Vad kolla hos vet vid rädsla?

MiniLi

Trådstartare
Ska boka tid för Camaro hos veterinären. Jag har ju skrivit om hennes mentala problem i några trådar så en del av er kanske har koll, men kort sammanfattat så handlar det om ljudrädsla som bara blir värre och värre och allmänna problem med kvarstående minnesbilder efter olika typer av obehag.

Jag tror ju egentligen att det främst är mentalt men vill kolla henne ordentligt nu.

Sedan tidigare har man kollat trumhinnorna och känt och klämt ytligt.

Det jag direkt kommer på att man bör kolla är fästingsjukdomar, och kanske typ lite mer noga i ryggen?
Vad finns det mer som skulle kunna orsaka de problemen hon har?

Sv: Vad kolla hos vet vid rädsla?

Har hon några fysiska tecken på stress som man kan ta tag i eller "bara" mentala reaktioner. Tänker väl främst på tecken på magkatarr/illamående eller andra magproblem. Hull, hårrem, klor eller muskler som inte är som de borde kunna va?

Annars tycker jag du är rätt ute med vad du tänker. Nacke, käkmuskler/käkleder som ömmar, syn eller ögonreflexer som är onormala, ny öronkoll, blodprov (immunförsvar), borrelia. Tyvärr så har du även rätt i att det är relativt sällan man hittar en fysisk orsak till ljudrädsla, men jag håller tummarna för er! (har själv levt med en osäker och ljudrädd hund)

Om inte veterinär hittar något (allmänna blodprov med lever, njurar, glukos, blodstatus, fästingsjukdomar tex) så skulle jag vända mig till en hundfysioterapeut för att även utesluta smärta någon annanstans. De kan känna mycket som veterinärer inte kan. Om de hittar nåt kan de berätta var man ska röntga för att ev hitta nåt.

Har hon några fysiska tecken på stress som man kan ta tag i eller "bara" mentala reaktioner. Tänker väl främst på tecken på magkatarr/illamående eller andra magproblem. Hull, hårrem, klor eller muskler som inte är som de borde kunna va?

Annars tycker jag du är rätt ute med vad du tänker. Nacke, käkmuskler/käkleder som ömmar, syn eller ögonreflexer som är onormala, ny öronkoll, blodprov (immunförsvar), borrelia. Tyvärr så har du även rätt i att det är relativt sällan man hittar en fysisk orsak till ljudrädsla, men jag håller tummarna för er! (har själv levt med en osäker och ljudrädd hund)

Nej hon är fin i päls, klor och hull. Är inte lika välmusklad som hon varit tidigare men det beror nog mer på att hon inte får springa lös i skogen lika mycket.. Inga yttre tecken på stress förutom just ångesten som kommer då och då. Ibland jätteofta och sen kan det gå veckor emellan.

Jag hoppas också man kan hitta något fysiskt. Det vore så mycket enklare..

Om inte veterinär hittar något (allmänna blodprov med lever, njurar, glukos, blodstatus, fästingsjukdomar tex) så skulle jag vända mig till en hundfysioterapeut för att även utesluta smärta någon annanstans. De kan känna mycket som veterinärer inte kan. Om de hittar nåt kan de berätta var man ska röntga för att ev hitta nåt.

Tack för det tipset!

Är inte lika välmusklad som hon varit tidigare men det beror nog mer på att hon inte får springa lös i skogen lika mycket.. Inga yttre tecken på stress förutom just ångesten som kommer då och då. Ibland jätteofta och sen kan det gå veckor emellan.

Funderade bara på om att det går åt fel håll med rädslorna hänger ihop med minskad motion? På människor finns det ju studier som klart och tydligt på att ökad motion ger ett bättre psykisk hälsa, och mindre oro och även gör det enklare att hantera oro. Då kroppen själv utsöndrar "må-bra-hormoner" vid fysiskt aktivitet, och det är i så pass stora doser att vid väldigt hög träningsnivå så blir kroppen "beroende" till och med.
Nu menar jag inte att din hund tidigare tränat så hårt att hon blivit träningsberoende, men att den skillnaden som är gjord i träningen är det lilla som krävdes för att skapa en negativ spiral istället för positiv?

Bara en liten fundering som kom upp i huvudet så här mitt i natten :)

/Camilla

Intressant teori!

Jag vet dock inte om vi skulle kunna göra så mycket åt den även om den skulle visa sig vara sann. Hon är inte helt pålitlig när hon går lös och springer dessutom inte lika mycket självmant som när hon var ung. Hon hatar att cykla, vara med när vi springer osv och då blir hon som en stor stoppkloss bak i kopplet.
Promenader får hon ju såklart men det bygger inte på samma sätt.

Intressant teori!

Jag vet dock inte om vi skulle kunna göra så mycket åt den även om den skulle visa sig vara sann. Hon är inte helt pålitlig när hon går lös och springer dessutom inte lika mycket självmant som när hon var ung. Hon hatar att cykla, vara med när vi springer osv och då blir hon som en stor stoppkloss bak i kopplet.
Promenader får hon ju såklart men det bygger inte på samma sätt.

Om hon jagar boll eller något liknande så kanske det är en väg att öka hennes energinivå?
Många hundar reagerar visserligen bara med stress på för mycket lekar av den typen, medan jag som haft mycket rottis har använt det för att öka energinivå och få mer motor.

Eller om man kan komma runt det med tex massage eller liknande som är avslappnande, och ofta ger både en fysiskt piggare kropp och psykiskt en ökad energinivå.

/Camilla

Hon är inte särskilt föremålsintresserad. Det är en vuxen ridgeback vi talar om ;)

Massage låter lämpligt!

Imorgon efter lunch är det dags iallafall.
Jag kanske är knäpp men hoppas på att de hittar något knasigt. I mina mörkaste stunder hoppas jag mer på något allvarligt och obotligt än inget svar alls.. :(

Kolla tänderna också! Min hund har haft en del problem med tänderna och märker direkt på hans beteende om hans tänder mår dåligt. Han äter alltid som vanligt så det är endast på hans ökade stress som hans obehag har märkts.

Önskar er även all lycka till imorgon. Hoppas ni hittar något som ger svar och är botbart. Förstår känslan av ovetande. Om bara hundar kunde prata...

Ifall hon inte vill springa och inte gillar när man kastar iväg grejer undrar jag ifall hon ser helt bra?

Djur som inte ser bra kan ju ta till alla möjliga knep för att klara vardagen, men när hastigheten går upp eller föremålen blir för små så hänger de helt enkelt inte med. En tennisboll som kastas 10 meter kanske hon inte ser helt enkelt, varpå hon inte verkar intresserad.

Hon springer utan problem om hon själv vill. Hon kan leka massor med leksaker osv, men bara när HON vill.
Hon springer gärna när det gäller saker hon är tillräckligt motiverad till..

Men jag skriver upp synen!

Imorgon efter lunch är det dags iallafall.
Jag kanske är knäpp men hoppas på att de hittar något knasigt. I mina mörkaste stunder hoppas jag mer på något allvarligt och obotligt än inget svar alls.. :(

Jag förstår dig faktiskt här, just det där att man konstant går med känslan att man missar något väsentligt och det är hunden som får lida för det :-(
Så då är faktiskt dåliga besked bättre än inga besked.

/Camilla

Och såklart hittades ingenting.
Väntar på svar på borrelia, anaplasma och tbe och så har vi satt in en kur rimadyl för att se om någon skillnad märks.
Sålänge har vi fått stesolid utskrivet.

Jag är jätteledsen över att förmodligen snart vara tvungen att acceptera att det inte finns något fysiskt fel, och känner mig väldigt tveksam till det här med psykofarmaka för hundar. Just nu har vi stesolid vid behov men det pratades om SSRI också och jag vet inte.. Hur rätt är det egentligen? Vart ska man dra gränsen?

Personligen skulle jag inte ge min hund Ssri. Det har en del biverkningar i alla fall på människa som är lite jobbiga.
Jag lider med dig, det kan inte vara lätt! Jag hade nog övervägt att ta bort henne istället, om jag kände att hon inte lever ett fullgott liv. Stort lycka till!!

Ja exakt. Tänker också på biverkningarna. Och hur vältestat är det på hund egentligen?

När jag googlar inser jag att vet kanske syftade på annat än ssri. Verkar "vanligt" med tricykliska antidepressiva?
Känns ännu värre..

Jobbig situation.

Men se användningen av Stesolid som ett sätt för dig att kunna träna. Inte som nån sorts "lösning". Då kan i alla fall jag tycka att det är rätt att använda det, att hjälpa hunden, så den kan tränas.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 012
Senast: Liran
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 921
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 235
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar