Vad kostar en hund

Sv: Vad kostar en hund

Min hund, en italiensk vinthund på 12 år äter för ca. 150 kr/månad. Laxolja ca.20 kr/månad. Försäkring ca. 120 kr/månad.

Utöver det har vi haft veterinärkostnader på omkring 50000 kr under 12 år (benbrott, juvertumörer, tandvård, klokapslar och hundbett). 30000 kr borde jag ha fått tillbaka från ägaren till hunden som bet min men han har inga pengar och inga tillgångar. Lite surt.
 
Sv: Vad kostar en hund

Min är liten och billig i drift.
Har hittills aldrig behövt någon veterinärvård.
Försäkringen går på ca 800 kr/år. Då är det livförsäkring 8000 och veterinärvård 20 000.
Hon äter för ca 250 kr/månad högt räknat (klass och hills, bra foder).
Dyraste kostnaden är nog all bensin som går åt när man åker runt på alla träningar.
Sen är det medlemsskap i brukshundsklubben och SKK men det har jag ingen aning om vad det kostar, man bara betalar. :angel: :D
 
Sv: Vad kostar en hund

Har 2 rottistikar.

Mat ca 600:-/mån
Försäkring 650:-/mån
Peppar, peppar så har de aldrig varit sjuka.
 
Sv: Vad kostar en hund

det är ju ganska stor skillnad på om man har tex en st bernad eller en greyhound eller en chihuahua om man säger så... eller vilken ras man nu har.

Det som kostar mest tycker jag är anmälningsavgifterna till diverse kurser/tävlingar/utställningar för min del då.

Jag har en kompis som pluggar till veterinär och får massa provpåsar på hundmat därifrån också som hon ger till mig och en annan också då hon själv inte har någon hund. Det är kvalitetsfoder så där betalar jag inte så mycket faktiskt :bow: :)

Sedan är det ju normala veterinärkostnader vaccinationer och sådär. Även försäkrning kostar ju en del men den kan man ju dela upp också oftast.

Sedan är det ju inköpspriset på hunden. finns ju alltifrån "gratis" upp till 15-20 tusen vad för hund man nu ska ha..


Men ja, grunden är väl mat+försäkring och sedan normal veterinär och ev anmälningsavgifter som du får räkna på
 
Sv: Vad kostar en hund

Min beardis valp

Försäkring 1600år
Då har jag 9000 i liv och 40.000 vet vård.
Foder
Ger RC junior och räknar en säck i månaden 500kr/säck
Medlemskap i skk 375kr/året
Medlemskap i specialklubb vet jag inte vad det kostar, fick gratis första året.
Medlemskap i brukshundklubb vet jag inte än

Sen kommer ju vaccinationer, kurser, tävlingar, utställningar och det som kommer att kosta mest är nog bensinen.

Har köpt en bur till bilen för 1000 kr, men den växer han visserligen ur sen, så då får jag köpa en ny.

Sen tillkommer ju leksaker, godis, träningsredskap, koppel, halsband.
Så det blir en slant
 
Sv: Vad kostar en hund

Det är för båda..

Men jag vet den är snordyr iaf... Ska ta mej i kragen och ringa runt och kolla om det finns något bättre... Har Folksam...
 
Sv: Vad kostar en hund

Vi betalar bara ca 90 kr/hund/månad i folksam. Men iofs kan vara för att vi har lägre livvärde kanske än dina rottisar troligen har (våra är 3000 i livvärde)
 
Sv: Vad kostar en hund

men dom dyraste hundarna på folksam kostar 252kr i månaden. å det är typ staffar, grand danois och andra "stora" hundar som ofta får ad, hd eller andra sjukdommmar som är rasärvda. kollade det noga när jag skaffade hund. å folksam var billigaste oavsett ras jämfört med andra försäkringsbolag...
å hur kan det då komma sig att du betalar över 300/mån per hund?? :crazy:
 
Sv: Vad kostar en hund

Det där stämmer inte att Folksam skulle vara det billigaste! Jag bytte från Folksam till Agria pga en höjning jag inte hade råd med! Visserligen får jag Agria något billigare genom medlemskap i SHU. Men summan av kardemumman var iaf att Agria blev billigare än Folksam.
 
Sv: Vad kostar en hund

Ok, det låter ju konstigt... Hittar inte papprena nu men det ska jag kolla imorgon! Men det dras iaf 656:- från mitt konto varje månad...:confused:
 
Sv: Vad kostar en hund

Det där stämmer inte att Folksam skulle vara det billigaste! Jag bytte från Folksam till Agria pga en höjning jag inte hade råd med! Visserligen får jag Agria något billigare genom medlemskap i SHU. Men summan av kardemumman var iaf att Agria blev billigare än Folksam.
jasså??
men när jga kollade tex amstaff på agria kostade den 252kr å på folksam 149kr. det är ju en väldig skillnad. på blandras var det åxå en markant skillnad. fast det kanske är annat med din ras. alla raser kostar ju olika mycket. emnjag har den uppfattningen om att folksam brukar vara billigare än agira. nrä jag hade mina kinespojkar i agria betalade jag ca 160kr och nu i folksam 120kr nånting.
 
Sv: Vad kostar en hund

Oj det vill man inte veta :D men i alla fall.

2 st. Leonberger

Mat 1100 kr/månad
Försäkring 425 kr/månad för båda
Anmälningsavgifter 250 kr/månad (ca. och det är inte varje månad men nästan)
Stugkostnader i samband med utställning 1000-1500 kr/gång
Bensin 500-800 kr/gång (utställning)
Hundpåsar 30 kr/månad (ca)
Vacc. kostnad 200-300 kr/år (vartannat år kostar det mer)
Medlemsavgift Skk 370 kr/år
Medlemsavgift rasklubb 225 kr/år

Det är väl på ett ungefär =)
 
Sv: Vad kostar en hund

Hmm...Min är nog inte så dyr (har iofs inte haft henne så länge)
Köper en 8,5 kg hundmatsäck och den räcker ganska precis
2,5 månader, kostnad: ca.350:-/var tredje månad alltså.
Laxolja äter hon också men det går så lite så det blir en
kostnad på 155:- då och då (har ännu inte förbrukat en flaska).
Försäkring 1300:-/år, då är hon livförsäkrad för 12.000:- och
veterinärvårdsförsäkrad för 40.000:-
Det som hitintills varit dyrast är alla kläder som hon måste ha,
men man behöver ju inte välja just en nakenhund om man inte
vill :angel: Sen har hon besökt veterinären ett par gånger och
då har det varit under självrisken så fs bolaget har inte behövt
betala nåt, så det har gått nån tusenlapp och lite till på det.
Tycker i allafall att hon är "billig" att äga, men då är hon
ju inte speciellt stor heller ;)
 
Sv: Vad kostar en hund

För första året betalar vi 700 kr. i försäkring (liv 9000 kr. och veterinärvård 40 000 kr.), en 15-kilossäck mat kostar ca. 500 kr. och räcker i drygt två månader. Därtill kommer tuggben och leksaker, 500 kr. per månad första månaderna lade vi men nu är det väl runt 100 kr. Hittills har vi närvarat vid en kurs, 500 kr., men i år har jag planerat in flera stycken, totalt ca. 2500 kr., och så utställningar, tre stycken som jag vet om med en anmälningsavgift på ca. 150 kr. per utställning.

Så 410 kr. i månaden, relativt fast kostnad, för försäkring, mat och leksaker.
 
Sv: Vad kostar en hund

*knapplån*

Jag kikade runt hos flera försäkringsbolag när vi skulle försäkra vår valp. Agria och If var dyrast, Sveland var billigast och Folksam hamnade i mitten. Detta gäller för en av de friskare raserna.
 
Sv: Vad kostar en hund

Jag har 2 st hundar, en Jack Russell och en chihuahua.
Chihuahuan kostar ca 100 kr för foder i månaden. Hennes försäkring kostar ca 2100:- per år. Hon får extra b-vitaminer eftersom hon har så dålig päls och de kostar ca 200:- för en flaska, men den räcker ca 6 månader.

Jack Russelln äter för ca 200:- månaden. Hon är fortfarande under ett år gammal, så hennes försäkring kostar 600:- på ett år som Junior. Nästa år kommer den att kosta ca 1200:-.

Sen kommer det till kostnad för tillbehör såsom koppel, träning, kurser, utställningar, godis, leksaker mm.

Jag köper bra foder för då har jag en lägre foderkostnad, eftersom hundarna inte behöver några vitaminer eller extra mineraler. Dessutom har jag två små hundar, så det gör att de inte äter så mycket.
 
Sv: Vad kostar en hund

Alltså det kan vara olika.
Om det är en stor eller liten hund.

vad det är för kennel och hur populär hunden är i så fall t ex pudlar är det nästan alla som vill ha och dom kan tingas redan i magen och då tar dom mycket för hundarna vi köpte vår lilla pudel för 10 000 kr..
 
Sv: Vad kostar en hund

Det varierar enormt.
Min rottis har varit billig i drift, ca 600kr i månaden inkl försäkring,mat,bajspåsar,godis,vaccinering osv
Tillskillnad mot min dobermantik som lätt snittade 2000kr i månaden,*minst* skyhöga vetrinärkostnder,dyr mat, krångel med försäkringsbolag osv, resor till vetrinär osv
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 242
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp