Vad kostar det att ha katt?

Cilva

Trådstartare
Ja frågar står ju redan. Jag har länge velat ha katt och funderar nu på att göra slag i saken men jag har ingen aning om vad det kostar med katt. Vi hade katt när jag var liten men de priser som gällde då är ju föråldrade idag.

Har försökt kika på vad kattmat i affären kostar men det är ju hopplöst att veta hur mycket som går åt. Och vilket foder är det bästa?

Även en innekatt måste som jag förstått det vaccineras och kanske id-märkas? Är det tatuering el chip isf? Om jag köper en raskatt av uppfödare så kanske det redan är gjort?

Och så funderar jag lite på ras. Vill ha en katt som helst fungerar som ensamkatt (i en del böcker står det att katter gärna har sällskap av en annan katt men så läste jag en artikel i tidningen Land där motsattsen hävdades) då vi bor i en tvåa och jag antar att en katt vill ha plats.

Helst inte så mkt pälsvård mer än lite borstning/kammning. Rasen måste dessutom gå att få tag i i norrbotten vilket sållar bort rätt många verkar det som.

Det jag funderat på är Helig Birma och Norsk Skogskatt. Birman läste jag krävde mindre pälsvård är skogskatten så kanske en Birma? Andra förslag?

Sv: Vad kostar det att ha katt?

Ett tillägg, vad kan en sådan katt jag vill ha kosta i inköp? Har surfat på kattföreningar och uppfödares sidor men det är väldigt svårt att hitta någon prisuppgift. Jag vill gärna ha ett hum om vad de kostar innan jag kontaktar en uppförade, känns dumt att bara undra över priset.

ja du, det varierar i kostnad. har två växande små kisar som äter för ca 200 kr i månaden. Då får de burkmat på morgonen och torrfoder middag och kväll. Burkmaten köper jag dock den billigaste jag hittat på Ag´s favör. kostar 4 kr för 400 gr. mest för att katterna älskar den. sen torrfoder använder jag mig av Mjau för att de innerhåller allt det katterna behöver och det finns i olika smaker så man kan variera sig. kostar 49 kr för 2 kilo. går åt 4 kg i månaden ca.

Starilisering och id märkning har jag inte gjort ännu men skall ske nästa vecka. vet inte riktigt vad dwet går på men räknar med 3000 kr. sen tillkommer vaccinering...

Har under ett antal år haft norsk skogkatt. kostat ca 3000 kr hos uppfödare, varit 3 månader gamla. har haft en åt gången så det har funkat bra att ha dem som ensamkatter då de e väldigt självständiga. Knappt behövt utföra pälsvård då jag haft pedantiska hon katter :D

Nu har jag två bond katter.

Senast ändrad:

Kattmat skulle jag föreslå att du köper i en djuraffär, det är lite bättre kvalitet. Jag köper ett foder som kostar 279 kr/ 4kg, hur mycket som går åt beror ju på katten. Sanden jag köper kostar 179 kr/ 10kg, då jag hade en katt räckte det ungefär en månad.

Inköpspriset för en raskatt kan nog variera, men runt 4000 kr har jag sett. Försäkring med bara veterinärvård 4-500 kr per år, men på en raskatt brukar man ju ta ett livbelopp också.

Jag tror jag betalade 950 kr för kastrering av honkatten, billigare för hankatt, och ett par hundra i tillägg om chipmärkningen görs samtidigt, örontatuering ingår. Men uppfödare brukar chipmärka ungarna innan man får dem. Vaccinering ett par hundra per gång, en gång per år som vuxen. Tandvård kan behövas, kanske varje eller vartannat år på en vuxen katt, går upp mot en tusenlapp då katten behöver sövas.

Kattlåda och klösbräda behövs, matskålar, borstar och leksaker, kanske halsband. Pris varierar ju oändligt mycket på sånt.

Jag hoppas jag kom ihåg allt nu...

Om man ska bunta ihop alla kostnader till en månadskostnad handlar det nog om ca 300 kr/mån (sand, försäkring, mat, leksaker, godis etc.).

Katthemmen brukar ta 500-1000 kr för sina katter och raskatter får du räkna med ligger runt 6000 kr, sedan finns variationer både upp och ner i pris men de flesta raser ligger runt 6000 kr.

Kastrering för hane kostar runt 500 kr och för hona närmare (ibland över) 1000 kr. Många veterinärer sätter örontatuering gratis i samband med kastrering, chipning kostar ca 300 kr. Det tillkommer en registreringsavgift på 120 kr, detta för att uppgifterna ska hamna i SKKs kattägarregister.

Vaccination 200-350 kr och beroende på vilket vaccin du använder varierar vaccinationsintervallen från 1 gång per år till en gång vart tredje år.

Sedan är min erfarenhet att många katter, i synnerhet ungkatter, uppskattar sällskap. Visst är katter solitära djur men ett liv som innekatt är inte lika stimulerande som livet som utekatt så just innekatter brukar må bra av sällskap.

Man får nog räkna med ett högre pris för en raskatt. Runt 6000:- är nog mer normalt, men allt beror förstås på ras.

Molle äter RC kitten och det kostar drygt 200kr för 2kg och han klarar sig nästan på en sån påse på en månad. Men då är han fortfarande en bäbis(nästan) ca 17v snart.
Kattsand kan variera väldigt mycket allt från 60kr/månad om du köper pussi(som tydligen ska va bäst av billighets märkena) till om du köper Ever Clean på drygt 179kr för 10kg(tror att priset är så) som räcker en månad till en katt.

Sen vacc, märkning, försäkring, mm sånt har jag inte hunnit komma fram till riktigt än. Skämms för att molle inte är försäkrad ännu, men vi vet inte riktigt vad vi vill ha för försäkring bara.

Sen inköp av en raskatt spec birma och norsk skogskatt så får du nog räkna med 5.500-6000kr. Kan gå på betydligt mer om du är intresserad av någon annan raskatt. Men varför inte köpa en raskatt och en bondkatt så har dom sällskap(men om du även köper en bondkatt se till å köpa en du gillar iaf för du ska ju älska båda katterna endå oavsett inköpspris). Jag tror nog allt dom får plats i en tvåa, hur stor är den? Jag planerar att ha två katter i våran tvåa. Vilket nog ska gå jätte bra.

Lycka till med inköpet!

Tack alla för bra svar med prisexempel.

Är försäkring verkligen så dyrt som 4-5000 per år, det är mer än vad båda mina hästar kostar i försäkring.

Vad tror ni om rasvalet? Jag vill inte ha en allt för krävande katt när det gäller underhållning sas, en lugnare är nog att föredra.

Tack alla för bra svar med prisexempel.

Är försäkring verkligen så dyrt som 4-5000 per år, det är mer än vad båda mina hästar kostar i försäkring.

Vad tror ni om rasvalet? Jag vill inte ha en allt för krävande katt när det gäller underhållning sas, en lugnare är nog att föredra.

Nej, en vettig veterinärvårdsförsäkring får man för runt 500 kr/år. ;) Vad gäller rasvalet tror jag det kan bli bra, både skogis och birma är väl rätt så "lagom" i det mesta.

Tänkte väl att h*n som skrev det hade råkat trycka en nolla för mkt. :)

Då ska jag kika på olika uppfödares sidor och se om det är några kullar på gång nånstans.

Hoppas du hittar en kisse!

Tänk på att inte stirra dig blind på siffror och ha en alltför tight kattbudget, för händer det nåt och det kräver veterinärvård så har du ju en självrisk och ofta även ett antal % av totalsumman att betala också.

Katterna kostar väl kanske 450 kr/månaden inkl mat, kattsand, nån leksak ibland och försäkring. Fast då äter de dyr mat och har dyr sand, det skulle säkert gå att halvera det utan större problem.

Ja, jag får väl tillägga att jag inte själv har raskatt, så priserna på dem är kanske inte riktigt mitt område.

Att ha två katter i en tvåa går nog, det beror ju lite på hur stor den är, men också på hur du använder den. Också för en ensam innekatt är det viktigt att tänka på hur man utformar miljön, så de får tillräckligt med stimulans. Möjligheter att klättra och hoppa ordentligt, små krypin brukar också uppskattas. Kan ju säga att jag har fyra katter på ca 65 kvadrat, och det går bra. Endast en av dem går ut också, två av dem får gå ut i koppel ibland.

Mina två katter är ju utekatter så de behöver ingen kattlåda eller sådana saker. De äter burkmat morgon och kväll och har fri tillgång på torrfoder. De kostar nog 200 kr/månaden.

Mina två katter är ju utekatter så de behöver ingen kattlåda eller sådana saker. De äter burkmat morgon och kväll och har fri tillgång på torrfoder. De kostar nog 200 kr/månaden.

Det låter precis som om det vore jag som skrivit ditt inlägg!:) Vi har också 2 katter, som går ute hela dagarna och äter burkmat morgon och middag, med fri tillgång till vatten och torrfoder.:rofl:

Jag har lite dålig koll på vad mina (inne)katter kostar per månad, men lägg gärna på en eller två hundralappar till det du kommer fram till så känns det inte så hårt OM katterna skulle behöva veterinärvård.
Jag har två katter i en tvåa och det går hur bra som helst, trots att de inte ens har tillgång till sovrummet (om de inte smiter in ;)). Många platser att ligga på och kattplatser i fönstren och några gömställen. Och så skadar det ju inte med lite golvyta att jaga varandra på! :) Det känns absolut inte som att de skulle vara trångbodda. Och de har enormt utbyte av varandra. Jag skulle inte vilja ha en ensam innekatt, om det inte var en kisse som inte tycker om sina artfränder ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag står inför det angenäma problemet att jag behöver en till katt 😁. Efter att ena katten blev sjuk och inte klarade en operation för...
2
Svar
28
· Visningar
2 395
Senast: Noxos
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 539
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 855
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar