Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Sv: Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Jag har aldrig sagt att de ska rida på deras hästar. Att hålla gratisridskola på tävlingshästarna var inte tanken alls utan som jag skrivit innan,Gå via föreningarna..
Trro det skulle kunna bli förenat med livsfara att slänga upp dem på tävlingshästar i toppkondition!:angel:
Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna fånga upp de som inte har råd med ridskola. När vi växte upp kunde man genom att vara skötare få rida gratis på måndagar. Så hade man inte råd med ridlektioner så var det möjligheten.

Aha du menar gratislektioner på ridskolorna :idea: Vi hade oxå gratisridning för skötare men bara 2ggr om året. Jag tror dock dom flesta ridskolor är så hårt belastade ekonomiskt att man faktiskt inte har råd att ge gratislektioner så himla ofta.

Men måste alla verkligen få chansen att lyckas på tävling dvs de som inte ens har råd att rida på ridskola? Varför måste det vara lika för alla? Det handlar ju inte bara om själva träningen utan tävlandet kostar ju multum och där har du ju ridklubbarna som försöker få in extra pengar till sin ridskola genom att anordna tävlingar, skall dom ha gratis tävlingar oxå då för att dom som inte har råd att tävla skall få tävla :confused:

Våran klubb får inga pengar från varken det ena eller det andra utan dom betalar ju ett arrende till kommunen för anläggningen på långt över en halv miljon om året och de pengar som klubben får in är ju intäkter från ridskolan och tävlingsverksamheten och en gymnasieverksamhet och det går inte runt ändå.

Hur mkt betalar andra idrottsföreningarna för sina hallar?

Jag tänkte på förening/klubb med ridskoleverksamhet.

Självklart har alla lagt ner mycket pengar ,men man måste ju börja ngnstans eller hur? Om de ex skulle kunna ge en kväll i månaden så skulle det göra skillnad.
Vill föreningen inte ha deras hjälp så kan man ju inte göra ngt.
Vår förening hade väldigt fördelaktigt för tävlingsryttarna, bla betalade de licensen, fritt antal gratis starter på stor nationell flerdagars tävling med fina premier mm..
Men i stort ingen av ryttarna (framförallt de på högre nivå) kunde tänka sig att ens ge rabatt på clinic mm för funktionärerna.
Så fruktansvärt otacksamt kan jag tycka:(

Det kan jag oxå tycka i det fallet du beskriver... Jo dom flesta klubbar har ju ridskoleverksamhet. Herregud jag vet ingen förening som ger de villkor du berättar?
I vår förening som ändå är en av dom större i landet får vi gratis licens enbart om man rider i elitlaget i hoppning och så har vi reducerade startavgifter mot arbete.

När vår klubb har clinics så går funktionärerna in gratis, det är ju föreningens sak att ta ut inträde så det förstod jag inte riktigt?

Vilken värld lever du i?

För att överhuvudtaget kunna ge en gratis-träning måste det vara gratis för tränaren att hålla träningen. Det är det inte inom ridsporten. Vem tror du betalar för ridhuset träningen hålls i? Inte är det kommunen i alla fall. Vem betalar för friidrottsanläggningarna? Jo KOMMUNEN. Det är en av de största anledningarna till att det finns gratisträningar i andra sporter. När kommunen betalar allt uppehälle och allt arbete som krävs för att ha fina välutbildade ponnyer på ridskolorna då kommer ridningen vara gratis.

Det är även kommunerna som låter eliten i andra sporter ha fina anläggningar. Vem tror du såg till att alla hockeyrinkar byggdes? Kommunen, vem betalade vaktmästaren? Kommunen. Vem såg till att isen spolades? Kommunen?

Vem ser till att det finns ett stall? Privat. Vem ser till att hästarna får mat? Privat. Vem ser till att stallet sköts? Privat. Vem ser till att hästarna sköts? Privat.

Börjar du inse ett mönster? Jag kan svära på 90% av den privata ridskolans ridavgifter INTE går till lön. Där har du anledningen till "avsaknaden av godwill". Någon måste betala hästarna. De är inte gratis.

Hade det funnits ett intresse från "massan" om att "alla" skulle ha möjlighet att utveckla sin ridning även utan hade vi haft det tyska systemet med beridarelever och beridare.

Det är så alltså :idea:

Jag vet iallafall att vår ridskola fick säga upp avtalet med den som klippte gräset för dom hade faktiskt inte råd att betala för det, kommunen klipper inte gräset hos oss gratis men jag antar att dom gör det på fotbollsplanerna :angel:

Ja typ gratislektioner:)

Det kostar enormt mycket pengar att dra runt en ridskola med anställdao hästar och allt.
Det är tyvärr väldigt svårt att hitta en möjlighet för de helt utan pengar, där är det nog de stallar som tycker det är ok att ha ngr töser/grabbar som är där och pysslar.

Men ponera att en ridskola har, låt säga fem duktiga hoppekipage och tre dressyr. Det är ju inte mycket, men om dessa hade kunnat tänka sig ngt timmar ideelt arbete så skulle det ju också innebära en besparing för ridskolan iom lägre ridlärarkostnader och därmed också kanske en ngt lägre avgift på just det passet mm..
Om man vill börja ngnstans så kanske de kunde ta hand om hoppspecialen och dressyrspecialen en kväll i veckan? Var femte för hoppryttarna och var tredje för dressyrryttarna.
Skulle man göra en än mer liknande lösning som många tränare har för övriga idrotter så skulle det innebära
5 x 1 h i veckan och 3 x 1 h i veckan. det blir alltså 8 timmar i veckan, det gör en hel del. Men tror att första generationen kan tycka att en h i veckan är mkt:angel:
Vi har ju många duktiga ryttare ute i landet, alla kanske inte har ngn pedagogisk talang men säkerligen har flera att ge/visa om de vill. Vad det skulle göra för utvecklingen av de på ridskolorna och det skulle också på sikt kunna spara lite pengar åt dem så ridlektionerna blev billigare osv.

Vilken värld lever du i?
Otrevligt och onödigt

För att överhuvudtaget kunna ge en gratis-träning måste det vara gratis för tränaren att hålla träningen. Det är det inte inom ridsporten. Vem tror du betalar för ridhuset träningen hålls i? Så en ryttare skulle alltså få betala för att åka till ridskolan och hålla en gratislektion?
Inte är det kommunen i alla fall. Vem betalar för friidrottsanläggningarna? Jo KOMMUNEN. Det är jag fullt medveten om
Det är en av de största anledningarna till att det finns gratisträningar i andra sporter. När kommunen betalar allt uppehälle och allt arbete som krävs för att ha fina välutbildade ponnyer på ridskolorna då kommer ridningen vara gratis.

Det är även kommunerna som låter eliten i andra sporter ha fina anläggningar. Vem tror du såg till att alla hockeyrinkar byggdes? Kommunen, vem betalade vaktmästaren? Kommunen. Vem såg till att isen spolades? Kommunen?

Vem ser till att det finns ett stall? Privat. Vem ser till att hästarna får mat? Privat. Vem ser till att stallet sköts? Privat. Vem ser till att hästarna sköts? Privat.

Börjar du inse ett mönster? Jag kan svära på 90% av den privata ridskolans ridavgifter INTE går till lön. Där har du anledningen till "avsaknaden av godwill". Någon måste betala hästarna. De är inte gratis.

Hade det funnits ett intresse från "massan" om att "alla" skulle ha möjlighet att utveckla sin ridning även utan hade vi haft det tyska systemet med beridarelever och beridare.

Som sagt otrevligt inledning på ditt svar som inte överhuvudtaget berör det jag talat om.. att ryttarna kan ge ngt tillbaka till föreningen. jag är mkt väl medveten om vad som kostar.
Jag är väl insatt i vad kommunen betalar och inte betalar. Jag trodde inte jag skulle behöva gå in på basic med kommunen då jag enbart syftar till privattränare och kostnader för dessa och då inte ridskolorna och deras anställda.
Jag har egen gård och egna hästar så jag har full koll på vad saker och ting kostar.
Men har du missat att det finns en hel stooor klick mellan de som inte rider och de som tävlar på lite högre nivå.
Att inte alla kan få rida gratis är jag fullt medveten om, det är en utopi tyvärr.

Men du kan inte komma ifrån att varje tränare tar sitt arvode, det finns ingen som jag känner till som faktiskt ger en dag tillbaka utan att ta betalt.
Jag har inte snackat om att ridskolorna ska vara gratis, jag har talat om att tävlingsryttarna kanske kan ge en kväll i månaden, en clinic per termin eller ngt tillbaka till föreningarna som mervärde och åt de som faktiskt inte har råd själva. Det är för mig goodwill och du kan inte komma och säga att ex Helena lundbäck inte skulle ha råd att ge en clinic per termin eller tom år till sin förening..

Senast ändrad:

Sen när är alla ridskolor privatägda?

Vår kommun har betalt två ridhus åt föreningar här på södra, dessa föreningar har bestått av privata ryttare men likväl har kommunen betalt. De betalar aktivitetsstöd bla för varje aktivitet samt de betalade anläggningsstöd åt medlemarna i vår förening när de åkte till privat ridhus och tränade mm..
När det är privata aktörer som har ett vinstintresse så blir det ju självklart så att kommunen inte kan gå in och betala för ridhusbygge, då handlar det om ett företagande.
Men de föreningsägda ridskolorna kanske inte ens lever kvar längre?

Jo de betalar licensen, nu har de gjort så att de betalar tillbaka när man visar att man tävlat. det blev dyrt för dem när alla skulle lösa licens och ett fåtal tävlade:D
Det är en jättebra förening, helt klart!

Funkisarna ställer upp gratis utan det var väl på förfrågan om de kanske skulle kunna tänka sig ngt just som "tack" till funkisarna mm..
Dessa ryttare är inte kvar längre men när de var aktiva så handlade det ju mest om att roffa åt sig previlegier enbart. Har du ngn gång varit med om att en ryttare frågat om de kan göra ngt som tack eller för att visa sin uppskattning mm? Jag har aldrig hört talas om det tyvärr..

Ingen har ngn skyldighet på något sätt, det är bara det att jag undrar varför den viljan saknas hos de flesta när den finns hos många andra utövare i andra sporter.

Men har du missat att det finns en hel stooor klick mellan de som inte rider och de som tävlar på lite högre nivå.
Att inte alla kan få rida gratis är jag fullt medveten om, det är en utopi tyvärr.

Men du kan inte komma ifrån att varje tränare tar sitt arvode, det finns ingen som jag känner till som faktiskt ger en dag tillbaka utan att ta betalt.
Jag har inte snackat om att ridskolorna ska vara gratis, jag har talat om att tävlingsryttarna kanske kan ge en kväll i månaden, en clinic per termin eller ngt tillbaka till föreningarna som mervärde och åt de som faktiskt inte har råd själva. Det är för mig goodwill och du kan inte komma och säga att ex Helena lundbäck inte skulle ha råd att ge en clinic per termin eller tom år till sin förening..
Fast jag måste fortsätta detta svaret likadant. Den värld jag lever i och har gjort sista 15 åren består enbart av de som ger tillbaka. De offrar sin privata tid på elever. De offrar sina nöjen för sina elever. De prioriterar sina elever. De får betalt så de har mat på bordet. Inte mer. Alla tränare/tävlingsryttare jag vet hade haft betydligt dyrare hästar om de haft råd. Det handlar inte om ekonomi eller godwill. Det handlar i mångt och mycket om arbetsmiljö och livskvalitet.

Att tränare går upp i ottan, åker till ponnytävlinar, hjälper 5 -20 ryttare på en tävling, får inte ens lunchen betald, flera av ryttarna placerar sig och sen åker tränaren hem igen. I min värld är det godwill, kanske inte i din. OS ryttare som är funktionärer på lokaltävlingar finns också.

Att folk sliter häcken av sig dag ut och dag in för att både kunna rida och överleva är i min värld tillräckligt. Att de utöver det ska anklagas för att vara egotrippade som inte ger tillbaka till otacksamma snorungar för att de på den lilla fritid de har inte vill jobba gratis anser jag vara absurt.

Du får gärna tycka jag är otrevlig, men om du förtalar i princip alla jag känner blir man lätt otrevlig.

Det är så alltså :idea:

Jag vet iallafall att vår ridskola fick säga upp avtalet med den som klippte gräset för dom hade faktiskt inte råd att betala för det, kommunen klipper inte gräset hos oss gratis men jag antar att dom gör det på fotbollsplanerna :angel:

Här i länet är det så i de flesta kommuner.:crazy:

Men usch, fy vad hemskt egentligen.

Här är det så att kommunen vill ha betalt av föreningen. Föreningen har inte råd, säger upp avtalet/skriver inte på något. Planen/hallen riskerar att bli "öde". Kommunen ändrar sig och betalar för "det är ju bättre att det finns verksamhet och sport är ju viktigt för ungdomarna" än att det skulle stå tomt.:mad:

Ja det tror jag absolut mkt mer än om du bara får sitta på dåligt utbildade hästar för det enda som händer då är att du fortsätter utbilda hästar på ett dåligt sätt. En av ryttarna som ingår i konceptet var ju mkt framgångsrik på ponny inom fälttävlan samtidigt som hon red dressyr så hon har ju fått en gedigen grundutbildning innan hon hamnade på detta stallet och i detta konceptet. Hon tävlar ju i mitt distrikt och jag har sett henne ändå sen B-ponny och Oh my god, vad hon rider bra! Det gjorde hon iof redan på B-ponny

Dom säger ju själva i artikeln att hit kan man inte komma om man bara vill träna en gång i veckan utan här är det hårdsatsning som gäller. Jag förstår inte varför man inte skulle kunna lära sig rida "själv" eller ha känsla eller vad det nu handlar om för att man tränar för tränare 3-4ggr i veckan och sedan att tränarna rider hästen emellanåt :confused:

Det är väl JUST DESSA ryttare som faktiskt har en chans att lära sig rida och utveckla sin känsla. Det är ju därför att dom som inte har råd ger sig ner till Tyskland och jobbar häcken av sig bara för att få chansen att rida under instruktör så mkt som möjligt.

:bow::bow: Mkt bra skrivet.

Att folk sliter häcken av sig dag ut och dag in för att både kunna rida och överleva är i min värld tillräckligt. Att de utöver det ska anklagas för att vara egotrippade som inte ger tillbaka till otacksamma snorungar för att de på den lilla fritid de har inte vill jobba gratis anser jag vara absurt.

Du får gärna tycka jag är otrevlig, men om du förtalar i princip alla jag känner blir man lätt otrevlig.

Jag förtalar då inte ngn!
Du får gärna namnge de ryttare på högre nivå som ger gratislektioner! De bör ju absolut lyftas fram.
Med andra ord så menar du att den tid som ex min sambo la på sina elver är helt absurd? Att all tid som alla tränare lägger i alla andra sporter är att kasta bort tid på otacksamma snoungar som inte vill jobba? Vad ska de jobba med anser du?
Men om man lever och går under med en kväll i månaden eller per termin ja då är det verkligen synd om den en.
Du tror inte att en elitsatsning inom en annan sport tar tid eller? Du tror inte de försakar saker för att kunna träna och tävla?

I den värld jag levt i i 29 år så är det ett fåtal som verkligen engagerar sig på samma sätt och det är oftast föräldrar. Jag har jobbat inom trav, i hoppstall, med fälttävlanshästar och lektionshästar. Jag har då inte sett ngn tävlingsryttare som gratis engagerar sig i ngn inom ridsporten.
Jättetrevligt att du har stött på så många, då finns det ju ett hopp trots allt.

Har du någonsin hört talas om Sissi Lilja? Jag tänker inte diskutera någon enskild person men eftersom jag bara frågar om du vet vem hon är hoppas jag det inte bryter mot forum reglerna.

quigley;13078075 Att tränare går upp i ottan skrev:
Dessa ska självklart lyftas fram och är det som du säger så är det exakt det engagemang jag syftar på och som är så viktigt för att så många som möjligt ska få chansen att komma ut.
I min värld har dessa tränare enbart funnits till hands via penga arvode och då riktigt riktigt bra sådana.

Men i det stora hela har inte ridsporten en tradition av ideela tränare, eller hur?

Japp absolut vet jag vet det är:)
Tycker det är super att lyfta fram de som engagerar sig och ger tillbaka.

Nej jag tycker att det är underligt att den känslan saknas hos ridsportsutövare, här tycks det främst handla om vem som ska få mest betalt.. väldigt mkt egoism.

Det är ngr eldsjälar till föräldrar och på föreningarna som sliter gratis med tävlingar mm men allt som oftast så lyser "tävlingsryttarna" med sin frånvaro av engagemang och intresse för annat än sina egna framgångar.

Detta skulle vara någon form av komplimang?

Detta skulle vara någon form av komplimang?

Nope verkligen inte, dock skulle jag tryckt på tävlingsryttare och inte ridsportsutövare = felformulering..
jag syftar inte på de som i första hand tävlar lätt klass ngn gång ibland.

Enkelt så anser du att alla gör exakt vad de kan och det är bra med det, jag tycker att folk kan göra mer.

De flesta som jag vet ger lektioner, inte alla men de flesta, tar betalt. jag vet ingen som gör det gratis. De ger lektioner och det blir som en form av extra intäkter. Inget konstigt med det.
Men hur många gör det ideelt?
Jag har inte snackat om usch o fy aldrig ta betalt utan att ngngång ge ideelt tillbaka till föreningen barn ex.
I körning, distans, voltige och western är jag inte insatt så jag vet inte om det är annorlunda där.

Men hur många gör det ideelt? Jag tänker alltså på som friidrottstränare, fotbollstränare, hockeytränare, skidtränare mfl... Hur kommer det sig att de har en tradition av att inte ta ngt betalt? Nu syftar jag alltså inte på föreningen utan tränarna.
Att en ridskola måste ta betalt är ju inte så konstigt de måste täcka anläggningskostnader och hästar mm.. Men skulle man tillämpa samma system där så skulle alltså lektionerna hållas av tränare som gör det utan att ta betalt.
varför finns dessa tränare inom andra idrotter och inte inom ridsporten?

nu ska jag äta fårfiol och ta ett glas rött så jag lämnar diskussionen här så länge.. God Jul på er också:)

Vad är skillnaden då enligt dig?

Varför förutsätter du att man måste bli tillverkad i en gipsform utifrån någon annans mönster om man tränar mer regelbundet än vanligt och vad skiljer det ifrån regelbunden tränarhjälp? Din regelbundna tränarhjälp formar dig väl likväl utifrån sitt eget system isåfall?

Detta i TS första inlägg:
"Läste i Ridsport om en av de anläggningar i Sverige som använder sig av den träningsmodell som man använder ute i Europa bland många yngre ryttare. Dvs ponnyn/hästen står uppstallad på fullserviceanläggning, tränaren rider hästen x antal dagar/vecka + att ryttaren oftast rider med "tränarövervakning". (Och det finns fler anläggningar än denna, ingen nämnd ingen glömd)"

Enligt mig är det väldigt mycket industritänk, mycket likt musikindustrins produktionsbolag. Man producerar ett tävlingsekipage enligt någon annans planer och värderingar helt enkelt. Jag har däremot inte sagt att varken det ena eller det andra är fel, men jag själv skulle inte välja att bli producerad på det sättet varken som artist eller ryttare (jag skulle heller aldrig välja att ha min häst på fullservicestall därför att jag vill känna min häst på alla plan). Självklart blir man formad av sina tränare och andra i sin närhet oavsett, men jag har tillräckligt mycket tillit till mina egna erfarenheter och kunskaper att jag även kan fatta egna beslut och lägga fram egna planer för min och min hästs utveckling.

Fast det gör de ju. Tar betalt alltså. Min korta karriär som outbildad fotbollstränare gav mig några hundra i månaden.. Våra tränare ( div 2, damfotboll) får bra med betalt. Är inte helt insatt i vilka summor vi pratar om men gott och väl en normal halvtidslön...
Och lite för att dra det exempel som du drog innan om att arbeta ideellt- visst vi fick bensinpengar, skor och medlemsavgiften betald av ungdomslagen- med kravet att vi skulle vara med på ngn ungdomsträning var under terminen. Men ärligt talat (och nu låter jag nog dryg) jobbar man heltid, kanske har familj, tränar 4-5 dagar i veckan (mer om det nu är ridningen i talar om) + tävling/match på helg, försöker att eventuellt ha andra intressen också så har man mycket (betonar MYCKET) liten lust att ta sin lediga kväll till att oavlönat göra nåt man ägnar alldeles för mycket tid åt annars. Jag tror det fungerar så inom de flesta idrotter.

Nu har ju de flesta råd att spela fotboll ändå, och det är lätt att ta sig någonstans på enbart talang, men ridning kostar och oavsett om du har råd att skicka unge och ponny på utbildning så kommer du ingenstans om du inte har råd att lägga x antal kronor på häst, stall, bensin, tävling etc.

Angående topic så vet jag inte vad jag ska tycka. Klart det är den bästa vägen att gå, men det hade nog inte varit min väg... (kanske är det därför ett Lag-SM troligtvis blir höjdpunkten i min karriär ;)) Men åandra sidan så är det ju sådär det fungerar inom andra idrotter också. Ska jag återigen dra paraleller till "min" sport så var den stentufft psykiskt att vara 15-16 år och yngst och lägst på hackarskalan- man vågade aldrig göra något annat än sitt bästa, och det var väl så man utvecklades. De som inte pallar trappar ner eller lägger av. Trots allt är det tävlingsindivider som vinner till slut- så varför är det så fult att premiera stenhård satsning just inom ridsporten?

Jag har iaf skumläst det mesta i tråden nu och debatten kan ju ha blivit lite spännande sas... :p

Anyhow! Jag är övertygad om att metoden de tillämpar är absolut jättebra, iallafall om man är ute efter just att bli en tävlingsryttare och hävda sig på så vis. Att skaffa sig ett namn "först" om ni förstår hur jag menar.
Däremot är det ren fakta att många ryttare som har sina hästar på sådana ställen har stora svårigheter att sedan ta hem hästen helt eftersom varken hen eller hästen är vana vid att bara hen rider och gör vanliga dödliga misstag, kanske håller för länge i innertygeln eller vad som för bagatell. Börjar man för tidigt med ett sådant koncept vågar jag nästan lova (men bara nästan ;)) att mycket av grundkänslan man bör lära sig faller bort, jag har sett ryttare rida på hög nivå utan att ha känsla eller en bra etablerad grund och det gör att det krävs att de har någon annan som fixar till hästen åt de, antingen på mer regelbunden basis ett par ggr/vecka eller så varvas det i tävlingsuppehåll att tränare/beridare har hästen då.
Jag vill inte säga att metoden är fel för just nu behöver sverige bra ryttare som hävdar sig och vi behöver visa framfötterna internationellt i alla kategorier; ponny, junior, YR o senior men däremot tror jag inte att det konceptet håller hela vägen fram alla gånger.

Även om det här är ett lite internationellt koncept så får man inte glömma att t.ex. tyskland som någon skrev spottade fram bra beridare som bara ridit på det här viset har en helt annan skola i hur man lär sig, de sitter ju bara o blir longerade x antal timmar i början vilket ger en annan känsla direkt från början.
Om man kollar runt lite på resultat så kan man hitta att det här stämmer ganska bra när ryttaren/ryttarna fick hästarna, vad de gjort innan, vad som hände, när de hade hästen/hästarna o.s.v.

Men jag tror som sagt på konceptet men jag tror inte det är det enda viset att komma någon vart, jag vill sannerligen inte tro det! Och jag har det väldigt väl förspänt med att stå tillsammans med min tränare och nästan alltid rida med tränarövervakning, riktig träning 2-3 ggr i veckan för hästen, en jätteduktig tjej som hjälper mig att rida när jag inte hinner som ev. ska tävla min häst åt mig just för att det kan vara svårt med småbarn och jag tänker ev. erbjuda henne att försöka kvala till JSM 2011 på min häst om det går sig väl med honom.
Så man kan ju lätt säga att min häst har alla förutsättningar, han har tre ryttare varav en på GP nivå, en nystorhästryttare och så jag som fan känner mig som en barbapappa i sadeln :rofl: Nej men det blir nog bra. Så jag har väl en lightversion av den sortens verksamhet och det är jag väldigt tacksam för. Dessutom har jag köpt hästen av min tränare.
Så jag hoppas ju då att mitt upplägg för min häst också ska fungera!

Summa summarum; det går fortare att bli en etablerad tävlingsryttare men det är inte säkert att man blir en bra ryttare, jag säger inte att det inte går att bli det men man måste ha en rejäl hacka med BRA grundridning i ryggen annars kommer det fallera eller så blir hästen i stort sett bara stående på en träningsanläggning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka