Fast många unghästar (5, 6, 7 år) går inte alls bra. Förvisso hög kvalitet på många hästar, men inte riktigt mogna för uppgiften vilket ofta visar sig i för kort form, orolig mun osv osv.
Personligen tycker jag att unghästtävlingar kunde slopas, faktiskt. Det är sällan någon rolig syn, även om det så klart finns många fina väl utbildade hästar också. Men för somliga hästar går det för fort.
Jo jag håller med, man blir inte glad av det.
Men det är ju samma hästar, med samma ryttare och samma tränare och samma domare som sedan går hög dressyr så det är ju en del i problemet.
Eller inte en del av, det är ju exakt samma problem, bara några år tidigare på problemet. De är ju fortfarande inte ens alltid tonåringar när de vinner stortävlingar sedan.
För mig hänger det helt och hållet ihop, hela attityden, från bilder med "gulliga" föl som dressyrtravar, till femåringar som visas i kort form på unghästtester och vinner, till själva slutpunkten i den här (numera korta) utbildningskedjan som väl är den vi diskuterar.
Där det egentliga "problemet" som diskuteras är att publiken inte ger 90% när domarna gör det, utan är snåla (och tydligen elaka och borde skämmas eller ngt enligt en krönika)
Helt ärligt trodde jag att jag diskuterade med personer som bara älskar att se en femåring gå supersamlat i dressyrstudstrav, med bara åååh så fint och talangfullt.
(Den som jag tycker faktiskt, av de glimtar jag får, en vacker dag kanske jag vågar se en dressyrtävling igen
, börjar se bättre ut, med Carl Hester, Charlotte Dujardin och Ingrid Klimke (som sagt, hon red en nära riktig! trav
i ett dressyrprogram och vann, vilken chock att se!.)
(även om iofs det väl finn statistik på att det är färre vinnare av unghästtester än man skulle kunna tro som sedan är bland de bättre? Något om att många unga pressade talanger försvann? Jag skummade det bara.)