Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Sv: Vad krävs det för att "bli något"? Funkar det på egen hand eller...

Svar tvà dà ;)

Om elitsattsning pà ponny et jag egentligen inget om och är inte direkt interriserad, men i alla andra idrotter sa satsas det tidigt.

Vad var det jag skulle skriva...

Jo beridare, nä det stämmer vi har alldeles för lite dàliga beridare i Sverige och har alldeles för mànga ridlárare som lär ut saker de själva inte kan. Mestadelen av ridning och tráning i Sverige hàller en làg nivà, inte för att jag vill säga om det är bra eller dàligt att vara en skogsyttare pà sitt varmblod är inte fel, man fàr umgàs med de mest fantastiska djuret - Hästen - och det ger mànga människor lycka. Men ur ett távlingsperspektiv ger det noll och zero :grin:

Ridning ár en speciell sport eftersom det handlar om tvà individer som skall arbeta tillsammans i harmoni, en dans där bàda dansarna màste villja dansa...

För att rida 8 - 10 hästar om dagen behöver du en god fysik men framförallt ett vältránat psyke, det är hàrt för kroppen men det svàra är att behàlla hummör, villja, tàlamod och konsentration för att TRÄNA 8 - 10 hästar om dagen. Det är en stor skillnad mellan att rida en häst och träna dem.

Det finns mànga duktiga ryttare som aldrig blir duktiga tränare. Nâgot som det alltid kommer att vara en brist pà är duktiga (häst) tränare, beridare.
Dessutom blir det pà nàgot sätt fel när en "ryttare" och inte en "häst tränare" skall lära ut ridning. Eftersom en ryttare bara lär ut "ridning" och inte hur man skall träna en häst. Vilket gör eleverna till ryttare utan kunskap om hur man skall träna en hást.

Jo beridare, nä det stämmer vi har alldeles för lite dàliga beridare i Sverige och har alldeles för mànga ridlárare som lär ut saker de själva inte kan. Mestadelen av ridning och tráning i Sverige hàller en làg nivà, inte för att jag vill säga om det är bra eller dàligt att vara en skogsyttare pà sitt varmblod är inte fel, man fàr umgàs med de mest fantastiska djuret - Hästen - och det ger mànga människor lycka. Men ur ett távlingsperspektiv ger det noll och zero :grin:

Ridning ár en speciell sport eftersom det handlar om tvà individer som skall arbeta tillsammans i harmoni, en dans där bàda dansarna màste villja dansa...

För att rida 8 - 10 hästar om dagen behöver du en god fysik men framförallt ett vältránat psyke, det är hàrt för kroppen men det svàra är att behàlla hummör, villja, tàlamod och konsentration för att TRÄNA 8 - 10 hästar om dagen. Det är en stor skillnad mellan att rida en häst och träna dem.

Det finns mànga duktiga ryttare som aldrig blir duktiga tränare. Nâgot som det alltid kommer att vara en brist pà är duktiga (häst) tränare, beridare.
Dessutom blir det pà nàgot sätt fel när en "ryttare" och inte en "häst tränare" skall lära ut ridning. Eftersom en ryttare bara lär ut "ridning" och inte hur man skall träna en häst. Vilket gör eleverna till ryttare utan kunskap om hur man skall träna en hást.

Något jag har försökt säga många gånger men aldrig lyckats... Du har satt ord pmina tankar!:bow:;)

Angående ämnet så går det att ta sig till elitnivå under junior/YR tiden (EM) utan att ständigt bevakas av tränare... Även utan att ha tok mycket pengar. Det är sen problemen kommer. Det är ett stort steg att ta sig in i eliten som senior och det är där som många yngre ryttare försvinner... Kanske har de inte viljan, kanske saknas det pengar, stöd eller talang...

Fast det känns ganska orealistiskt i o m att det kostar en hel del att tävla internationellt även om man får en del bidrag etc. Det handlar ju inte bara om att kvala och så utan även att ha råd att åka.
Blir lite likadant med folk som tror att man kvalar till unghäst-VM och det är lika mycket hjälp där som till större mästerskap medans det egentligen är så att man pröjsar allting själv.
Sen beror det helt på ryttaren om det går utan "extrem" tränarhjälp, en del kan ju slå som J/YR över en natt sas utan någon riktig ridning i ryggen.
Men självklart blir det tuffare och svårare som senior, inte tu tal om det!

Jag tycker man kan se det från två olika sidor, det finns ingenting som säger att man inte kan klara sig lite mer själv etc men det är de ryttare med mest känsla och riktig talang som lyckas, sen är det lättare för de som har det lite mer ekonomisk förspänt att kunna ta sig dit hyffsat fort utan att det sitter i ryggraden, om någon förstår hur jag menar. Menar inte att det ska låta illa men så tycker jag det "känns".

Senast ändrad:

BAL, du som är juniormamma och inte miljonär, hur tycker du det ser ut rent konkurrentmässigt? Känner du att ni i erat team skulle behöva ett sådant upplägg som i artikeln, eller känner ni att det kan gå ändå?

Man måste ju inte stå uppstallad på en sådan anläggning utan man kan ju ta hem en tränare som rider igenom hästen ett par dagar i veckan och har lektioner ett par dagar i veckan och så rider man själv ett par dagar i veckan. Då blir det ju ändå träning 4dgr i veckan och har man tur kan man komma undan med säg 1400-1600 i veckan (ja jag vet det är INTE lite pengar) det kan ju gå om man är 2 arbetande föräldrar och kanske inte har mer barn som det skall satsas på.

Vad vet du om mina pengar i madrassen? ;)

Skämt åsido, att kunna ta nationella placeringar är ju möjligt även om man inte har upplägget som vissa har. Däremot så tror jag aldrig att man kommer att kunna ta sig till A-final och placera sig utan rätt ponny och rätt förutsättningar träningsmässigt. Nästan alla som ligger i topp i Sverige har antingen föräldrar som kan hjälpa till med tillridning eller tar mycket hjälp. Desstuom har de oftast förmånen att kunna låna hingstar (eget stall) eller har råd att köpa dyra ponnyer från Tyskland (framför allt).

Vi har haft turen att hitta tränare som vi trivs med och som finns "nära". Där har vi möjlighet till både "tillridning" och träning och det varierar lite hur mycket någon annan rider (då handlar det om folk som är utbildade och har papper på sin kunskap). Det kostar ju en del, men vi står ju i buschen med våra hästar för det mesta. (Dvs har inte tillgång till ridhus hemma och inte jätteflådigt i stallet). Självklart skulle det säkert hjälpa att träna mer, men hur ska man ha tiden att skjutsa + att det kostar multum. Men visst mår både ponnyn och hästen bra av det här upplägget.

När vi letade D-ponny sade vi att vi tänker inte lägga "hur mycket som helst" på en sådan. Vi fick leta länge, för de som fanns i Sverige som gått nationellt kostade för mycket (tyckte vi - säljarna tyckte att de hade rätt prisläge). Nu letade även vi utanför Sverige, men köpte ingen "topp-ponny".

När det gäller juniorer på stor häst så tror jag att det handlar om väldigt mycket pengar! Jag häpnar över vilka hästar som köps...

Sedan är det numera väldigt vanligt med stora bussar med all sköns finesser - vad kostar inte det?

Senast ändrad:

Skojja inte! Minst 500'000 för en junior/YR-häst känns ganska magstarkt... Med tanke på att sverige ändå inte är så framme i övriga Europa... Eller att köpa en GP-häst som "bra juniorhäst" finns också. Crazy. Låter väl som om jag bara är avis haha men det är jag faktiskt inte, jag har det grymt väl förspänt också med bra häst, står med tränaren, har en duktig tjej som hjälper mig o rida när jag inte hinner etc. Har dessutom jobbat på stället som artikeln handlar om så jag ser det från båda hållen.
Men just priserna på en mästerskapshäst för J/YR är helt crazy.

Men det finns ju ändå en marknad för dessa hästar :crazy:

Nu tror jag väl att det allmänna ekonomiska läget gör att det är billigare både i Sverige och Europa, men det är ju ändå groteskt mycket pengar det handlar om både när det gäller ponny och juniorer. Först ett dyrt hästinköp och sedan kanske då modell "fullservice de luxe", jag blir förundrad över att det ändå finns en marknad för detta;).

Jag blir förundrad över hur mycket folk är villiga på att satsa på sina barn för kanske ett eller två år. Det finns ju flera som köper en ny ponny för sista ponnyåret eller en stor häst för enbart junioråren.

(Fast skulle jag vinna 74 miljoner på Lotto så skulle jag nog också satsa ordentligt:p)

Det verkar som just junior/ponnyelitföräldrar är en mkt köpstark konsumentgrupp :angel:...här i mina trakter håller en J/YR-familj på att uppföra en anläggning till det facila priset av -i runda slängar- 30 miljoner :eek: :crazy:
Man får för deras skull hoppas att ungen inte tröttnar på hästeriet :p

Jag läste om det på barnets hemsida (jag tror att jag menar samma som dig nu). Jag är dock fortfarande förundrad över var folk "hittar" alla dessa miljoner...

Fast vem vet, hade jag råd kanske jag också skulle dra igång dylika projekt och köpa GP-hästar till mina barn.

Skojja inte! Minst 500'000 för en junior/YR-häst känns ganska magstarkt... Med tanke på att sverige ändå inte är så framme i övriga Europa... Eller att köpa en GP-häst som "bra juniorhäst" finns också. Crazy. Låter väl som om jag bara är avis haha men det är jag faktiskt inte, jag har det grymt väl förspänt också med bra häst, står med tränaren, har en duktig tjej som hjälper mig o rida när jag inte hinner etc. Har dessutom jobbat på stället som artikeln handlar om så jag ser det från båda hållen.

Jag förstod inte av inlägget om du tror eller inte tror att bra juniorhästar kostar 500 000. Så jag svarar som om du inte trodde det.:)

Flertalet av de topp 10 ponnyerna i sverige kostar mellan en halv och en miljon. Vad jag vet har priserna inte gått upp över en miljon för en ponny.

Men hästarna kostar både mer och mindre om man vill hävda sig. En bra msvB häst kostar vad jag vet runt 250 000. De som placerar sig i regional msvb. Sen ökar ju priserna med hästens kvalitet och utbildning. Tror ingen av de som gick A-final på både J/YR SM och hade gått med tidigare ryttare kostar under 500 000. Börjar ju komma fler och fler som kostar 1-2 miljoner.

Jag vet ju hur prisbilden ser ut och man kan man ju konstatera att dressyr går mot en mer och mer "pengasport" där du inte kan komma någon vart utan täta föräldrar alt. vara en sådan ryttarbegåvning så att folk gärna låtar ut sin ponny/häst till dig (få förunnat).

Vilka pengar det handlar om: Först ska du ha råd med en ponny/häst som räcker till kapacitetsmässigt och sedan ska du ha råd att helst stå uppstallad hos din tränare för att få ut mesta möjliga ur hästen ifråga.

Vill bara tala om att det går att lyckas även om man inte har miljoner i madrassen, bästa ponnyn, står uppstallad på "tävlingsfabriken", har kunniga föräldrar, eget ridhus....
Min dotter tävlar ponny och vi har den hemma - utan ridhus, åker två dagar i veckan till tränare, resten rider hon självständigt. Hon har inga föräldrar som kan hjälpa henne att rida till eller träna men det har gått bra ändå. Så ge inte upp bara för att ni inte har råd att stalla upp på "tävlingsfabriken".

Jag har inte gett upp;) Men jag är realist... Exempelvis så är jag ganska så säker på att er ponny kostade mer än den vi har. Men det är ju ett val vår familj har gjort och inget jag hänger läpp för.

Senast ändrad:

Det kan hända att den kostade mer det har jag ingen uppfattning om.... - men det är fortfarande ingen superponny. Man kommer långt med känsla i ridningen och föräldrar som ställer upp också. Sen kan inte jag svara på om det kanske skulle ha gått ännu bättre om ponnyn och ungen till viss del var uppstallade på "tävlingsfabriken" men vi skulle inte ha valt det ändå även om vi haft möjlighet....och det säger jag inte för att vara avundsjuk...var och en väljer hur man vill göra

jopp jag vet o e insatt i priserna, det betyder inte att jag tycker det är en vettig prisklass ;) en del tar ju ännu mer för ännu icke färdiga hästar, typ 100'000/år på hästen, dvs en 6åring för 600tkr.
det jag tycker är att för många ändå hakar upp sig på junior o YR-åren och tycker det känns hopplöst för det är knappast vem som helst som kan köpa en mästerskapshäst nu för tiden.
sen tycker jag en mvs b häst inte ska behöva kosta så mycket, långt ifrån alla är direkt superhästar, okej om stiger lite mer anmärkningsvärt upp till st george men msv b är något som nästan vilken häst som helst med rätt förutsättningar ska kunna gå.
men som sagt, jag är haj på vad hästar kostar... ;) säkert mer haj än många här haha!

Det finns ju ett samband: För att komma "långt" (om det nu är det man eftersträvar) så måste man för det första ha en ponny/häst som är BRA. Kanske ingen superduperponny för nästan en mille, men det går definitivt inte att komma med en ponny/häst från skogen som man inhandlat för 50´. De flesta som på något sätt satsar på mästerskap på ponny/Jr/YR köper ju oftast en häst/ponny som någon annan ridit mästerskap på, iaf om man satsar på landslagstrupp tex.

Jag säger inte att det är fel, det är ett val alla inblandade vuxna själva måste ta. Men som Breccia_ skriver så är det många som hakar upp sig på att de måste ha snabba framgångar tidigt.

Jag håller med om att för att nå den absoluta toppen behövs en lite dyrare ponny.
Min ponny från ett skjul inhandlad för 30´ skulle med riktig satsning kunna gå SM, men någon EM-trupp skulle han nog inte ha en suck på, inte ens om vi stått på "tävlingsfabriken".

Det kan ju vara så att eftersom ponnytiden är så kort så har man "bråttom" det går ju knappast att hinna med att utbilda sin ponny själv och tävla mästerskap innan man fyllt 16....
Mitt första svar var inte riktat bara till dig ;) det var mer allmänt

Nej, det går ju oftast inte att hinna med det själv - även om hur många som helst lever i drömmen att hitta en billig ponny/häst, kunna utbilda själv, rida mästerskap (helst EM) och sedan kunna sälja dyrt till någon annan ryttare.

Men frågan är om man blir lyckligare om man rider EM som ponnyryttare än om man får framgångarna senare i livet? Tyvärr är väl grejen att det är lite enklare att bli mästerskapsryttae på ponny/jr, sedan krävs det både mer av ryttare och dyrare hästar för att komma ifråga.

Jag läste senast i dag om en ryttare som "lägger av" med ridningen ett tag trots att denne varit landslagsryttare och ridit EM. Nu var det inte dressyr det handlade om, men det finns ju även dressyrryttare som lägger av efter ponny/jr-tiden.

kl

Jag tycker att detta system är jättebra. Jag har jobbat i ett stall i Tyskland som hade detta system (väldigt vanligt i Tyskland). Det var inte bara elitsatsande ryttare utan vi hade allt från ryttare som tävlade på högre nivå på fina hästar till några tanter som red hellre än bra på normalbegåvade hästar.

Självklart kommer man längre om man får hjälp kontinuerligt. Jag håller med många andra här i tråden om att det här i Sverige är lite "fult" att ta hjälp, framför allt att låta någon rida hästen. Jag tror att det ofta är att folk är rädda att någon annan ska rida hästen bättre och att illusionen att "bara JAG kan rida MIN häst för den är så fruktansvärt svårriden" ska spricka.
Jag räknar med att min häst ska gå bättre om min tränare sätter sig upp. Gör den inte det börjar jag nog fundera över att byta tränare.

Det är mycket lättare att lära sig rida på en väl utbildad och genomriden häst. Där dina hjälper får den effekt du vill. Varför skulle en ryttare som tragglat själv med en halvtaskig häst med sådär resultat vara bättre på att utbilda en yngre häst än en ryttare som ridit bra på en välutbildad häst (och sedan oftast har fortsatt träningshjälp)?

En aspekt som ingen annan har tagit upp är säkerhet. En välutbildad och välriden häst är betydligt säkrare än en dåligt utbildad. Med ett vakande öga från en erfaren tränare som är bra på att läsa hästar skulle många olyckor kunna undvikas. Framför allt vad det gäller yngre, oerfarna, övermodiga ryttare. Dessutom är denna typ av uppstallning/träning oftast ett helhetskoncept och du kan få hjälp tex med att köpa en lämplig häst. Ska du stå kvar och betala x antal tusenlappar i månaden så lurar tränaren förhoppningsvis inte på dig en häst som du inte sedan reder ut.

På frågan om man kan lyckas ändå. Klart kan man det. Men kanske inte på ponny/som junior/YR. En vän till mig har tagit sig till högsta elitnivå utan att ha det så väl förspänt med pengar och hästar som ung. Vederbörande har dock fått slita många år utomlands, ridit massor av hästar, haft arbetsdagar som de flesta aldrig hade stått ut med. Så visst med talang och extremt mycket vilja så går det.

Det är roligt att så många antar att alla som har fina hästar och lyckas bra inte har någon talang utan bara lyckas för att de har det så väl förspänt. De som kanske inte rider så jätteväl lyckas naturligtvis bättre än om de hade försökt själva, men för att komma till toppen krävs faktiskt arbete även av den som har en fin häst och en bra tränare. Men visst jag känner de som har placeringar i svår klass som nog inte hade haft det om inte tränaren hade ridit igenom hästen kvällen innan.

Till slut angående debatten med gratis tränare. För att lyckas på högsta nivå behöver man ha ett flertal bra hästar i träning och åka på meeting nästan varje helg. Detta går inte ihop med ett vanligt arbete. Någonstans måste pengarna komma in. De flesta som arbetar med hästar arbetar bra mycket mer än 40h/vecka. När ska man då ha tiden för denna kväll i veckan? Sedan tror jag inte att det är så många som är aktiva på högsta nivå i andra sporter som fungerar som tränare samtidigt. Skillnaden vad gäller andra sporter är att den aktiva karriären slutar tidigare för många än för ryttare. Här finns många som är aktiva i eliten långt över 50.

Sorry, det blev lite långt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka