Vad kostar det att producera grovfoder?

Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Intressant då att de i undersökningen skördade 7600 kg ts på en skörd och 16700 kg ts på en säsong.

Det är ju ganska märkligt att du sätter dina egna referenser som "verklighet"
jag har tillochmed länkat till en seriös försöksserie på vallodling i skåne som visar på betydligt högre skördar än de du pratar om.

Men du kan ju ringa upp hushållningssällskapet och försöksringen skåne och säga till dem att deras fältförsök är ren och skär lögn, för att ni aldrig tar så höga skördar.

Men bara för att: här är ytterligare fältförsök, denna gången från svealand som vi ju är överens om att de har sämre odlingsbetingelser.

http://www.animaliebaltet.se/Försöksrapport/2012/Vall och Grovfoder sid 67-87.pdf

Om du läser skörderesultatet i den undersökningen ser du att de i svealand på alla försöksplatser i snitt tar 6300 kg ts på förstaskörden och inte mindre än, hör och häpna, 14900 kg ts I SVEALAND....
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Vi befinner oss på ett hästforum och det diskuteras hästfoder, troligen har TS ringt just på hästfoder så naturligtvis är det just hösilage/hö till häst som avhandlas.

.

Lite off topic

Årets hösilage till hästarna hittade jag i kategorin Maskiner
Odlat till häst men låg lite fel i annonserna, bra för mig eftersom ingen annan hittat annonsen :D
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Just det ja. Bara för att.

Här kommer lite siffror från de nordligaste länen i sverige, En försöksserie som pågått i 10 års tid. Och då är den ändå 12 år gammal så siffrorna lär ju ha förbättrats snarare än tvärtom på de senaste åren.

http://pub.epsilon.slu.se/3523/1/Nytt3_02.pdf

Om du läser den så ser du att mätarsorten i det nordigaste av Sverige avkastar i snitt uppåt 9 ton ts per hektar. Dvs 150 mil norrut härifrån. Att man då i skåne skulle skörda 10-13 ton är ganska enkelt att inse.

Dessutom säger du att ts-halten inte spelar roll i balarna?? Hur tänkte du där? Gör om gör rätt!

Du säger att en välpressad 1.30 bal väger350-400 kg. Det kan vi vara överens om.
om du då har en ts-halt på säg 60% och vi tar medelvärdet blir det 375*0,6=225 kg ts per bal.
225*40=9000 kg ts. Så min extremskörd ligger bara 1400 kg över försöksstationernas medelskörd. Det är garanterat inom spannet i skördeskillnad.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Du har allvarliga problem med läsförståelsen eller är det för att du inte har någon kunskap om vad vi pratar om eller ? Du blandar äpplen med päron konstant, lär dig skilja på kg TS och kg Foder och läs om igen, du är så mkt ute och snurrar i dina svar så det blir löjligt.

Du hävdar för sjutton att ni skördat 16 ton TS vilket är det man alltid diskuterar skördemängd försök inte slingra bort vad du hävdat för att du inser att det är så uppenbar lögn.

Du slängde också ur dig ovan att om man bara skördade 6-7 ton på bra jord så borde man syssla med annat. I försöken skördades som sagt 4,8 resp 6,9 ton på FÖRSTA SKÖRDEN vilket är det du hävdar att ni skördat 16 ton på och du även hävdar att 10-13 skulle vara normalt.

Sen verkar du uppenbart inte kunna läsa ens dina egna länkar. Länken du la in om Svealand handlar som sagt enbart om Rajgräs och korsningar till rajgräs vilket som sagt är ett gräs man inte använder alls till häst bara till kor för att det ger större avkastning än något annat gräs. Dock är du återigen ute och svajar för nu börjar du ange totalskördar per år igen och inte det vi verkligen diskuterar första skörden. Men se även i den studien fanns det särskilt angivet första skördarna för ett stort antal både i skåne och i svealand och vet du vad trots att det bara handlar om raj som har större avkastning än något hästgräs så kommer de inte i närheten av någon av de nivåer du anser vara standard.

Första skördarna gav i skåne per ha 7009kg, 7220kg, 7160kg, 6770kg, 6660kg, 6630kg, 7300kg, 6180kg, 7590kg, 7240kg. Medel 6990 kg/HA

Förstaskördarna i Svealand gav per HA 6010kg, 6730kg, 6350kg, 5900kg, 6100kg, 6020kg, 7260kg, 5120kg, 6790kg, 6860kg Medel 6320 kg/HA

Hmmmm hur vad det nu jag hade helfel eller när jag hävdade att normalskörd i hela landet är 4-6 ton/ha och skåne 6-8 ton/HA. Och då pratar jag dessutom om hästgräs som inte ger lika stor avkastning som snabbväxande rajgräs som studien är gjord på. Så vem är det egentligen som är ute och snurrar till det, rätt lustigt att det är du själv som serverar länk efter länk som bevisar vem som har koll eller inte.

Naturligtvis skiter jag fullkomligt i vilken TS du har i dina balar eftersom jag utgår från hur mkt TS som får plats i en sådan bal inte hur många kilo blött foder det är i en sådan. I en välpressad 130 rundbal får det plats 350-400 kg TS (TORRSUBSTANS !!!!!).
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Trist för Hen. Tyder på dålig självkänsla att påstå att någon ljuger bara för man har slut på argument och är överbevisad själv.

Är du på riktigt eller ? Vem är det som har slut på argument och är överbevisad, du är ju dessutom snäll och serverar länk på länk som stödjer det jag säger och visar hur fel du själv har, men det lustiga är att du verkar inte förstå länkarna du lägger in själv eftersom du tror att de bevisar något av det du själv hävdar vilket inte en enda gör.
Bara en kunskap du borde ta till dig som du verkar ha svårt att förstå det är inte samma sak med totalmängd på förstaskörd som totalmängd per år på 3-4 skördar.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Undrar vem det är som har svårt med läsförståelsen?

Jag har aldrig påstått att jag tagit 16 ton ts på förstaskörden.

Mitt första inlägg:

Pressning och plastning inkl plast kostar här 130 + moms. Huggningen 700 kr/hektar + moms.
Npk 27-3-5 + 2S 2,39 kr/kg +moms. 400 kg/hektar. Dvs 956 kr/hektar.

Gödning kör vi efter markanalys på näringsämnen. Vi har bra fosfor och kaliumbalans på vår mark vilket gör att vi klarar oss med låg tillförsel.

I år tog vi 40 balar/hektar på förstaskörden enbart.

Dvs kostnaden för huggning och gödning var 1656kr + moms per hektar vilket ger 41,40 kr per bal.

41,40+130=171,40 + moms per bal på 1:a skörden.

edit. rundbalar på ca 1,3 m i diameter ca 400 kg styck

Jag skrev 40 balar som väger ca 400 kg, de kan lika gärna snitta 375.(Det var endast ett riktmärke om storleken, de är inte vägda)
Hur du kan få detta till 16 ton ts är för mig en gåta då de inte innehåller helt torrt material?

Om mina balar väger 375 kg och de har en tshalt på runt 60% ger detta ett balinnehåll på 225 kg ts. Vad är det du inte förstår?????????

225 kg ts gånger 39,3 balar ger 8842,5 kg ts/ hektar i förstaskörd.

Du skrev:
Hmmmm hur vad det nu jag hade helfel eller när jag hävdade att normalskörd i hela landet är 4-6 ton/ha och skåne 6-8 ton/HA.

Det är en normalskörd för dig och jag lyckades ta 842 kg mer "kogräs" på en enligt mig extremt bra skörd????
Jag har aldrig hävdat att detta var en normal förstaskörd.

Nu skrev du:
Du slängde också ur dig ovan att om man bara skördade 6-7 ton på bra jord så borde man syssla med annat. I försöken skördades som sagt 4,8 resp 6,9 ton på FÖRSTA SKÖRDEN vilket är det du hävdar att ni skördat 16 ton på och du även hävdar att 10-13 skulle vara normalt.

Nä, läs igen. det skrev jag nog inte va??

snarare såhär.
Ja, Detta var extremt det kan jag hålla med om. Men vi brukar ligga mellan 10-13 ton ts/hektar och år

DU hävdar att jag skördat 16 ton ts på förstaskörden inte jag.
Och jag tycker fortfarande att man bör ägna sig åt annat om man tar 6-7 ton ts/hektar och år här nere. Det är möjligt att jag missförstått och du menade förstaskörd enbart men jag har hela tiden pratat totalskörd på vallen om jag inte uttryckligen skrivit förstaskörd. Och en totalskörd per år på 10-13 ton ts/hektar är inte onormalt i skåne utan högst normalt oavsett grässort.

Jaq har ALDRIG påstått att jag odlar "hästgräs" och jag är helt säker på att billigt ensilage på blocket inte till 100% innehåller "hästgräs".


Men eftersom du är så glad i "hästgräs"

Här är siffror från officiella försök i Renbestånd Timotej
http://www.e-pages.dk/maskinbladet/501/47

I område A-G (vilket är skåne upp till mälardalen ungefär) så tog de under åren 2001-2010 på Timotejsorten Alexander som förstaårsvall i snitt 12154kg ts per år (vilket är ungefär vad jag brukar ta på blandvall) fördelat på 1:a skörd 6267 kg. Andra skörd 4638 kg. Tredje skörd 2875 kg.
Tyvärr är det inte uppdelat mer men skördarna torde ligga lite högre i skåne och lite lägre längre norrut.
I Norrland under åren 1999-2008 (diagrammet under) tog man på timotejsorten Grindstad 8686 kg ts per hektar och år i snitt fördelat på två skördar.

Jag förstår inte hur jag blandar ihop dessa siffror?
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Men herregud människa man diskuterar ALLTID skörderesultat i TS aldrig någonsin i kilo foder. Du har en otroligt dålig press om du bara får in 225 kg TS i en 130 bal lär inte vara hygieniskt bra om det är så löst pressat massor med luft kvar i balarna då.

Du kommer in i tråden och hävdar att du fått 40 130 rundbalar per ha vilket med en normal press är 14-16ton TS inte foder. Du verkar ha väldigt svårt att skilja på kg foder och kilo TS, man diskuterar aldrig någonsin skörderesultat i kg foder.

Du hävdar vidare att du har en normal skörd på 10-13 ton TS och att det skulle vara normalt här nere och att jag har helt fel när jag hävdar att 6-8 ton TS är normalt här nere på första skörden.

Efter det så börjar du skicka in studie efter studie som varenda en exakt stämmer på vad jag hävdar är normalt och som du anser är fel. Är du så korkad eller inser du inte att du gör bort dig rejält eftersom varenda studie du lägger in talar helt emot dig själv och understödjer exakt vad jag säger om normalskörd 6-8 ton. Och hela tiden lyfter du fram siffrorna för årsresultatet som stöd för dina siffror ang din första skörd. Du kan för sjutton inte jämföra årsresultat med resultat av första skörden. Timotej studien stödjer återigen mina siffror och inte dina.

Lär dig skilja på årsresultat och första skörds resultat = två helt olika saker.

Lär dig skilja på kg TS och kilo foder = helt olika saker och man diskuterar ALLTID i kilo TS när man diskuterar skörderesultat. Du blandar äpplen med päron hela tiden och det är fullkomligt utkastat att ens försöka diskutera med dig så länge du inte ens har basic kunskap.

Tänk att alla andra i skåne borde sluta med höskörd iom att de bara ligger på normalskördar inkl alla de som gör studier. Skaffa dig en ny press istället så att du får bra pressade balar.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

För oss som inte är insatta är det ju helt irrelevant om ni diskuterar TS och skördemängd. Jag uppskattar att ni skriver ungefärlig vikt på balarna och ungefärligt TS halt, det gör det lättare att hänga med. Min ursprungliga fundering var ju varför det kunde säljas med så lågt kgpris, då har ju storleken på balarna stor betydelse :-)
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Men snälla människa LÄS VAD JAG SKRIVER!!!!!

Jag skrev att jag fick 40 130 balar som vägde ca 400 kg.
Jag skrev inte att jag tagit en skörd på 16ton.
Väsentlig skillnad.


the_connemara
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?
För oss som inte är insatta är det ju helt irrelevant om ni diskuterar TS och skördemängd. Jag uppskattar att ni skriver ungefärlig vikt på balarna och ungefärligt TS halt, det gör det lättare att hänga med. Min ursprungliga fundering var ju varför det kunde säljas med så lågt kgpris, då har ju storleken på balarna stor betydelse :-)

Exakt, det var det jag försökte belysa. 400kg/bal och de ligger förhoppningsvis runt 60%ts:)


Minns du vad du själv skrev för lite drygt ett år sedan????
I tråden om balvikter, eller du pratade TS redan då???? Varför anger du isåfall ts-halten som du i denna tråden tycker är helt irrelevant?

http://79.99.7.246/f/showthread.php?t=1139918
inlägg 17


Citat:
"
Ursprungligen postat av CK Visa inlägg
Jag jobbar på en gård där man ser vikten på balarna, eftersom de mixas i en stor mixervagn med våg.
Om mna nu tänker normala rundbalar med en diameter på 120-130¨, så har jag aldrig varit med om att de väger under 500 kg. De värsta, de som är lite blötare väger 900 kg.

De som har normal vattenhalt för "hösilage" brukar väga 6-700 kg.


Det måste vara väldigt blöta balar du hanterar.


Vi har fördelen att bo nära ett företag med våg som kalibreras varje dag och som är tillgänglig för oss att väga på dygnet runt och därför väger vi alltid när vi köper något och kontrollväger också alltid några stycken från våra egna skördar för att ha koll på ungefär hur mkt vi verkligen har fått in på en skörd.

Har än så länge aldrig vägt en normal rundbal 120-130 (ordentligt hårdpressade med de nya pressarna) till över 400kg när det legat över 65 i TS. Ca 350 ligger våra egna 70% TS på i år, köpte in en del i förrfjor som var torra säkert upp mot 80 och där låg de ganska stadigt på 300kg.


Du har själv 120-130 balar som väger mellan 350-400 kg men min press är värdelös som har samma vikter?
Dina balar väger 350kg med en ts-halt på 70% det ger 245 kg ts per bal!
Vet du överhuvudtaget om hur man räknar %?


Nu skriver du igen
Du hävdar vidare att du har en normal skörd på 10-13 ton TS och att det skulle vara normalt här nere och att jag har helt fel när jag hävdar att 6-8 ton TS är normalt här nere på första skörden.

Ja 10-13 ton PER ÅR

Det är möjligt att jag missförstått och du menade förstaskörd enbart men jag har hela tiden pratat totalskörd på vallen om jag inte uttryckligen skrivit förstaskörd.

Jag har aldrig påstått att du har fel om förstaskörden, jag har tillochmed skrivit att jag kan ha missförstått dig att du menade totalskörd. Detta eftersom jag skrev 10-13 ton/hektar/år och du sa att det var omöjligt.
Du kanske bara tar en skörd vilket gör din förstaskörd=totalskörd. Ett normalår tar vi tre skördar. Alltid minst två.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Intressant med alla räkneexempel.

Trist att gylle (som vanligt) inte kan acceptera att andra vet saker som inte är samma saker som gylle vet.

Vi fick in 13 balar på 1,5 ha gammal och misskött vall.
55%ts.

Vallen slås för att grönmassan måste bort och att göra foder av det är det enklaste sättet att bli av med det.
Förra året så gav fösta skörden 17 balar.
Att få mer än det dubbla på en vall i sin bästa produktivitet och med perfekt gödning ser jag inte alls som omöjligt.
I vanliga fall så tas här 4 skördar grönmassa.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

På förstaskörden i år fick vi ut 43 st 130 cm balar på 1,2 ha. "Hästgräs".
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 322
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp