Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Sv: Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Et inlägg i debatten!

Säkerligen kan man pumpa ut väldigt bra ryttare med denna modell. Dock får de med mindre medel mindre och mindre chanser och det är det som jag många gånger tror går hand i hand med och förväxlas jantelagen. Jag vet att det inte är detsamma men många gånger så behöver barn/ungdomar höra att man kan lyckas bra på andra sätt också.
Hur ska man få de utan medel att kämpa när det är de som har råd att åka i gräddfilen som får chansen? eller är det så att vi ska strunta helt i individerna och bara se till resultat?

Att jämföra med andra sporter är på ett sätt fel, självklart blir du bättre ju mer träning du får, EN MKT stor skillnad är att inom väldigt många andra sporter är det oavlönat jobb. Jag vet inte en enda tränare på ridsportssidan som ger gratislektioner:(
Det är himla trist med ridsporten och vi skulle gå i fronten odch leverera många fler duktiga ryttare om ngr skulle kunna tänka sig att hålla ngn friträning i veckan på regelbunden basis. Förstår faktiskt inte varför vi inte har det?

Jag är sambo med en fd tiokampare som tävlade på elitnivå. Ingen av hans tränare har ngnsin fått betalt, han själv tränade två helkvällar i veckan ungdomar innan vi flyttade. För dem är det aldrig snack om betalning då de dels vill ge tillbaka, dels tycker det är så otroligt roligt att få träna andra. Gratis "jobb" på tävlingar. Bodde i jämtland och for till Malmö under SM, listan kan göras lång och det var aldrig snack om betalt!? Då låg en av hans adepter som världsetta i sin gren och årskull.
Svärfar har tränat ungdomslandslaget i skidor och där är det också massor av timmar gratisarbete iform av coaching och träning. De ser det ju inte som arbete då det är deras intresse att ge tillbaka och träna barn och ungdomar.

Nej jag tycker att det är underligt att den känslan saknas hos ridsportsutövare, här tycks det främst handla om vem som ska få mest betalt.. väldigt mkt egoism.

Jag gillar inte den typ av industri som beskrivs här även om det levererar superryttare. Då handlar det inte om en ungdomsrörelse längre utan om de som har mest pengar. Tror inte det finns ngn helt vanlig familj som kommer ha råd att göra dessa satsningar. Vad händer med alla ridskoletjejer och killar?

Tänk vilken goodwill den ryttare på lite högre nivå skulle få av att ge tillbaka ngt GRATIS! Jösses, skulle få utrymme i både vanlig press och i fackpress, samt vad trevligt att jaga sponsorer till honom/henne!:)

Lite OT:o men jag har länge tänkt på detta fenomen och smått "skämts" då man talar om idrott här hemma då vi är så snåla med att hjälpa varandra inom ridsporten. Det är ngr eldsjälar till föräldrar och på föreningarna som sliter gratis med tävlingar mm men allt som oftast så lyser "tävlingsryttarna" med sin frånvaro av engagemang och intresse för annat än sina egna framgångar.

kl

Jag är absolut inte intresserad av att bli en färdig tävlingsprodukt som ska ut och prestera på banorna efter att ha blivit tillverkad i en gipsform utifrån någon annans redan färdiga mönster, och jag är övertygad om att det går att nå toppen även om man kör sitt eget race om man tar seriös tränarhjälp regelbundet, är målmedveten och ambitiös.

.

Vad är skillnaden då enligt dig?

Varför förutsätter du att man måste bli tillverkad i en gipsform utifrån någon annans mönster om man tränar mer regelbundet än vanligt och vad skiljer det ifrån regelbunden tränarhjälp? Din regelbundna tränarhjälp formar dig väl likväl utifrån sitt eget system isåfall?

:bow:

Det är väl som någon sa bara att kolla på andra sporter.
Inom friidrotten exempelvis så tränade vi tillsammans med tränare 4 pass i veckan och de övriga 5 passen tillsammans med vår grupp.
Nu var ju aldrig jag mer än medelmåtta på min gren men ja ni ser ju själva...vill man bli något och man har möjlighet så vore det ju kanon!

Sen är man väl allt bra avis och om de vinner så är det "bara för att de får så mkt hjälp"...men innerst inne vet jag att det inte är så...de kämpar lika mkt som en annan!

Hur mycket betalade du för den träningen?

kl

Däremot är det väl allmänt känt att det är motigare att nå toppen om man inte har pengar? Ridsport är i allra högsta grad en otroligt orättvis sport. Jag skulle ändå inte byta bort min bakgrund mot någon annan ryttares, har lärt mig så sjukt mycket genom att rida vad som helst som erbjuds i perioder och min målmedvetenhet till viss del kan bottna i att jag vet att jag måste kämpa för saker därför att jag inte har en fet plånbok

Som sagt nästan ingen inom ridsporten vill ge ngt tillbaka gratis. Framförallt inte de på högre nivå.
Hur många friidrottare tror ni vi skulle ha om det kostade minst 200 kr per träningstillfälle?
Visst finns det massor av ungdomar som sliter på ridskolorna mm men duktiga tränare instruerar inte gratis.
Jag vill belysa att jag nu tänker på barn och ungdomar som jag känner är de som är mest utsatta och inte har den möjligheten att påverka sin ekonomiska situation.
Hade ridsporten varit mer folklig så är jag helt övertygad om att vi hade haft betydligt fler framgångar även ute på tävling.

Senast ändrad:

Om jag inte missminner mig så tyckte ju den som intervjuades att det här konceptet krävs för att komma någon vart - och så kanske det är? Vad tror ni?

Jag tror att det är individuellt. Vilka förutsättningar man har från första början & hur man kan utvecklas på egen hand eller inte. Beror nog också mycket på inställning, självkänsla etc.
Men det är klart... Man måste ju tillföra saker också för utvecklas, frågan är om man behöver det i den grad som det nu pratas om? Det tror inte jag.

Jag gillar inte den typ av industri som beskrivs här även om det levererar superryttare. Då handlar det inte om en ungdomsrörelse längre utan om de som har mest pengar. Tror inte det finns ngn helt vanlig familj som kommer ha råd att göra dessa satsningar. Vad händer med alla ridskoletjejer och killar?

Hur menar du då? Skulle ridskoleelever ha bättre chans att bli framgångsrika om inte detta system fanns :confused:

Jag tycker det här är märkligt för att det finns ju alltid människor som kommer ha mer pengar än andra och om inte alla familjer har råd att göra en satsning så får ingen göra det, för i Sverige får ingen vara bättre än någon annan?

Jag vet inte men när var tävlingsverksamheten inom ridsporten någonsin en ungdomsrörelse :confused:

Jag är sambo med en fd tiokampare som tävlade på elitnivå. Ingen av hans tränare har ngnsin fått betalt, han själv tränade två helkvällar i veckan ungdomar innan vi flyttade. För dem är det aldrig snack om betalning då de dels vill ge tillbaka, dels tycker det är så otroligt roligt att få träna andra. Gratis "jobb" på tävlingar. Bodde i jämtland och for till Malmö under SM, listan kan göras lång och det var aldrig snack om betalt!? Då låg en av hans adepter som världsetta i sin gren och årskull.
Svärfar har tränat ungdomslandslaget i skidor och där är det också massor av timmar gratisarbete iform av coaching och träning. De ser det ju inte som arbete då det är deras intresse att ge tillbaka och träna barn och ungdomar.

Nej jag tycker att det är underligt att den känslan saknas hos ridsportsutövare, här tycks det främst handla om vem som ska få mest betalt.. väldigt mkt egoism.

Lite OT:o men jag har länge tänkt på detta fenomen och smått "skämts" då man talar om idrott här hemma då vi är så snåla med att hjälpa varandra inom ridsporten. Det är ngr eldsjälar till föräldrar och på föreningarna som sliter gratis med tävlingar mm men allt som oftast så lyser "tävlingsryttarna" med sin frånvaro av engagemang och intresse för annat än sina egna framgångar.

Så du menar att en idrottstränare inte har något annat jobb vid sidan om utan lever på inga pengar alls och ändå hjälper ungdomarna gratis? Eller är det så att dom har ett vanligt jobb och ägnar sin fritid åt att hjälpa andra? Dom måste ju få sin lön från någonstans antar jag?

De flesta tränare och tävlingsryttare inom ridsporten ger ju träningar och så som sitt arbete så är det ju inte lätt att göra det gratis för dom måste ju oxå försörja sig på något.

Fast det är klart när en häst kostar lika lite att köpa och hålla som en gympadress så kanske det kan bli ändring på det!

Visst finns det massor av ungdomar som sliter på ridskolorna mm men duktiga tränare instruerar inte gratis.
Jag vill belysa att jag nu tänker på barn och ungdomar som jag känner är de som är mest utsatta och inte har den möjligheten att påverka sin ekonomiska situation.
Hade ridsporten varit mer folklig så är jag helt övertygad om att vi hade haft betydligt fler framgångar även ute på tävling.

Fast det är nog inte ridskolorna man skall slita ut sig på för att bli en duktig ryttare utan hos en duktig tränare där man får rida som betalning.

Men jag vet faktiskt inte om ungdomarna idag är beredda att göra det för enligt min erfarenhet så vill dom bara rida och inte göra skitjobbet! Det är väl några enstaka exempel kanske men inte som när jag var ung för då var ju alla skitglada bara dom fick mocka eller borsta en häst. Efter det så gav det ena det andra om man bara höll ut men det är få som gör det idag! Dessutom oxå eftersom ingen vill eller ha lust att ställa upp med sin välutbildade häst gratis för att någon unge skall få rida så kommer det kosta pengar helt enkelt!

Ridsporten är otroligt folklig i Sverige om du jämför med många andra länder så nej det där stämmer inte.

Så länge sporten får statliga bidrag och resebidrag etc så anser jag att det är en "ungdomsrörelse" eller fel ord men pengarna går ju till att barn och ungdomar ska ha en möjlighet att komma ut.
Det finns ingen annan sport på junior/yr nivå där du nästan måste ha gott om pengar för att ha en chans.

Det handar absolut inte om att ingen får vara bättre än ngn annan MEN bara för att man har mer pengar betyder inte det att man är bättre. Det kan finnas betydligt större talanger som aldrig upptäcks pga att det kostar så mycket pengar.

Jag svävade iväg i mina inlägg, det är själva inställningen i ridsporten jag har svårt för. Att så få vill ge ngt tillbaka.

Jag tror absolut att folk kommer kunna lyckas med den metod som beskrivs men jag tror absolut inte att det är enda vägen till framgång även om den säkerligen går fortare.
Rättare sagt jag måste tro det annars kan ju 90% av alla de med ambitioner lägga ner om de inte kan ställa sig på lyxcamp.
Vad säger att inte Anna Andersson 13 år som rider på Mörrums ponnyklubb har precis samma drömmar och ambitioner som Carl af Toffeludden som bor på Toffeluddens slott med tre ponnier uppstallade på tävlingstall AB?
Om jag inte tror då kan ju Anna lika gärna lägga ner sina drömmar direkt.

Det jag ville säga med mina tidigare inlägg är inte att det är fel att de med medlen ska ta chansen utan fler hade fått chansen om fler ryttare kunde engagera sig lite mer ideellt. Det hade gjort stor skillnad.

Blev det luddigt?

Så länge sporten får statliga bidrag och resebidrag etc så anser jag att det är en "ungdomsrörelse" eller fel ord men pengarna går ju till att barn och ungdomar ska ha en möjlighet att komma ut.
Det finns ingen annan sport på junior/yr nivå där du nästan måste ha gott om pengar för att ha en chans.

Jag vet faktiskt inte VAD pengarna går till, men ibland läser man ju att ridsporten satsar på ungdomarna. Men vad det innebär har jag ingen aning om. Men så länge en häst kostar mer än en gympadress så måste du ju ha gott om pengar för att lyckas , eller inte vara helt utfattig iallafall.

Det stämmer visst att den är ofolklig om du jämför med andra idrotter.

Jag syftar på de ungdomar som bor hemma och inte har egen häst eller ryttare att vara hos.
Återigen varför kan inga ryttare ge ngt tillbaka? Varför ger andra idrottsutövare tillbaka gratis men inte ryttarna?

Självklart kan man ha inställningen att ingen unge ska få rida gratis men då tycker inte jag att man ska ta del av vare sig statliga eller föreningspengar.

Att de som arbetar och hjälper till i stall ska få rida gratis är det minsta man kan begära..
Men nu kommer vi in på ett helt annat ämne och det är denna villfarelse att unga ska slita häcken av sig för småpotatis för inte många ryttare betalar ngn lön.

Men det är en annan sak..

Man kan som ryttare ge tillbaka till sin förening kanske, iform av att hålla en clinic en helg per termin som inte kostar ngt? Eller kanske hålla ngr lektionstimmar? Det handlar ju inte om att låta ngn rida på deras hästar...
Det handlar om att sprida kunskap och kanske bry sig lite om de som inte har samma medel.. Så fler får chansen..

Jag har själv tre barn, jag har råd att hålla alla tre med häst om de vill ha, vi har råd att låta dem träna också sen om de vill så det är inte det att mina barn inte får chansen om de vill ha den utan..
Ja själva inställningen, själen i ridpsorten..
Vi talar i tråden om hur man kan lyckas och jag ville påtala att fler ( de med mindre pengar) skulle kunna lyckas om vi hade mer av den inställningen som genomsyrar många andra idrotter såsom skidsport och friidrott..

Jag tror absolut att folk kommer kunna lyckas med den metod som beskrivs men jag tror absolut inte att det är enda vägen till framgång även om den säkerligen går fortare.

Jag tror inte heller det är den ENDA vägen till framgång, det finns ju massvis med framgångsrika ungdomar som inte är uppstallade på träningscamp men däremot tror jag faktiskt att dessa ryttare blir bättre än dom andra rent ridtekniskt vilket naturligtvis lönar sig rent ridmässigt senare i livet

Rättare sagt jag måste tro det annars kan ju 90% av alla de med ambitioner lägga ner om de inte kan ställa sig på lyxcamp.
Vad säger att inte Anna Andersson 13 år som rider på Mörrums ponnyklubb har precis samma drömmar och ambitioner som Carl af Toffeludden som bor på Toffeluddens slott med tre ponnier uppstallade på tävlingstall AB?
Om jag inte tror då kan ju Anna lika gärna lägga ner sina drömmar direkt.

Klart man kan ha samma drömmar, det måste man ju ha men Anna kommer ju få kämpa betydligt hårdare än Carl af Toffeludden (:rofl::rofl:) och orkar hon det så är det en sak men det är ju många som lägger av pga dom inte orkar.

Dvs ponnyn/hästen står uppstallad på fullserviceanläggning, tränaren rider hästen x antal dagar/vecka + att ryttaren oftast rider med "tränarövervakning". (Och det finns fler anläggningar än denna, ingen nämnd ingen glömd).

Systemet är ingen nyhet i Sverige-även om jag inte sett annonser förut.

Annars menar jag att Light-versionen är vanlig. Ridande tränare som rider o utbildar hästen några ggr i veckan, eller underhåller en redan färdigutbildad häst.

Jag vet faktiskt inte VAD pengarna går till, men ibland läser man ju att ridsporten satsar på ungdomarna. Men vad det innebär har jag ingen aning om. Men så länge en häst kostar mer än en gympadress så måste du ju ha gott om pengar för att lyckas , eller inte vara helt utfattig iallafall.

Om du har egen häst ja men även där finns det ju en stor skillnad.
Tråden handlade om att lyckas och träning är ju en nyckel till framgång.
Ja hästen kostar betydligt mer men 4 pass i veckan a 200 spänn kostar en del det också, nu slipper de med gympadress pröjsa de pengarna.

Sen finns det ju en hel hög ridskoleelever också men det kanske inte finns ngn tävlingsryttare idag som rider för ngn ridskola/klubb längre?
Vi hade ju förmånen att få tävla även ridskolehästarna och det var helt fantastiskt!

Så du menar att en idrottstränare inte har något annat jobb vid sidan om utan lever på inga pengar alls och ändå hjälper ungdomarna gratis? Eller är det så att dom har ett vanligt jobb och ägnar sin fritid åt att hjälpa andra? Dom måste ju få sin lön från någonstans antar jag?

De flesta tränare och tävlingsryttare inom ridsporten ger ju träningar och så som sitt arbete så är det ju inte lätt att göra det gratis för dom måste ju oxå försörja sig på något.

Fast det är klart när en häst kostar lika lite att köpa och hålla som en gympadress så kanske det kan bli ändring på det!

Jag missade den första delen, var för snabb helt enkelt:D
Självklart jobbar de med annat, men man skulle inte kunna ge tillbaka till de på sin egen förening en timma i veckan alt en helg i månaden per termin, ja ngnting mm för att man jobbar med det?
Sen finns det ju en uppsjö av duktigt folk som ligger snäppet under och arbetar men som inte alls är intresserade.

Det här är en rätt stor fråga om man vill gå på djupet.

Senast ändrad:

Självklart kan man ha inställningen att ingen unge ska få rida gratis men då tycker inte jag att man ska ta del av vare sig statliga eller föreningspengar.

Vilka pengar talar du om som ryttare och tränare får som skulle berättiga ungdomar till gratis ridning på deras egenhändigt inköpta och tränade hästar som kostat multum i utbildning :confused:

Vilka pengar talar du om som ryttare och tränare får som skulle berättiga ungdomar till gratis ridning på deras egenhändigt inköpta och tränade hästar som kostat multum i utbildning :confused:

Jag har aldrig sagt att de ska rida på deras hästar. Att hålla gratisridskola på tävlingshästarna var inte tanken alls utan som jag skrivit innan,Gå via föreningarna..
Trro det skulle kunna bli förenat med livsfara att slänga upp dem på tävlingshästar i toppkondition!:angel:
Jag vet inte riktigt hur man skulle kunna fånga upp de som inte har råd med ridskola. När vi växte upp kunde man genom att vara skötare få rida gratis på måndagar. Så hade man inte råd med ridlektioner så var det möjligheten.

Tråden handlade om att lyckas och träning är ju en nyckel till framgång.
Ja hästen kostar betydligt mer men 4 pass i veckan a 200 spänn kostar en del det också, nu slipper de med gympadress pröjsa de pengarna.

Sen finns det ju en hel hög ridskoleelever också men det kanske inte finns ngn tävlingsryttare idag som rider för ngn ridskola/klubb längre?
Vi hade ju förmånen att få tävla även ridskolehästarna och det var helt fantastiskt!

Jo alla tävlingsryttare rider ju för någon klubb, det måste dom ju annars får dom ju inte tävla. Många klubbar är ju oxå ridskolor där man måste dra sitt strå till stacken genom ideellt arbete oftast genom funktionärsarbete på tävlingar.

Det kanske hade varit bättre att dom funktionärstimmarna hade gått till undervisning istället men alla bra instruktörer eller tävlingsryttare är inte utbildade och då får dom heller inte hålla några lektioner (iallafall inte på vår klubb)

Men faktum är att de flesta ryttare har ju lagt ner enorma pengar på sin egen utbildning genom åren och har helt enkelt inte råd att arbeta gratis.

Jag tänkte på förening/klubb med ridskoleverksamhet.

Självklart har alla lagt ner mycket pengar ,men man måste ju börja ngnstans eller hur? Om de ex skulle kunna ge en kväll i månaden så skulle det göra skillnad.
Vill föreningen inte ha deras hjälp så kan man ju inte göra ngt.
Vår förening hade väldigt fördelaktigt för tävlingsryttarna, bla betalade de licensen, fritt antal gratis starter på stor nationell flerdagars tävling med fina premier mm..
Men i stort ingen av ryttarna (framförallt de på högre nivå) kunde tänka sig att ens ge rabatt på clinic mm för funktionärerna.
Så fruktansvärt otacksamt kan jag tycka:(

Att jämföra med andra sporter är på ett sätt fel, självklart blir du bättre ju mer träning du får, EN MKT stor skillnad är att inom väldigt många andra sporter är det oavlönat jobb. Jag vet inte en enda tränare på ridsportssidan som ger gratislektioner:(
Det är himla trist med ridsporten och vi skulle gå i fronten odch leverera många fler duktiga ryttare om ngr skulle kunna tänka sig att hålla ngn friträning i veckan på regelbunden basis. Förstår faktiskt inte varför vi inte har det?

Tänk vilken goodwill den ryttare på lite högre nivå skulle få av att ge tillbaka ngt GRATIS! Jösses, skulle få utrymme i både vanlig press och i fackpress, samt vad trevligt att jaga sponsorer till honom/henne!:)

Vilken värld lever du i?

För att överhuvudtaget kunna ge en gratis-träning måste det vara gratis för tränaren att hålla träningen. Det är det inte inom ridsporten. Vem tror du betalar för ridhuset träningen hålls i? Inte är det kommunen i alla fall. Vem betalar för friidrottsanläggningarna? Jo KOMMUNEN. Det är en av de största anledningarna till att det finns gratisträningar i andra sporter. När kommunen betalar allt uppehälle och allt arbete som krävs för att ha fina välutbildade ponnyer på ridskolorna då kommer ridningen vara gratis.

Det är även kommunerna som låter eliten i andra sporter ha fina anläggningar. Vem tror du såg till att alla hockeyrinkar byggdes? Kommunen, vem betalade vaktmästaren? Kommunen. Vem såg till att isen spolades? Kommunen?

Vem ser till att det finns ett stall? Privat. Vem ser till att hästarna får mat? Privat. Vem ser till att stallet sköts? Privat. Vem ser till att hästarna sköts? Privat.

Börjar du inse ett mönster? Jag kan svära på 90% av den privata ridskolans ridavgifter INTE går till lön. Där har du anledningen till "avsaknaden av godwill". Någon måste betala hästarna. De är inte gratis.

Hade det funnits ett intresse från "massan" om att "alla" skulle ha möjlighet att utveckla sin ridning även utan hade vi haft det tyska systemet med beridarelever och beridare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka