Vad kostar det att ha eget hästsläp?

A

Appervalley

Hej!
Går i funderingar på att skaffa ett eget hästsläp men undrar hur dyrt ett sådant är i drift.
Är det dyrt att försäkra?
Vad är det för fler kostnader?

Tacksam för svar!
//Alexandra

Sv: Vad kostar det att ha eget hästsläp?

Ja det är inte så lätt att svara på
försäkringen är ingen stor kostnad för mig ca 350 kr/ år inte heller skatten 350-400 kr/år. Utan det är ju mera underhåll som kostar för mig.

Nyare släp = dyrare inköp men förhoppningsvis mindre underhåll dock ingen garanti.

Äldre släp = mindre i inköp men här kan ju underhållet dra i väg om man har otur.

Sen är det ju däcken jag som bor i norrland har dubbade vinterdäck och skulle inte kunna tänka mig att ha något annat med vårt väglag + då sommardäck = dubbla uppsättningar däck som behöver bytas ut med jämna mellanrum. Har du enkel axlad har du ju 2 däck, 2 axlad blir det helt plötsligt 4 däck när du behöver byta.

Å andra sidan skulle jag inte vilja byta bort min 2 axlade heller men det är en merkostnad.

Oj, är försäkringen inte dyrare än så?
Är det ett nytt eller gamalt släp du har? Vad har du för försäkring?

Släpet ska besiktigas varje år, är det dyrt?

Tack för hjälpen!
//Alexandra

Det ska besiktigas vartannat. Kan besiktningen kosta 300:-, är faktiskt lite osäker trots att jag just betalat in min :p

jag har mitt nya släp helförsäkrat, kostar drygt 60:- per månad.
Har ett helt nytt släp, ska inte bes förrän om fyra år :)

Att skaffa ett hästsläp är en klok investering enligt mig!!:)
Du kan använda den till att både flytta häst och frakta andra saker!!!
Själv har jag en D*l*vagn-89 som precis gått igenom besiktning UA!!
380:- för bes. samt ca 400-500 :- för helförsäkringen.
Jag älskar mitt Hästsläp trots det är lite äldre modell..:bow:

Oj, driftkostnaden för ett släp verkar mindre än vad jag trodde. Vilket är väldigt positivt!

Har möjlighet att komma över en Ifor Williams 401R, alltså den mindre modellen. Är den för liten för att köra en 1.60 häst?
storlek:
längd: 3 m
bredd: 1,21 m
höjd: 2,14 m

Någon som vet ifall det finns en modell som heter Ifor Williams 410R?

Tack för alla svar!
//Alexandra

mitt släp kostar mig:
500 kr i skatt per år
1000 kr i helförsäkring per år

Detta är dock ett tungt släp (totalvikt över 2000 kg) så skatt och försäkring blir lite dyrare. Sen tillkommer ju kostnad för besiktning vartannat år. Det är dock inte förrän 2010 som mitt skall besiktas för första gången.

inget släp jag skulle satsa på... Köp hellre något rejälare med skaplig lastvikt så att du inte behöver oroa dig om att få överlast.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka