Vad kostar det att producera grovfoder?

Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Jag tycker det är mer märkligt att du fått mer än dubbelt så stor skörd som någon annan i området låter väldigt mkt som att du antingen rent av ljuger eller så har du räknat fel i vad ni fått in. Det får liksom bara plats en viss mängd gräs på ett fält av samma storlek så länge det inte är väldigt grovt förvuxet överblommat gräs och därav tyngre så är det bara en sak som gör skillnaden och det är höjden. Med tanke på vårens sena ankomst i dessa delar så har det inte haft många veckor på sig att växa. För att få ihop 16 ton på ett ha så lär gräset behöva vara ca 2 meter högt jämnt över hela vallen, vilket du nog själv också inser är fullkomligt orimligt. Bra tillväxt år brukar det vara runt metern och då blir det ungefär 7-8 ton per ha om det är kraftigt frodigt gräs.

Vad är det för egendomlig skola du gått på, normalskörd på 1 ha generellt är 4-6ton per ha. Iom den bra jorden här nere så ligger normal spannet istället på 6-8 ton vid bra förhållande, vilket det inte ens var i år iom att våren var sen.

Vad skulle vara konstigt i att man har kontakter i området man bott i hela sitt liv där en stor del av bekantskapskretsen tar hö och hösilage i området ? Speciellt ett år som i år är det verkligen ett ämne som dessutom diskuterats iom de extremt DÅLIGA skördarna det blivit i år. Då blir det minst sagt rätt egendomligt när en anonym person på nätet hävdar att de fått in en skörd som slår alla rekord jämfört med vad någon annan fått in i samma område ens riktigt riktigt bra år.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Jag läste till Lantmästare i Alnarp. En väldigt erkänd utbildning inom lantbruket.

Eftersom du inte tror på de nivåerna i skåne så kommer här en länk.

http://www.skaneforsoken.nu/dokument/L6-5010.pdf

Om du läser där så ser du att snittskördarnapå vissa ställen är ända upp till 16700 kg ts per kektar och år vilket borde ge en bra bit över 20 ton grönmassa.

Tar man bara 6-7 ton ts per hektar under bra förhållande på bra jordar i skåne anser jag att man ska överlåta vallodlingen till någon som är bättre på det. Men det är min högst personliga åsikt.

Jag skrev inte mitt första inlägg för någonting annat än ge en förklaring på varför man kan sälja ensilage billigt.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Men ni måste väl skilja på hur mycket torrsubstans man får per ÅR mot vad man får per SKÖRD?
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Absolut. Vi brukar inte komma upp i fullt de nivåerna. Men ligger nog på ett femårssnitt någonstans runt 11- 12 ton. Gylle hävdar ju bestämt att man inte tar mer än 6-7 vilket alla försök tydligt motbevisar.

Att vi tog en extrem förstaskörd iår har jag ingen förklaring på. Det är ingen skördenivå vi brukar ligga på. Men 15 ton grönmassa dvs vått gräs ca 65% ts ser iallafall inte jag som något världsunikt. Trist bara att det knappt blir mer iår
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Är du lustig eller ? Har du gått utbildning och inte ens vet att per år innebär på alla de 4 skördar de flesta kobönder här nere tar alltså ett snitt på strax över 4 ton per skörd eller vid 3 skördesystem 5,5 ton.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

En annan viktig aspekt att ta hänsyn till om man jämför produktionen av hösilage till kor kontra häst är att till kor använder man mkt raj som är extremt snabbväxande och ger stor skördeavkastning. Raj vill man dock inte använda till häst iom den höga fångrisken med raj, ingen seriös producent av hösilage till häst använder raj längre och därav minskar också skördarna något jämfört med de år då alla glatt odlade raj även till hästfoder innan larmen kom om fångrisken.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Du har förövrigt ännu inte svarat på hur högt gräset var på era vallar innan ni slog det.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Jag har aldrig påstått att jag odlar ensilage till häst. Vi har köttdjur som vi har ensilaget till. Det var någon som frågade hur det kunde finnas billigt ensilage på blocket och jag gav en förklaring även om det säkert finns flera.
Dessutom är inte alla skördarna lika stora. Förstaskörden ger betydligt mer.
Vad beträffande höjden. Det e ju inte det att vi.mäter det innan vi hugger med en bra bit över hämduken på huggaren iallafall.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Vi befinner oss på ett hästforum och det diskuteras hästfoder, troligen har TS ringt just på hästfoder så naturligtvis är det just hösilage/hö till häst som avhandlas.

För övrigt undrar jag om du ens har läst din egen länk (jag hade inte tid innan) för mkt intressant är att där även finns specificerat exakt hur mkt de fick i skördarna. Tyvärr saknas ju timotej i undersökningen som är det som fodret till häst till största delen består av. Men en vanlig kombination är ju timotej/ängsvingel och ängsvingel finns med.
Enligt dig bör alltså de som genomfört denna undersökning och nog bör anses som duktiga på området sluta med vallodling.
Första skörden på de två olika provodlingarna gav 4,8 ton/ha resp 6,9 ton/ha när det gäller ängsvingel.
Inte ens vad gäller rajsvingel kom det upp i några nivåer du anser godkänt 5,9 ton/ha resp 7,6 ton/ha.

Du inser inte nu att dina 16 ton/ha låter rätt orimliga när det dessutom är ett dåligt år i området det gäller.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Nej, jag har inte alls ringt på just hästfoder och gissar att det är en salig blandning på blocket. VAD de har för något i sina balar har jag faktiskt inte alls kommit till ännu, det räcker med att begränsa sig till analyserat foder så blir urvalet litet och mer än så har jag inte kunskap till att fråga ännu. Eller fråga kan man ju alltid, men alla är väldigt bra på att övertala en om att deras är det bästa. Inkl kvoter på typ 3 och hö som dammar bara man tittar på det.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Du har alltså inte tittat under de annonsrubriker som återfinns under hästar och ridsport på blocket ? Där får man nog anta att det är foder avsett till häst som avses.

Ytterst sällsynt att det överhuvudtaget annonseras ut något till tex kor via blocket de har andra kanaler att annonsera på, de få gångerna man ser sådant så återfinns det under djur och inte under hästrubriken.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Du har alltså inte tittat under de annonsrubriker som återfinns under hästar och ridsport på blocket ? Där får man nog anta att det är foder avsett till häst som avses.

Ytterst sällsynt att det överhuvudtaget annonseras ut något till tex kor via blocket de har andra kanaler att annonsera på, de få gångerna man ser sådant så återfinns det under djur och inte under hästrubriken.


Jag kan utan större svårighet komma på många lantbrukare som annonserar ut sitt överskott på foder till hästfolk och då hamnar annonsen under fliken häst och då är det till 99% inte någon "hästfröblandning" eftersom de har nöt på sina gårdar. :)
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Jag kan utan större svårighet komma på många lantbrukare som annonserar ut sitt överskott på foder till hästfolk och då hamnar annonsen under fliken häst och då är det till 99% inte någon "hästfröblandning" eftersom de har nöt på sina gårdar. :)

Med tanke på att TS bara har två ponnyer så tror jag inte riktigt hon har varit spekulant på storbalarna ;) kobönderna kör oftast inte småbalar. Därav var inte slutsatsen att hon bara borde ha ringt på häst annonser eller producenter för häst inte så svår att dra.

Dessutom har jag själv bra koll på vad som ligger på blocket i området (TS bor inte så långt ifrån mig) eftersom vi fått in för lite i år. Och för en gångs skull är det faktiskt mest småbalar som finns kvar eftersom kobönderna också haft kris här med för små skördar.

Så fanns lite bakgrundsinfo som inte framgick av tråden därav att jag drog mina slutsatser :p
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Du har alltså inte tittat under de annonsrubriker som återfinns under hästar och ridsport på blocket ? Där får man nog anta att det är foder avsett till häst som avses.

Ytterst sällsynt att det överhuvudtaget annonseras ut något till tex kor via blocket de har andra kanaler att annonsera på, de få gångerna man ser sådant så återfinns det under djur och inte under hästrubriken.

Självklart är det där jag tittat. Men jag litar inte ett dugg på att alla där producerar bra foder till hästar.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Med tanke på att TS bara har två ponnyer så tror jag inte riktigt hon har varit spekulant på storbalarna ;) kobönderna kör oftast inte småbalar. Därav var inte slutsatsen att hon bara borde ha ringt på häst annonser eller producenter för häst inte så svår att dra.

Dessutom har jag själv bra koll på vad som ligger på blocket i området (TS bor inte så långt ifrån mig) eftersom vi fått in för lite i år. Och för en gångs skull är det faktiskt mest småbalar som finns kvar eftersom kobönderna också haft kris här med för små skördar.

Så fanns lite bakgrundsinfo som inte framgick av tråden därav att jag drog mina slutsatser :p

DET lät dock bra :-D hur små balar är mest safe att köpa till hästar (med analys, den biten är typ enda jag har koll på)? Hade velat testa större i vinter när det är kallt.
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Mina 40 balar i extremskörd är ju våt grönmassa. Deras 7,6 ton är ju ts skörd. Du skiljer inte på äpple och päron. 7,6 ton ts vid en ts halt på 60% ger ju dryga 12,6 ton foder. Var ts-halten 50% ger det 15200 kg foder per hektar.
Säg att mina 40 balar väger 15 ton. Det är ingen jätteskillnad på min extremskörd och deras medelvärde. Jag skrev ca 400 kg för att ge rn uppfattning på balstorleken. De kan.lika gärna väga mindre än så i snitt.
0-2,5 ton grönmassa i skillnad och det är inte säkert att vi har samma ts-halt ens.
Det finns en anledning att man använder ts som skördemätare, annars kan man inte jämföra alls.

15 ton på ett hektar är 1,5 kg gräs per kvadratmeter. Är det 70 cm högt är det knappast en omöjlighet.
Hon skrev inte uttryckligen att hon ringt på hästensilage. Jag försökte bara ge en förklaring på varför det finns mycket billigt ensilage på blocket.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Men du kan väl inte mena att du är lantmästare och räknar vallskörd i något annat än ts???
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Nä. Inte jag.
Men hon jämför mina 40 balar foder med försökets 7,6 ton ts per hektar.

Jag har aldrig nämnt något annat än att vi normalt tar mellan 10 och 13 ton ts per hektar och år
 
Sv: Vad kostar det att producera grovfoder?

Jag har inte räknat på din ts halt alls, har man sysslat med hösilage ett tag så har man koll på ungefär hur mkt TS det finns i en 130 rundbal lite beroende på vilken press men de hamnar ändå snarlikt, det borde du ju veta om du är lantmätare att oavsett hur blött fodret är så blir det ungefär samma mängd TS i en bal av samma storlek. Att vikten i verkligheten skiljer beror på hur blött fodret är vilket är ointressant i sammanhanget iom att man aldrig diskuterar skördemängd i annat än TS. En välpressad 130 bal ligger ofta runt 350-400 kg/TS, sen finns det iofs de som kör med gamla pressar som pressar för dåligt och då kanske de kan krypa ner mot 300 TS. Oavsett vilket är det en helt onormal skörd även om man räknar lågt och räknar 300 vilket då ger 12 ton och det ett år när alla andra runt omkring har fått extremt små skördar pga den sena torra våren.
Att ni normalt skulle ligga på 10-13 ton per ha tror jag faktiskt inte heller ett skit på, någonstans haltar det hela rejält. 10-13 ton i slutfoder med 50% TS kanske vilket då alltså ger 5-7,5 ton TS per HA det kan vara sant men inte 10-13 ton TS.
Som sagt 4-6 ton TS är normalskörd sett till hela landet, 6-8 ton är normalskörd under bra förhållande på de högst klassade jordbruksjordarna här nere. 10-13 ton som standard är helt orimligt. Som sagt har vi en gång på ett extremår fått in 10 ton per ha på 10-klassad jordbruksmark och då var gräset så extremt högt på stora delar att det räckte en upp över axlarna alltså runt 1,5 meter högt.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 322
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 818
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp