Vad kännetecknar ett dammigt hö?

eldkyss

Trådstartare
Mitt äldsta sto är dammalergiker och ja har alltid fått sålla bland höbönderna för att lyckas hitta ett hö som hon tål utan att hosta. Senaste två åren så har vi köpt från samma ställe och vart mycket nöjda, då hon inte alls hostat av det.

Jag har stödfodrat i ca 14 dagar och märker nu att hon har börjat hosta:(

Jag har kolla på höet och tagit loss kakor på lite olika ställen och slagit i mot varann och visst de yr lite grand men det måste de väll av naturen göra lite grand?

Inga dammoln uppenbarar sig, men yr lite grand de gör det ju.

Vad är okej och vad är inte? Tyvärr tål inte min andra häst hösilage så jag är mellan två eldar kan man säga.

Sv: Vad kännetecknar ett dammigt hö?

Jag skulle ha gett hösilage (om det är möjligt) för hö dammar ju tyvärr alltid litegrann, och att vattna är ett väldigt jobbigt och otacksamt göra. :/
Hade hand om en "hosthäst" som med torrhö behövde få höet vattnat och ändå hostade den ibland, senare med hösilage hostade den inte en enda gång.

Fast damm är ju i regel mögel. Mögel går inte att vattna bort. Även om man kan underlätta för hästen att äta det. Jag hade gärna gett henne hösilage, har goda erfarenheter av det på just henne, men fick sluta med de då min unghäst inte klarar det.

Ni skriver att hö alltid dammar lite, betyder det att hö alltid innehåller mögel?

Jag fodrar inte så ofta med hö, bara över sommaren när det inte är så många hästar som ska ha. Men inte sjutton blir det något som ryker eller far runt om jag slår ihop några kakor hö. Det enda som händer är att det kan gå sönder och smula.
Så om du får ut något som yr ur ditt så är det inte bra. Håller med den som skrev ensilage. Till en dammkänslig häst är det bättre att ge ensilage. Kan man inte köpa vanligt ensilage i rätt storlek som finns ju Horsehage och liknade som fungerar bra till en häst.

Jag själv är dammöverkänslig och brukar ha väldigt svårt för hö, vare sig det dammar synbart eller ej. :P
Därav min slutsats att hö alltid dammar lite jämfört med hösilage (förutsatt att inget av det är mögligt, för då dammar ju även silage).
Ingen vetenskaplig studie direkt utan bara egna erfarenheter. Både utifrån mig själv alltså och "hosthästen".

Fast damm är ju i regel mögel. Mögel går inte att vattna bort. Även om man kan underlätta för hästen att äta det. Jag hade gärna gett henne hösilage, har goda erfarenheter av det på just henne, men fick sluta med de då min unghäst inte klarar det.

Ni skriver att hö alltid dammar lite, betyder det att hö alltid innehåller mögel?

Är det damm på utt siden av boler?
Har höet inte varit övertäkt med halm eller filter komma det att bildas mögel damm. Det har varit ett hemsk år med mycket nederböd och luft fuktighet.
Kolla att höet är ok på insiden. Om du kan täck över höet för att minska att mer fukt tränger sig in.

Vid matning skaka utt och foder uta om du kan.

En häst som är dammkänslig ska inte ha torrhö. Det är rena fördärvet. Det går aldrig att få hö helt fritt från dammpartiklar.

En känslig häst kan hosta av redan mycket små mängder mögelsporer. Vattnar man höet så minskas mängden sporer som hästen andas in, men elimineras inte helt, och hästen får ändå i sig sporerna i magen, vilket inte är speciellt nyttigt. Om man inte själv har tillräckligt gott luktsinne så att man kan kan lukta sig till när det börjar gå sporer i höet så får man titta riktigt nära på höstrået. Möglet kan ses som små svarta prickar på strået eller som ett gröngråfärgat ludd. Min erfarenhet är att grönt luddmögel ofta sätter sig på ytterkanterna på balar som legat på ytterkanter på skullen, medan svartmöglet ofta kommer inne i balen om det tex är halvtaskigt torkat eller dragigt fukt vid lagringen. Om höet "dammar" anser jag att det ska kasseras.

Jag är själv extremt allergisk mot mögel och får besvär redan på lång håll om någon i stallet lagt in dåligt hö till sin häst, vattnat eller ej. Så jag har verkligen noll tolerans mot och väldigt stor respekt för mögel i halm och hö. Det är hälsovådligt.

Kan du inte köpa hösilage till allergikern och hö till unghästen?

Flera kliniker anser att det inte är lönt att behanda hästar med luftvägsproblem om det inte görs förändringar i stallmiljön samtidigt. En medicinsk behandling är ju knappast lönt om det är bara för att hästen ska klara att äta torrhö.

Det bästa man kan göra för en häst med luftvägsproblem är att hålla den frisk så den aldrig behöver få problem. För det krävs rätt mycket insats från hästägaren, med ändrade rutiner, annat foder, annat strö. Ofta får man byta uppstallning om man inte själv kan påverka miljön.

En fråga till TS; vad är det som gör att hästen inte tål hösilage? Det är ju inget annat i hösilage än det är i hö - mer än vatten.

Jag har gjort stora förändingar i hennes stallmiljö. Hon går numera på lösdrift och verkar må mycket bättre av det. Jag körde hösilage och de gick kanon fram tills att jag skaffade min unghäst som får svår diarré utav det. Det enda jag kunde göra för hans skull var att byta till hö och magen bli mycket bättre, de ja fick vara noga med var att hitta ett hö som även min gamling tål vilket ja gjorde och de har fungerat hur bra som hellst fram tills nu när de enligt henne finns damm i höet. Jag vet inte riktigt hur ja ska göra faktiskt eftersom jag har dom på lösdrift. Jag har två ynglingar som kommer i november (6 månader) så de enda som försigår här hemma är att ringa runt till olika bönder, jag vill ju ha analyserat foder och de är man tyvärr ej bortskämd med här.

Det var förra vintern jag fodrade med hösilage, vilket unghästen ej tålde.. men de kanske inte behöver betyda att han inte tål de i dagsläget? Är lite orolig bara om de är okej att ge små 6 månaders föl hösilage om inte magarna tål det?

Va jag har fått höra så är de inte många unghästar som tål hösilage..

Jag har aldrig hört om att unghästar generellt inte skulle tåla hösilage. EN häst under alla år har jag stött på som sades inte tåla hösilage. Det visade sig att hästen inte tålde snabba foderbyten, så med långsam invänjning och magtarmstabilisator gick det bra med hösilage.

Vissa hästar är känsligare än andra mot sämre hygienisk kvalité, vilket kan ställa till det. "Alla" andra hästar tål fodret, men en får diarré. Vet man då med sig att hästen är oerhört känslig för hygienska förändringar är svaret rätt givet, även om ingen annan har problem.

Om gamlingen får problem med torrhö finns det ju inga snabba lätta lösningar. Hästen ska inte ha torrhö. Sedan blir det ju meck att lösa det, med separat utfodring.

Har själv haft COPD-häst, och vet vad det innebär med luftvägsbekymmer. Det blir ett jobbigare hästägande.

Ja helt klart. Men det är hon värd så jag får givetvis lösa det. Det hade ju underlättat om jag hade kunnat ge alla mina hästar hösilage. Det är mycket lättare häromkring att få tag i ett bra hösilage än hö.

Så det borde vara okej med att ge även fölen och unghästen hösilage om man vänjer in de försiktigt?

har du nåt tips på hur man kan göra? Blanda upp de med hö i början (hö utan damm då givetvis)

De där med hygien, finns de nåt som kännetecknar en dålig hygien på hösilage? Förutom att de ska lukta gott och inte ha nåt synligt mögel i sig?

Vart kan man köpa mag/tarm stabilistator?

Det som kännetecknar ett dammigt hö är väl - damm?

Förlåt, kunde inte låta bli :p

Det får inte finnas jäst heller (de vita hårda prickarna som många tar för mögel eller socker...). Sedan ska det kännas svalt, det får INTE ha gått värme i det - kolla det VARJE fodring för det kan gå väldigt fort - och det får inte kännas... typ halkigt eller klibbigt.

Sedan kan man ju titta på färgen, på växterna i fodret, att plasten är hel.

Viktigt också att fodret inte är för torrt - det blir svårare att pressa balarna så det inte blir så mycket luft i balen som möglet kan växa i och stråna blir lätt hårda och kan göra miniminihål som inte syns i plasten. Apropå det ska man vara försiktig när man hanterar balarna och inte flytta dem i onödan, plasten kan då röra sig så det läcker in luft. De ska helst förvaras i skugga så det inte blir stora temperaturväxlingar, det frestar också på plasten med syreläckage som följd.

Här är en länk till Cecilia Möllers rapport om småbalsensilering, den är jättebra - fast jag fick läsa flera gånger för att "ta in" allt :p och jag har säkert missat/glömt en del nu... Jag ska nog läsa den själv igen ^^

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Rapport småbalsensileringpdf.pdf

Vi göra så gott vi kan med det vi har.
TS sa hästen tål inte hösilage.

Nej, TS skrev: Jag hade gärna gett henne hösilage, har goda erfarenheter av det på just henne, men fick sluta med de då min unghäst inte klarar det.

Allergihästen tål hösilage men inte unghästen.

Jag skulle inte nöja mig med att "göra så gott jag kan med det jag har" och riskera att förvärra de allergiska besvären ytterligare.

Ja helt klart. Men det är hon värd så jag får givetvis lösa det. Det hade ju underlättat om jag hade kunnat ge alla mina hästar hösilage. Det är mycket lättare häromkring att få tag i ett bra hösilage än hö.

Så det borde vara okej med att ge även fölen och unghästen hösilage om man vänjer in de försiktigt?

har du nåt tips på hur man kan göra? Blanda upp de med hö i början (hö utan damm då givetvis)

De där med hygien, finns de nåt som kännetecknar en dålig hygien på hösilage? Förutom att de ska lukta gott och inte ha nåt synligt mögel i sig?

Vart kan man köpa mag/tarm stabilistator?

Förstår jag rätt att du menar du att du började ge hösilage rakt av (utan gradvis invänjning under några veckor) och utifrån det dragit slutsatsen att unghästen inte tål hösilage?

Senast ändrad:

nä de är inte helt riktigt. Jag blandade upp med hö, men han var lös i magen oavsett om jag var försiktig under några veckor, men de kan ju hända att han att det inte var tillräcklig invänjning för just honom. Sedan var han samtidigt angripen av stora blodmasken så de kan ha vart mycket som spelat in. Först flytten till mig, nya fodret, masken. Jag bytte till hö han blev avsevärt bättre men ej helt, då började ja ge 1 paket bakjäst om dagen då var de ytterligare bättre. Nu under betet har han också vart aningen lös i magen, jag har slarvat med bakjästen i tron om att han skulle må bättre av att beta dygnet runt. Det första som kommer ut är tunn vätska och sedan kommer träckbollarna som kunde haft aningen fastare from även i dagsläget. När han åt hösilageblandningen var han ständig kletig där bak.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst började hosta i princip på dagen han började äta hö nu i vår :( Hur mycket dammar egentligen bra hö? Inget alls öht? Jag...
Svar
10
· Visningar
2 599
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Jag har köpt hö och jag tycker att det dammar speciellt när jag har pannlampa och man ser dammet när det är mörkt men så är det kanske...
2
Svar
25
· Visningar
16 502
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 203
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Har drabbats av panik här, har nu börjat använda årets höskörd (hö i småbal) och till min förtvivlan upptäckt att det dammar. Trots att...
2
Svar
24
· Visningar
3 705
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30