Vad kostar det?

Jenka

Trådstartare
Jag och pojkvännen började fundera på idag, hur mycket det egentligen kostar att ha hund... Det ska inte bli någon hund nu, men kanske om nåt år eller så...

Men, ni som har hundar... Vad kostar det egentligen?
Mat, försäkringar, vaccineringar och allt annat. Förmodligen blir det en pudel, dvärg eller mellan.
Undrar över alla kostnader utom själva inköpet. Självklart kan det ju komma oväntade veterinärkostnader men annars?
 
Sv: Vad kostar det?

Jag har en Rottweiler och en Schäfer de kostar ca 1600:-/ i månaden för bägge, utan några andra utgifter då.

men st.
kostar i mat ca 500:-/mån
försäkring 250:-/mån
vaccinering ca 200:-/året

Sen allt jag åker bil vill jag inte ens tänka hahah ca 1500mil varje år i bara träningar och tävlingar samt man åker och tittar på tävlingar.

All utrustning vill jag hellre inte räkna ihop.
 
Sv: Vad kostar det?

Jag har en Yorkshireterrier.

Mat: 179:-/mån (3kg räcker ung 40 dagar)
Försäkring: 120:-/mån
Vacc: 300:-/varannat år (tror jag att det är)
Sen kommer det ju till en hel del andra saker som godis, ben och utrustning.
 
Sv: Vad kostar det?

Jag har en weimaraner som i snitt kostar

450 kr/månad med mat (färskfoder + morötter)
140 kr/månad försäkring (if)

Vaccinering kostar 250 per gång och tas varje år + rabiesvacc som kostar 350 kr.
Sen ger jag henne sprutor för allergi en gång i månaden, den lilla flakan kostar 1000 spänn och räcker 10 månader...

Plus massa annat.

//E
 
Sv: Vad kostar det?

Absolut, själv går jag gratis :angel:

Men på vår klubb kostar det 450 spänn + medlemsavgift (350 kr) för en valpkurs. Övriga kurser 250 kronor och vad jag vet så är vi billiga.

//E
 
Sv: Vad kostar det?

Tack för svaren!
Jo, valpkurs blir det absolut, och troligen både andra kurser och tävlingar :p
 
Sv: Vad kostar det?

Jenka skrev:
Jag och pojkvännen började fundera på idag, hur mycket det egentligen kostar att ha hund... Det ska inte bli någon hund nu, men kanske om nåt år eller så...

Men, ni som har hundar... Vad kostar det egentligen?
Mat, försäkringar, vaccineringar och allt annat. Förmodligen blir det en pudel, dvärg eller mellan.
Undrar över alla kostnader utom själva inköpet. Självklart kan det ju komma oväntade veterinärkostnader men annars?

Vår hund kostar i princip ingenting.
Vi har en norfolk terrier, en utav de mest friskaste och tåligaste hundraserna* Därav nästan aldrig några veterinärutgifter. Jag tror vi varit vid veterinären en gång och det var på grund av att tikarna här hemma bråkat (tikar slåss på liv och död) Men som tur är lämnade vi bort den andra så nu har båda det jättebra.
De är SÅ charmiga, men kanske ingen lämplig första hund.. Det är en stor hund i ett litet paket :idea:
Maten kostar i princip ingenting heller.... Lätt att överjöda små hundar så man får passa sig med dieten ;)
Dock kostade vår hund 9000 kr så om man skall ha en renrasig sak då kan pengarna ticka iväg. Läs om raserna, hur stor risk det är att dom blir sjuka osv. Kostanderna beror helt på från hund till hund.
 
Sv: Vad kostar det?

Lines skrev:
Träning/tävling är ju inget måste.Men jag tycker absolut att man ska gå en valpkurs.


Isånafall skall man vara noga med vad man väljer för vår brukshundsklubb gav oss ingen hjälpt, det visade sig tydligt att de inte hade nån aning om va dom snackade om.:rofl:
 
Sv: Vad kostar det?

MrsScabtree skrev:
Får man fråga vad och vilken typ av försäkring du har? Pm:a om du vill../Lina

Sveland , jakt,Bruks &avel tillägg samt max ersättning vet vård 40.000:- på bägge
 
Sv: Vad kostar det?

Har en cockerspanielhane.

Mat: ca 300 kr per månad
Vaccination: 300 kr per år
Ben och leksaker: Ca 100 kr per månad
Försäkring: ca 350 kr per månad
Kursen som kanske blir i sommar: 750 kr
Utrustning: ca 1000 kr per år

Summa per månad om man räknar bort kursen och utrustning: 775 kr
Summa per månad om man räknar med allt: 858 kr

Jag har aldrig riktigt tänkt på att det kostar att ha hund :crazy: Nåja, små kostnader jämfört med en häst och hunden behöver inte riktigt allt det jag köper till honom.
 
Sv: Vad kostar det?

zillax89 skrev:
Vår hund kostar i princip ingenting.
Vi har en norfolk terrier, en utav de mest friskaste och tåligaste hundraserna* Därav nästan aldrig några veterinärutgifter. Jag tror vi varit vid veterinären en gång och det var på grund av att tikarna här hemma bråkat (tikar slåss på liv och död) Men som tur är lämnade vi bort den andra så nu har båda det jättebra.
De är SÅ charmiga, men kanske ingen lämplig första hund.. Det är en stor hund i ett litet paket :idea:
Maten kostar i princip ingenting heller.... Lätt att överjöda små hundar så man får passa sig med dieten ;)
Dock kostade vår hund 9000 kr så om man skall ha en renrasig sak då kan pengarna ticka iväg. Läs om raserna, hur stor risk det är att dom blir sjuka osv. Kostanderna beror helt på från hund till hund.
Klart hunden måste kosta. Det är ju fler utgifter än mat och veterinärutgifter. ;)
Vaccinationer
Mat
Leksaker
Kurser
Utrustning
Godis
Ben
Ev tävlingar
Försäkring
Medlemskap i SKK och rasklubbar
 
Sv: Vad kostar det?

Leonberger hane.

Mat: ca. 500 kr/månad Som fullvuxen ca. 1000 kr/mån.
Försäkring: 207 kr/månad.
Vaccination: 200-300 kr/år
Tävling: ca. 150 kr/olika
Medlemsskap i SKK + Rasklubb: 595 kr/år

På ett ungefär i alla fall :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 841
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 810
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 485
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp