Vad kolla hos vet vid rädsla?

Sv: Vad kolla hos vet vid rädsla?

Min erfarenhet är att det händer att en del hundar med rädslor bara blir värre ju äldre de blir. Att det inte hjälper att träna eftersom de bygger på sig över tid. Om jag inte minns helt fel så visade Camaro både rädslereaktioner och svårigheter att övervinna dessa redan på MH:t och visst fick ni avbryta skotten? Det tycker jag talar mot fysisk sjukdom tyvärr. Problemen har nog funnits där hela tiden, de har bara blivit värre.

Min erfarenhet är att det händer att en del hundar med rädslor bara blir värre ju äldre de blir. Att det inte hjälper att träna eftersom de bygger på sig över tid. Om jag inte minns helt fel så visade Camaro både rädslereaktioner och svårigheter att övervinna dessa redan på MH:t och visst fick ni avbryta skotten? Det tycker jag talar mot fysisk sjukdom tyvärr. Problemen har nog funnits där hela tiden, de har bara blivit värre.

Ja innerst inne vet jag ju att det mest troligt är såhär. Det är bara så himla svårt att hantera, jag griper väl efter (väldigt dyra) halmstrån bara för att få något handfast att kunna agera efter..

Camaro har en mindre fördelaktig mentalitet med sig. Hon avreagerar dåligt och bygger på sig mycket minnesbilder, och säkerligen har alla hennes öroninflammationer bidragit till att höga ljud (som dock i dagsläget inte behöver vara särskilt höga) så starkt kopplas till obehag.
Ja vi avbröt skotten, hon var ju berörd redan då. Och sen har det bara rullat på liksom..

Som du säger så blir det ju bara värre och värre och det hjälper verkligen inte med träning. Det blir ju bara värre. För varje gång hon hör skott så blir det värre.

Jobbig situation.

Men se användningen av Stesolid som ett sätt för dig att kunna träna. Inte som nån sorts "lösning". Då kan i alla fall jag tycka att det är rätt att använda det, att hjälpa hunden, så den kan tränas.

Men alltså det är inte meningen att hon ska äta stesolid regelbundet. Det har aldrig varit tänkt som en lösning utan bara en brandsläckare.

Jag vet inte om det känns bra överhuvudtaget att ge hunden en beroendeframkallande medicin, där man inte vet alls mycket om inverkan på hund eller biverkningar, regelbundet för att kunna träna henne.
Ska jag ha en hund som gå omkring hemma helt däckad av benzo och tro att det kommer hjälpa henne att hantera ljud senare?
Känns tveksamt.

Jag har läst tråden och beklagar verkligen, men jag vill tipsa om Zylkene för hund, dock i extremt större dos än rekomenderat. Vet en hund med grava rädslor som också blev värre med tiden hela trots alla jättebra försök att få rätsida på det. Ägaren började ge Zylkene i en dosering om 4x normal dos på hunden och det i samband med en kastrering för att minska ev hormoner som störde så blev hunden faktiskt som en helt annan hund, jag tror hon går i dag på "bara" dubbel eller enkel dos som underhåll i dag och man kan knappt tro att det är samma hund alls. Att valet föll på det beror på att det inte ger några biverkningar utan snarare antingen fungerar det eller inte, för henne var valet avlivning, ssri eller detta så valet var inte för henne så svårt sa hon. Har har själv kört den varianten på en katt och det fungerade helt otroligt bra!
Det kanske inte alls funkar på din men ville ändå tipsa om det. Lycka till och hoppas allt löser sig med din vovve!

Vi har testat DAP utan större framgång, och vår veterinär menar att DAP eller Zylkene väldigt sällan fungerar när problemen är så stora som för oss.
Men jag ska fråga om vad hon anser kring ökad dos.

Senast ändrad:

Min hund har oxå blivit värre på senare tid! Han är 5 nu. Har oxå haft några öroninflammationer och dessutom avreagerar han dåligt och bygger på sig. Han svarar ok på valerina 1 tabl 2 ggr /dagen ( han väger 16 kg ) men testar nu Equi Calm för häst 1 tsk om dagen. Återkommer med hur det gått om ett par månader, skulle vilja se hur han blri till nyår då han börjat tycka det är lite otäckt fast inte inomhus som tur e. Vad jag främst märkt är att han behöver hjälp att avreagera snabbare för att det annar sbara byggs på och på. Jag tycker Valeriana är enkelt, billigt och bra faktiskt det tar hans toppar och han slappnar av och återhämtar sig snabbare.

Ja du får ju känna efter om risken för biverkiningar (vilka?) är för stor för att du ska välja att använda mediciner som kanske får henne att må bättre. Det är ju inte alls säkert att hon känner av en enda biverkning, men är de allvarliga så är det kanske inte ens lönt att försöka. Som jag ser det har du inget att förlora på att prova (undantaget om biverkningarna är hemska), har du tur så kanske hon kan leva lyckligt som medicinerad. Har du otur så blir ju utgången densamma som om du inte hade provat. Men alla är inte så förtjusta i att låta hunden gå på mediciner livet ut, eller tycker inte att antidepressiva ska användas alls på djur. Här får du känna efter lite själv. Veterinärer är ju ganska glada i att skriva ut recept på allt möjligt för att hålla liv i djuret så länge som möjligt och är ibland ganska dåliga på att resonera kring om det är värdigt eller inte.

Just clomicalm som jag förstått är den vanligaste antidepressiva medicinen till hund är ju samma som Anafranil och där har vi riktigt otäcka biverkningar (FASS).
Clomicalm har inte alls lika många biverkningar listade men det är ju samma medicin.

Dessutom - hur ska djuren kunna tala om ifall de får biverkningar? Allt syns ju inte uppenbart på ytan.

Nä, jag tycker nog inte alls att det känns bra.

Stesolid kan jag vara ok med sålänge det ges vid behov men efter en dags fundering så tror jag faktiskt att vi kör så länge det går att hantera och sen får det vara nog. Förhoppningsvis dröjer det..

Jag tyckte inte det var SÅ farligt trots allt. Vanliga smärtstillande har också en hel radda, Rimadyl kan visst i sällsynta fall orsaka dödsfall. Scalibor kan orsaka neurologiska symptom. Och dessa preparat använder i alla fall jag utan att blinka. Djuren kan såklart inte tala om hurvida de får biverkningar, men man ser ju på dem om de mår bättre eller sämre. Å andra sidan så finns det risk för att man drar ut på lidandet istället, så jag förstår att det inte är något lätt val.

Visst bor ni på gård? Förhoppningsvis är det väl lite "skyddad verkstad" där, så hon slipper utsättas för det hon tycker är jobbigt. Är hon inte orolig hela tiden utan bara vid enstaka tillfällen så kanske det kan funka att enbart medicinera vid behov.

Ja så är det ju. Av någon anledning känns just psykofarmaka väldigt väldigt fel. Kanske för att jag har en viss uppfattning kring dem även för människor utifrån min utbildning..

Jo vi bor på gård. Positivt kring högtider då det inte är så mycket raketer men inte alls kul under jaktsäsong..

Hur är det egentligen är Camaro kastrerad eller inte?
Det är ju en sådan sak som kan få hundarna att gå åt båda håll, men tycker jag har hört många på framför allt tikarna som tyckt deras hundar bara blivit piggare, gladare och stabilare efter kastreringen.
Det kan ju vara en sista utväg att testa och se, för jag räknar kallt med att ni ändå inte har några planer att ta valpar på henne.

/Camilla

Jag skulle nog inte tveka att prova Clomicalm om min hund har problem. Det ska ju dessutom avslutas om det inte ger effekt inom ett par månader.

Har själv provat ett relativt nytt medel som heter iHarmoni. Det står visserligen att det innehåller Citalopram (har jag för mig, något SSRI i alla fall), men om hunden har besvär kan det vara värt att prova. Enligt tillverkaren ska det vara låga doser som inte framkallar beroende.
Jag gav det till vår mycket skotträdda hund över nyår och jag upplevde att hon fick viss hjälp av det så det ska jag köra igen detta nyår.

Hur är det egentligen är Camaro kastrerad eller inte?
Det är ju en sådan sak som kan få hundarna att gå åt båda håll, men tycker jag har hört många på framför allt tikarna som tyckt deras hundar bara blivit piggare, gladare och stabilare efter kastreringen.
Det kan ju vara en sista utväg att testa och se, för jag räknar kallt med att ni ändå inte har några planer att ta valpar på henne.

/Camilla

Hon är kastrerad sen två år tillbaka :)

Jag skulle nog inte tveka att prova Clomicalm om min hund har problem. Det ska ju dessutom avslutas om det inte ger effekt inom ett par månader.

Har själv provat ett relativt nytt medel som heter iHarmoni. Det står visserligen att det innehåller Citalopram (har jag för mig, något SSRI i alla fall), men om hunden har besvär kan det vara värt att prova. Enligt tillverkaren ska det vara låga doser som inte framkallar beroende.
Jag gav det till vår mycket skotträdda hund över nyår och jag upplevde att hon fick viss hjälp av det så det ska jag köra igen detta nyår.

Ja man kan ju se på det på olika sätt. För egen del känner jag just nu att det inte vore rätt. Men det är inte säkert att jag känner samma den dagen vi väl står där. Vi får se helt enkelt.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 012
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 921
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 235
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar