Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Sv: Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Haha, huvudet på spiken :p
Jag erkänner villigt att jag inte vill att någon annan ska rida min häst bättre än vad jag gör. Om min häst går bättre med någon annan, vad är det då för mening med att jag tävlar honom :confused: (Ja, jag inser att detta inte är ett konstigt sätt att se det på. Men det är så jag känner!)
Hur min tränare rider min häst bryr jag mig inte om, det viktiga är att h*n kan hjälpa mig att rida honom bättre!

Men så länge du inte är bäst i hela världen så kommer det att finnas någon som gör det bättre än dig.

Annars kan vi ju alla som rider under elitnivå sluta tävla, för det är ju troligt att våra hästar skulle gå bättre med någon av världens bästa ryttare. Min häst hade iaf garanterat gjort det!

Om de hade gjort det hela tiden ja - och om de hade varit intresserade av att rida honom. Jag tror inte att några av de bättre ryttarna skulle ens titta åt min lilla skruttponny :p

Jag tycker nog att helhetskonceptet är bra i sig men det är ju faktiskt så att man på lite lägre nivå kan bli bäst , med rätt häst för att tränaren sitter och rider, visst påverkar det. Men ska man rida på allra högsta nivå ( gp) så funkar det inte utan talang...

Jag är inte född i en familj med massor med pengar, jag har inte haft någon beridare på mina ponnyer. Men jag har ändå varit med i ponny eliten både på c ponny och d-ponny. Jag har köpt billiga ponnyer för nästan inga pengar alls.

Jag tränade för tränare en gång i veckan under alla år. Inte ens en utbildad tränare, hon tog 250 kr/ träning..

Däremot blev det svårare på storhäst, jag var inte helt rätt i tiden och haft otur med skadade och sjuka hästar... Men det hade kunnat gå absolut.

Jag var också så som Gabby_Ossy var när jag var mindre, ingen skulle rida mina hästar bättre än vad jag kunde. Men man kommer till insikt när man blir äldre. Nu ser jag det som en kick när min tränare rider och jag ser så bra det kan vara, då tränar jag på ännu mer:p

Gratis träningar är ju i stort sett omöjligt, är man ryttare som försöker leva på hästar så får man ju vända och vrida på varenda krona för att få pengarna att räcka och då behövs precis alla inkomster..

Nu har jag inte orkat läsa mycket i tråden men själva modellen är jag för, när det kommer till ridningen.
Det är inget fel i att ha bra lärare och undervisning, tror det är bra för både häst och ryttare.

Vad jag dock blir oroad över är om det inte ingår "allt annat" som tillhör att ha häst, skötsel, mockning, intag och utttag av hästar, och tusen andra småsaker som då kanske inte ingår i denna stora anläggning för ryttarna? (behöver dom sköta sin egen häst och till viss del andras eller kommer dom bara och rider?)

Jag tycker det är en bra modell, OM det ingår mycket skötsel också, gärna såklart i form av utbildning inom det också, eller nån slags övervakning så att det ocskå blir till en bra standard.

Tror man behöver se helheten, att det är absoltu jättebra att ha tränare nära som i modellen, men även att då se till att alla sktsel kunskap ingår.

Nu upprepade jag mig nog men tycker den aspekten är väldigt viktig i att vara ryttare ocskå.
Hur kan man annars få en helhetsbild av själva hästen, det är ju ändå den man rider på!

Jag tror inte det är en förutsättnign för att lyckas att amn rider enligt modellen, men självklart hjälper det.

Det mer man tränar (för BRA tränare) det mer lär man sig ju, och att lära sig är aldrig dåligt!

Det är ofta "ofint" att göra vad som är bäst för sig själv i Sverige, även om det inte är på bekostnad för någong annan! (för då kunde jag förstått att det är en sån attityd, men ofta är det ju dåligt attityd mot att se efter sig själv även om det inte skadar någon :/ )

Där jag jobbade så ingick allt. Man ringde bara o sa "idag tänkte jag komma och rida om det passar". All annan skötsel stod vi som jobbade för; mockning, in & ut, fodringar, rykta, göra iordning o fixa, spola, verkligen ALLT. Vi skrittade ut hästarna de dagarna de inte jobbade eller promenerade med dom. Så egentligen behövde de bara komma ner till ridhuset färdigklädda för att träna och sen gå. Men de flesta pysslade ju självklart med sina hästar och gjorde iordning etc.

Jag tror nog att de flesta (i Sverige iaf) gör i ordning sin egen häst även om de står på exempelvis det stället du jobbade på.

Men jag tror kanske inte att de som står uppstallade på det viset rider sin häst varje dag eller åker till stallet varje dag, utan man åker dit de dagar man själv ska rida. Det där "skitgörat" runt omkring är vä det man betalar någon annan för att göra? ;)

Där jag jobbade så ingick allt. Man ringde bara o sa "idag tänkte jag komma och rida om det passar". All annan skötsel stod vi som jobbade för; mockning, in & ut, fodringar, rykta, göra iordning o fixa, spola, verkligen ALLT. Vi skrittade ut hästarna de dagarna de inte jobbade eller promenerade med dom. Så egentligen behövde de bara komma ner till ridhuset färdigklädda för att träna och sen gå. Men de flesta pysslade ju självklart med sina hästar och gjorde iordning etc.

Guuuud Vaaa skönt :bump: Så vill jag oxå ha det, efter 30 år är man trött på allt skitgöra ;) Jag kan borsta och göra iordning själv men när jag blir gammal så är det precis såhär jag skall ha det :)

Ffa är det väl den utbildningen/ridningen man betalar för skulle jag påstå... ;) Men allt ingår lixom haha :)

Men då ska man ju ha en exceptionell talang och tur för att lyckas- innan man som du kanske gjort sig ett namn och kan få tag på trevliga hästar ändå. Det är ju det som ger en viss "orättvisa" inom ridsporten- talang räcker inte alltid, nånstans måste man ha pengar, engagerade föräldrar etc för att ta sig fram.
Min morbror red VM i fälttävlan på en häst han köpte som föl för pengar han lånat av sin farmor. (typ inga pengar alls). Och kom defintivt inte från en familj där hästar fanns på kartan egentligen. Efter en sån lyckträff och med hårt jobb kan man ta sig till toppen ändå.
Men vi vanliga gör ju kanske inte det.

Hmm ok, ja alltså, om man inte redan har haft en situation där man under lång tid nog har fått ta hand om "skitgörat" så lär man sig ju aldrig hur man faktiskt tar hand om en häst!

Det är ju inte bra, soms agt, jag är allt för träning på hög nivå och under bästa förutsättningar, men tycker det ska finnas en helhets syn liksom, inte missa viktiga saker som vad för foder man bör ge och hur, skötsel etc. (mer än att bara borta och tränsa etc.)

Som sagt, jag ser det inte som en dålig modell, men då ska det ingå att man lär sig skötsel också :)

Vad jag inte gillar dock är "tvärt om", när folk tycker man är "självisk/annat negativ" bara för att man kanske har eller skapar tillfällen där man satsar på sig själv! (genom tex. bar hästar utbildning etc.)

Väldigt ofta är det ju nån slags grej i sverige, att sånt är "fult", liksom att spendera på sig själv eller att ha det lyckat.

VEm ahr inte hört attityden från folk att bara för att man kanske lyckats inom det man gör, ja då måste man ju köpt sig till det ungefär :/.
TAlang och kunskap går ju inte köpa genom pengar på ett sånt sätt, det tar ju eget jobb liksom och i och med det så spelar det ju ingen roll om man använder modellen fast skötsel fattas, för själva ridningen är ju ändå personens 'egna' även om dom fått bra träning etc.

Men som alltid är 'mittenvägen' bäst ;)

Fast de som idag har häst enligt den modellen att de står på anläggning och tränas ordentligt av meriterade ryttare har ju oftast haft häst innan och så, de kan ju men de behöver inte så varför göra det lixom?
Jag tycker dessutom det är en bra grej (till skillnad från många andra) att man kan åka iväg och jobba på sådana ställen (om än svart) för man får så sjukt mycket träning! Jag red inte oövervakad ett endaste steg. Så jag fick väl det bästa av två världar antar jag ;)

Problemet i sverige är som du säger att det är fult att ha det "bra", men egentligen kan man väl se det som så att de som nu inte har så mycket talang men har råd; det är väl bättre att de sätter sina hästar på en sådan modell för att det ska bli bra? Att de lyckas tävlingsmässigt är bara en bonus, och långt ifrån alla som har det så tävlar ju.

Jag skulle gärna ha det så och hårdträna men det fungerar inte. Jag har tur ändå som står ihop med min tränare, idag red hon min häst medans jag skrittade av hennes och det är ju asbra att det funkar så bra. Vi hjälps åt mycket med det mesta och jag är evigt tacksam över att jag får så mycket hjälp, annars skulle det aldrig gå. Jag hade talang en gång i tiden men efter mycket hästlöshet etc har den hamnat på glid :p Vi får väl som när eller om jag ens hittar den igen haha. Som det är nu har jag dåligt samvete över att ha en häst med all kapacitet och jag känner mig mer eller mindre asdålig hela tiden så nu skulle jag lätt betala för allt extra känns det som, för bådas skull.

Jaha jag tänkte att det kanske blir så att yngre tonåringar som itne haft tid att ha nog erfarenhet av att sköta själv innan står där, men det kanske är lite äldre, och om dom redan har erfarenhet ser ajg inget fel i att "bara åka och rida" och lämna allt annat till någon annan!
Om man vill det och hästarna sköts bra så gör det ju inget :)

Håller iof. med om att om man inte kan nog men har råd så är det ju positivt också om dom då iallafall står så, då kan dom ju lära sig om dom vill, och hästarna får det bra iallafall.

Känner igen det där med att ha haft talang men sen 'slappat till' under flera år :/

Men undrar hur många sånna här stall det finns egentligen,s om verklgien är av topkvalité med tränarna etc.?

Jag har ett sånt här där jag bor på mindre skala, finns fullskötsel och att dom rider och gör iordning etc. och tränare...är bra tränare iof men känns ädnå inte riktigt som den modellen. (vet inte varför haha, är nog att det inte är högt nog profilerade tränare där i mitt tycke)

Slit är ju faktiskt det som räknas med vad är det nu man säger, 98% slit och 2 % talang :p
Mina föräldrar har ju varit engagerade och sen har jag köpt hästar genom hästhandlare, samarbetat med dem och fått tag på bättre hästar därigenom. Men vi var 4 ryttare som red i elitlaget på ponny och red lag-sm och så, alla red på egenutbildade ponnyer. Victovie på buke har utbildat ett par ponnyer till SM-nivå. Så det går med mycket slit.

Både du och Victovie är ju riktiga inspirationskällor! Ni är verkligen duktiga och fy vad ni sliter och är duktiga! Kom ihåg när V hade praktik där jag jobbade, sjukt kul att se någon rida som hon. Man ser hur det oosar talang. Jag kanske borde skänka min häst till någon av er :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka