Vad klarar en minishettis??

P

Pellis

Har precis börjat köra min shettis lite för vagn. Han är 16 år och ca 80 cm i manken. Överviktig som de flesta coh inte i kondition. Min fråga är : Hur mycket kan de dra??
Det är en lätt vagn , klarar han en vuxen och ett barn ??

Jadå han klarar en vuxen och ett barn, men kör inte för mkt i början bara.

Mina minishettisar på 85 och 81 cm klarar fint att bära barn på 35 kg. Grannflickan på 28 kg bär dom en halvtimme i sträck utan att bli svettiga.

Jag har använt båda till att dra nedsågat björktimmer i skogen. På plana, fina grusvägar drar de två vuxna (enbet) i rockard.

Hej!

Jag har hört att en shettis på 250 kg har klarat av att dra 1,5 ton på ett dragprov!
MED DET menar jag att en liten häst är ack så stark!
MEN den behöver också tränas upp och då är det bra att man tar det lungt och ett barn och en vuxen i en vagn väger inte så mycket nått hundra kg kanske, men det blir lättare att dra och det klarar en liten ponny.
Vikten är inte lika som den vikt hästen drar, mycket olika beroende på vagn/sele och underlag.

En kärra/rockard kan vara lättare att dra än en vagn och om ponnyn har en bra anpassad sele (gärna loksele) kan den dra lite bättre än om selen sitter fel.

MEN om man tränar upp den lilla ponnyn kan det orka dra väldigt mycket!

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
362
Senast: Cactus
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 774
Senast: LadySara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 340
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar