare och med tränarhjälp såklart, men nog måste de få prova på lite och rida flera grenar och ta med ponnyn för att bada i havet barbacka också...

Däremot vet jag ju att det finns mycket elitsatsning redan på ponny...
Och det ger ju ofta bra resultat, såväl på ponnyn som i framtida karriär, så det är kanske inte så konstigt...
Se bara på medaljörerna på EM i dressyr för ponny... Det är ruskigt välridande ryttare på fantastiska ponnyer...
Men jag är inte alls säker på att jag skulle låta MIN dotter göra den resan...

JAG tycker nog också att elitsatsning inte ska ske med barn och på ponny; SM för ponny är dessutom inte på en så ruskig nivå så dit kan även Anna Andersson och Pelle träna sig med hjälp av en vanlig C-tränare under sin ponny-tid... Och det är ju bra!
Unga ryttare ska lära sig rida korrekt på välutbildade läromästare och med tränarhjälp såklart, men nog måste de få prova på lite och rida flera grenar och ta med ponnyn för att bada i havet barbacka också...

Däremot vet jag ju att det finns mycket elitsatsning redan på ponny...
Och det ger ju ofta bra resultat, såväl på ponnyn som i framtida karriär, så det är kanske inte så konstigt...
Se bara på medaljörerna på EM i dressyr för ponny... Det är ruskigt välridande ryttare på fantastiska ponnyer...
Men jag är inte alls säker på att jag skulle låta MIN dotter göra den resan..

Det är väl här man skiljer agnarna från vetet... En del ser ponnytiden som en lärotid där kanske deltagande i ett SM är höjdpunkten medan andra föräldrar och barn ser det mer "seriöst" och verkligen satsar ALLT från början till slut.

Sedan är det inte alltid jag tror att de som kommer fram på ponny kommer att få lika stora framgångar på stor häst. En bra stor häst kostar liksom ännu mer att köpa och någonstans på vägen handlar det ju ofta om att man kanske måste köpa en bra unghäst och utbilda själv om man nu inte är mångmiljonär.

Men är det så dåligt egentligen.. Det är ju bra att det finns tävlingsryttare och ryttare som utbildar hästar.. och så klart kommer det alltid att finnas folk som vill göra både och :).. jag tycker det är bra. Kanske blir inte tävlingsryttarna bra på att utblida hästar men det kanske inte heller är vad de vill göra eller kommer att syssla med.
Jag tycker att det är bra att det finns.

Jag tror inte att det är mànga GP ryttare som har daglig hjälp av tränare. Mànga har passerat stadiet där de behöver en tränare som säger àt dem vad de ska göra.

De vet vad de vill ha för resultat och hur de skall nà dem, fast det betyder ju inte att de inte tar hjälp av andra duktiga personer.

Hära där jag jobbar sà har vi tvà - tre GP ryttare, tjejen jag jobbar för tävlar i höga klasser och har ridigt kontinueligt för OS ryttare, men hon rider sämre än de andra ryttarna som inte har haft samma möjligheter.

Sâ det är inte bara fràgan om tränare utan ochsà om talang, hàrt arbete (hon har lagt ned massvis med hàrt arbete) samt personlighet.

Jag börjar tycka att ryttarens personlighet är endà det som gör störst inverkan pà hästen och personlighet är ingenting man kan lära sig av en tränare, möjligtviss kan man förbättra den vad gäller ridning. Fast det är nog egentligen en annan tràd... :angel:

Vet andra ryttare som har andra uppläg, tex en mycket duktig Portugisisk ryttare som föder upp hästar, han rider in dem, tränar dem och hans fru som ser mycket bättre ut pà hästryggen tävlar dem i dressyr. De bàda hjälps àt i träningen av deras hästar, hon tävlar och tränar men när hon fàr problem sà sitter han upp pà hästryggen och löser problemen.

Beridare är dock nàgot vi använder oss alldeles för lite ut av i Sverige. I Sverige vill nástan alla göra det mästa sjálv med sina hästar, vilket enligt mig är ett misstag, det är guld värt att ha nàgon som sitter upp pà din häst och löser problemen som du inte kan löra, kanske saknas det kunskap, kanske brister det i disiplinen osv.

Jag har haft turen att jobba med en sàdan beridare och hur skönt är det inte att lämna över en unghäst till nàgon som är duktigare och báttre när man stâr och stampar pà samma stálle och hásten börjar utveckla olater eftersom jag inte är tillräckligt duktig för att korrigera honom. Dessutom gör det (eller gjorde det skillnaden för unghásten jag red) skillnanden mellan en bra eller dàligt utbildad häst.

En annan sak som är viktig är att rida BRA utbildade hästar, vilket jag kan säga att det är det inte mànga som har möjlighet till. Det är en stor skillnad pà att rida en häst (ung eller gammal) som enbart blivigt BRA utbildad och BRA riden, mànga av de hästar man ser tävlande är inte BRA utbildade även om de kan göra de övningarna som stàr i protokollet. Fast det är ifs kanske en annan tràd det oxà skillnaden mellan en bra och en dàligt utbildad häst.

Fast vad som är bra och dàlig utbildning ár ju trots allt till viss del personlig smak, men man ser ofta hástar som gör alldeles för svàra övningar utan att grunderna sitter ordentligt eller att ryttaren helt enkelt struntat i vissa problem...

Upplägen för att bli nàgot är mànga, men för att lyckas krävs hàrt arbete, mànga timmar pà hästryggen, ett ha EN egen hást eler att enbart rida EN häst är làngt fràn tillráckligt, ryttaren blir säkert jätteduktig pà att rida SIN häst, men nár ryttaren sitter upp pà en annan hást som inte fungerar pà samma sätt som sin egen häst blir den duktiga ryttaren plötsligt en nybörjare igen. :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka