Vad kostar era hundar?

Sv: Vad kostar era hundar?

KL

Haha, jag tänker INTE ge mig på att räkna på detta :p!! Under vinterhalvåret kan jag lätt lägga runt 2-3000 i månaden enbart på hallhyror :o.

Så jag håller mig gärna glatt ovetandes om vad slutsumman per månad blir :D.

KL
Tack för alla svar!!
Väldigt intressant att se lite var pengarna tar vägen, när jag hade hund räknade jag aldrig på det :o

Kikade lite på försäkringar idag, jämför man med hästarna så är det ju billigt att försäkra. Så där är det nog värt att "ta i lite i överkant". Så man har en säkerhet där om det händer något.

Vad kostar det att vara med på en tävling i tex agility?

Har en tik på ca. 5-6 kg och hon kostar ungefär:

130:-/månad i mat
150:-/månad i försäkring

Sen till kommer hundpåsar 39:- för en rulle på 150 st. och nu används några till kattlådan men en sådan rulle brukar räcka i några månader. Godisburk á 89 kr brukar räcka i ca. 2-3 månader.

Så totalt sett blir det omkring 300-350:-/månad

Mat
Försäkring
Dagmatte
Medlemsavgifter
Lokalhyra etc (träningsavgift)
Veterinär
Vaccination
Leksaker/övrig utrustning
Ben och godis
Engångssakrr som bur, bädd osv.

Agility är nu höjt till 65 har jag för mig, många andra sporter 200.

Kl
Ja, hälsokoller osv kommer jag lägga pengar på också i vinter! Röntgen, mh..

Försäkring: 175kr
Mat: Inget, min mor betalar
Godis/påsar mm: 200kr ca

Inga träningar och ingen medicin men endel vet. räkningar. T.ex 10.000 ca förra året

Jag har tre rhodesian ridgeback. De är numera bara sällskapshundar så inga utställningar, tävlingar eller träningar som kostar. Behöver heller inte köpa koppel, täcken och sådant för det har de redan och sådant går ju inte direkt sönder.

De kostar i månaden:

Försäkring 1100 kr.
Mat ca 1500 kr.
Bajspåsar, godis, ben m.m. ca 200 kr.

2800 kr.

Sedan tillkommer ju vaccinationer, avmaskning och ev. andra veterinärbesök.

Kan väl skriva för min ifall man drar "nitlotten"

Mat: ca 1000kr/månad (specialmat).
Påsar: ca 60-100kr/månad (har ärligt talat ingen koll då det är mamma som köper den).
Han är oförsäkrad men vi sparar ca 300kr/månad till veterinär så han får ju ändå den vård han behöver.

Har en chihuahua/york 5 kg och snart en chihuahua/bichon 5 kg.

Försäkring: 129+108 =237 kr/mån (Folksam)
Mat: Färskfoder ca 300 kr/mån
Påsar: 10 kr (brukar köpa rullar för 10 kr st+att kommunen ger ut gratis).
Godis/tuggben: 150 kr.
Leksaker/tillbehör: 100 kr

797 kr/mån

Övriga kostnader/engångskostnader
Bilbur: 1000 kr
Regn/vinteroveraller: 2000 kr
Halsband/koppel/selar: 1000 kr
Hinder osv till agility vi tränar hemma: 1000 kr

Oj...

2 dvärgpinschrar

Träning ca 450 kr (2 helgkurser + träningsgrupp + hallhyra + privatträning)
Tävling ca 400kr (anmälningsavgifter individuella+ lag för EN hund, i år blir det för två ;))
Försäkring 349kr
Mat 400 kr
Godis 100 kr
Veterinär 550kr (förra året var dyyyyrt, hoppas på bara vaccinationskostnad detta året)
Dagmatte 1200 kr
Medlemsavg: 100 kr
Diesel + boende + broavgifter + färja vid tävling = Vill inte veta, i år är det ju "bara" 110mil enkel resa till SM ;)

Agility är nu höjt till 65 har jag för mig, många andra sporter 200.

Kl
Ja, hälsokoller osv kommer jag lägga pengar på också i vinter! Röntgen, mh..

Agility kostar 70 för nationella klasser, 75 för internationell, 200 för lag. Sen kan det tillkomma inomhustillägg på max 25kr.

Det jag alltid betalar varje månad är en rulle bajspåsar.

Försäkring och eventuella medlemsavgifter betalar jag en gång per år, så jag har inte koll på vad det blir utslaget per månad.

Maten kostar mellan 0kr och 300kr per månad och hund.

Sedan gillar jag att tävla, så där försvinner det en del pengar, dock samåker jag mer än gärna, så kostnaderna blir inte extrema. När det sedan kommer till utrustning så är jag glad bara hundarna har sådant som är funktionellt, helt och sitter bekvämt på hunden. Det ärvs massor, både från tidigare hundar och vänners hundar och jag minns inte när senast jag faktiskt köpte någon hundutrustning.

Har man tur kostar veterinärvård ingenting, har man otur försvinner det många tiotusen. Bästa där är att ha ett rejält sparkonto som det alltid finns pengar på som enbart ska gå till hund/husdjur.

Har en liten cavaliertik.

Mat 200 kr.
Försäkring strax under 250 kr.
Ben och godis ca 100 kr.

Så hon är inte så dyr i drift. Tränar inget och är inte medlem i några klubbar. Man får väl slänga på en hundralapp extra i månaden för att jämna ut med vaccination och prylar som köps under året.

När jag räknade ut vad hundarna kostade egentligen visade det sig att de var dyrare i drift än min (hbl)häst :eek:

Men eftersom vi går mycket prov och tränar med ena hunden är det där pengarna trillar iväg. Ett tvådagars prov kan gå på 2000 och vissa månader har vi gått prov varje helg... Utan proven ligger de stabilt på runt 600-700/hund i mat och försäkringskostnader.

Jag kunde inte hitta någon somtagit upp dagiskostnad så hör kommer mina kostnader för en labben på 7 år
Mat+försäkring och lite märgben ca 1000:-/många
Hunddagis: 2500:-/månad
Det bli totalt 42 000:-/år
Detta utanför vår hunds underbara förmåga att behöva besöka veterinären, vilket har varierat från ca 3-10 000:-/år sedan vi fick honom för 5 år sedan.

Senast ändrad:

KL
Är det många som har dagis/dagmatte?
För mig är sånt helt nytt, då jag var liten bodde vi på landet och det var nästan alltid ngn hemma. Min förra hund hade jag med mig till jobb och stall osv.

KL
Är det många som har dagis/dagmatte?
För mig är sånt helt nytt, då jag var liten bodde vi på landet och det var nästan alltid ngn hemma. Min förra hund hade jag med mig till jobb och stall osv.

Vi har dagis till våra i form av svärföräldrar.
Dels älskar dem våra hundar och hade tänkt att skaffa en egen om inte jag kommit in i bilden med mina hundar :)
Sen har våra 2 yngre inte lärt sig att vara ensamma hemma ännu, och jag tror inte grannarna uppskattar 2 (3)skällande hundar i lägenheten :o

Bror min och hans tjej har riktigt dagis till sin hund då det inte finns möjlighet att ha med hunden på jobbet.
Där har hunden det dessutom toppenbra på landet och springer fritt och leker med hundkompisar och bror min bor i stan så för dem är det en jättebra lösning :)

Jag vågar inte ens räkna på det. :nailbiting: Åtskilliga tusenlappar, handlar det i alla fall om.

Jag tränar och tävlar mycket, och det är inte bara medlemsavgifter, anmälningar, kursavgifter och lokalhyror som kostar, bränsle till bilen är en ännu större del. Dessutom är jag lite torsk på utrustning:o. Och hög kvalitet på sådan, så det blir ganska dyrt ibland.

Så det blir ganska mycket utöver det där vanliga med mat och försäkring som på två hundar i 25-kilosklassen hamnar på ca 1500kr (jag barfar och föder upp mesta delen av hundarnas mat själv. Då är det lätt att tänka att "ja men maten är ju gratis!", men med tanke på att även de djuren ska ha foder och skötsel när de växer upp, så är det ju inte riktigt sant. Dessutom innebär det ganska många timmars arbete per vecka, för att mata hundarna)

Min 10kg-hund landar på runt 150€/månad i genomsnitt, men det varierar väldigt mycket. Januari blev en dyr månad, har handlat frysboxen full med mat så nu har vi i lager för flera månader framöver (barfar) och så har det dessutom blivit ny sele, vinterjacka och overall.. Plus alla medlemsavgifter till hundklubbar och kursavgifter! Hoppas att februari blir desto billigare. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 105
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
692
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
782
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar