Jo bra förklarat, men mer frågor
. Man, eller jag, tänker ju också som så att om de nu har så mycket mer talang och är så mycket bättre naturlig balans och ryttarna tillbringar hela livet med att rida hästarna, varför ser det inte bättre ut
. Så som folk här i tråden beskrivit om piaffer som inte håller ihop eller hästar på GP som inte orkar utan dippar bakom lod osv. Tänker att ridkunskapen hos de verkliga experterna borde ju inte försvinna.
Rent teoretiskt sett borde då allting se fantastiskt ut, inga trianguleringar i piafferna osv (numera kanske det inte längre ser ut som att halva rörelsen sitter i bogens muskler dock), även om inte på ett sätt som jag personligen tycker är vackert eftersom jag gillar återhållsamt och elegant snarare än showigt och sprattligt. Jag älskar som sagt framför allt att se en "normal" trav som grund med passage och ökningar som syns. Nu känns det som att de rider passage hela varvet runt (vilket såklart är meningen och kanske rent av ett krav iofs men inte speciellt vackert.).
Såg att ett ”inte” fallit bort i min text ovan. Att en häst som
inte är i balans vill ha fötterna nära marken. Dvs blir markbunden pga obalans.
Självklart kan det bli ökad spänning för både ryttare/häst på tävling. Hästen kan inte vara lösgjord i spänning mentalt som fysiskt.
Ryttarna kan också välja att rida upp hästen tuffare mot handen så underhalsen spänns och man får mer frambensgest. De kan också välja att rida upp till handen tuffare för att minska risk för att hästen reagerar på ngt, tappar takten etc. Och en del använder tyvärr tyglarna lite som handtag och drar sig ner i sadeln, oftast omedvetet så klart. Självklart är det enormt svårt att sitta på de riktiga gångartskanonerna. De flesta av oss vanliga dödliga hade väl skumpat av.
Men då förlorar man både lösgjordhet och bärighet.
Rider du med 3:e nackkotan högst kan du inte få en bra piaff, eller vad jag personligen tycker ens är piaff. Biomekaniskt måste vissa saker ske i hela hästens kropp för att samling ska funka. För mig är det lite så där som när man får godkänt på en halt om hästen inte ens stått still. För mig är piaff en piaff och om inte det som utgör piaff görs så är det för mig inte en rörelse som ska få godkänt. Piaff ska ju vara samlad trav på stället. Hade man haft såna enorma taktmissar, dubbeltramp, formmissar, tappad bjudning etc i andra travrörelser hade det dömts ner enormt mycket mer. Plus att piaff ska vara samlad och alltså inte triangulera, tappa buk/rygg, inte sitta etc.
Många ser ju tex bensprattel, påskjut etc som schwung. Schwung är ju när bakbenen griper framåt under hästen. Inte bara svingar in utan verkligen griper framåt. Påskjutet är liksom inte det som ska driva hästen fram då.
Många sätter iom önskan om flashiga rörelser i energi så pass att det blir spänning. Spänning är imin värld vad som dödar hästar.
Jag lägger inte i så värst mycket energi förrän hästen lösgjord i balans fått förståelse för hjälperna, övningarna, rörelserna. När de förstår lägger jag in energi. Då blir det inte i närheten så lätt att hamna i spänning, behöva grova hjälper etc.
Med den här ökade rörligheten som på sätt och vis påminner lite om de iberiska hästarna så kan man få ett satans frambensvift med noll aktiva bakben. Många vill inte strypa frambenens gest. Och då kan det bli väldigt svårt att få bakbenen att lyckas börja komma ikapp fronten. För de orkar inte hålla ihop bålen och vinkla bäckenet. Jag ser hellre till att minska frambenens överdrivna rörelser tills bålen orkar hålla ihop och vinkla bäckenet så att bakbenen kan matcha fronten. Det här var ju inte riktigt samma problem på gamla militärstammen iom mindre rörlighet i tex bogar etc. Men har ju varit relevant jämt på iberiska hästar tex. Så de som har vana av sådana kan ev ha lättare med överrörliga halvblod.
Vi ska heller inte blunda för att vi avlat fram andra munnar, som kan vara känsligare på fler sätt. Och att det tyvärr inte är lika vanligt att man ser till att avla och rida på hästar med stort utrymme mellan ganash och atlaskotans utsprång. Det kan ge svårigheter med att komma fram till handen, acceptera kontakt etc.
Jag vill bara poängtera att jag tror inte alls att jag skulle göra bättre ifrån mig om jag tävlade GP. Absolut inte!